خبرنگاران سروآباد کردستان شهرستانی بدون پیشخوان مطبوعات

به گزارش مجله سرگرمی، سنندج- خبرنگاران- آخرین باری که روزنامه و نشریات در پیشخوان مطبوعات سروآباد دیده شد، حدود 10 سال پیش بود و از آن پس، شهروندان از دسترسی و خواندن روزنامه، مجلات و نشریات بی نصیب ماندند.

خبرنگاران سروآباد کردستان شهرستانی بدون پیشخوان مطبوعات

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش به همراه با یکی از دوستانم به سراغ دکه روزنامه فروشی رفتم تا صفحه احتیاجمندی های آن را مطالعه نموده، بلکه برای دوستم کاری پیدا کنیم اما در این شهرستان دکه روزنامه فروشی در کار نیست و آن دکه ای که چندین سال قبل روزنامه فروشی داشت نیز تعطیل شده است.

از چند نفری که در آن راستا مغازه داشتند سوال پرسیدیم که چرا روزنامه فروشی تعطیل شده و آیا به غیر از این دکه جای دیگری برای فروش روزنامه و مجلات در شهرستان سروآباد وجود دارد که با پاسخ های منفی روبرو شدیم.

یکی از مغازه داران این راستا گفت: چندین سال است که دکه روزنامه فروشی سروآباد تعطیل شده و کسی هم که قبلا روزنامه فروش بود شغل خود را تغییر داده و دکه را فروخته و چندین سال است که هیچ روزنامه و مجله ای به سروآباد نمی آید.

برایم جای سوال و تعجب بود که در شهرستان سروآباد که در یک استان فرهنگی واقع شده و از قدیم الایام تا به امروز مهد علما، عرفا، عارفان و شاعران بسیاری بوده و افراد صاحب قلم زیادی در این شهرستان زندگی نموده اند و اسم شهرستان بودن را یدک می کشد چگونه امروز یک دکه روزنامه فروشی ندارد که این مشکل یک معضل فرهنگی به شمار می رود.

قصه نیامدن روزنامه به سروآباد 10 ساله شد

به سراغ یکی از لوازم تحریر فروشی های شهر سروآباد رفتم و از وی درباره چگونگی دسترسی به روزنامه و مجلات سوال کردم که کجا می توانم تهیه کنم او نیز اینگونه پاسخ داد.

ناصر عزیزی گفت: شهرستان سروآباد از سال 1383 تا سال 1390 صاحب یک دکه روزنامه فروشی بود و ما شهفرایندان در این مدت از روزنامه ها، مجله ها و نشریات روز باخبر می شدیم ولی متاسفانه بعد از هفت سال تنها دکه روزنامه فروشی شهرستان سروآباد تعطیل شد.

وی اضافه کرد: از سال 1390 تا به امروز که 10 سال می گذرد هیچ روزنامه یا مجله و نشریه ای به شهرستان سروآباد نیامده است و در این مدت هم مسوولان چندان پیگیر نبوده اند و از طرفی هم هیچ کسی برای فروش روزنامه، مجلات و نشریات در سطح شهرستان اعلام آمادگی ننموده است.

وی ادامه داد: نبود روزنامه و نشریات که اخبار به روز دنیا و کشور در آن درج می شود برای شهرستان سروآباد که به یک شهرستان فرهنگی مشهور است واقعا جای تاسف و نگرانی است و امیدواریم که مسوولان ذیربط در این زمینه همت نموده و روزنامه فروشی شهرستان را دایر و از آن حمایت نمایند.

وی یادآور شد: به نظر بنده یکی از دلایلی که آمار مطالعه پایین آمده است نبود دکه روزنامه فروشی در شهرستان سروآباد است و به طور قطع با ورود روزنامه و مجلات و نشریات روز داخلی و خارجی به این شهرستان آمار مطالعه در بین دانش آموزان و دانشجویان و سایر اقشار جامعه افزایش خواهد یافت.

حمایت مسوولان از دکه روزنامه فروشی لازم است

در هنگام گفت و گو با آقای عزیزی بودم که یک دانشجوی خانم به مغازه آمد و زمانی که بحث ما را شنید او نیز با ابراز تاسف و نگرانی از این موضوع گفت: نبود یک دکه یا کیوسک روزنامه فروشی در شهرستان سروآباد واقعا جای تاسف و یک معضل فرهنگی است.

خانم ابراهیمی گفت: در طی سال های 1383 تا 1390 که دکه روزنامه فروشی در سروآباد دایر بود در آن موقع 12 تا 15 سال سن داشتم و بسیار علاقمند به خواندن و مطالعه نشریات و روزنامه ها بودم و هر روز یا یک روز در میان روزنامه و یا مجله می خریدم.

وی اضافه کرد: یادم می آید که در بین همکلاسی هایم من در کتاب های درسی نظیر ادبیات فارسی و چند درس دیگر بسیار با استعداد بودم و زمانی که معلم دلیلش را پرسید گفتم که روزنامه و مجله زیاد می خوانم و مشوقی شد برای سایر همکلاسی هایم که به سراغ روزنامه و مجله بفرایند و باعث شد آمار مطالعه در کلاس ما بالا برود ولی متاسفانه از سال 1390 که دکه روزنامه فروشی این شهر تعطیل شده گاها برای تهیه روزنامه یا مجله مجبور بودم به شهرستان های همجوار بروم که این مورد بسیار نگران نماینده است.

وی تاکید نمود: برای شهرستان سروآباد حداقل وجود یک دکه روزنامه فروشی لازم و لازم است و در این راستا مسوولان باید حمایت نمایند و یکبار دیگر روزنامه ، مجلات و نشریات را به این شهرستان باز گردانند.

سروآباد صندلی علما و شاعران بسیاری بوده است و در بحث فرهنگی پیشتاز است

به سراغ یکی از شاعران جوان شهرستان رفتم و از او در این باره سوال کردم او اینگونه جواب داد: شهرستان سروآباد از قدیم الایام تا به امروز صندلی بزرگانی همچون ماموستا سیدی هورامی، ملامصطفی بیساران، ملا خضر روآری و ملاحسن دزلی و هزاران عارف و علمای دیگری بوده و از این لحاظ یک شهرستان فرهنگی در سطح استان و حتی کشور است.

آقای منفرد اضافه کرد: امروز شهرستان سروآباد در بحث فرهنگی با یک معضل جدی روبرو است و آن هم نبود دکه روزنامه فروشی است که باعث شده شهفرایندان این شهرستان یک دهه از خواندن روزنامه و مجلات به روز محروم باشند و متاسفانه تنها دکه روزنامه فروشی این شهرستان هم اکنون به مکان فروش دخانیات تبدیل شده است.

وی تاکید نمود: باتوجه به ظرفیت خوب شهرستان سروآباد در بحث فرهنگی دایر کردن یک روزنامه فروشی یک ضرورت و احتیاج فرهنگی است و امیدواریم که مسوولان در این زمینه سعی و اهتمام جدی داشته باشند.

شهفرایند دیگری نیز با ابراز نگرانی از نبود روزنامه و مجلات در شهرستان سروآباد گفت: نبود روزنامه فروشی در این شهرستان به دو دلیل است دلیل اول عدم حمایت مسوولان و دلیل دیگر نیز بی تفاوتی شهفرایندان است که تا به امروز آن را از مسوولان شهرستان مطالبه ننموده اند.

وی اضافه کرد: آنگونه که شنیده ام قرار است به زودی یک نفر که جوان تحصیل نموده است در سطح شهر سروآباد اقدام به دایر کردن روزنامه فروشی کند که در این راستا مسوولان ارشد شهرستان باید حمایت نمایند و سایر ادارات را ملزم به خرید حداقل یک اشتراک روزنامه از این دکه روزنامه فروشی نمایند و شهفرایندان نیز باید حمایت نموده و نسبت به خریدن روزنامه و مجلات از این دکه روزنامه فروشی اقدام نمایند و مطمئن باشند که پولی که برای خرید روزنامه پرداخت می نمایند زیاد نیست و در طول ماه کمتر از هزینه های دیگر است.

پرداخت 600 میلیون ریال تسهیلات برای دایر کردن دکه روزنامه فروشی در سروآباد

بعد از شنیدن درد دل های شهفرایندان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد رفتم تا موضوع را از رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی این امر است جویا شوم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد در این باره گفت: از سال 1390 تا سال 1399 در یک مقطع کوتاه 2 ماهه دکه روزنامه فروشی توسط یک نفر از جوانان روستایی در سطح شهر دایر شد ولی به دلیل عدم حمایت مسوولان وقت و خود شهفرایندان ظرف مدت 2 ماه منجر به تعطیلی شد.

هادی روخنده اضافه کرد: در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد با پیگیری های صورت گرفته و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در سال 1399 اقدام به فراخوان در این زمینه کرد و یکی از جوانان تحصیل نموده این شهرستان که دارای مدرک کارشناسی ارشد است برای دایر کردن دکه مطبوعاتی اعلام آمادگی کرد.

وی یادآور شد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا برای تشویق و حمایت از این جوان تحصیل نموده از بنیاد علوی مبلغ 600 میلیون ریال تسهیلات برای وی دریافت کرد و خوشبختانه تجهیزات اولیه و دکه مناسب برای وی تهیه و در خیابان معلم جنب ثبت احوال و بانک ملی جانمایی شد.

دکه مطبوعاتی بعد از 10 سال فعالیت خود را از سر می گیرد

به سراغ این جوان سروآبادی که قرار است ظرف یک ماه آینده اقدام به دایر کردن روزنامه فروشی در شهرستان سروآباد کند رفتم .

وی که سالار شیخ احمدی نام داشت در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بنده به عنوان یک شهفرایند و یک جوان تحصیل نموده نبود روزنامه فروشی در سطح شهرستان را یک معضل فرهنگی می دیدم و باتوجه به فراخوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری امتیاز مطبوعاتی اعلام آمادگی کردم.

وی اضافه کرد: نبود روزنامه و مجله و نشریات در شهرستان سروآباد تبدیل به یک معضل فرهنگی شده و ادامه آن به نفع شهرستان نیست و باعث می شود که شهفرایندان از بسیاری از وقایع و اخبار مهم روز بی اطلاع باشند.

وی گفت: با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد و سایر ادارات ذیربط تسهیلات خوبی برای دایر کردن روزنامه فروشی دریافت کردم و ظرف یکماه آینده دکه مطبوعاتی این شهرستان فعالیت خود را شروع خواهد نمود.

وی تاکید نمود: از مسوولان شهرستانی و همه شهفرایندان انتظار دارم که از دکه مطبوعاتی حمایت و پشتیبانی نمایند تا این کار ادامه داشته باشد تا همچون 10 سال گذشته از نعمت روزنامه و نشریه و مجلات بی بهره باشیم.

و اما قضیه ورود روزنامه و مجلات به شهرستان سروآباد به سال 1383 بر می شود زمانی که شهرستان سروآباد در سال 1380 از مریوان مستقل شد یک جوان که در مریوان سکونت داشت اقدام به ایجاد دکه روزنامه فروشی در ورودی شهر سروآباد کرد و هر روز صبح که از مریوان به سروآباد می آمد روزنامه و مجلات را به همراه خودش می آورد و همین امر باعث جلب توجه شهفرایندان سروآبادی و استقبال آنها شد.

روزنامه ها در جوامع توسعه یافته حرف اول را می زنند

امروزه علیرغم پیشرفت های فراوان علوم ارتباطی و اطلاع رسانی، هنوز در بین رسانه های گروهی، جراید خصوصاً روزنامه ها، سودمندترین، فراوان ترین و ارزان ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه به شمار می فرایند، به طوریکه در بین جوامع توسعه یافته و در حال توسعه هنوز هم نشر و مطالعه روزنامه مبین روشنفکری، درک عمیق و بالا بودن شعور سیاسی و اجتماعی است.

روزنامه ها به خاطر ویژگی هایی از قبیل ارزانی، فراوانی، نقل صحیح و دقیق اخبار، اختصار و تنوع مطالب و سادگی زبان قادر هستند طیف گسترده ای از اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش اطلاعاتی قرار دهند و نیز به واسطه مقبولیتی که در بین مردم دارند می توانند وسیله خوبی برای انتقال آگاهی های مختلف به ذهن و خاطر مردم وترمیم و تصحیح روابط و ضوابط موجود در جامعه باشند.

با این اوصاف می توان گفت سروآباد تنها شهرستان استان و شاید کشور باشد که دکه روزنامه فروشی ندارد و این خود یک معضل فرهنگی است که انتظار میرود مسوولان نسبت به رفع این معضل اهتمام جدی داشته باشند و این معضل را رفع نمایند.

شهرستان مرزی سروآباد با جمعیت بیش از 52 هزار نفری، 2 شهر و 73 روستا در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 143565

به "خبرنگاران سروآباد کردستان شهرستانی بدون پیشخوان مطبوعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سروآباد کردستان شهرستانی بدون پیشخوان مطبوعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید