درباره فواید کامبوجا

به گزارش مجله سرگرمی، کامبوجا یک نوشیدنی می باشد که مصرف آن خواص و فواید بسیاری را به همراه دارد، بعلاوه کامبوجا برای لاغری بسیار مفید است و به افزایش طول عمر یاری شایانی می نماید.با ما همراه باشید.

درباره فواید کامبوجا

کامبوجا (کامبوچا) چیست؟

کامبوچا یک نوشیدنی پرطرفدار است که بوسیله تخمیر چای شیرین شده با ترکیب شیمیایی اسید استیک، باکتری و کشت مخمر خاص به دست می آید. این قارچ معجزه آسا از قرن ها پیش، از چین شمال شرقی منشاء گرفته است و به خاطر طعم منحصر به فرد و نشاط آور و طیف وسیعی از فواید دارویی آن، ارزشمند تلقی می شده است. این نوشیدنی در ادبیات باستان چین به عنوان اکسیر سلامت جاودانه شناخته شده است.

در حالی که گاهی اوقات به عنوان قارچ کامبوجا نامیده می گردد، هیچ قارچی همراه با کامبوجا وجود ندارد. مخمر زنده موجود در نوشیدنی کامبوجا یک زندگی فعال دارد که حتی پس از انتقال آن به ظروفی که در آن نگهداری می گردد، زنده است. کشت کامبوچا شامل مخمر های کاندیدا استلاتا، Zygosaccharomyces baili، Brettanomyces bruxellensis، Saccharomyces cerevisiae، Torulaspora delbrueckii و Schizosaccharomyces pombe می باشد.

بسته به انتخاب چای سیاه یا سبز طعم و مزه آن فرق دارد و طعم آن چیزی مثل طعم سرکه سیب است. کامبوجا بعد از اینکه بخش مهمی از طب سنتی چینی باشد، در نهایت کلمه ای است که به روسیه، آلمان و اروپا رسیده است و به خاطر ویژگی های شگفت انگیز درمانی اش، اخیرا محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به دست آورده است.

اطلاعات تغذیه ای کامبوجاکامبوجا شامل طیفی از گونه های مخمر و باکتری همراه با پلی فنول ها، اسیدهای آمینه و اسیدهای ارگانیک است. پس از اتمام فرآیند تخمیر مورد احتیاج، نوشیدنی کامبوجا به منبع مغذی نیرومندی با مواد معدنی مختلف بسیار زیاد، آنزیم های مفید متعدد، طیف وسیعی از ویتامین ها مانند ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) B6، B9 (اسید فولیک)، ویتامین C ٬ ویتامین B12 و بسیاری از مواد شیمیایی سالم مانند اسید گلوکونیک، اسید اگزالیک، اسید استیک، اسید گلوکورونیک، اسید اوسنیک، فروکتوز و اسید لاکتیک تبدیل میگردد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با خواص نوشیدنی کامبوجا آشنا کنیم.

سم زدایی از بدنکامبوجا دارای توانایی قابل توجهی برای سم زدایی بدن است. این نوشیدنی حاوی یک اسید گلوکورنیک سم زدا است که به وسیله ورود به کبد به سموم متصل میگردد و به وسیله کلیه ها از بدن خارج می گردد. این مسئله به کاهش بار بر روی پانکراس یاری می نماید و کبد را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، از آثار مضر آلودگی ناشی از محصولات نفتی همراه با پلاستیک، آفت کش ها، رزین ها و فلزات سنگین جلوگیری میکند.

عامل آنتی اکسیدانیکامبوجا حاوی مقدار زیادی از اسید های ارگانیک مانند اسید گلوکورونیک و آنتی اکسیدان ها قوی است که به محافظت از بدن از آسیب اکسیداتیو یاری می نمایند. آنتی اکسیدان های موجود در آن در پی رادیکال های آزاد اکسیژن می گردند و اثرات آن را خنثی می نمایند و بدن را از بیماری ها و التهاب ها محافظت می نمایند.

محافظت از کبدیکی دیگر از فواید کامبوجا، اثرات ان در محافظت از کبد است. تحقیق صورت گرفته در خصوص کامبوجا نشان داده است که این چای به بازگرداندن سطوح گلوتاتیون یاری می نماید و به طور قابل توجهی در کاهش سمیت پپتیک القا شده، موثر است. پژوهشی تطبیقی که روی چای سیاه، چای کامبوجا و چای سیاه فرآوری شده با آنزیم، صورت گرفته است، اثربخشی و برتر بودن کامبوجا را در حفاظت از کبد دربرابر سمیت به خاطر قدرت آنتی اکسیدانی آن نسبت به دو نوع چای دیگر اثبات نموده است.1

بهبود گوارشکامبوجا با یک کلونی زنده از باکتری ها و مخمرها تخمیر می گردد، بنابراین به عنوان پروبیوتیک عمل می نماید و به حفظ سلامت شکم می پردازد و از اختلالات شکمی مختلف از جمله یبوست مزمن و اسهال جلوگیری می نماید. آنزیم های گوارشی موجود در چای کامبوجا، اثرات اسید گلوکورونیک را افزایش می دهند و به تجزیه پروتئین ها و ساکاریدها یاری می نمایند و سیستم گوارشی را کارآمدتر می سازند.

تقویت کاهش وزناین چای متابولیسم را افزایش می دهد و غشای سلولی را نرمال می نمایند، که همه آن ها سلامت کلی فرد را افزایش می دهد ؛ علاوه بر این، مقدار متابولیک بالا به کاهش وزن یاری می نماید، زیرا باعث می گردد احساس انرژی بیشتری بکنید و بیشتر به ورزش فیزیکی منظم بپردازید. هم چنین مقدار قند و کالری موجود در این چای تخمیر شده، پنج برابر کم تر از نوشابه گازدار است.

تنظیم سطوح کلسترولمزیت عالی دیگر چای کامبوجا، حفظ سطح سالم کلسترول است.

مطالعات تحقیقاتی، شواهدی کیفی در رابطه با خواص ضد لیپیدمیک این چای به کاهش جذب کلسترول LDL یعنی کلسترول بد) و تری گلیسیرید، و بالابردن سطح HDL یعنی کلسترول خوب) یاری می نماید، را نشان می دهند.

جلوگیری از بیماری های قلبیمطالعات نشان می دهد که نوشیدن کامبوجا می تواند برای قلب مفید باشد، زیرا کلسترول را تنظیم می نماید و سطح کلسترول را در خون پایین می آورد.

کنترل دیابتکامبوجا یک عامل درمانی طبیعی است که به مهار عواملی که موجب بیماری های دیابتی می شوند، یاری می نماید. مطالعه ای که در سال 2012 در ژورنال منتشر شد، نشان می دهد که در مقایسه کامبوجا با چای سیاه، کامبوجا بیشتر یاری به تنظیم سطوح گلوکز خون را دارد.این چای، عملکرد التیام پانکراس افراد دیابتی را بهبود می بخشد و با کاهش غلظت اوره و دیگر فعالیت های نامطلوب که در غشا و مراقبت از کبد و کلیه آن ها یاری می نماید.2

منبع غنی پروبیوتیک تصور می گردد منشأ کامبوجا، چین یا ژاپن باشد. برای تهیه این چای انواع خاصی از باکتری، مخمر و شکر را به چای سبز یا سیاه می افزایند و یک هفته یا بیشتر فرصت می دهند تا تخمیر گردد. حین این فرایند، باکتری ها و مخمر ها یک حباب قارچی شکل روی سطح تشکیل می دهند. به همین خاطر به کامبوجا چای قارچ هم گفته می گردد.

این حباب درواقع یک کلنی زنده هم زیستی باکتری و مخمر یا (SCOBY) است و می توان از آن برای تخمیر کامبوجای تازه باز استفاده کرد.

فرایند تخمیر باعث فراوری سرکه و بسیاری مواد اسیدی دیگر می گردد. بعلاوه مقدار بسیار کمی الکل و گازهایی که به آن حالت گازدار می دهد، فراوری می گردد. بسیاری از باکتری های پروبیوتیکی هم حین تخمیر فراوری می شوند. پروبیوتیک، باکتری های مفید را در اختیار دستگاه گوارش قرار می دهد. این باکتری ها از روش های مختلف به سلامتی یاری می نمایند؛ مثلا در هضم غذا، التهاب و حتی لاغری مؤثرند. بنابراین گنجاندن کامبوجا در رژیم غذایی می تواند از جنبه های مختلفی به سلامت شما یاری کند.

خاصیت میکروب کشییکی از مواد اصلی که حین تخمیر کامبوجا فراوری می گردد، استیک اسید است که در سرکه هم وجود دارد. استیک اسید هم مثل پلی فنول در چای می تواند میکروارگانیسم های مضر بسیاری را از بین ببرد.

کامبوجا چه از چای سبز و چه از چای سیاه تهیه شده باشد، خاصیت آنتی باکتریال قوی دارد و به ویژه با باکتری ها و مخمرهای بیماری زا مقابله می نماید. تحقیقی بر روی مرغ ها نشان داد که کامبوجا مشابه آنتی بیوتیک ها، خاصیت ضدمیکروبی و تحریک نمایندگی رشد دارد. محققان حتی پیشنهاد کردند، به جای آنتی بیوتیک و محرک رشد در غذای مرغ ها از کامبوجا استفاده گردد.

مقاومت در برابر سرطانسرطان بر اثر جهش سلول ها و رشد بی رویه آنها به وجود می آید و یکی از مهم ترین عوامل مرگ در دنیا است . در مطالعات صورت گرفته در شرایط آزمایشگاهی، کامبوجا به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها، از پخش شدن سلول های سرطانی جلوگیری کرد. نحوه عملکرد ضد سرطان پلی فنول های چای، هنوز کاملا تعیین نیست، اما تصور می گردد آنها جلوی جهش های ژنتیکی و سرطانی شدن سلول ها را می گیرند و هم زمان در نابودی سلول هایی که سرطانی شده اند هم نقش مثبت دارند.

بنابراین جای تعجب نیست، افرادی که بیشتر چای می نوشند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان های مختلف هستند.3

حمایت از سلامت رودهبه طور طبیعی، قدرت آنتی اکسیدانی این چای باستانی، خنثی کردن آسیب رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد باعث ایجاد ضعف در دستگاه گوارش می شوند. با این حال، کامبوچا به دلیل برخورداری از سطح بالای اسیدهای مفید، پروبیوتیک ها، آمینو اسیدها و آنزیم ها از هضم غذا پشتیبانی می نماید .

بعضی از تحقیقات نشان داده است که کامبوچا توانایی پیشگیری و درمان زخم معده را نیز دارد.

بهبود شرایط فکریکامبوچا فقط به هضم غذا یاری نمی نماید، بلکه ممکن است بتواند از فکر شما نیز محافظت کند. کامبوچا حاوی ویتامین B است که یکی از راه های این حفاظت است. ویتامین B، به ویژه ویتامین B12، به افزایش سطح انرژی یاری می نماید و به سلامت روانی منجر می گردد.

مفید برای ریه هایکی از مزایای کامبوچا، استفاده از آن به عنوان روش درمانی برای سیلیکوزیس است. سیلیکوزیس یک بیماری ریه ناشی از مواجهه مکرر با ذرات سیلیکا است.

دانشمندان چینی کشف کردند که استنشاق کامبوچا می تواند راهی برای درمان سیلیکوزیس و سایر بیماری های ریه ها ناشی از استنشاق مواد خطرناک باشد. با این تفاسیر، باز هم پیشنهاد میکنم کامبوچا را بنوشید، نه اینکه استشمام کنید.4

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

4.www.hidoctor.ir

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: راسخون
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163758

به "درباره فواید کامبوجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره فواید کامبوجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید