جمعیت بالای حاشیه نشین خطری بالقوه برای اجتماع شهری است

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جمعیت بالای حاشیه نشین یک خطر بالقوه جدی برای اجتماع شهری محسوب می گردد که در صورت خیزش، ممکن است شهر را دچار آسیب ها و حتی ویرانی جدی کند.

جمعیت بالای حاشیه نشین خطری بالقوه برای اجتماع شهری است

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر شمسیان امروز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی در محل استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: تاکنون چندین سند اصلی استان همچون سند آمایش، سند توسعه اشتغال و سند اجرایی صنعت توسط جهاددانشگاهی تهیه شده است. سال گذشته نیز بحث سند توسعه مالی و اشتغال زایی روستایی نیز برعهده جهاد دانشگاهی گذاشته شده است.

وی در مورد علت اهمیت اشتغال روستایی، اضافه نمود: عدم توجه به اشتغال روستایی پیامدهای متعددی برای جامعه روستایی در بر خواهد داشت و مستقیم ترین پیامد آن مسائل معیشتی است که ادامه زندگی برای آنان را مشکل و بلکه ناممکن می نماید، حتی در مواردی که روستائیان با واسطه هایی همچون یارانه های دولتی و نظایر آن امکان تامین معیشت خود را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان نمود: بیکاری به ویژه در جوانان منشا آسیب های فراوانی در عصر رسانه و ارتباطات است. به طور خاص بیکاری در جامعه روستایی موجب بروز کج روی های اخلاقی، اعتیاد و نظایر آن در بطن جامعه روستایی می گردد. با همه این مسائل اصلی ترین پیامد عدم اشتغال روستایی مهاجرت مردم به شهر است. این مهاجرت از آنجایی که مهاجرتی حساب شده، بر طبق برنامه و متناسب با ظرفیت اشتغال شهرها نیست، موجب اختلال در نظام شهری می گردد.

شمسیان گفت: روستائیان مهاجرت نموده معمولا نمی توانند به درستی در نظام شهری جذب شوند، آنان کار مناسبی پیدا نمی نمایند و درگیر فعالیت های کاذبی همچون تکدی گری یا مشاغل کارگری ساده می شوند. بعضی از آن ها حتی در همین سطح هم نمی توانند وارد فضای اشتغال شهری شوند و طعمه خوبی برای باندهای بزهکاری شهری در مسائلی همچون توزیع مواد مخدر و ... می شوند.

وی افزود: در سطح کلان ایجاد اختلال در نظام اشتغال شهری موجب افزایش بیکاری در شهر به ویژه در طبقات پایین جامعه می گردد و به تبع آن افزایش جرایم و آسیب های اجتماعی را خواهیم داشت. از سوی دیگر جمعیت بیکار روستایی و شهرستانی مهاجرت نموده، ناچار به سکنی گزینی غیر رسمی در حاشیه شهر هستند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: چنین جماعت غریبه و بدون ریشه در محل سکونت، خصلت های هنجاری یک جامعه را به میزان کمتری داراست و بیشتر به توده غیر منسجم و آنومیک (بدون هنجار) می ماند که آمادگی خیزش های اجتماعی در قالب شورش ها یا تحریک های احتمالی و اتفاقی را دارد. به همین خاطر جمعیت بالای حاشیه نشین یک خطر بالقوه جدی برای اجتماع شهری محسوب می گردد که در صورت خیزش ممکن است شهر را دچار آسیب ها و حتی ویرانی جدی کند.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35010

به "جمعیت بالای حاشیه نشین خطری بالقوه برای اجتماع شهری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمعیت بالای حاشیه نشین خطری بالقوه برای اجتماع شهری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید