دانشگاه اصفهان، بی تدبیری و دانشجوی سردرگم

به گزارش مجله سرگرمی، این یادداشت در انتقاد به مدیریت نابسامان و بی تدبیری ها در دانشگاه اصفهان است که اخیرا دامن گیر حال ناخوش این دانشگاه شده است.

دانشگاه اصفهان، بی تدبیری و دانشجوی سردرگم

گروه دانشگاه خبرنگاران، سپهر فرهنگ؛ * در روز های اخیر که جامعه دانشگاهی مانند همه آحاد ملت ایران داغدار غم سنگین از دست دادن سردار محبوبشان هستند و پس از اعلام روابط عمومی وزارت علوم مبنی بر اینکه تعطیلی یا لغو امتحانات خاتمه ترم به عهده دانشگاه ها گذاشته شده، بسیاری از دانشگاه های سطح کشور با لغو امتحانات، شرایط و تدابیر لازم جهت حضور حدبیشتری دانشجویان در مراسم تشییع را فراهم نموده اند و با وجود اینکه بسیاری از دانشگاه های استان اصفهان مانند دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد نجف آباد و... خبر لغو امتحانات در روز های دوشنبه و سه شنبه را به طور رسمی اعلام نموده اند، ولی رئیس دانشگاه اصفهان در ساعات اولیه کوچکترین واکنشی به تعطیلی یا لغو امتحانات این دانشگاه نشان نمی دهد.

پس از انتشار گسترده اخبار تعطیلی بیشتر دانشگاه های استان از سوی دفاتر روابط عمومی (حوزه ریاست) و یا معاونت های آموزشی، عدم موضع گیریی و سردرگمی دانشجویان دانشگاه بزرگی، چون دانشگاه اصفهان با قریب به 15000 دانشجو، خبرنگاران را به پیگیری و پرس و جو از شرایط این دانشگاه وا می دارد. سپس رئیس دانشگاه در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها اعلام می نماید که خبری از لغو امتحانات نیست! اما طبق هماهنگی های صورت گرفته با امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، وسایل نقلیه جهت انتقال دانشجویان به تهران برنامه ریزی شده است! این خبر که پس از انتشار در میان دانشجویان، کانال ها و گروه های مختلف دانشجویی دست به دست می گردد، موجب راه افتادن یک موج رسانه ای در فضای مجازی دانشگاه شد و سوال بزرگی که ذهن بیشتر دانشجویان را درگیر نموده بود تناقض عدم لغو امتحانات و شرکت در مراسم تشییع سردار دل ها بود!

همچنین نکته تامل برانگیز اینجاست درحالی که رئیس دانشگاه شب گذشته در مصاحبه خبری به تدابیر لازم جهت شرکت در مراسم مستقیماً اشاره نموده بود، اما صبح روز یکشنبه دانشجویانی که جهت ثبت نام برای شرکت در مراسم به اداره امور فرهنگی مراجعه می نمایند در کمال تعجب با اظهار بی اطلاعی مدیر این اداره رو به رو می شوند! و پس از نشان دادن مصاحبه خبری رئیس دانشگاه و پیگیری های تلفنی دکتر رضایی فرآیند ثبت نام در واحد اردو ها آغاز شده و دو دستگاه اتوبوس برای حرکت به سمت تهران در نظر گرفته می گردد. اما به دلیل استقبال دانشجویان، اقدام دیر هنگام دانشگاه برای اعزام دانشجویان به مراسم و کمبود اتوبوس، بیش از 80 نفر در لیست انتظار ثبت نام قرار می گیرند و از شرکت در مراسم باز می مانند.

البته تصمیم عدم لغو امتحانات مدت زیادی دوام نمی آورد و حجم زیاد نقدها به مسئولین دانشگاه اعم از ریاست، نهاد رهبری و... همچنین سیل پیامک هایی که دانشجویان به دکتر طالبی فرستادند موجب می گردد مسئولین دانشگاه با مشاهده اعتراض دانشجویان تغییر موضع دهند و در اقدامی عجیب تر به جای یک تصمیم گیری منسجم و صریح، تصمیم گیری در مورد لغو امتحانات را با ارسال نامه ای بر عهده رؤسای دانشکده ها و مدیران گروه ها واگذار می نمایند! این تصمیم هم مانند قبل به طور رسمی اعلام نمی گردد، بلکه نمایندگان دانشجویان با مراجعه به دفتر دکتر شاقول، معاون آموزشی دانشگاه متوجه این موضوع می شوند!

گذشته از اینکه این نحوه تعطیل کردن دانشگاه و خودمختار فرض کردن دانشکده ها، در بین دانشگاه های کشور بی نظیر است (!) ماجرا به همین جا ختم نمی گردد بلکه انتظار می رفت روابط عمومی دانشگاه با دریافت نظر رؤسای دانشکده ها به طور رسمی اعلام کند که امتحانات در چه دانشکده هایی لغو می گردد. ولی معاونت آموزشی دانشگاه در یک حرکت عجیب اعلام می نماید که دانشجویان هر دانشکده شخصاً به دفتر رئیس دانشکده خودشان مراجعه نمایند تا از شرایط لغو امتحانات باخبر شوند! این در حالی است که در برخی دانشکده ها مانند دانشکده زبان به دلیل عدم حضور رئیس دانشکده و معاون آموزشی وی دانشجویان با بلاتکلیفی روبرو شدند و کسی جوابگوی آن ها نبود! اما در برخی دیگر از دانشکده ها مانند دانشکده علوم اداری و اقتصاد به ریاست دکتر صمدی (که حتی ورود به دفترش با ریموت کنترل امکان پذیر است!) اختلاف نظر بین دانشجویان و مدیریت دانشکده بالا گرفت و رئیس دانشکده به بهانه هایی نامعلوم حاضر به لغو امتحانات نشد که نهایتاً با تجمع دانشجویان و تشکیل جلسه، اساتید نظر خود مبنی بر لغو امتحانات روز دوشنبه را اعلام کردند.

بعد از بالا دریافت اعتراض دانشجویان در فضای مجازی، بالاخره روابط عمومی دانشگاه اطلاعیه ای صادر می نماید. در این اطلاعیه که شامگاه یکشنبه منتشر شد، اعلام شده است: دانشکده ها در تغییر زمان امتحانات از دوشنبه 16 دیماه به پنجشنبه 28 دیماه با صلاحدید گروه آموزشی و در صورت رضایت عموم دانشجویان هر درس مخیر هستند

در اشتباهی فاحش که نشان از عدم دقت به نظر می رسد در این اطلاعیه پنجشنبه 28 دی ماه عنوان شده در حالی که پنج شنبه 26 دی ماه است و بسیاری از دانشجویان در این روز امتحان دیگری دارند و این نوع صدور اطلاعیه نه تنها به بهبود شرایط کمکی نکرد بلکه مزید بر علت و باعث سردرگمی بیشتر دانشجویان شد! نکته دیگری که در این اطلاعیه قابل توجه است، حذف نام دو تشکل مجمع اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان از این اطلاعیه است که روز قبل به همراه سه تشکل دانشجویی دیگر مشترکاً در بیانیه ای که به امضای هر 5 تشکل رسیده بود از رئیس دانشگاه درخواست لغو امتحانات را داشتند، اما علّت حذف نام این دو تشکل هم تعیین نیست!

گذشته از این، در اطلاعیه ذکر نشده است که گروه های آموزشی چگونه در شب امتحان از رضایت عموم دانشجویان برای لغو امتحان روز بعد آگاه شوند؟! اما نهایتاً امتحانات تقریبا در 7 دانشکده و برخی رشته ها لغو شد و در برخی دانشکده ها پا بر جا ماند...!

فارغ از تمام نظرات دانشجویان و اساتید در مورد این که لغو کردن امتحانات کار بجا و یا اقدامی نادرست است، هدف از این یادداشت انتقاد به این نوع مدیریت نابسامان و بی تدبیری ها در دانشگاه اصفهان است که مدتی است دامن گیر حال ناخوش این دانشگاه شده، چرا که دانشجویان در اغتشاشات آبان ماه هم دقیقاً با چنین شرایطی روبرو بودند و عدم صدور اطلاعیه های رسمی و انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر تعطیلی دانشگاه، ناخواسته منجر شد تا دانشجویان با عدم حضور در کلاس ها، دانشگاه را به حالت نمیه تعطیل ببرند.

اما با تمام این اوصاف در بند آخر اطلاعیه روابط عمومی آمده است: یادآور می گردد دانشگاه اصفهان در هیچ مورد مشابهی اقدام به تعطیلی دانشگاه ننموده و با توجه به جوانب امر تصمیم گیری نموده است به نحوی که همیشه رضایت دانشجویان و عدم تضییع حق عموم آنان در اولویت سیاست های آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوده است

حال سوال این است که چرا مسئولین دانشگاه و حتی نهاد رهبری (که در جلسات هیئت رئیسه حق رأی دارد و انتظار می رود در چنین موقعیت هایی رسماً و قاطع اعلام موضع و نظر کند) دقیقا منظور خود از این جوانب امر و سیایت ها را را تعیین نمی نمایند تا قشر دانشجو هم با آگاهی و اطلاع نسبت به اینگونه تصمیم گیری ها موضع نشان دهد و همراهی خود را نشان دهد؟!

امیدواریم دیگر شاهد این نوع تصمیم گیری های لحظه آخری و ناهماهنگ نباشیم تا دانشجو را به رئیس دانشکده و مدیر گروه حواله دهد!

سپهر فرهنگ- فعال دانشجویی دانشگاه اصفهان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66416

به "دانشگاه اصفهان، بی تدبیری و دانشجوی سردرگم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه اصفهان، بی تدبیری و دانشجوی سردرگم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید