جزییات مهم از پیشنهاد خودروسازان برای قیمت گذاری
به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: برعکس اتفاقی که در جهان می افتد و خودروسازان جهان خود را تجهیز می نمایند، صنعت خودرو در کشور در حال آب شدن است و فعالیت ها توسعه ای خودروسازی خود را فدا می کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه مالی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا ، سهیل معمارباشی در خصوص پیشنهاد خودروسازان برای قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: پیشنهاد همان پیشنهادی است که وزارت صمت در بسته جهش فراوریی خود در سال گذشته ارائه داد. حداقل درخواست این است که خودروها به دو دسته تقسیم شوند؛ یک دسته خودروهایی که مصرف عامه و تیراژ بالا دارند باشد که این دسته را کماکان شورای رقابت قیمت گذاری کند و زیان آن نیز مورد قبول شرکت های خودروسازی قرار می گیرد و بر اساس برنامه اعلامی فراوری و عرضه می نمایند. دسته دیگر خودروهایی که بخش خاصی از بازار را مورد هدف قرار می دهند و قیمت بالاتری دارند که هیئت مدیره شرکت ها به استناد ضوابط قیمت گذاری هیئت معین و تثبیت، قیمت را تعیین نمایند و در بازار به فروش برسانند.
وی اضافه نمود: خودروسازان از این طریق می توانند بخشی از زیان خودروهای عمومی خود را پوشش دهند. با احتساب هایی که سال گذشته داشتیم نمی توانستند با این کار همه زیان را پوشش دهند ولی تا حد زیادی می تواند این کار را کند. این طرح هرگز اجرایی نشد و الان درخواست خودروسازان این است که این اتفاق رخ دهد.
معمارباشی توضیح داد: البته شرکت های خودروساز نباید محصولات خود را با زیان بفروشند. هیچ یک از محصولات شرکت خودروسازی نباید با زیان به فروش برسد، ما باید این موضوع را باید بپذیریم که در شرایطی فراوری می کنیم که قیمت مواد اولیه افزایش قیمت پیدا نموده و متناسب با این افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق، پتروشیمی، فولادهای آلیاژی و موارد دیگر باید خودرو هم افزایش قیمت پیدا کند.
وی گفت: هر خودرویی که قیمت آن براساس تصمیم شورای رقابتی باشد حتما تامین منابع مالی برای زنجیره تامین این بخش از خودروها دچار اشکال خواهد شد چراکه به هر ترتیب خودرو زیان ده است. به تبع این موضوع تامین نمایندگان قطعات خودروها نمی توانند پول قطعات خود را به موقع دریافت نمایند. این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر خواهد گذاشت و تیراژ فراوری کاهش یافت. بنابراین فضای کسب وکار اجازه فراوری خودروی با کیفیت و در تیراژ متناسب و مورد احتیاج بازار را به خودروساز نخواهند داد. خودروسازها به میزانی که پول دریافت می نمایند به کیفیت خواهند پرداخت؛ اینها واقعیت های فضای کسب و کار است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان نمود: لذا پیشنهاد ما این است که شرکت های خودروساز، با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بتوانند محصولات خود را افزایش بدهند و خودرو را دست کم با قیمت تمام شده به بازار عرضه نمایند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان عملی شدن این طرح گفت: اینکه چقدر این پیشنهاد امکان عملی شدن دارد به این بستگی دارد که تصمیم گیرندگان چقدر در این مورد جدی باشند. برعکس اتفاقی که در جهان می افتد و خودروسازان جهان خود را تجهیز می نمایند، در کشور در حال آب شدن است و فعالیت ها توسعه ای خودروسازی خود را فدا می کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه مالی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.
وی توضیح داد: اگر در این مورد فکر جدی نگردد، هیچ گریزی از اینکه صنعت خودرو آسیب جدی ببیند نیست. احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان به هیچ وجه بعید نیست. ما در جلسات مختلف این نکات را یادآور شدیم اما بحث های دیگری مطرح است که با وجود آنکه درست است اما به نظر می رسد الان زمان آن نیست. برای مثال اینکه خودرو بنزین کمی مصرف کند؛ موضوعاتی هستند که در طی زمان باید برنامه ریزی کرد اما آنچه الان برای خودروسازان واجب است تکلیف قیمت خودروها تعیین گردد. اگر این تعیین نگردد عقبگرد بسیار زیادی در صنعت خودرو خواهیم داشت، همین اتفاق به صورت تدریجی در حال رخ دادن است. امیدوار هستیم که برای معین درست قیمت فروش خودرو گرفته گردد.
منبع: اقتصادنیوزcanadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا
indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان