رایگان شدن خدمات اماکن ورزشی برای معلولان در صورت تأمین بودجه

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران آنلاین:عضو شورای راهبردی معلولان در شهرداری تهران از بهبود دسترس پذیری اماکن ورزشی تحت پوشش شهرداری تا انتها سال 98 و احتمال رایگان شدن خدمات اماکن ورزشی برای معلولان اطلاع داد.

رایگان شدن خدمات اماکن ورزشی برای معلولان در صورت تأمین بودجه

به گزارش شهرنوشت، محمود کمالی جزئیات محورهای مورد بحث در اولین جلسه شورای راهبردی معلولان در سال 98 را تشریح کرد.

او گفت: هشت سال گذشته شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران در اداره کل سلامت تشکیل شد. ترکیب شورا شامل صاحب نظران دانشگاهی، سازمان های مردم نهاد معلولان، افراد برجسته دارای معلولیت و کارشناسان شهرداری هستند. جلسات متعددی با سازمان های مختلف شهرداری برای بهبود وضعیت دسترس پذیری معلولان به شهر برگزار گردیده است. اساس کار شورای راهبردی معلولان بر این است که قانون جامع و لزوم دسترس پذیری شهر تهران برای افراد دارای معلولیت تبیین، پیگیری و تفهیم سازی گردد تا بخش های مختلف شهرداری تهران نسبت به این مسئله آشنایی کامل را به دست آورند و همچنین دسترس پذیری برای معلولان در سیستم های شهرداری مهیا گردد.

او با اشاره به این که اولین جلسه سال 98 در سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار گردید، گفت: سازمان ورزش گزارشی نسبت به خدمات و برنامه هایی که برای حضور معلولان در استادیوم های تحت پوشش شهرداری در دست دارد در این جلسه ارائه داد. دو المپیاد معلولان مختص زنان و مردان توسط سازمان ورزش برگزار گردیده بود که هزار نفر معلول زن و دو هزارنفر معلول مرد در آن شرکت نموده بودند.

کمالی با بیان این که خوشبختانه در شهرداری پذیرش افراد معلول به عنوان یک موضوع مطرح است، اظهار کرد: دستور اصلی جلسه ماده 8 قانون جامع حقوق افراد معلول بود که در سال 96 مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال 97 توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد. ماده 8 به صراحت اعلام می نماید که امکانات ورزشی اعم از استادیوم ها و اماکن ورزشی دولتی شهرداری و دهداری ها باید بطور رایگان در اختیار معلولان قرار گیرد. اقدام شهرداری نسبت به اعمال تخفیف های ویژه ای برای افراد دارای معلولیت در اماکن ورزشی و بعضی اماکن مثل مجموعه ورزشی قمربنی هاشم که مختص جانبازان و معلولان است آنالیز شد.

عضو شورای راهبردی معلولان در شهرداری تهران در خصوص انتقاداتی که نسبت به بعضی موضوعات مطرح شد، اعلام کرد: در جلساتی که بین سازمان ورزش و اداره کل سلامت برقرار شده بود، سازمان ورزش معتقد بود که بودجه کافی برای پوشش کامل همه افراد معلول در شهر تهران وجود ندارد و هزینه های آن باید طبق لایحه در بودجه پیش بینی گردد. همچنین بعضی از اماکن ورزشی مناسب سازی نشده است.

او توضیح داد: از شهرداری تشکر می گردد که نسبت به ورزش معلولان بی تفاوت نبوده اما اعمال تخفیف یا معین کردن سانس مختص معلولان با روح مصوبه قانونی مجلس منافات دارد. به صراحت در مصوبه مجلس نوشته شده است که اماکن دولتی، شهرداری و دهداری ها باید برای معلولان رایگان باشد. می بایست به وسیله شورای اسلامی شهر تهران، بودجه شهرداری در این خصوص مطرح گردد تا کمکی به افراد معلول گردد. همچنین نکته ای هم مورد تأکید نهاده شد که مناسب سازی بعضی از اماکن از جمله استخرهای شنا بایدانجام گردد. آقای رباطی، رئیس سازمان ورزش قول داد که در سال 98 به دنبال این باشد که با برنامه ریزی دسترس پذیری اماکن ورزشی که زیر نظر شهرداری تهران هستند را بهبود ببخشد.

بنابر اعلام سازمان ورزش شهرداری تهران تخفیف های استفاده برای معلولان تا 90 درصد هم است. همچنین بنابر مصوبه سال 96، افراد معلول شدید و خیلی شدید می توانند یک همراه بصورت رایگان با خود به مکان ورزشی ببرند. تسهیلات رایگان منوط به تامین بودجه و تایید هیات مدیره سازمان است.

سازمان ورزش در سال 98 برای اولین بار شیوه نامه اجرایی فعالیت های تفریحی ـ ورزشی خود را با رویکرد افراد دارای معلولیت به انجام خواهد رساند.

گفتنی است برای افزایش مشارکت اجتماعی معلولان و رسیدگی به مسائل آنها و همچنین بسترسازی برای حضور بدون مانع معلولان در شهر، تعدادی از سازمان های شهرداری، سازمان های مردم نهاد، معلولان و کارشناسان شورایی به نام شورای راهبردی معلولان را تشکیل داده اند.

جلسه شورای راهبردی معلولان به صورت دوره ای و با هدف پیگیری مطالبات و نیازهای افراد معلول برپا شده و هر دوره آن در یکی از سازمان های عضو این شورا برگزار می گردد.

اولین جلسه این شورا در سال جدید در تاریخ 7 خرداد ماه با حضور سرپرست این سازمان و اعضا در سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار گردید.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26022

به "رایگان شدن خدمات اماکن ورزشی برای معلولان در صورت تأمین بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایگان شدن خدمات اماکن ورزشی برای معلولان در صورت تأمین بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید