دست خالی پلتفرم های نمایش فیلم در تعطیلات ، نمایش خانگی بدسرپرست است

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین می گوید که معین نبودن تکلیف تولیدات داخلی در شبکه نمایش خانگی علت اصلی فقر محتوای ایرانی در این حوزه است.

دست خالی پلتفرم های نمایش فیلم در تعطیلات ، نمایش خانگی بدسرپرست است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، تعطیلات دو هفته ای کرونایی عموم مردم را ملزم به خانه نشینی کرده است. دورانی مانند ایام عید نوروز که مردم در خانه باید می ماندند تا از کرونا و بیماری کویید-19 جان سالم به در ببرند.

در آن ایام دولت و بخش خصوصی برای سرگرمی و تفریح مردم از برنامه های شبکه نمایش خانگی بهره برد و برای آن نیز لوازم و شرایط اصلی را فراهم کرد. مواردی مانند اینترنت رایگان برای تماشای کارتون ها و همینطور اکران هر روز یک فیلم جدید سینمایی در نمایش خانگی و در کل فعالیت متنوع و گوناگون این حوزه سرگرمی ساز برای مردم. خصوصاً آنکه بازار سریال های آن نیز داغ بود و با تمام آنکه محتوای آنان مورد نقد و بررسی جدی رسانه ها قرار داشت، اما لااقل نشان از عزم نمایش خانگی به همراهی و کمک دولت برای پر کردن اوقات فراغت مردم داشت.

اما گویا این دو هفته تعیلات تازه از راه رسیده، این بار چندان در دستور برنامه ریزی و حمایت قرار نگرفته است و شاهد دستان خالی نمایش خانگی برای مردم در این روز ها و شب هاییم. نه خبری از سریال های جذاب و گوناگون است و نه خبری از اکران آنلاین فیلم های جدید و خانوادگی؛ البته حوزه اکران در سینما ها 9 ماه است که تقریباً به طور رسمی تعطیل شده است، اما حتی فیلم های قدیمی و مخاطب پسند نیز وجود ندارد.

تنها چیزی که دیده می گردد فیلم ها و سریال های خارجی با زیرنویس فارسی و بعد هم با دوبله فارسی است که آن هم به سرعت توسط مخاطبین جدی سینمای جهان در ساعات اولیه بارگذاری در سایت های دانلود تماشا می گردد و عملاً با این حساب نمایش خانگی که برگ برنده و پیشتاز دولت در زمینه فرهنگی و سرگرمی سازی برای مردم بودکم رمق شده است.

تلویزیون نیز دست کمی از نمایش خانگی ندارد و سریال هایی را نمایش می دهد که گویا از قدرت و جذابیت لازم برای مردم برخوردار نیستند و هنوز پایتخت در شبکه آی فیلم آنان را جذب می کند.

جالب اینکه در این میان هر روز نام یک پلتفرم جدید را در نمایش خانگی می شنویم که به اعضای این صنف اضافه شده است و همان تعداد فیلم های محدود ایرانی و خارجی را هم آن ها پخش می کنند. در این حالت بازار رقابت جدی میان نمایش خانگی کسادتر از قبل شده است و حالا میدان بار دیگر برای سایت های دانلود و فضای مجازی باز شده است.

البته برخی از پلتفرم ها برنامه های آموزشی جالبی را منتشر کرده اند که می تواند برای مخاطبین خاص خود جذاب باشد.

در این باره محمد صراف رئیس انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین می گوید که علت اصلی نبود محتوای ایرانی برمی گردد به اینکه هنوز مشخص نیست که مجوز های لازم برای تولید محتوای ایرانی مانند سریال ها را کدام نهاد باید بدهد وزارت ارشاد یا صداوسیما؟ همین بلاتکلیفی این حوزه باعث شده است که با فقر محتوای ایرانی روبرو بشویم و در نهایت این محتوای خارجی مانند فیلم ها، سریال ها و انیمیشن است که دیده می گردد.

پتلفرمی که برایش هزینه سنگین شده است نمی تواند بدون محتوا باشد و برای همین اولین محتوای آن می گردد خارجی.

علت دیگری که باعث شده است تا نمایش خانگی دچار کمبود و فقر محتوا گردد به هزینه های بالای ساخت برمی گردد. امروز برای ساخت یک سریال چند قسمتی چند میلیارد باید هزینه بگردد که همین خود در کم کردن سرعت تولید مؤثر است.

وی در ادامه بیان نمود که روشن نبودن استراتژی های فرهنگی در زمینه های نظارتی نیز در به هم خوردن قواعد و قوانین فرهنگی بی تأثیر نیست. معلوم نیست که خطوط قرمز توسط کجا و چگونه مشخص می گردد. در بخش سرگرمی سازی صداوسیما یک قوانینی وجود دارد و در ارشاد قوانین دیگری و همینطور در سطح جامعه به صورتی دیگر. این نکته نیز موانعی را از نظر قانونی برای کار ایجاد می کند.

صراف در پاسخ درباره دانلود فیلم های خارجی در سایت های غیررسمی و تأثیر آن بر مخاطبین پلتفرم های داخلی گفت: اصولاً مخاطبین فیلم بین جدی سینمای خارجی از سایت های دانلود استفاده می کنند، اما خانواده ها هنوز برای تماشای فیلم خارجی از پلتفرم ها استفاده می کنند که سانسور شده و با دوبله فارسی است. در حال حاضر انیمیشن های خارجی با بهترین دوبله در VOD ها بارگذاری می گردد که با توجه به آمار بازدید ما بسیار خوب دیده می گردد. البته من از اینکه مخاطب داخلی کودک و نوجوان ما به میزان زیادی در حال تماشای محتوای خارجی است راضی نیستم، زیرا با فرهنگ و ذائقه ما تفاوت دارد، اما در هر حال یکی از بخش های پرمخاطب ما است.

دولت و نهاد های حاکمیتی باید برای این بخش امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنند تا سرمایه گذار بتواند برای ساخت انیمیشن و همینطور سریال وارد عمل گردد.

وی در سرانجام خاطرنشان ساخت که نسبت تماشای محتوای ایرانی به خارجی نسبت 60 به 40 است و بنابراین مخاطب ما بیشتر برای تماشای فیلم و سریال ایرانی VOD ها را تماشا می کند. برای همین تا زمانی که تکلیف مجوز ها روشن نشده باشد و خبری از محتوای ایرانی نباشد، مخاطب به سمت محتوای خارجی می رود.

دولت در ماه های سرانجامی خود به سر می برد و از قضا این روز ها با کرونا و مسائل ناشی از آن همزمان شده است. جدای از مصائب اقتصادی و معیشتی حاصل از عملکرد دولت، حوزه فرهنگ و هنر نیز در دوران بغرنج و بدی به سر می برد تا آنجا که نمایش خانگی نیز از بی برنامگی و سیاست های یک بام و دو هوایی رنج می برد.

یکی از علت های اصلی این مشکل برمی گردد به نبود اداره کل و حتی دفتر مشخصی برای نمایش خانگی در سازمان سینمایی. چیزی که روزگاری برای خود بخش مجزایی را تشکیل داده بود با لغو آن نتیجه ای جز بی حساب و کتاب شدن و بی سرپرست شدن نصیبش نشد و امروز نیز معلوم نیست پدر و مادر آن چه کسی است؟ صداوسیما یا وزارت ارشاد؟

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 121129

به "دست خالی پلتفرم های نمایش فیلم در تعطیلات ، نمایش خانگی بدسرپرست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست خالی پلتفرم های نمایش فیلم در تعطیلات ، نمایش خانگی بدسرپرست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید