جزئیات راه اندازی تاکسی هوایی در ایران

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که پیش از این هم موضوع تاکسی هوایی بارها در کشور مطرح شده، اما این روزها بحث راه اندازی این سامانه حمل ونقل در ایران به صورت جدی تری دنبال می گردد و به احتمال زیاد در ماه بهمن شاهد شروع به کار آن خواهیم بود.

جزئیات راه اندازی تاکسی هوایی در ایران

بحث راه اندازی تاکسی های هوایی در ایران مانند خود صنعت هوایی کشور، سابقه ای طولانی دارد. پیش از انقلاب شرکت ایر تاکسی در ایران برای ایجاد تاکسی هوایی و پروازهای هوانوردی عمومی فعالیت داشت که در نهایت با چند شرکت دیگر ادغام و شرکت هواپیمایی آسمان شکل گرفت. اما تا چند سال پیش توجه زیادی به پیگیری تاکسی های هوایی نشده بود و شاید احتیاج جدی هم در این زمینه احساس نمی شد.

با این وجود از چند سال گذشته گاهی موضوع راه اندازی تاکسی هوایی در کشور خبرساز می گردد. این بار اما این موضوع بیش از گذشته رنگ واقعیت به خود گرفته است. بحث تاکسی هوایی در دنیا هم در سال های اخیر بیشتر دنبال می گردد و این موضوع به ویژه با فعالیت شرکت های گوناگون از جمله ایرباس، هیوندای، تویوتا، اوبر و کشورهایی مانند ترکیه در زمینه هواگردهای عمودپرواز شهری پرشتاب تر پیگیری می گردد.

  • تأکید بویینگ و ایرباس بر لزوم به روزرسانی مدیریت حمل ونقل هوایی

با توجه به احتیاجهای توسعه سامانه های حمل ونقلی نوین برای آینده، ستادی تحت عنوان ستاد فناوری فضایی و حمل ونقل پیشرفته به عنوان زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است که به طور ویژه به مباحث مرتبط ازجمله راه اندازی تاکسی هوایی می پردازد و از کسب وکارهای این حوزه حمایت می نماید.

طبق اعلام رئیس این ستاد، تاکسی هوایی در کشور از بهمن ماه به طور رسمی شروع به کار خواهد نمود و فرودگاه مهرآباد به عنوان نخستین فرودگاه پذیرای این سامانه حمل ونقل درنظر گرفته شده است. در حال حاضر تنها از هواپیماهای سبک و فوق سبک به منظور تاکسی هوایی در ایران استفاده خواهد شد.

منوچهر منطقی با تأکید بر اینکه نخستین پرواز به طور قطع در ماه بهمن از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد، در گفت وگو با مهر اضافه نمود: پرواز تاکسی های هوایی دو مشکل داشت که یکی مربوط به اخذ مجوزها و دیگری مربوط به شیوه استفاده از فرودگاه ها بود.

طبق گفته او مجوز پرواز ناوگان ایر تاکسی (Air Taxi) به تازگی از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شده است و نحوه استفاده از فرودگاه ها نیز برای این نوع تاکسی ها تدوین شده است.

موضوع مهم دیگر در زمینه راه اندازی تاکسی هوایی در ایران روان بودن مسیرهای پروازی است. به این منظور مسیرهای پرواز تاکسی ها باید از مسیرهای پرواز هواپیماهای مسافربری جدا باشد که آنالیز های لازم در این زمینه اجرا شده و در ماه آذر تکمیل خواهد شد.

در حال حاضر تاکسی هوایی در ایران تنها شامل هواپیماهای فوق سبک و سبک تا نهایتا 9 تن وزن خواهد بود که گنجایشی از 2 تا 19 نفر را شامل می شوند. شرکت های گوناگونی در کشور مدل های گوناگونی از هواپیماهای عمدتا فوق سبک را از کشورهای دیگر خریداری نموده اند و بعضی از شرکت های ایرانی هم به فراوری این نوع هواپیماها تا ظرفیت 4 نفر می پردازند. استفاده از این نوع هواپیماها به ویژه در فرودگاه های کوچک تر کشور رواج بیشتری دارد تا جایی که در سال های گذشته قرار بود نخستین ناوگان تاکسی هوایی کشور در بجنورد شروع به کار کند.

منطقی پیش از این با اشاره به اینکه به طور کلی در تاکسی های هوایی از بالگرد، هواپیماهای ملخی و هواپیماهای جت استفاده می گردد به شبکه خبر گفته بود: بالگرد با قدمت بیشتر در سکوهای نفتی، حمل قطعات و حمل نفر و بیمارها استفاده می گردد. هواپیماهای ملخی نیز با ظرفیت 4 تا 10 نفر تاکسی های ارزان قیمت هستند و می توانند در فرودگاه هایی با باند کوتاه نیز فرود داشته باشند. بخش عمده هواپیماهای جت مورد استفاده نیز با ظرفیت 6 تا 12 نفر است اما بیشتر کشورها از هواپیماهای ملخی استفاده می نمایند.

اگرچه راه اندازی تاکسی هوایی کشور پروژه ای دولتی است اما شرکت های خصوصی نیز پس از کسب تجربه کافی و داشتن نیروی انسانی و زیرساخت های لازم وارد خدمات دهی خواهند شد. ایسنا به نقل از محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشور نوشت: استفاده از ظرفیت هواپیماهای سبک و فوق سبک در فرودگاه های کشور یک فرصت و ضرورت است که به مردم در شرایط خاص خدمات ارائه دهند. استفاده از این نوع هواپیماها برای جابه جایی از شهری کوچک به شهر دیگر موضوع پیچیده ای نیست و هم اکنون هم وجود دارد که می تواند تقویت گردد.

وی اعلام نمود: منع قانونی در زمینه استفاده عموم از تاکسی های هوایی وجود ندارد و افراد و شرکت ها تنها باید تقاضای خود را به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع تصمیم گیر ارائه نمایند.

به گفته منوچهر منطقی هم اکنون 18 شرکت دانش بنیان درگیر پروژه تاکسی هوایی در ایران هستند که این تعداد پس از نخستین پرواز احتمالا تا 36 شرکت افزایش خواهد داشت. بدین ترتیب انتظار می رود که پس از راه اندازی رسمی تاکسی هوایی در ایران، شاهد فعالیت های جدی تری در این حوزه باشیم و احتمالا گام هایی نیز در جهت توسعه و استفاده از هواگردهای شهری در کسور انجام خواهد شد. موضوعی که در دهه پیش رو یکی از گزینه های قطعی برای حمل ونقل در دنیا است.

به نوشته Middle East Monitor به نقل از تهران تایمز، آرمان بیات یکی از مشاوران پروژه تاکسی هوایی در شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به اینکه این سامانه، پروازهای کوتاه بدون برنامه ریزی را ممکن می سازد، اعلام نمود: بسیاری از فرودگاه های کشور دارای زیرساخت های مناسب برای تاکسی هوایی هستند و احتیاجی به تغییرات اساسی برای هماهنگ بودن با تاکسی هوایی ندارند.

او اضافه نمود: تقریبا از ظرفیت 80 درصد از فرودگاه های کشور به دلیل نبود استانداردهای مناسب برای پرواز هواپیماهای عظیم، استفاده نمی گردد. بیات معتقد است که با راه اندازی تاکسی های هوایی، این فرودگاه های کوچک دوباره عملیاتی و کاربردی خواهند شد.

به گفته او راه اندازی تاکسی هوایی در ایران علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی جدید برای هزاران نفر، باعث ایجاد ترافیک هوایی و شبکه مویرگی در سراسر کشور می گردد که بر دیگر زمینه های مالی مانند صنعت، کشاورزی، گردشگری، تجارت اثر خواهد گذاشت و از سوی دیگر موجب صرفه جویی در زمان صاحبان صنایع می گردد که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت های آنان می گذارد.

  • کابین چشم نواز هواپیمای فالکون 6X جایزه برتر طراحی داخلی را کسب کرد

بدین ترتیب به نظر می رسد که این بار گام های جدی تری در زمینه راه اندازی تاکسی هوایی در ایران برداشته شده است و به زودی شاهد پرواز رسمی ناوگان آن خواهیم بود. مسیری که شروع آن با توجه به گسترش فعالیت های کشورهای گوناگون در زمینه دستیابی به روش های نوین حمل ونقل برای آینده، یک ضرورت به شمار می آید.

عکس کاور: هواپیمای امبرائر EMB-110P1A پویا ایر از انواع مناسب برای استفاده در خطوط تاکسی هوایی

Credit: Konstantin von Wedelstaedt/Airliners

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 120002

به "جزئیات راه اندازی تاکسی هوایی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات راه اندازی تاکسی هوایی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید