حرکت پشت سر برادرانش
به گزارش مجله سرگرمی، لکسوس ES یک خودرو سدان شهری است که نخستین بار در سال 1989 فراوری شد و تاکنون هفت نسل از آن روانه بازارهای جهانی شده است. این خودرو برای اولین بار در سال 2013 به خیابان های ایران راه پیدا کرد. شرکت لکسوس که وظیفه اصلی آن فراوری خودروهای لوکس تویوتاست و به همین منظور راه اندازی شده، همواره سعی نموده که به بهترین شکل ممکن این وظیفه را انجام دهد و این بار نیز با فراوری ES 250 گام بزرگی در این راه برداشته است. طراحی لکسوس از ابتدا بر پایه استاندارد خودروهای گران قیمت بوده است که این استانداردها در قالب طراحی آیرودینامیک، کابین های آکوستیک، صرفه جویی در مصرف سوخت و نرم و روان بودن سواری خودرو بروز نموده است.

لکسوس در این سدان لوکس نیز از زبان طراحی همیشگی خود بهره گرفته است. در نمای جلویی خودرو جلوپنجره دوکی شکل معروف لکسوس به چشم می خورد و به همراه چراغ های ال ای دی که به زیبایی در قسمت پایین چراغ های جلویی به کار رفته، زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است. البته طراحی قسمت عقب خودرو، ساده کار شده است و بیش تر به خودروهای کره ای مانند سوناتا شباهت دارد تا یک ژاپنی لوکس. حتی اگر بخواهیم طراحی ES 250 را با استانداردهای لکسوس بسنجیم، با وجود تمام زیبایی های بصری خود پشت سر برادرانش یعنی IS و GS قرار می گیرد.
طراحی داخلی، امکانات و آپشن ها
کابین این سدان نیز بسیار شیک و زیبا طراحی شده است و لکسوس از چرم و چوب به زیبایی در کنار هم استفاده نموده است. طراحی این مدل به وضوح از طرح های قدیمی لکسوس فاصله گرفته است و وجود المان هایی مانند فرمان سه شاخه جدید با طراحی ظریف، دریچه های تهویه مستطیل شکل و استفاده از ساعت آنالوگ در وسط کنسول میانی بیانگر این است که ظاهر ES 250 به وضوح نسبت به نسل های قبلی خود بهبود یافته است. یکی از طرح های جالب در این خودرو استفاده از چرم و چوب در کنار هم در قسمت غربیلک فرمان است که به گرم کن نیز مجهز است، ولی گرم کن فقط در قسمت های چرمی عمل می نماید. به طور کلی طراحی کابین ES 250 حس لوکس بودن را منتقل می نماید اگرچه لکسوس در برخی قسمت ها از پلاستیک ارزان استفاده نموده است که می توانست بهتر باشد. جایگاه های جلو نیز راحت هستند و در ردیف عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است و لکسوس ES 250 برای 5 سرنشین بزرگ سال کاملاً مناسب است.
در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی نیز لکسوس در سدان لوکس خود از هیچ چیزی دریغ ننموده است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سان روف (سقف پانارومیک سفارشی)، سیستم صوتی به همراه 8 بلندگو، صفحه نمایش 8 اینچی، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم یاریی پارک، کروز کنترل، آینه های الکتروکرومیک، جایگاه های جلو با روکش چرمی به همراه گرم کن و سردکن، 10 عدد کیسه هوا تعدادی از این امکانات هستند.
پیشرانه نه چندان قوی
در بخش قوای محرکه نیز لکسوس ES 250 همان طور که از نامش پیداست به یک پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر مجهز است که می تواند 181 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو خودرو وارد کند. این پیشرانه به یاری یک جعبه دنده 6 سرعتی اتوماتیک می تواند سرعت لکسوس ES 250 را در 9.5 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز 198 کیلومتر بر ساعت است. همه این اعداد و ارقام نشان می دهند که با یک خودروی نه چندان چابک روبه رو هستیم و این خودرو بیش تر مناسب رفت وآمدهای شهری است. ES 250 یک خودرو دیفرانسیل جلو است و به نظر می رسد که این کار به دلیل کاهش مصرف سوخت اجرا شده است زیرا مصرف خودروهای دیفرانسیل عقب از خودروهای دیفرانسیل جلو بیش تر است. به همین دلیل مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این خودرو چیزی در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به نوع موتور و وزن این سدان عددی معقول به نظر می رسد. اگرچه این عدد با افزایش سرنشینان و یا رانندگی با شتاب زیاد به راحتی افزایش پیدا خواهد.
در اردیبهشت 98 لکسوس ES 250 با قیمت حدودی 700 میلیون تا 900 میلیون تومان در بازار خودروهای کارنموده خریدوفروش می گردد.
منبع: دیوارbigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی
faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات