دانشمند ایرانی از راز ترمیم زخم پرده برداشت!

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی دلارام صبور دانشمند ایرانی پیروز شدند به بینش های جدیدی در خصوص ترمیم زخم دست یابند.

دانشمند ایرانی از راز ترمیم زخم پرده برداشت!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، هنگامی که زخمی روی پوست ایجاد می گردد، سلول های بدن به سرعت فرآیند ترمیم پوست را شروع می نمایند. اگرچه نحوه ترمیم زخم توسط سلول ها و شکل گیری زخم ها معین است اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس (WUSTL) به سرپرستی دلارام صبور (Delaram Shakiba)، دانشمند ایرانی این دانشگاه، برای نخستین بار توانستند چگونگی شروع این فرآیند را نشان دهند و بینش های جدیدی را در خصوص ترمیم زخم، فیبروز و متاستاز سرطان فراهم نمایند.

صبور و همکارانش، روشی را کشف کردند که فیبروبلاست ها از طریق آن با ماتریس خارج سلولی در تعامل قرار می گیرند. آنها نوعی فرآیند بازگشتی را کشف کردند که بین سلول ها و محیط اطراف آنها وجود دارد و در ساختار سلول هایی که پیشتر ناشناخته بوده اند نیز دیده می گردد.

صبور گفت: کوشش های بالینی برای جلوگیری از پیشرفت مشکلاتی مانند زخم و فیبروز، چندان موفقیت آمیز نبوده اند. ما در پژوهش خود دریافتیم که فیبروبلاست ها در مراحل نخست این فرآیند، از مکانیسم های متفاوتی استفاده می نمایند و واکنش آنها به داروها در این مراحل می تواند با واکنش آنها در مراحل بعدی متفاوت باشد.

گای جنین (Guy Genin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در این پژوهش توانستیم بعضی مدل های ریاضی را به کار ببریم تا به فرآیند ترمیم زخم پی ببریم. ما اکنون می توانیم محرک های خاصی را طراحی کنیم تا رفتار سلول را هنگام ترمیم بافت آسیب دیده نشان دهیم.

پژوهشگران در این پروژه، از یک روش نقشه برداری سه بعدی و یک مدل محاسباتی استفاده کردند تا رفتار سلول را مورد آنالیز قرار دهند.

جنین اضافه کرد: ترمیم زخم، نمونه بارزی از فرآیندهای مهم فیزیولوژیکی است که در بدن صورت می گیرند. ما با آنالیز این فرآیندها خواهیم توانست تا بینش های جدیدی را برای آموزش سلول ها در خصوص ترمیم زخم ارائه دهیم.

این پژوهش، در مجله ACS Nano به چاپ رسید.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102988

به "دانشمند ایرانی از راز ترمیم زخم پرده برداشت!" امتیاز دهید

دیدگاه های مرتبط با "دانشمند ایرانی از راز ترمیم زخم پرده برداشت!"