راه چاره های کاهش آلودگی هوا در مشهد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد گفت: منابعی که در شهر مشهد باعث آلودگی هوا می گردد شامل تردد خودروها، نیروگاه ها، سوخت های فسیلی، فرودگاه مشهد و راه آهن است.

راه چاره های کاهش آلودگی هوا در مشهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محمد حاجیان شهری اظهار کرد: بر اساس آمار در شهر مشهد استان خراسان رضوی 6 میلیون خودرو که شامل خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی ست، تردد می نماید. قوانین زیادی در حوزه کنترل آلاینده ها تصویب شده که آخرین آن قانون هوای پاک است، اما متاسفانه این قوانین هیچ کدام بازدارنده نبودند و نمی توان بر اساس اجرای قوانین آلاینده های هوا را در سطح شهرها کنترل کرد.

وی اضافه نمود: در شهرهای بزرگ 70 درصد خودروها تک سرنشین هستند و متاسفانه سیاست های ما نیز مردم را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق می نماید.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد: 7 سال از برنامه چهارم توسعه کشور می گذرد، اما بودجه های زیادی در مورد توسعه حمل ونقل عمومی نداشته ایم، البته یاری های ناچیزی شده است. در فصل پاییز و زمستان به دلیل برودت هوا، عدم سرویس دهی مناسب حمل ونقل عمومی و کافی نبودن تعداد آن، مردم از خودروهای شخصی بیشتر استفاده می نمایند، در نتیجه میزان آلودگی هوا دراین فصل بیشتر است. آمارهای آلودگی هوا بیشتر مربوط چهار ماه آخر سال است.

حاجیان شهری ادامه داد: با توجه به قوانین و امکانات موجود و یک سری سیاست گذاری ها با یاری 18 دستگاه متولی کنترل آلودگی هوا و همچنین مدیریت شهری، استانداری و سایر دستگاه های اجرایی کوشش می کنیم تا با انجام اقدامات درست اجازه ندهیم، سطح آلودگی هوا به حدی برسد که مجبور به تعطیلی مدارس شویم.

وی توضیح داد: ما می توانیم با انجام سه فعالیت باعث کاهش آلودگی هوا در شهرها شویم؛ ابتدا تخصیص بودجه که در این زمینه دولت باید به ما یاری کند، زیرا بودجه های شهرداری پاسخگو نیست. همچنین باید کوشش کنیم تا هرچه سریع تر سطح استاندارد در سیستم حمل ونقل عمومی را بالا ببریم. دوم نگاه عمل گرایی شهرداری ست و سوم پیگیری مدیریتی و هماهنگی بین دستگاه هاست که باید به زودی اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک تاکید نمود: منابعی که در شهر مشهد باعث آلودگی هوا می گردد شامل تردد خودروها، نیروگاه ها، سوخت های فسیلی، فرودگاه مشهد و راه آهن است. در کشورهای پیشرفته دنیا اتوبوس های وجود دارد که سوخت های استاندار آن ها یورو 6 است اما متاسفانه اتوبوس های ما هنوز یورو 4 هم نیست. در ایران امکان خرید چنین اتوبوس های وجود ندارد، زیرا سوخت این مدل اتوبوس ها را نداریم.

حاجیان شهری اضافه نمود: خانواده ها باید ترغیب شوند تا برای رفت و آمد فرزندان خود به مدارس از سرویس استفاده نمایند. ما باید سرویس مدارس خود را لحاظ امنیتی بالا ببریم ویاری مالی بیشتری برای آن ها در نظر بگیرم.

عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: تقویت مسیرهای دوچرخه که البته شهرداری مشهد در این زمینه یک سری اقدامات را انجام داده است. همچنین در نظرگرفتن کارت های هوشمند با یارانه ویژه برای دانش آموزان تا از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده نمایند که در این زمینه نیز دولت باید یاری کند.

وی اعلام نمود: همچنین سرویس ادارات باید با امکانات و خدمات خوب احیا گردد. باید معاینه فنی خودروها به صورت جدی دنبال و هر شش ماه یک بار انجام گردد و خوردوسازها نیز به سمت کاهش مصرف سوخت برده شوند.

حاجیان شهری توضیح داد: باید به سمت مالی شدن پیش برویم. رفت وآمد با وسایل نقلیه به جای خودروهای شخصی را وارد زندگی مردم کنیم که اگر اقدامات موثر انجام دهیم سطح ترافیک کاهش پیدا خواهد نمود و آلودگی هوا نیز کم خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62836

به "راه چاره های کاهش آلودگی هوا در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های کاهش آلودگی هوا در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید