ترافیک سرویس دهنده های داخلی رایگان گردد، سامانه های مدیریت یادگیری داخلی باید یکپارچه شوند
به گزارش مجله سرگرمی، مدیرعامل اسکای روم گفت: اگر ترافیک سرویس دهنده های داخلی نیم بها یا حتی رایگان گردد، به دانش آموزان و دانشجویان یاری می نماید که درگیر هزینه های ترافیک نشوند.
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، کسب و کارهای اینترنتی ایرانی در سال های اخیر توانسته اند توانایی های خود را ارتقا داده و اکنون به مرحله ای برسند که نیازهای کاربران را به خوبی رفع ساخته و با شرکت های صاحب نام خارجی به رقابت بپردازند.
یکی از این شرکت های ایرانی که به ویژه پس از شیوع کرونا توانست توجه زیادی را به سمت خود جذب کند اسکای روم است. برای شناخت نوع فعالیت و خدمات این نرم افزار با مجید خواهانی مدیرعامل این شرکت مصاحبه کردیم. حاصل این گفت وگو را در قالب پرونده همت ایرانی در سه گزارش می خوانید. خواهانی از ابتدای تلاششان برای ایجاد کسب وکار گفت و شکست هایی را که در این راه متحمل شدند تا خاتمه طعم شیرین پیروزیت را بچشند. بخش پایانی این مصاحبه را در ادامه می خوانید:
خبرنگاران: گفتید آقای ناظمی طی جلسه ای که داشتید ، سرور در اختیار شما قرار دادند یا فقط موضوع پهنای باند و غیره مطرح بود؟
خواهانی: خیر، هیچ کدام. فقط ما را به یک دیتاسنتر معرفی کردند که چند سرور در اختیار ما بگذارند. آن دیتاسنتر هم بعدها گفت که باید قرارداد ببندید و از ما خرید کنید. دکتر ناظمی علاوه بر این موضوع، بحث ترافیک اسکای روم را برای ما پیگیری کردند که داخلی باشد و نیم بها حساب گردد. اکنون حجم زیادی در حدود 4 میلیون دانش آموز، دانشجو و استاد از اسکای روم استفاده می نمایند و به بخش زیادی از این افراد هزینه بین المللی تحمیل می گردد. زمان کلاس ها هم معمولا زیاد است.
خبرنگاران: چرا فقط به بخشی از آنها هزینه زیاد متحمل می گردد؟
خواهانی: سازوکاری که برای این مسئله پیش بینی شده، معیوب است. می گویند شما IP سرورتان را بدهید، طی یک فرآیند دو الی سه هفته ای ترافیک این سرور داخلی می گردد؛ آن هم نه از سمت اپراتورها، فقط سمت ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP)، یعنی آن دسته از افرادی که اینترنت ADSL دارند. اپراتورها در این مورد مختارند؛ به آنها اعلام می گردد که این IP ایرانی است، اگر صلاح دیدند بین الملل می نمایند. یعنی تصمیمش با آنهاست.
نکته بعدی این است که ما به طور مرتب سرور اضافه می کنیم. یعنی در همین مقطع تعداد سرورهای ما 20 برابر شده است. از این رو مرتب باید لیست IP بدهیم. البته دکتر ناظمی بازهم درحق ما لطف کردند و گفتند IPهایتان را مستقیم به من بدهید، تا شخصاٌ پیگیر فرایند اجرایی آن شوم، وگرنه از طریقی که شما بخواهید عمل کنید، به نتیجه نخواهید رسید. این سازوکار معیوب است. واقعاً برای ما تفاوتی ندارد و متضرر نمی شویم، ولی یک دانشجو متضرر می گردد.
خبرنگاران: یکی از دغدغه های مشتریان ترافیکی بود که برای برگزاری یک کلاس یک ساعت و نیم باید هزینه می کردند چراکه هزینه سنگینی است، مخصوصاً وقتی کلاس ها مستمر باشد. نیم بها شدن و داخلی شدن ترافیک از بابت اینکه مشتری راحت تر بوده و پایداری مشتری را به همراه دارد، خیلی مهم است.
خواهانی: بله دقیقاً. درواقع حمایت ها می توانست اثر معکوس بگذارد؛ برای مثال ترافیک کاربری های آموزش آنلاین و هر سرویس دهنده ای در این حوزه رایگان می شد تا شرایط بهبود می یافت، اما شرایط برعکس شد. اکنون هم شنیده ام قرار است ترافیک منازل کلاً نامحدود گردد که نمی دانم این رخ داد یا خیر؟ ولی واقعاً سرویس دهنده هایی مانند ما اگر ترافیک شان نیم بها یا حتی رایگان گردد، این موضوع به کاربران یاری می نماید که درگیر هزینه های ترافیک نشوند.
از محل فراوری ترافیک هیچ سودی نصیب ما نمی گردد
خبرنگاران: از بابت فراوری ترافیک برای اپراتورها، آیا درآمدی نصیب شرکت های ایرانی می گردد؟ یا برای شما این موضوع مطرح هست؟
خواهانی: یکی از جلساتی که رفته بودیم این موضوع را از ما پرسیدند،گفتیم خیر اصلاً چیزی نصیب مان نمی گردد. بعد تعجب کردند و گفتند اکنون یک سایت دانلود فیلم از این موضوع بهره مند است، چطور شما از آن بی بهره هستید؟
موضوع ضعف خودمان هست. ما اکنون تمام تمرکزمان روی کسب و کارمان است و وقت نمی کنیم دنبال این پتانسیل ها برویم و مذاکره کنیم.
خبرنگاران: ولی این موضوع در کشور مطرح هست.
خواهانی: می گویند وجود دارد اما وقتی هم دنبالش می رویم آن قدر فرایند اش فرسایشی است که اصلاً عطایش را به لقایش می بخشیم، زیرا در برهه کنونی زمان برایمان خیلی ارزشمند است. دقیقه به دقیقه شرکت دارد صرف این می گردد که زیرساخت ها و مسائل گوناگون را چه کار کنیم؟ وقتی یک کسب و کار عظیم تر می گردد، فقط بحث زیرساخت آن مطرح نیست بلکه باید منابع انسانی اش را هم متناسب کند. مثلاً فرض کنید نیروی انسانی ما در یک ماه و نیم از 10 به 40 نفر رسیده است.
خبرنگاران: یعنی بعد از کرونا شما 30 نفر افزایش نیرو داشتید؟
خواهانی: بله؛ در بخش فنی، پشتیبانی، فروش، اداری و اقتصادی مجبور شدیم تیم ها را توسعه دهیم چون نمی توانستند کار را کنترل نمایند.
خبرنگاران: قاعدتاً فضای دفتر محل کار را هم باید افزایش می دادید.
خواهانی: بله فضای دفتر را افزایش دادیم. البته مجبور شدیم قرارداد فعلی را با پرداخت خسارت لغو نموده و به یک مکان عظیم تر تغییر مکان دهیم. غیر از دفتر خود در مرکز رشد یک دفتر دیگر هم داریم. مرکز رشد برای فعالیت حقوقی ما است و دفتر اصلی را دو ماه بود که تمدید نموده بودیم. به دلیل بحث کرونا و ازدحام بالا در دفتر، این گروه نمی توانست آنجا کار کند. البته اکنون هم با وجود جای عظیم تر شرایط بهتر نشده و همچنان ازدحام بالاس
به عنوان یک کسب و کار که درگیر پیشرفت و ارتقاء شده، دغدغه های بسیاری داریم؛ در بحث مشتریان ، برای مذاکرات کوچک و عظیمی به ما رجوع می گردد و پیشنهادهای تجاری نمایندگی برای ما افزایش یافته است. دیگر دغدغه ها شامل زیرساخت ها، سرورها، CRM ها، چت آنلاین سایت و کانال های ارتباطی می گردد. اکنون تمام کانال های ارتباطی با مشتریان اشباع شده و آنها دچار نارضایتی شده اند، چراکه هیچ گونه نمی توانند با ما ارتباط برقرار نمایند. خط ها همواره مشغول است و چت آنلاین سایت که زمانی زیر یک دقیقه پاسخگو بودیم، بالای 50 دقیقه طول می کشد تا اعضاء گروه بتوانند جواب بدهند. برای تلفن نیز از یک سرویس دهنده دیگر خدمات گرفتیم، اما هر روز با مسائل مختلفی ازجمله قطع و وصل با آن روبرو هستیم.
LMS ها باید یکپارچه سازی شوند
خبرنگاران: LMS دارید؟
خواهانی: در مجموع LMS های بسیاری وجود دارد. یعنی هر دانشگاه یا مجموعه یک LMS دارد و اینها باید یکپارچه سازی شوند. البته برای ما ترافیک ایجاد نمی گردد زیرا ما امکانات کامل داریم و فراورینماینده LMS وب سرویس را پیاده سازی می نماید.
یکی از اتفاقاتی که باید در ایران بیفتد بحث حمایت است؛ زیرا دو سال است که بحث حمایت از فراوری داخلی و رونق فراوری ملی مطرح شده و بخشنامه هایی هم آمده که از محصول خارجی درصورت وجود نمونه داخلی آن، استفاده نگردد.
دکتر دلیری تاکید داشت که بازار خصوصی مسئولیتش با خودتان است، باید توانش را داشته باشید و رقابت کنید. این کاملاً درست است ولی بازار دولتی را که تا حدی می توان با بخشنامه پیش برد، به هر حال قابل کنترل است.
اینکه در نهادهای دولتی از ادوبی کانکت استفاده می گردد، به نظر من جای اشکال دارد. اکنون خیلی ها دارند از پلتفرم های ما استفاده می نمایند، اگر بگردد با حمایت دکتر ناظمی، دکتر جهرمی و سایر مسئولان، یک رویکرد همسو در استفاده از نه فقط اسکای روم، بلکه سایر پلتفورم های بومی شکل بگیرد، حمایت از فراوری داخلی انجام می گردد.
در جلسه ای موضوعی را مطرح کردم که ما تسهیلات نمی خواهیم، درعوض پروژه دهید انجام دهیم و در قبالش پول بگیریم. چرا همواره نگاه حمایتی این است که وام می دهیم؟ وام بدهی است. اگرچه وام در مقطعی یاری نماینده است ولی در طول زمان ممکن است به یک کسب و کار آسیب بزند، مخصوصاً اگر آن کسب و کار بی تجربه باشد، وام را بگیرد و خرج کند، دقیقا اقدام به خودکشی نموده است.
اکنون دکتر ناظمی یک فراخوانی داده اند که شرکت های بومی ای که می توانند در این موضوع خدمات ارائه نمایند، سازمان فناوری اطلاعات به آنها سرور بدهد. سپس یک بخش از آن سرور را به دولتی ها خدمات رایگان بدهیم، و بخش دیگر را برای کسب کار خود استفاده کنیم. این طرح بسیار خوبی است، چراکه نه پولی رد و بدل شده و نه وامی پرداخت می گردد.
خبرنگاران: فقط برای کلاس های آنلاین؟
خواهانی: خیر، این مورد فقط برای جلسات آنلاین و آموزش درون سازمانی دولتی ها است. استراتژی ای که پشت این موضوع هست را نمی دانم ولی چنین فراخوانی را سازمان فناوری اطلاعات انجام داده که بسیار مناسب و خوب است.
البته بنده نظرم این است که ادوبی کانکت و بیگ بلوباتن و غیره دیگر در بخش های دولتی نباید وجود داشته باشند. باید محصولات ایرانی را آنالیز نمایند، چراکه پنج شرکت بومی فعال در این زمینه داریم. اگر همین بازار دولتی بین آن پنج تا تقسیم گردد، هر کدام از ما رشد و پیشرفت خوبی خواهیم داشت. ولی یک سری شرکت ها آمده اند ادوبی کانکت کرک شده را با قیمت های پنج برابر بیشتر از محصولات داخلی به سازمان های دولتی می فروشند! وقتی محصول بومی وجود دارد، چرا نسخه خارجیِ قفل شکسته و گران تهیه می نمایند؟
نباید بازار خارج از کشور را از دست بدهیم
خبرنگاران: ما جلسات آنلاین بسیاری را برگزار کردیم که همه از کیفیت عالی برخوردار بودند، و مخاطبان نیز رضایت داشتند. از لحاظ کیفیت ارتباطی، محیط کار، مجهز بودن به زبان فارسی، تایپ و غیره اسکای روم بسیار بهتر است. بحث دیگری هست که بخواید مطرح کنید؟
خواهانی: شرکت های ایرانی معدودی در حوزه آی تی و های تک وجود دارند که می توانند در خارج از کشور فعالیت نمایند و یکی از آنها اسکای روم هست. از یک سال پیش دیدگاهمان این بوده که بازار خارج از کشور را از دست ندهیم زیرا آن بازار هنوز اشباع نشده است. درواقع سرویس دهنده های عظیمی که در جهان خدمات می دهند تعدادشان بسیار کم است.
ما بازار خارج را تحلیل کردیم و در جلساتی که معاونت علمی برای صادرات فناوری برگزار می کردند، با یک سری از کشورها لینک شدیم. با کمی حمایت می توانیم در جهان سرویس دهیم؛ باز هم می گویم حمایت این نیست که به ما پول بدهند، حمایت یعنی جلسات مذاکره برای ما هماهنگ نمایند و یا مشاوره اختصاصی بدهند.
اینکه یک سرویس دهنده ایرانی در جهان خدمات بدهد برای کشور ما افتخار محسوب می گردد. اما متاسفانه در همین بازار داخلی مان آن قدر درگیر حداقل ها هستیم که چندین بار در صحبت های مان با سرمایه گذارها مطرح شده که واقعاً اگر بخواهیم منافع کسب و کار را در نظر بگیریم، باید در کل قید سرویس دهی های خود را بزنیم.
جالب است بدانید سال 92 هم زمان با ما یک شرکت هندی با برند appear.in آغاز به فعالیت کرد. تیم آنها دو نفر بود و ما مرتب فعالیت شان را رصد می کردیم. تعداد کاربران شرکت ما در عرض دو سال یعنی 96 و 97، در ایران به 500 هزار رسید، اما آنها توانسته بودند با محصولی که ضعیف تر از ما بود 50 میلیون کاربر در جهان بگیرند. البته 50 میلیون کاربر در جهان عدد کوچکی است و با یک فعالیت کوچک می توان این قدر کاربر جذب کرد. سپس در انتهای سال 97 کسب و کارشان یک میلیون دلار سرمایه جذب کرد. از این رو تیم شان به 25نفر توسعه پیدا کرد، برند خود را به verby.com تغییر دادند و لینک شان درحال پیشرفت است. این یک تجربه پیروز از کسب و کار مشابه ما است که در کشور همسایه آغاز به کار کرد.
البته دولت هند از شرکت های آی تی بسیار حمایت می نماید. نمی دانیم پشت پرده چه اتفاقی افتاد که این شرکت ها رشد کردند ولی از لحاظ محصولات دیدیم که ضعیف تر بود و مطمئنیم اسکای روم هم حرفی برای گفتن در بازار بین المللی دارد.
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنامجله عکس ها: مجله عکاسی و نگاه هنری به تصاویر
عکس پارسی: گالری تصاویر تاریخی پارس
اخبار ورزشی: مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان