تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

به گزارش مجله سرگرمی، متولد یکم نوامبر 1960 در ایالت آلابامای آمریکا، کارشناس مهندسی صنایع از دانشگاه آوبرن و کارشناس ارشد MBA از دانشگاه دوک؛ اولین بار به استخدام IBM درآمد و دوازده سال همانجا ماند. سپس در سال 1994 به عنوان مدیر ارشد اجرایی در بخش فروش به شرکت اینتلیجنت الکترونیکس (Intelligent Electronics) رفت. بعدها در شرکت کامپک (Compaq) سمت معاونت بخش مواد را عهده دار شد. اما فقط شش ماه از آغاز به کارش در کامپک گذشته بود که در تصمیمی پرریسک، اپلِ گرفتار در مسائل آن روزها را انتخاب کرد و دیگر جایی نرفت تا درنهایت در آگوست 2011 بعد از درگذشت استیو جابز (مدیر عامل وقت و یکی از مؤسسان اپل)، به جانشینی او منصوب شد. آنچه خواندید خلاصه ای بود از زندگینامه تیم کوک (Tim Cook) که مدیر عامل کنونی اپل است و به گواه سهامِ رو به رشد این شرکت، توانسته ناو پرزرق وبرق جابز را به خوبی راهنمایی کند. در ادامه با بیوگرافی تیم کوک همراه خبرنگاران مگ باشید.

تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ

سالیان جوانی

تیموثی دونالد کوک (Timothy Donald Cook)، یکم نوامبر 1960 در شهر کوچک Robertsdale در آلابامای آمریکا به دنیا آمده و دومین فرزند در خانواده ای با سه پسر است. مادر او در زمینه ساخت مسکن فعالیت داشت و پدرش کارگر یک کارخانه کشتی سازی بود.

کوک تحصیلات متوسطه را در دبیرستان زادگاهش در سال 1978 و با رتبه دوم در میان هم کلاسی ها به اتمام رساند. دانشگاه آوبرن (Auburn University) آلاباما مقصد بعدی او بود. مدرک لیسانس را در رشته مهندسی صنایع در سال 1982 از این دانشگاه گرفت.

تیم برای تحصیلات تکمیلی، مهندسی را ادامه نداد. به جای آن، در آموزشکده تجارت فوکوای دانشگاه دوک (Duke University) رشته MBA خواند و در سال 1988 در میان ده دانشجوی برتر فارغ التحصیل شد.

سابقه کاری

تیم کوک به محض فراغت از تحصیل وارد زمینه کامپیوتر شد و به استخدام IBM درآمد. او تا مدیریت بخش آمریکای شاقتصادی و فراوری و توزیع کامپیوترهای شخصی در کل قاره آمریکا پیش رفت. بعد از 12 سال IBM را ترک کرد و کارمند شرکت اینتلیجنت الکترونیکس (Intelligent Electronics) شد.

سه سال در سمت مسؤول بخش اجرایی خدمت کرد. سپس راهی شرکت کامپک (Compaq) شد و معاونت بخش متریال آن را به عهده گرفت. حضور او در شرکت کامپک دیری نپایید و پس از شش ماه آنجا را هم به مقصد شرکت اپل ترک کرد. علاوه بر این، تیم کوک در هیأت مدیره شرکت نایکی و بنیاد ملی فوتبال آمریکا عضویت دارد.

دوران حضور در اپل

تیم کوک سال ها بعد از پیوستن به اپل در یک سخنرانی در دانشگاه آوبرن گفت: بزرگ ترین دستاورد من در زندگی، تنها نتیجه یک تصمیم بود؛ این که به اپل بروم. اما این تصمیم آن زمان چندان هم ساده نبود.

او اوایل سال 1998 اپل را برای کار انتخاب کرد. قبل از آن که این شرکت دستگاه هایی مانند آی مک، آیفون و آیپد را بسازد؛ یعنی درست وقتی که اوضاع اقتصادی اپل وخیم بود. آنطور که خود کوک می گوید، برای انتخاب این شغل با حرف های ناامید کننده زیادی روبرو شده است: وقتی اپل کامپیوترهای مک را فراوری می کرد، سال های متمادی آمار فروش نزولی بود و شرکت در مرز ورشکستگی قرار داشت. تنها چند ماه قبل از پذیرش این شغل، مایکل دل، مدیر عامل و مؤسس شرکت دل (Dell)، در سخنانی گفته بود اگر من جای مدیران اپل بودم درش را تخته می کردم و پول سهام داران را پس می دادم.

کمی بعد از ورود کوک، اوضاع اندکی بهتر شد. او به عنوان مدیر ارشد اجرایی، وظیفه مدیریت فروش، خدمات و پشتیبانی بین المللی محصولات اپل را بر عهده داشت. افزون بر این، راهبری بخش مکینتاش شرکت را نیز انجام می داد و به امور فروش و تأمین قطعات رسیدگی می کرد. کمتر از یک سال پس از آمدن او، اپل به سوددهی رسید و گزارش های اقتصادی آن سال امیدوار کننده شد.

انتها در آگوست 2011 تیم کوک به مدیر عاملی اپل رسید و جای استیو جابز که پس از یک سال تحمل سرطان فوت نموده بود را گرفت تا راه رشد این شرکت ادامه پیدا کند. او همچنین به عنوان یکی از سهام داران عمده به عضویت هیأت مدیره اپل درآمد.

تحت مدیریت او بزرگ ترین خرید تاریخ اپل در ماه می 2014 انجام شد و اپل بیتس میوزیک و بیتس الکترونیکس را با 3 میلیارد دلار به تملک خود درآورد. مؤسسان بیتس هم به خدمت گرفته شدند و کوک در نامه ای به کارمندان شرکت نوشت: امروز بعدازظهر خبر خرید بیتس میوزیک و بیتس الکترونیکس را اعلام کردیم. تجارت این دو به سرعت در حال رشد است و به ما در تکمیل اکوسیستم اپل برای توسعه دستگاه های شگفت انگیز یاری می نماید. مشتریان عاشق آن ها خواهند شد.

از آن زمان، اپل با مدیریت کوک آیفون را توسعه داده و کوشش نموده برای عقب نماندن از رقبا از الگوهای یکنواخت و ایستا فاصله بگیرد. اپل تحت رهبری او توانست آیفون های بسازد که دوباره سرمشق شرکت های رقیب شوند. علاوه بر آیفون، اپل در این مدت مدل های متنوعی از آیپد معرفی نموده است و تا انتها سال 2019 عملا یکه تاز حوزه تبلت ها بوده. سیستم های عامل iOS و macOS نیز پیشرفت نموده و طراحی متفاوتی به خود دیده اند. تیم کوک در دوران مدیریتش نشان داده که ریسک پذیر است و هیچ اِبایی از خلق محصولات جدید و سوق دادن مردم به محصولات نوآور ندارد. اولین گجت های پوشیدنی (اپل واچ) برای اولین بار در زمان او عرضه شد و راستا جدیدی برای توسعه دستگاه های مشابه باز کرد.

درآمد و محل خرج

در نوامبر 2011، مجله فوربز (Forbes) تیم کوک را جزو قدرتمندترین افراد دنیا قرار داد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در سال 2012، او بالاترین دریافتی در میان دیگر مدیران عامل شرکت های سهامی عام را داشته است.

حقوق کوک چیزی حدود 900 هزار دلار در سال است، اما درآمد حقیقی اش از طرق مختلف ازجمله سهام و پاداش خیلی بیشتر از این هاست. او سال 2011 را با عایدی 378 میلیون دلار به انتها رساند. با این همه کوک می گوید که در بند مادیات نیست و اعلام نموده تمام دارایی خود را صرف امور خیر خواهد نمود.

تیم کوک در دوران ترامپ و سرمایه گذاری در ایالات متحده

بعد از رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده، تیم کوک هم در میان مدیران ارشدی بود که برای مشورت دادن به او دعوت شدند.

سیاست اولیت دادن به کارآفرینی در آمریکا که توسط دولت ترامپ دنبال می شد در نهایت اپل و تیم کوک را مجبور کرد در اویل سال 2018 بپذیرد طی پنج سال سهم خود را برای تحقق این امر ادا و 350 میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد آمریکا تزریق کند.

برآورد شده است که در این مدت اپل بتواند 20 هزار شغل جدید ایجاد کند. به همین دلیل و در همان سال اول، 55 میلیارد دلار برای ساخت امکانات جدید با بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شد.

علاوه بر این اپل و تیم کوک متعهد شده اند برای آموزش مهارت های رایانه ای به دانش آموزان و معلمان آمریکایی از انواع یاری های اقتصادی و انسانی فروگذار نکنند.

در این مدت تمرکز شرکت اپل روی آمریکا باعث شد در فوریه 2019 وال استریت ژورنال گزارش دهد که محصول اپل میوزیک توانسته با پشت سر گذاشتن اسپاتیفای بیشترین ثبت نام را در این کشور را داشته باشد. البته طبق آخرین آمارها هنوز هم سرویس موسیقی اپل در سطح بین المللی از اسپاتیفای با اختلاف عقب تر است.

زندگی شخصی تیم کوک

تیم کوک عاشق تناسب اندام و اهل کوهنوردی است و گاهی هم رکاب می زند؛ مرتب به باشگاه می رود و زندگی سالمی دارد.

تعهد او به سحرخیزی زبان زد است. هر روز چهار و نیم صبح کارش را با چک کردن ایمیل ها آغاز می نماید.

تیم کوک افراد، راهبرد و اجرا را سه اصل مهم در مدیریت خود می داند و می گوید اگر این سه را به درستی کنار هم داشته باشید، حتما پیروز می شوید.

به نظر شما بعد از گذشت چندین سال و رشد اقتصادی عالی اپل، تیم کوک توانسته خود را از سایه سنگین استیو جابز رها کند و به جایگاهی که او در اپل داشت برسد؟ آیا او پیروز شده راه مستقل خود را پیدا کند؟ اصلی ترین وجه تمایز شیوه مدیریت کوک و جابز را در چه می دانید؟

تیم کوک درشبکه های اجتماعی

  • Twitter

این مطلب نسخه به روزشده مقاله ای است که اولین بار در تاریخ 6 فروردین 1395 در خبرنگاران مگ منتشر شده بود.

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58393

به "تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم کوک؛ جانشین استیو جابز بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید