حقایقی کمتر شنیده شده درباره گروه های خونی مردم جهان، مستند ساز ایرانگرد: برای معرفی ایران از جان مایه می گذارم

به گزارش مجله سرگرمی، مصطفی مقدم و جواد قارایی مهمان های برنامه شب نشینی از شبکه خبرنگاران بودند.

حقایقی کمتر شنیده شده درباره گروه های خونی مردم جهان، مستند ساز ایرانگرد: برای معرفی ایران از جان مایه می گذارم

در اولین بخش برنامه مصطفی مقدم رئیس گروه خون های نادر کشور به اسم مهمان معرفی گردید. مقدم گفت: بیشتر افراد با گروه های خونی اصلی آشنا هستند، اما کمتر کسی می داند که تا کنون 330 نوع خونی شناخته شده اند که در 39 گروه خونی دسته بندی شده اند. تمام گروه های خونی که همواره اسامی شان را می شنویم زیر مجموعه یکی از این گروه 330 گروه هستند.

وی توضیح داد: سازمان انتقال خون ایران در مواقع عادی و بحرانی مطابق با استاندارد های بین المللی فعالیت می نماید تا در فرایند خون رسانی اش اختلالی ایجاد نگردد.

رئیس گروه خون های نادر کشور اعلام کرد: سالانه 2 میلیون و 200 هزار واحد خون اهدا می گردد و از هر هزار نفر 24 نفر اهدا نماینده وجود دارد که این آمار برای ایران بسیار قابل قبول و مورد توجه است. سازمان انتقال خون یکی از اولین سازمان های خودکفا است.

مقدم ادامه داد: کمتر از یک درصد افراد دارای گروه خون نادر هستند. تشخیص نادر بودن یک گروه خونی در کشور های مختلف فرق دارد. در ایران اگر در بین هزار یا 500 هزار نفر یک نفر شبیه یک نوع گروه خونی باشد جزو گروه های نادر محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: اگر این فرد در مواقع بحران احتیاج به خون داشته باشد و از قبل برای تامین خون آن پیش بینی نشده باشد سازمان انتقال خون دچار معضل می گردد. در جهان انجمن بین المللی اهدای خون با عضویت 23 کشور وجود دارد. یک کشور باید زیرساخت های لازم برای شناسایی، جمع آوری، نگهداری و توزیع خون بین گروه های نادر را داشته باشد تا بتواند عضو این انجمن گردد. این عضویت باعث می گردد اگر کسی احتیاج به خون نادر داشته و در کشور آن خون موجود نباشد، از کشور های دیگر برای او خون سازگار تامین گردد.

رئیس انجمن خون های نادر ایران گفت: در کل آسیا، ژاپن، چین و ایران عضو این مجموعه هستند. خون 40 هزار نفر در مدت 7 سال از 31 استان آنالیز شده که از این مقدار 12 هزار نفر جزو بانک اطلاعاتی خون های نادر هستند و از این تعداد 100 نفر هم به بانک اطلاعاتی خون های نادر جهان پیوسته اند که خون خیلی خیلی نادر دارند. ظرفیت این را داریم که در طرح ملی خون های نادر به کشور های همسایه هم خدمات ارائه دهیم.

مقدم اسم کرد: اگر چنین برنامه ای نباشد ممکن است فرد در موقع بحران از دست برود و یا با پرداخت هزینه بالا خون ناسازگار دریافت کند و منجر به ناراحتی های کلیوی و دیگر مسائل می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که شهفرایندان چطور می توانند در این زمینه یاری نمایند گفت: به صورت متناوب اهدانمایندگان را آزمایش و آنالیز می کنیم. اهدای خون مداوم یاریی است که مردم می توانند به این طرح داشته باشند.

مقدم ادامه داد: یک نوع دوستی و کار اخلاقی شهفرایندی است که شهفرایندان می توانند انجام دهند. اهدای خون به صورت روتین و غربالگری به وسیله متخصصان را توصیه می کنم. اگر افراد در بیمارستان مسئله ای برایشان پیش آمد با سازمان انتقال خون تماس بگیرند شاید بتوان برای بیمارانی با خون نادر خون سازگار را یافت.

در بخش دوم برنامه جواد قارایی مستند ساز مجموعه مستند های ایرانگرد معرفی گردید. قارایی گفت: همه چیز وقتی خوب می گردد که شرایط مردم از لحاظ سلامتی، اقتصادی و معیشتی خوب باشد. ما بی معرفتی با طبیعت کردیم. طبیعت را نشناختیم و با او خشمگین بودیم که حالا طبیعت دارد خشمش را به ما نشان می دهد.

وی اعلام کرد: اصالتا زنجانی و متولد تهران هستم. همه زندگی ام در دوازده سال اخیر در مستند ایرانگرد خلاصه شده است. بخش زیادی از فعالیت حرفه ای ام در بحث گردشگری بوده است.

مستندساز ایرانی توضیح داد: وقتی بر فراز کوه ها زندگی می کنی منظره خوبی داری، اما امکان دارد برف و بوران تو را درگیر کند. دره ها امن تر است، اما منظرهش فرق دارد و دشت ها هم به همین صورت جاذبه های خاص خود را دارد. مسئله جالبی که وجود دارد این است که اقلیم بر روی فرهنگ مردم تاثیر گذاشته است. اهالی دشت ها با دره ها و ساحل ها فرهنگ متفاوت دارند.

قارایی ادامه داد: شخصیتم وقتی در طبیعت هستم با وقتی در شهر هستم خیلی فرق دارد؛ وقتی در طبیعت هستم برایم هیجان انگیز است. طبیعت هیچ وقت برایم تکراری نمی گردد برای همین همواره از حضور در این فضا هیجان زده می شوم.

وی درباره مستندش اضافه نمود: ایرانگرد را خودم ابداع کردم تا ایران را بهتر بشناسیم. به عقیده من مردم و مسئولان ایران را آنگونه که باید نمی شناسند. ما جزو ده کشور رجحان هستیم که پتانسیل گردشگری بسیار زیادی داریم و می توانیم در صنعت گردشگری رشد فراوانی داشته باشیم، چون به علت خشکی کشور بسیاری از صعنت ها در ایران به خوبی جوابگو نیست، صنعت گردشگری می تواند جایگزین فوق العاده ای باشد.

مستندساز ایرانی توضیح داد: قرار بود در نوروز 1400 ایرانگرد چهار در بیست قسمت پخش گردد، اما به علت کرونا و اینکه پایم شکست فقط ده قسمت آن به مرحله پخش رسید و مابقی آن را از ابتدای تابستان در حال پخش هستیم. گروه بزرگی در حال کار است. در مستند هرچه زمان بیشتری بگذاریم خروجی بهتری دارد؛ هر ایرانگرد بین دو یا سه سال طول می کشد. ایرانگرد 3 نزدیک به سه سال طول کشید، چون کار های تحقیقات زیادی بر روی ساخت آن صورت گرفته بود.

قارایی در پاسخ به اینکه در چه زمانی از طبیعت ترسیده است گفت: در بیابان لوت بودم؛ تا شعاع 100 کیلومتری هیچ نوری نبود و، چون هیچ نوری نیست ستاره ها به ما خیلی نزدیک اند در آسمان محو شده بودم به این فکر کردم که ما چقدر هیچ هستیم و از این عظمت جهان و هیچی خودمان ترسیدم.

وی درخصوص خانواده اش گفت: همسر و فرزندم مرا تشویق به طبیعت گردی می نمایند، اما گاهی فرزندم بی تابی می نماید. سعی می کنیم زیبایی های ایران را به تصویر بکشیم و پشت صحنه خیلی سختی متحمل می شویم از سرما و گرما گرفته تا پیاده روی های سهمگین در کوه برای یافتن مکانی بکر و معرفی آن. حس می کنم در زمین جنگ هستیم و سختی ما را در تاریخ سینما و صدا و سیما کسی نکشیده است. در چنین شرایطی نمی توان خانواده را به همراه برد.

مستندساز معروف ایرانی اعلام کرد: مستند یک نوع آموزش است که در نظریه مسئولان، روشن شدن فکر افراد و سیاست گذاری برای کشور هم موثر است به همین علت کشور های پیشرفته خیلی به مستندسازی توجه می نمایند و برای آن اهمیت قائل هستند.

قارایی اظهار داشت: قطعا از لحاظ اقتصادی این کار جوابگوی زحمات گروه ما نیست. همه افرادی که زحمت می کشند تا ایران را به خوبی معرفی نمایند به نسبت دیگر فراوری نماینده ها کمتر دیده می گردد. اگر بازیگر یا کارگردان می شدم هم بار اقتصادی برای من داشت و هم معروف می شدم. خانه ام را فروختم با آن تجهیزات خریدم و برنامه فراوری کردم در حالی که مرا اصلا در صدا و سیما راه نمی دادند. به جایی رسیدم که راضی بودم کارم را به همان مقدار ای که هزینه نموده بودم از من بردارند و پخش نمایند.

وی اضافه نمود: من با عشق کار کردم، چون ایران برایم دغدغه بود و نمی دانستم چرا جواب زحماتم را نمی گیرم، اما بعد از این اتفاقات ایرانگردی یک جریان شد. بومگردی ها و هتل های زیادی ایجاد و باعث حفاظت، معرفی و اشتغالزایی در مکان هایی که معرفی کردیم شد. این اتفاقات را من از چشم معرفی مکان های بکر طبیعی به وسیله ایرانگرد می دیدم و همین برایم رضایت بخش بود.

مستندساز ایرانی ادامه داد: مسئولان باید حمایت نمایند که بتوانیم کشور را به همه جهان بشناسانیم و من هم در این راستا از جانم مایه می گذارم. یک عکس یا کلیپ خوب برای معرفی کلی ایران نداریم. وزارت میراث فرهنگی باید تمرکز خود را بر روی فراوری محتوا برای معرفی ایران قرار داده و آن را به مصرف خارجی برساند. ما ایران را باید در قالب یه قاب معرفی کنیم.

قارایی در سرانجام اعلام کرد: هزینه های میلیاردی دور ریخته شده داریم که به علت نگاه های سلیقه ای و ارتباطات نا مناسب حیف و میل شده اند در صورتی که هیچ وقت برای گردشگری هزینه ننموده ایم. باید کسی دست مرا بگیرد تا بتوانم به صورت تخصصی ایران را به ایرانی ها، مسئولان و حتی مخاطبان خارجی بشناسانم.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154817

به "حقایقی کمتر شنیده شده درباره گروه های خونی مردم جهان، مستند ساز ایرانگرد: برای معرفی ایران از جان مایه می گذارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی کمتر شنیده شده درباره گروه های خونی مردم جهان، مستند ساز ایرانگرد: برای معرفی ایران از جان مایه می گذارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید