تکنولوژی برتر و اینترنت بهتر در اختیار کیست؟
به گزارش مجله سرگرمی، اینترنت با کیفیت، حق مردم است. این جمله کلیدواژه چند ماه اخیر وزیر ارتباطات در مورد لزوم ارائه اینترنت با کیفیت به مردم از سوی اپراتورها می باشد، مخصوصاً در شرایط کنونی که استفاده از خدمات اینترنتی به یکی از ضروریات زندگی مردم تبدیل شده است. در همین خصوص تازه ترین گزارش رگولاتوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کیفیت اینترنت ایران با عنوان ایران در جهت هوشمندی منتشر شده که به مقایسه صندلی رقابتی و سرویس دهی اپراتورهای کشور پرداخته است.

ما در این گزارش می خواهیم به آنالیز اینترنت سیار بپردازیم. پهنای باند سیار از شبکه های تلفن همراه استفاده می نماید، بنابراین هیچ جسم فیزیکی بین محل استقرار و اینترنت شما وجود نخواهد داشت. ازاین رو مجبور نخواهید بود زحمت زیادی برای نصب و راه اندازی اینترنت در مسیرهای طولانی متحمل شوید.
اهمیت این گزارش از این جهت می باشد که به مشترکان این فرصت را می دهد تا مناسب ترین سرویس اینترنت پهن باند سیار را انتخاب نمایند.
در ابتدا نگاهی به گسترش مشترکین پهن باند سیار در کشور می پردازیم. بر اساس آخرین گزارش رگولاتوری وزارت ارتباطات، شرکت همراه اول با بیش از 37 میلیون مشترک از مجموع 76 میلیون مشترک 3 G و 4 G، بیشترین سهم را در بین دیگر اپراتورها در اختیار بگیرد.
هم اکنون ضریب نفوذ پهن باند سیار در کشور به 91 درصد رسیده است که در مقایسه با سال قبل رشد هشت درصدی را مشاهده می کنیم.
همچنین لازم به ذکر است اپراتور اول کشور به تنهایی توانسته است نیمی از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. اپراتورهای رایتل و ایرانسل هم در رده های بعدی می باشند که جایگاهشان در تصویر معین است.
بر این اساس همراه اول به عنوان نخستین و عظیم ترین اپراتور تلفن همراه ایران، همچنان پس از ربع قرن تجربه اپراتوری در ایران، در مقام نخست سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه کشور در زمینه اینترنت سیار واقع شده است.
بر اساس آنچه که در بالا به آن اشاره کردیم با توجه به افزایش مشترکین و همچنین ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور، ارزیابی اپراتورهای کشور در این زمینه حائز اهمیت می باشد.
اما از آنجا که کیفیت اینترنت از جهات متفاوتی قابل آنالیز است در این گزارش می خواهیم به آنالیز شاخص های اندازه گیری برای ارزیابی شبکه ارائه سرویس اینترنت در گروه کلی شاخص های سنجش کیفیت ( QoS) بپردازیم.
به زبان ساده QoS شاخص های سنجش کیفیت و میزان کیفیتی است که کاربر نهایی دریافت می نماید.
این شاخص ها هر یک دارای فرمول محاسبه و یک تعریف و استاندارد جهانی می باشند. کمینه و بیشینه این شاخص ها گویای میزان کیفیت شبکه و زیرساخت انتقال داده ها می باشد. رعایت این شاخص ها اثر بسزایی می تواند در کیفیت اینترنت دریافت شده توسط مصرف نمایندگان داشته باشد.
بر این اساس متوسط تأخیر ( latency) حدود 90 میلی ثانیه، Jitter کمتر از 4 میلی ثانیه، پینگ کمتر از 90 میلی ثانیه و پکت لاس زیر یک درصد ایده آل ترین شرایطی است که می توان برای کیفیت پوشش اینترنت متصور شد.
اولین شاخصی که در سنجش کیفیت اینترنت به آنالیز آن می پردازیم زمان تأخیر چرخشی یا RTT می باشد.
زمان تأخیر چرخشی یا Round-trip time مدت زمانی است که در میلی ثانیه محاسبه می گردد و برابر است با زمانی که مرورگر یک درخواست را به سرور ارسال می نماید تا یک پاسخ از آن دریافت کند. RTT یک معیار کلیدی برای برنامه های کاربردی وب و یکی از عوامل اصلی هنگام اندازه گیری زمان بارگذاری صفحه و زمان تأخیر در شبکه است. طبیعی است که هرمقدار این عدد کمتر باشد نشان از شرایط بهتر اپراتور می باشد.
در همین رو طبق گزارشی که رگولاتوری وزارت ارتباطات منتشر نموده است در این شاخص همراه اول توانسته پیروز تر از بقیه اپراتورها عمل کند. در اینترنت 4 G اپراتور همراه اول طی 111.3 میلی ثانیه درخواست را از مبدأ به مقصد می رساند و پاسخ را دریافت می نماید، در اپراتور رایتل این عدد 135.03 میلی ثانیه و ایرانسل 115.03 میلی ثانیه است.
شاخص دیگری که در آنالیز کیفیت اینترنت مورد آنالیز قرار می دهیم PLR می باشد.
PLR درواقع متغیر نرخ اتلاف بسته ها در بستر شبکه اینترنت است. طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور نرخ اتلاف بسته در بستر شبکه اینترنت باید کمتر از دو درصد باشد. پایین بودن کیفیت اینترنت بر اساس این پارامتر بیش از همه بر روی گیمرها تأثیر می گذارد. طبق مصوبه سازمان برای اندازه گیری نرخ اتلاف بسته باید 1000 بسته به طول 64 بایت ارسال گردد و در بازه 5 دقیقه ای اندازه گیری گردد. مقادیر PLR به صورت درصد (%) نمایش داده می گردد.
اتلاف بسته ها در بستر شبکه 3 G در ایرانسل 1.22 درصد، رایتل 1.68 درصد و همراه اول 0.9 درصد است. در اینترنت 4 G دو اپراتور ایرانسل با 0.48 درصد و همراه اول با 0.3 شرایط بهتری دارند اما متغیر نرخ اتلاف بسته ها در رایتل (3.32) است که این عدد تقریباً دو برابر حد مصوب از سوی سازمان تنظیم مقررات است.
در این شاخص نیز همراه اول توانسته بهترین نرخ را به خود اختصاص دهد.
و در آخر به شاخص دیگری که یک عامل مهم برای آنالیز کیفیت اینترنت می باشد، می پردازیم. Jitter تفاوت زمانی است که بسته اطلاعاتی از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری می نماید. تمام تصاویر، متن ها، صدا و ویدئو که در اینترنت وجود دارد به شکل بسته است و در همین قالب روی شبکه جابه جا می شوند. اگر نخواهم سر در گمتان کنم، جیتر به صورت ساده میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته ها به مقصد است. هر چقدر تأخیر کمتر باشد کیفیت سرویس شما نیز بهتر خواهد شد.
بر اساس مصوبه سازمان تنظیم و ارتباطات رادیویی کشور، فاصله زمانی مناسب برای Jitter 20 میلی ثانیه است؛ اما آنالیز شرایط کلی کشور اینترنت نسل سوم در اپراتور ایرانسل تأخیر 47.6، اپراتور رایتل تأخیر 31.8 و همراه اول تأخیر 24.69 را نشان می دهد. Jitter نسل سوم اینترنت همراه اول، نزدیک ترین عدد به ایده آل است. بالا بودن JITTER بیش از همه چیز روی سرویس های بر پایه Voice تأثیرگذار هستند.
در نسل چهارم اینترنت، jitter اپراتورها متفاوت است و شاخص آن در ایرانسل 5.76، در همراه اول 5.34 و در رایتل 12.8 است.
در این مقایسه نیز همراه اول کمترین تأخیر را در بین اپراتورهای سیار دارد که نشان دهنده کیفیت بهتر تکنولوژی این اپراتور می باشد.
منبع: انتخابsharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی
liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری
mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید