خانه های گران و بدون مشتری

به گزارش مجله سرگرمی، سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار :یزدی ها قبل از هر گونه سرمایه گذاری در شروع زندگی مشترک، به خانه دار شدن اهمیت می دهند.

خانه های گران و بدون مشتری

از این رو اهمیت بازار مسکن در استان یزد به مراتب بیشتر از بسیاری از استان هایی است که ساکنانش به اجاره نشینی تن می دهند. اما در این روزها که خانواده های جدید حتی توان پرداخت بهای رهن و اجاره ساختمان را ندارند، این فرهنگ در حال رنگ باختن است و بسیاری از جوانان در انتظار اعمال سیاست های دولت برای خانه دار شدن خانواده های جوان هستند. این روزها قیمت مسکن در بازار آزاد سر به فلک کشیده است.

  • ناامیدی زوج های جوان از خانه دار شدن

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به ناتوانی فرزندانش برای تامین مسکن و سختی های اجاره نشینی برای آنها می گوید: دولت حمایت موثری از جوانان برای تامین مسکن نمی نماید و بسیاری از جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، چراکه یزدی ها به خانه دار بودن به عنوان یکی از شروط ازدواج یا حداقل سال های ابتدایی زندگی اهمیت می دهند.

ابوالقاسم نبوی می افزاید: جوانان امروز به دلیل اوضاع سخت مالی توانی برای خرید زمین های گران و ساخت وساز با مصالح گران ندارند و تورم روز به روز در حال افزایش است. از این رو دولت باید برای تامین احتیاج مسکن جدید که روز به روز در حال انباشته شدن است، تدبیری بیندیشد. یکی دیگر از شهروندان یزدی به اجرای طرح مسکن مهر اشاره می نماید و می افزاید: طرح مسکن مهر اگرچه با نقدها زیادی روبه رو است، بسیاری از جوانان یزدی را خانه دار کرد.

رضا قدوسی ادامه می دهد: دولت در این سال ها تنها بعضی از مسکن های مهر نیمه تمام را تمام نموده است، اما برنامه ای برای تامین احتیاج جدید مسکن ندارد و تقاضاهای جدید برای تامین مسکن در انتظار این برنامه برای خانه دار شدن هستند. وی می افزاید: در همین شرایط تورم سرسام آور باعث افزایش قیمت بی رویه مسکن از یک سو و کاهش توان خرید جوانان از سوی دیگر شده که امید به خانه دار شدن را در بین جوانان به مراتب کاهش داده است.

  • افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن

دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد می گوید: بازار مسکن در رکود کامل به سر می برد، اما شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در همه نقاط شهر هستیم که از 40 تا 100 درصد است. حسن ذوالفقاری می افزاید: در این سال ها ساخت وسازهای جدیدی انجام نمی گردد و تنها خانه های نیمه کاره به کندی در حال تکمیل هستند و بازار معاملات نیز افت شدیدی داشته است، به طوری که سال جاری شاهد افت 46 درصدی خرید و فروش مسکن در استان هستیم.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در استان را افزایش قیمت مصالح ساختمانی عنوان می نماید و می گوید: قیمت آجر از هر تن 65 هزار تومان به 125 هزار تومان، هر تن آجر دستی از 60 هزار تومان به 125 هزار تومان، هر تن آجر فشاری از 70 تومان به 120 هزار تومان و هر تن بتون از 11 هزار تومان به 22 هزار تومان افزایش یافته است.

ذوالفقاری درباره افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی می گوید: قیمت میلگرد از 1800 به 5200 تومان و قیمت هر تن سیمان از 6400 به 10 هزار و 400 تومان افزایش یافته و هر کیسه گچ 40 کیلویی به قیمت 4 هزار تومان نیز به کیسه های 30 کیلویی به قیمت 6 هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه می نماید: همچنین دستمزد کارگر بتون ریز از 40 هزار تومان به 55 هزار تومان، دستمزد کارگر ساختمانی از 60 هزار تومان به 85 هزار تومان، و قیمت استاد بنا از 120 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش پیدا نموده است.

  • برنامه هایی برای تامین مسکن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد درباره نقش دولت در تامین تقاضای مسکن می گوید: سیاست های وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر مسکن با توجه به تغییرات مکرر متفاوت شده است. تا قبل از این مسکن اجتماعی و ساخت مسکن در قالب طرح بازآفرینی شهری مد نظر بود که دستورالعمل خاصی در خصوص آن ابلاغ نشد.

محسن صادقیان می افزاید: البته بخش نامه هایی در خصوص تامین مسکن در طرح بازآفرینی شهری مطرح شد که دوباره به دلیل اختلاف نظرها در وزارتخانه عملیاتی نشد. وی ادامه می دهد: وزیر جدید نیز بر اساس برنامه های جدید از سهمیه 400 هزار مسکن، 4 هزار سهمیه برای استان یزد معین کرد که قرار بود در قالب بخش نامه و دستورالعمل ساخت مسکن در استان شروع گردد که هنوز اجرا نشده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اظهار می نماید: بازار پنج ساله مسکن و احتیاجهای جدید مسکن از جمله ثبت نام شده ها در طرح مسکن یکم را باید ارزیابی کنیم و در ادامه تقاضا در بازار مسکن را بشناسیم و سپس برنامه ای برای تامین مسکن اعمال گردد.

  • اهمیت مسکن در کاهش آسیب های اجتماعی

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد درباره ارزیابی بازار مسکن می گوید: تهیه گزارش تحلیلی از بازار مسکن استان نشان می دهد که صنعت ساختمان جزو 5 صنعتی است که کمترین وابستگی را به تحریم ها دارد و توسعه آن می تواند باعث ارزش افزوده و اشتغال گردد. مهدی سالاری ادامه می دهد: همچنین آمار رسمی نشان می دهد که نقش ساختمان در کاهش معضلات اجتماعی بسیار پررنگ است، به طوری که بالای 50 درصد از افرادی که از آنها سوال شده بود که چرا ازدواج نمی کنید نداشتن خانه را یکی از عوامل موثر در کاهش تقاضا برای ازدواج اعلام نموده بودند که به دنبال این وضعیت، معضلات اجتماعی رو به افزایش است.

وی می گوید: اگر دولت در حوزه مسکن تمرکز کند، با تزریق اعتبارات می تواند در اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم که بالاترین آمار را صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است، و در کاهش معضلات اجتماعی موثر عمل کند. سالاری اضافه می نماید: اگر اعتباری که برای کاهش آسیب های اجتماعی در نظر گرفته می گردد برای ساخت خانه و تامین احتیاج متقاضیان مسکن هزینه گردد، بسیاری از معضلات کاهش خواهد یافت. به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد، الان 7 هزار تقاضا برای وام مسکن یکم در یزد ثبت شده است که بر اساس این طرح، زوج ها می توانند تا مبلغ 120 میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند. وی تاکید می نماید: دولت قرار بود برای تامین مسکن طرح مسکن اجتماعی را اجرا کند، اما هنوز از اجرای آن خبری نیست و حتی تعیین نیست که برنامه دولت برای تامین مسکن چیست.

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25422

به "خانه های گران و بدون مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های گران و بدون مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید