جنگ سرد با چین چه هزینه هایی برای آمریکا دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا نوشت: اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای تعطیلی کنسولگری چین در هوستون تازه ترین تنش میان واشنگتن و پکن است که روابطشان از ماه مارس که پاندمی ویروس کرونا در آمریکا شدت گرفته، تیره تر شده است.

جنگ سرد با چین چه هزینه هایی برای آمریکا دارد؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش پایگاه خبری هیل، در حالی که این اقدام تنش ها را افزایش می دهد، کارشناسان معتقدند که وقوع درگیری آشکار بعید است چرا که چین به طور سنتی به تدابیر تلافی جویانه متقابل اقدام می نماید.

تازه ترین اقدام این دولت ساعاتی پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه دو شهفرایند چینی را به اتهام آنچه یک دهه کمپین هکری جهانی خواند، تحت پیگرد قرار داد و گفت آنها ارتباطاتی با اطلاعات چین دارند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گفت چنین گام هایی نشان می دهد آمریکا اقداماتی در راستای حفاظت از جام مردم آمریکا انجام می دهد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعطیلی کنسولگری آنها به معنای حفاظت از مالکیت معنوی آمریکایی ها و اطلاعات خصوصی آمریکایی ها است.

مقام های چینی این را تنش بی سابقه در میان اقدامات اخیر آمریکا علیه چین توصیف نموده و گفتند پکن با اقدامات قاطع متقابل پاسخ خواهد داد.

دین چنگ، محقق ارشد در بنیاد هریتیج در بیانیه ای گفت، آمریکا پنج ساختمان دیپلماتیک در چین، از جمله در هنگ کنگ، دارد و این احتمال وجود دارد که پکن با وادار کردن آمریکا به تعطیلی آنها واکنش نشان دهد.

او اضافه کرد، درگیری احتمالا جزو گزینه ها نیست؛ با وجود اینکه گزارش می گردد مقام های کنسولی در مقر هوستون پیش از خروج در روز آدینه، به سوزاندن بعضی مدارک در حیاط آنجا اقدام نموده اند.

این تحلیلگر تاکید نمود: چنین تخلیه سریعی به چینی ها اجازه نمی دهد تا تمام مدارک و تجهیزات خودشان را منتقل نمایند؛ بنابراین سوزاندن آن اسناد می تواند امحای فایل های حساس باشد تا سیگنالی برای درگیری قریب الوقوع.

بونی گلسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت، این دولت در حال ترسیم رقابت با چین به عنوان یک جنگ سرد جدید است. او تاکید نمود: گمان می کنم پامپئو برای به زیر کشیدن روابط آمریکا - چین مصمم باشد، بنابراین آنها را نمی توان به سادگی ترمیم کرد؛ اینها به عنوان میراث او باقی می ماند. کمپین ترامپ هم بی شک منافعی در سختگیری علیه چین می بیند.

ترامپ چین را بابت شیوع پاندمی ویروس کرونا سرزنش نموده و آن را ویروس چین یا ووهان و همچنین طاعونی از چین نامیده و رویارویی با چین را به مساله انتخاباتی کلیدی تبدیل نموده است.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در رز گاردن کاخ سفید گفت، مجموعه عملکرد جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات ها هدیه ای به حزب کمونیست چین بوده است. ترامپ روز چهارشنبه همچنین بستن دیگر کنسولگری های چین را رد نکرد و به خبرنگاران کاخ سفید گفت: این همواره ممکن است.

مقام های دولتی درگیری های رو به افزایش با پکن را به چشم رویارویی با یک چالش چشمگیر برای نظم جهانی غربی و بین المللی می بینند؛ از اتهام زنی بابت تهدید مالکیت معنوی و مداخله در انتخابات تا سوالاتی درباره نفوذ در سازمان های چند جانبه برای چشم پوشی از نقض های حقوق بشری علیه اویغورها در سین کیانگ و لغو آزادی های هنگ کنگ.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا هفته گذشته در سخنانی گفت: آرزوی غایی حاکمان چین تجارت با ایالات متحده نیست. حمله به ایالات متحده است.

کریستین لی، از کارشناسان مرکز امنیت آمریکایی نوین در برنامه امنیتی آسیا - اقیانوسیه گفت، لفاظی این دولت با جدی شدن این پاندمی در آمریکا، شدیدتر شده است.

این کارشناس همچنین تاکید نمود: معتقدم شدت یافتن شیوع کووید-19 در ایالات متحده و ناتوانی دولت آمریکا از مدیریت شیوع این ویروس در مرزهایش، سرعت و شتاب رویکرد مقابله ای این دولت علیه پکن را افزایش داده است.

به گفته او، تعطیلی این کنسولگری به تنش ها در رابطه ای که تقریبا در چندین ماه گذشته فرایند نزولی را طی نموده است، شتاب بیشتری می دهد و این فرایند ادامه می یابد.

قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات، چین را به عنوان تهدید کلیدی برای امنیت ملی آمریکا می بینند، با این حال این احزاب دیدگاه های متفاوتی درباره استراتژی دولتشان برای رویارویی با چین دارند.

سناتور مارکو روبیو، رئیس موقت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در یک سری توییت ها گفت که کنسولگری هوستون فروشگاه جاسوسی بوده و تعطیلی آن باید مدت ها پیش انجام می شد.

سناتور انگس کینگ، عضو کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا این نگرانی را عنوان نمود که او اطلاعات که توجیه نماینده باشد یا عاملی برای تصمیم گیری درباره تعطیلی این کنسولگری گردد، ندیده است اما تاکید نمود که پکن تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.

او پرسید: وجود تردید دلیل خوبی برای مقابله با چین است. نگرانی من این است که تشدید این تنش، واقعا درباره رویارویی با چین است یا ارتباطی با انتخابات چهار ماه بعد ما دارد؟

سناتور باب منندز، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که به تازگی گزارشی درباره تهدیدهای چین علیه منافع امنیت ملی آمریکا منتشر نموده بود، همچنین نگرانی هایی را درباره استراتژی این دولت عنوان نمود.

سناتور منندز در سخنان ابتدایی خود در جلسه روز چهاشنبه در این کمیته با اشاره به رقابت آمریکا با چین گفت: ما انتظار داریم تاثیر این روی رفتار چین چه باشد؟ زمانی که چین تلافی کند که گفته است این کار را می نماید، گام بعدی ما چه خواهد بود؟

هو-فونگ هونگ، پروفسور اقتصاد سیاسی در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه جانز هاپکینز استدلال می نماید که اقدام برای تعطیل کردن کنسولگری چین بی سابقه نیست. او به اخراج 35 دیپلمات روس در سال 2016 به تلافی مداخله ادعایی در انتخابات به دست دولت اوباما و تعطیلی کنسولگری روسیه در سال 2017 در سان فرانسیسکو به دست دولت ترامپ اشاره نمود.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102862

به "جنگ سرد با چین چه هزینه هایی برای آمریکا دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ سرد با چین چه هزینه هایی برای آمریکا دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید