رد برنج های خارجی در سرزمین برنج ، آیا تیر خلاصی که سال جاری به واردات برنج زده شد ادامه خواهد داشت؟

به گزارش مجله سرگرمی، پاییز در شمال، فصل چرخیدن چرخ شالیکوبی هاست، شالیکارانی که شالی هایشان را آورده اند به شالیکوبی تا گنج رنج هایشان را از دل چرخ ها و غلطک ها برداشت نمایند.

رد برنج های خارجی در سرزمین برنج ، آیا تیر خلاصی که سال جاری به واردات برنج زده شد ادامه خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگاراز ، بازار سیزده پیچ این روز ها شلوغ است، مرد جوان که به نظر خریدار می آید دارد با تلفن حرف می زند ، محور گفت وگویش برنج است، از حرف هایش دستم می آید که نمی داند چه برنجی باید بخرد اسم برنج ها را از روی کیسه های رنگارنگ می خواند و قیمتشان را از پشت گوشی به مادرش یا همسرش که آن سوی خط هستند می گوید، کمی بعد این پا و این پا می نماید و بالاخره نوع برنجی را که می خواهد به فروشنده می گوید: یه کیسه 20 کیلویی برنج بوقققققققققققق (نام برنج خارجی را نمی توان نوشت) بده لطفا فروشنده از میان ده ها کیسه برنج که روی هم تلنبار شده اند یکی را بلند می نماید و می گوید: برنج خوبیه درسته خارجیه، ولی پختش راحته، آب و برنج بریز توی دیگ، خودش دم میکشه، میشه 180 هزار تومان.

راسته بازار برنج فروش ها حتی در استان هایی که قطب فراوری برنج هستند چند سالی است مهمان ناخوانده ای دارد، برنج های خارجی که از جنوب و شرق آسیا می آیند و با نام های ایرانی خودنمایی می نمایند.

محسن برنج فروش 30 ساله ساروی که 10 سالی می گردد مغازه پدری را مدیریت می نماید می گوید: شاید حدود 20 نوع برنج خارجی در بازار وجود دارد برنج هایی که از هند، پاکستان و تایلند می آیند و مردم هم به خاطر قیمت پایین تری که نسبت به برنج های داخلی دارند آن ها را می خرند.

می پرسم پس چرا روی کیسه های برنج اسم های ایرانی نوشته شده ؟ می گوید: هر شرکت که برنج های خارجی را وارد می نماید یک نام ایرانی هم برای آن ها انتخاب می نماید شاید برای اینکه تلفظش راحت تر است یا مردم با آن احساس نزدیکی بیشتری می نمایند، بازار است دیگر حساب و کتاب درست و حسابی ندارد

می پرسم میانگین روزانه چقدر برنج داخلی و چقدر برنج خارجی می فروشی و اصولا اقبال با کدام برنج است؟ می گوید: حضور برنج های خارجی در بازار های شمال نسبت به چند سال قبل کمتر شده، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارند و خریداران خودش را هم دارند.

از جوانی که در ابتدای گزارش از او گفتیم و حالا صاحب یک کیسه برنج خارجی شده است می پرسم چرا برنج ایرانی مصرف نمی نماید؟ کارگر یک شرکت است می گوید: هر کیلو برنج ایرانی 17 تا 19 هزار تومان است و اگر همه برنج مصرفی مورد احتیاجش را طارم و دم سیاه استخوانی و سنگ طارم بگیرم آخر ماه دخلم با خرجم جور در نمی آید.

او می گوید :خودم هم راضی نیستم پولم به جیب خارجی ها برود، اما چاره ای ندارم برنج های خارجی ارزانتر است.

مازندران این روز ها حسابی بوی برنج می دهد 120 هزار برنج کار مازندرانی حالا خروار خروار کیسه های شالی را بار ماشین می نمایند و به شالیکوبی ها می برند تا دانه های سفید از پوسته زرد شالی جدا و برنج های یکدست و خوش عطر راهی بازار شوند.

پاییز در شمال، فصل چرخیدن چرخ شالیکوبی هاست، شالیکارانی که 6 ماه سال با چکمه و گِل و آب، یکی شده بودند حالا شالی هایشان را آورده اند به شالیکوبی تا گنج رنج هایشان را از دل چرخ ها و غلطک ها برداشت نمایند.

سالاری یکی از کشاورزان مرکز استان درباره شرایط برداشت برنج می گوید: محصول برنج ، سال جاری بخاطر بارش باران و فراوانی آب خیلی خوب و نسبت به پارسال از کیفیت بالاتری هم برخوردار بود حدود یک تن هم بیشتر برداشت کردم.

دستهایش را به من نشان می دهد، به نظر زبر و زمخت می آیند می گوید: این دست ها از زمستان پارسال در آب و گل بودن یک سال کوشش کردیم تا برنج خوب و با کیفیت روانه سفره های ایرانی ها گردد مسئولان موقع کاشت و داشت که سری به ما نزدند حداقل حالا که محصولمان به ثمر نشسته از ما حمایت نمایند می پرسد برنج های داخلی و باکیفیت ما چرا باید در حسرت مشتری بماند و بازار ها پر بگردد از برنج های خارجی؟

محمدی یکی از شالیکوبی داران استان که دائم در حال رفت و آمد و گوشزد کردن کارها به کارگران شالیکوبی است، می گوید: روزانه 50 تن شالی را به برنج سفید تبدیل می کنیم و یک ماهی است که به علت شلوغی کار، در شالیکوبی به صورت 3 شیفت در حال فعالیت هستیم.

او به کیفیت برنج ها در کشت سال جاری هم اشاره می نماید و می گوید: به دلیل مرغوبیت بالای برنج در زمان تبدیل ، میزان کمتری از برنج ها خرد شده و به همین دلیل سال جاری برنج های زیادی را به استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس ارسال کردیم.

قربان نژاد رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران درباره میزان برداشت برنج در استان می گوید: شالیکاران مازندرانی در کشت اول بیش از یک میلیون و 180 هزار تن برنج برداشت کردند که نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشت.

او می گوید: 105 هزار تن هم پرورش رتون و نشای مجدد داریم و با توجه به پیش بینی ها بیش از یک میلیون و 400 هزار تن شالی سال جاری از اراضی شالیزاری استان برداشت می گردد که در دو دهه اخیر یک رکورد خواهد بود.

تا همین چند وقت پیش فکر می کردم برنج مشهورترین محصول شمال کشور است و جنوب کشور جایی است که فقط خرما دارد و ماهی، اما حالا می دانم شمال و جنوب کشورمان از یک سرزمین هستند با آب و هوایی متفاوت، اما محصولاتی مشابه، جنوب هم همانند شمال ، هم ماهی دارد هم برنج.

چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: حتی سیل هم نتوانست جلوی قد کشیدن ساقه های برنج در جنوب را بگیرد.

او می گوید: کل شلتوک فراوریی استان پارسال 250 هزار تن و برنج سفید حاصل از آن 125 هزار تن بود، اما سال جاری با توجه به شرایط مناسب آب، برآورد می گردد شالیکاران خوزستانی حدود 900 هزار تن شلتوک فراوری نمایند،یعنی تقریبا چهار برابر پارسال.

شرایط در گیلان هم همین گونه است شالیکاران گیلان که 40 درصد برنج کشور را تامین می نمایند سال جاری در بیجار بنه های خود کاری کردند کارستان.

اسدی پرور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رشت درباره افزایش محصول در استان گیلان می گوید: شالیکاران این خطه 8 درصد نسبت به سال قبل افزایش محصول داشتند .

به آخر گزارش می رسیم همه چیز به نظر عالی می آید اما نوبت بازی با اعداد و جمع و تفریق است مرکز آمار ایران، می گوید هر ایرانی سالانه 35 کیلوگرم برنج مصرف می نماید و با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری کشور (بچه ها و کهنسالان هم شامل آن می شوند) احتیاج مصرفی برنج 2.9 تا سه میلیون تن است.

آمار دیگری هم وجود دارد آمار گمرک کشور که نشان می دهد در 6 ماهه نخست سال جاری 960 هزارتن برنج به ارزش 1.1 میلیارد دلار وارد کشور شده است و بالاخره آماری که وزارت جهاد کشاورزی داده است، معاون این وزارتخانه اعلام نمود سال جاری فراوری برنج با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب به 2.9 تا 3 میلیون تن خواهد رسید درست به اندازه احتیاج داخلی!!

پس تا اینجای گزارش و با تکیه بر اعداد و ارقام ما برای نخستین بار در فراوری برنج خودکفا شدیم موضوعی که آن را با اکبریان از اعضای با سابقه اتحادیه شالیکوبی داران استان و کشور در میان می گذارم نظر جالبی دارد می گوید: خودکفایی برنج سال جاری با یاری طبیعت به دست آمده است و ابر و باد و باران و خورشید دست به دست هم دادند و برکت را به شمال و جنوب کشورمان آوردند، اما تداوم این خودکفایی نه فقط به شرائط آب و هوایی که به برنامه ریزی و حمایت مستمر دولت از کشاورزان احتیاج دارد .

او می گوید: این حمایت از زمان کاشت تا برداشت باید باشد و لیستی از کار هایی که دولت برای استمرار خودکفایی در فراوری برنج باید انجام دهد را می گوید از تامین نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب گرفته تا نرخ گذاری مناسب برنج به گونه ای که کشاورز توجیه منطقی برای ادامه کشت برنج داشته باشد وگرنه سال آینده دوباره رد و پای برنج های خارجی را در سرزمین های شمالی خواهیم دید.

ک

گزارش از : سارا فرهمند راد

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

دوست بلاگ: دوست بلاگ | وبلاگ سیستم مدیریت محتوای دوست بلاگ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59434

به "رد برنج های خارجی در سرزمین برنج ، آیا تیر خلاصی که سال جاری به واردات برنج زده شد ادامه خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد برنج های خارجی در سرزمین برنج ، آیا تیر خلاصی که سال جاری به واردات برنج زده شد ادامه خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید