خودکفایی همدان در فراوری قطعات گاز

به گزارش مجله سرگرمی، فاطمه کاظمی - همدان - خبرنگار:هفته گذشته هم زمان با روز ملی صنعت و معدن، از واحدهای نمونه کشوری در این حوزه تقدیر شد و نام شرکت کنترل گاز اکباتان همدان در میان نام های واحدهای نمونه دیده شد.

خودکفایی همدان در فراوری قطعات گاز

ساخت و راه اندازی شرکت کنترل گاز اکباتان در سال 1363 آغاز شد و تا سال 1382 در زمینه فراوری رگولاتور گاز خانگی فعالیت می کرد. در سال 1382 سهام این شرکت به شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت واگذار شد. شرکت کنترل گاز اکباتان از جمله واحدهای فرعی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت (سهامی عام) است. در شرکت کنترل گاز اکباتان 250 تا 300 نفر به صورت مستقیم و حدود هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. به همین مناسبت تعدادی از خبرنگاران استان از این شرکت بازدید کردند و از نزدیک با نحوه فعالیت این شرکت آشنا شدند. امیر حکیمیان، کارشناس متالوژی شرکت کنترل گاز اکباتان، خبرنگاران را در این بازدید همراهی کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

  • این شرکت در چه زمینه ای فعالیت می نماید؟

تهیه و فراوری رگولاتور گاز شهری (گاز طبیعی) و رگولاتورهای گاز مایع (گاز کپسول) و به طور کلی انواع و اقسام رگولاتور و کاربراتور و لوازم و قطعات مربوط به آنها، تهیه و فراوری انواع و اقسام قطعات فلزی و غیرفلزی، اقدام به تاسیس و راه اندازی واحدهای ماشین سازی و ابزارسازی برای تهیه و ساخت انواع قالب ابزار ماشین آلات، خرید مواد اولیه شامل مواد آلومینیوم، برنج، آهن آلات، چدن، فولاد، مواد پلاستیکی و لاستیکی، وارد کردن ماشین آلات، ابزار و وسایل یدکی، تجهیزات، مواد اولیه مورد احتیاج و قطعات مربوط به محصولات کارخانه، انجام امور مربوط به واردات و صادرات هر گونه کار تجاری در زمینه موضوع شرکت، اعطای نمایندگی برای فروش محصولات، قطعات و لوازم یدکی از جمله فعالیت های این شرکت طبق اساس نامه است. به طور کلی شرکت می تواند به عملیات و معاملات اقتصادی و تجاری و صنعتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با تمام یا هریک از موضوعات فوق مربوط باشد مبادرت کند. رگولاتورها ابزاری اند که با آنها کاهش، کنترل و تنظیم فشار گاز موجود در مخازن یا خطوط گازرسانی انجام می گردد. استفاده از رگولاتور باعث می گردد تجهیزات و ابزارها سالم بمانند، زیرا فشار گازها می تواند اثر تخریبی داشته باشد.

  • نحوه فعالیت هایتان چگونه است؟

کنتور و رگولاتور گاز شهری به مناقصه گذاشته می گردد تا شرکت های گاز استان ها آن را بخرند. این محصولات نیز به کشورهایی مانند ترکمنستان و ارمنستان صادر می گردد. ظرفیت فراوری رگولاتور روزانه هزار تا 2 هزار قطعه و کنتور گاز شهری روزانه حدود هزار مورد است. برنامه مدیریت به گونه ای است که این میزان را به 4 هزار مورد برساند. در شرکت کنترل گاز اکباتان 250 تا 300 نفر به صورت مستقیم و حدود هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کارند.

  • از فعالیت دستگاه ها بگویید. توان فراوری این دستگاه ها چقدر است؟

90 درصد دستگاه ها رباتیک هستند. نرخ فراوری دستگاه ها نسبت به ریخته گری ماسه ای بسیار بالاست و هریک از دستگاه ها قادرند با یک اپراتور روزانه هزار عدد قطعه فراوری نمایند. نکته مهم این است که شرکت به آزمایشگاه های خارج از استان وابستگی ندارد و با تکیه بر توانمندی بالای این مجموعه و نیروی انسانی آن، تحریم ها نتوانسته است در عملکرد این شرکت تاثیر بگذارد. 99 درصد قطعاتی که فراوری می گردد داخلی اند و احتیاجی به خارج از کشور ندارد. در این میان، بعضی از مواد اولیه وارداتی اند اما مدیریت به دنبال آن است که بعضی از مواد اولیه مانند پارچه دیافراگم را که از کره وارد می گردد، داخلی سازی کند.

  • در خصوص فعالیت آزمایشگاه های شرکت نیز بگویید.

این مجموعه از لحاظ آزمایشگاه و تجهیزات تا 95 درصد وابستگی به خارج از شرکت ندارد و به خودکفایی رسیده است. قبلا باید قطعات به تهران یا بعضی از آزمایشگاه های مرجع ارسال می شد تا مشکل آن تعیین گردد. دستگاه ایکس ری دستگاهی است که اگر حفره ای در قطعه وجود داشته باشد، آن را نشان می دهد تا ایراد آن قطعه رفع گردد. دستگاه کوانتومتر نیز برای بررسی مواد به کار می رود.

  • واحد ماشین کاری چه کاری انجام می دهد؟

قطعاتی که فراوری شده است و یک سری پیلیسه ها و زبری هایی دارد به این واحد انتقال داده می شوند و پیلیسه آنها گرفته می گردد، چراکه ممکن است در واحد مونتاژ باعث بریدگی دست اپراتورها گردد یا در قطعات موتوری در عملکرد روغن و درنتیجه موتور تاثیر بگذارد. در این واحد، کارهایی از قبیل سمباده زنی، سوراخ کاری، کف تراشی و مانند اینها با استفاده از دستگاه های این واحد انجام می گردد.

بعضی از قطعات خودرو که حساسیت بسیار بالایی دارند عملیات ماشین کاری آنها با استفاده از دستگاه های سی ان سی انجام می گردد. برنامه نویسی دستگاه های سی ان سی را بخش مهندسی انجام می دهد، برنامه روی سیستم نصب می گردد و اپراتور قطعات را نصب می نماید. در هر دستگاه 25 ابزار را می توان جانمایی کرد. ماشین کاری انجام می گردد، کنترل کیفی صورت می گیرد و پس از بسته بندی برای مشتری ارسال می گردد. در واحد سری تراشی نیز قطعاتی که در این واحد فراوری می گردد در واحد مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه تراش دستی ممکن است یک قطعه را در عرض نیم ساعت فراوری کند اما در سری تراشی ممکن است در 30 ثانیه فراوری گردد. قطر قطعاتی که در واحد سری تراشی فراوری می گردد از قطر 6 میلی متر تا 22 میلی متر و جنس قطعات از فولاد، برنج و آلومینیوم است.

  • واحد قالب سازی نیز به خودکفایی رسیده است؟

در اوایل آغاز به کار این شرکت قالب ها از ایتالیا، تایوان و مالزی تهیه می شد اما اکنون با وجود این واحد قالب سازی 95 درصد کارها داخلی شده است و انواع قالب هایی که برای رگلاتور یا کنتور ضروری است در همین واحد ساخته می گردد. عمر مفید قالب های فراوری داخل 4 برابر است. معمولا عمر مفید قالب ها 100 هزار ضرب است اما قالب هایی که در این شرکت ساخته شده اند تا 400 هزار ضرب است. در این واحد استانداردهایی مانند ضخامت و چسبندگی قطعات کنترل می گردد و اگر از کیفیت مطلوب و استانداردها برخوردار باشند، روی خط انتقال گذاشته می شوند اما اگر استانداردها را نداشته باشند بازگردانده می شوند.

  • سلامت و امنیت کارگران شرکت

کارشناس شرکت کنترل گاز اکباتان درباره سلامت و امنیت کارگران این شرکت می گوید: با توجه به واحدهایی که کارگران در آن کار می نمایند همه وسایل لازم برای تامین ایمنی کارگران تهیه و در اختیار آنها قرار داده می گردد. امیر حکیمیان بیان می نماید: عینک، کفش، ماسک و لباس ایمن گاه بنابر سختی کار به صورت هفتگی در اختیار نیروها قرار داده می گردد. ضمن این که کارشناسان ما کنترل خواهند کرد که کارگران از این وسایل استفاده نمایند.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31993

به "خودکفایی همدان در فراوری قطعات گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکفایی همدان در فراوری قطعات گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید