داستان پیدایش و بازنشستگی هواپیمای کنکورد

به گزارش مجله سرگرمی، هواپیمای کنکورد | Concorde

هواپیمای کنکورد در مارس 1969 در شهر تولوز فرانسه در میان استقبال و انتقادهای موجود برای نخستین بار پرواز کرد. این هواپیما برای نخستین بار در اکتبر همان سال مشکل صدا را برطرف کرد. هشت سال بعد، نخستین پروازهای تجاری از لندن و پاریس به نیویورک شروع شد و سپس به رغم سفارش های خارج از کشور برای 200 نمونه از هواپیما، به دلیل هزینه بالای سوخت و تعمیرات و اعتراضات گروه های محیط زیست، تنها 20 نمونه از این هواپیما ساخته شد.

داستان پیدایش و بازنشستگی هواپیمای کنکورد

با فراوری کنکورد که موتورهای معروف 593 اولمپیوس رولزرویس در آن استفاده شده بود (قوی ترین موتورهای هواپیمایی در بخش بازرگانی)، اروپا روی سرعت این هواپیما شرط بندی می کرد. این شرکت، مسافران ثروتمند مانند ستارگان سینما و موسیقی، دیپلمات ها و تاجران ارشد را با ارائه بهترین نوشیدنی ها و خاویار در پروازهای آن سوی اقیانوس اطلس جذب می کرد. همزمان با آمریکایی ها که در ساخت هواپیمای فراصوتی برای خود شکست خورده بودند، بر اندازه هواپیما تمرکز کردند که در مدت زمان طولانی ثابت شده نتیجه بخش است.

از همان ابتدا کنکورد در ظاهر (زیبا و کارآمد)، هزینه بالا، سرعت بی همتا و تجملاتش منحصر به فرد بود. این هواپیما که برای افراد معروف و ثروتمند جذابیت داشت، در دوران حکومت 27 ساله خود همواره در رسانه ها نشان داده می شد.

فیل کالینز، ستاره موسیقی پاپ، در سال 1985 کنسرتی را در لندن اجرا کرد و پس از اتمام آن با کنکورد پرواز کرد و ادامه اجراهای دنیای تلویزیونی خود را چند ساعت بعد در فیلادلفیا آغاز نمود. از آن جا که افراد مشهوری که زندگی شان در رسانه ها و نشریه ها دنبال می شود، با این هواپیما سفر می کردند، نام هواپیمای کنکورد بر سر زبان ها افتاد و با کامیابی، شهرت و ابتکار در فناوری مترادف شد.

برای رزرو آنلاین تور اینجا را کلیک کنید

مسافران با پرداخت هزینه ای برابر 12 هزار دلار برای هر سفر رفت و برگشت، قادر بودند با سرعت فراصوت 2 ماه در کنار ستارگان و افراد خانواده سلطنتی، در کمتر از 5/3 ساعت از لندن به نیویورک سفر نمایند. از زمان از رده خارج شدن هواپیمای کنکورد در سال 2003، بیشتر بر ظرفیت هواپیما و هزینه کم پرواز تأکید می شد تا سرعت و پرداخت مبلغ اضافه. پس از 27 سال، محصول معروف فناوری دهه 60م. با بال های دلتا شکل و دماغه نوک تیزش بالاخره زمین گیر شد و 14 ناوگان قوی آن به موزه های سراسر دنیا اهدا گشت.

دوره این هواپیمای فراصوت به دلیل هزینه های رو به افزایش تعمیرات، رکود اقتصاد دنیای، افزایش قیمت سوخت، از دست دادن اعتبار پس از یک سقوط فاجعه آمیز در سال 2000 در پاریس که 113 کشته بر جای گذاشت و کاهش رزروهای ناشی از این اتفاق، انتها یافت. این سقوط مرگبار باعث شد از تمام هواپیماها برای 15 ماه استفاده نشود و هزینه ای معادل 36 میلیون دلار برای تعمیرشان صرف شود.

برای رزرو آنلاین هتل اینجا را کلیک کنید

به دنبال آن، هواپیمای کنکورد در جذب دوباره تعداد کلی مسافران ناموفق بود. امروزه در صنعت هوانوردی هواپیماهایی محکم تر، آهسته تر و با ظرفیت هایی بیشتر کاربرد دارند. جدید ترین هواپیمای مورد استفاده ایرباس 380 است؛ یک هواپیمای دو طبقه برای 555 مسافر که شامل کابین های تخت دار، اتاق برای خدمه و بخش های اداری می شود.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: الی گشت
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68744

به "داستان پیدایش و بازنشستگی هواپیمای کنکورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان پیدایش و بازنشستگی هواپیمای کنکورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید