تدارک ویژه شبکه مستند برای نوروز، از رالی سلبریتی ها تا ایرانگردی

به گزارش مجله سرگرمی، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند ویژه برنامه های این شبکه در ایام نوروز 99 را تشریح کرد.

تدارک ویژه شبکه مستند برای نوروز، از رالی سلبریتی ها تا ایرانگردی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند با اشاره به تولید 12 مجموعه مستند و تولیدات جدید ویژه نوروز گفت: یکی از موضوعات مهمی که در چند سال گذشته مورد توجه ما قرار گرفته است پرداختن به جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان است. مجموعه مستند همسایه آسمان تلاشی برای معرفی جاذبه های جهانگردی بی شمار کشورمان است و یکی از تولیدات ارزشمند شبکه مستندسیما برای نوروز امسال به شمار می رود. این مجموعه مستند 15 قسمتی درباره جاذبه های دیدنی های استان کردستان است و تصاویر بکر و کمتر دیده شده ای از جاذبه های طبیعی شهرستان های مختلف این استان زیبای کشورمان را به تصویر می کشد. این مستند از روز جمعه 1 فروردین ماه ساعت 22 به مدت 15 شب روی آنتن شبکه مستند می رود. بازپخش آن نیز روز بعد ساعت 10 صبح است.

مدیر شبکه مستند اضافه کرد: این مجموعه مستند به کارگردانی سیدحامد کاشانی و تهیه کنندگی آرش جعفریان تولید شده است. این گروه پیش از این مجموعه مستند دروازه خورشید که درباره جاذبه های جهانگردی استان سیستان و بلوچستان بود را تولید کرده که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

غفوری با اشاره به دیگر مستند تولیدی این شبکه پیرامون موضوع ایرانگردی و جهانگردی گفت: مستند دوست ما، زاگرس با نویسندگی و کارگردانی پرهام دیباج مستندی برای دوستداران طبیعت است و به رودخانه های حوزه زاگرس، ماهی های آب شیرین این منطقه و ماهیگیری حرفه ای ورزشی پرداخته، این مستند 35 دقیقه ای دارای یک نکته بسیار ویژه است و آن هم این است که ماهیگیران صیدشان را دوباره رها می کنند تا آسیبی به طبیعت بکر این منطقه نرسد. در حقیقت آنچه برای آن ها مهم است چالش طبیعت گردی، همراهی با آن و صید است. مستند دوست ما زاگرس به تهیه کنندگی محمد علوی در شبکه مستند سیما ساخته شده است و روز سه شنبه 12 فروردین ساعت 17 پخش خواهد شد.

جهانگردانی که از درب شماره 17 به زیارت حضرت معصومه می فرایند!

وی درباره دیگر مستند این شبکه با عنوان مهمانان درب شماره 17 بیان نمود: این مستند، روایتی از جهانگردان غیرمسلمان است که همه ساله برای بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان به ایران سفر کرده و در بخشی از سفر خود به حرم حضرت معصومه سلام الله علی ها در قم می فرایند. در کنار این موضوع، به این مساله می پردازیم که حرم حضرت معصومه چه شرایطی را برای بازدید جهانگردان خارجی فراهم کرده است. در این فیلم مستند می بینیم که در طول سال چندین هزار جهانگرد به حرم حضرت معصومه مشرف می شوند و مورد پذیرایی دفتر بین الملل این بارگاه مقدس قرار می گیرند. علاوه بر این تجربه این سفر از جهانگردان پرسیده می شود و آنان تجربه خود از حضور در بارگاه حضرت معصومه و مهمان نوازی مردم ایران را در برابر دوربین بیان می کنند. این فیلم مستند 52 دقیقه ای به زبان های فارسی و انگلیسی و به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا پاینده مهر تولید شده است و روز 29 اسفند ساعت 22 از شبکه مستندسیما پخش خواهد شد.

از گلستان تا آذربایجان با سنت های اصیل ایرانی/ عروس ایران را در نوروز از دست ندهید

مدیر شبکه مستند با اشاره به ساخت چند مستند درباره آیین های سنتی نقاط مختلف کشورمان گفت: کشور عزیزمان ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنان سنت های تاریخی و آیین های ریشه داری در دل خود دارند که بسیار محترم است. نمایش این سنت ها در قالب تصاویر مستند به شناخت هرچه بهتر اقوام و ارج نهادن به این سنت ها کمک خواهد کرد. شبکه مستند با توجه به همین موضوع یکی از سیاست های تولیدی خود را به ساخت مستند هایی از اقوام ایران و آیین های سنتی آن اختصاص داده است. مستند عروس ایران یکی از همین تولیدات است که در نوروز 1399 روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت. مجموعه مستند عروس ایران به آیین های سنتی اقوام در نقاط مختلف ایران پرداخته از جمله سنت هایی که در این مجموعه مستند به تصویر کشیده شده، سنت عروسی دریافت در مناطق مختلف کشورمان از جمله مازندران، گلستان، گیلان، کرمانشاه، خراسان، بوشهر، لرستان، آذربایجان و ... است. این مجموعه در 10 قسمت 30 دقیقه ای آماده شده و از روز شنبه دوم فروردین ماه 1399 ساعت 17 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

جشن شکرگذاری متفاوت مردم دامغان برای کشت گندم

وی در مورد دیگر تولید شبکه مستند با همین رویکرد اظهار کرد: مستند نوسال یکی از تولیدات این شبکه برای پخش در ایام نوروز 1399 است که به یکی از آیین های سنتی و قدیمی کشورمان می پردازد. نوسال جشن شکرگذاری کشت گندم در روستای تویه دروار دامغان است. همه ساله و در روز 15 مردادماه، پس از پایان درو گندم توسط روستاییان به شکرانه نعمت الهی جشن کوچکی در میدان اصلی روستا برگزار می شود. در این جشن اهالی روستا در جایگاه علی علی گرد هم جمع می شوند و با پخش نان و شیرینی نعمت الهی را شکرگذاری می کنند. در این مستند ضمن نمایش این آیین سنتی که از پیش از اسلام نیز وجود داشته است ارادت ویژه مردم این روستا به مولای متقیان امیرالمومنان را می بیینم. این مستند 14 دقیقه ای به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدعبدالله موسوی آماده شده و روز 1 فروردین 1399 ساعت 17 به روی آنتن شبکه مستند می رود.

مستند های پرطرفدار حیات وحش با کارگردانان ایرانی به تلویزیون رسید

غفوری با اشاره به بخش مهمی از تولیدات شبکه مستندسیما در ایام نوروز و در طول سال گفت: یکی از موضوعات مهمی که مخاطبان بسیار زیادی در سینمای مستند داشته و در طول سال نیز مستند های متعددی از آن در صداوسیما پخش می شود، مستند های حیات وحش و محیط زیستی است. در این موضوع، مستند های خارجی زیادی تولید شده است و هواداران بسیار زیادی نیز دارد، با این حال تلاش می کنیم با ساخت مستند هایی از این دست توسط کارگردانان توانای داخلی کشورمان گونه های غنی جانوری در کشورمان را به تصویر کشیده و بر حفظ محیط زیست کشورمان تاکید کنیم.

مار های مفیدی که نباید آنان را کشت!

او اضافه کرد: مستند پیتلوس به کارگردانی سیدعبدالله موسوی ساخته شده و یکی از مستند های حیات وحش است که برای پخش در ایام نوروز ساخته شده است. این مستند نمایشی از مار های شمال کشورمان است که هیچ زهری نداشته و آسیبی به مردم نمی رسانند، اما به واسطه عدم شناخت توسط مردم و کشاورزان محلی بی دلیل از بین می رود. پیتلوس نام یکی از مار هایی است که در این منطقه فراوان دیده می شود. این مار از گونه های نادر جانوری در جهان است که فقط در شمال ایران و بخشی از اروپا دیده می شود. این مار نه تنها آسیبی برای مردم و کشاورزان ندارد بلکه با خوردن آفت های کشاورزی مثل حلزون و دیگر حشرات نقش مفیدی را ایفا می کند. در این فیلم مستند مارگیری را می بینیم که به سراغ گونه های مختلفی از مار ها اعم از پیتلوس، مار های آبی، کور مار ها و ... رفته و آنان را از نزدیک به تصویر می کشد. او درخواست دارد که با نکشتن این مار ها از محیط زیست حفاظت کنیم. مستند پیتلوس روز 15 فروردین ساعت 20 پخش خواهد شد.

کشف سلطان مار ایران در شبکه مستند

غفوری در مورد مستند دیگر شبکه مستندسیما که با همین رویکرد ساخته شده است گفت: مستند جهانی علی غلامی به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی الیاسی ساخته شده و روایتی بی واسطه از شخصیت، فعالیت ها و اشتغالزایی علی غلامی ارجنکی معروف به سلطان مار ایران است که نوروز 99 از شبکه مستند پخش می شود. این اثر جدید شبکه مستند در 45 دقیقه ساخته شده و به زندگی مردی می پردازد که سال ها با مار های سمی زندگی کرده و علاقه اش به خزندگان و فعالیتش در این زمینه به کشف سه گونه جدید مار منجر شده است. این مستند در تهران، اصفهان و چهارمحال و بختکمک تصویربرداری شده و تماشای آن برای علاقه مندان به مستند های حیات وحش جذاب خواهد بود.

بازیگران مطرح سینما در تلویزیون/ کارگردان رخ دیوانه مهمان رخ مستند شد

وی با اشاره به دیگر مستند های این شبکه برای پخش در تعطیلات نوروز بیان نمود: مجموعه مستند رخ مروری بر زندگی و آثار بازیگران و کارگردانان مطرح سینمای کشورمان دارد. در مجموعه جدید این مستند به فعالیت هنری هنرمندانی همچون افسانه بایگان، مسعود ده نمکی، داریوش فرهنگ، مسعود کرامتی، ابوالحسن داوودی، روح الله حجازی و ... پرداخته می شود. این مجموعه در 12 قسمت 50 دقیقه ای تولید شده است و در هر قسمت یکی از هنرمندان مورد بررسی قرار می گیرد. مجموعه مستند رخ به تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی و کارگردانی بیژن اعرابی، سهیل سلیمی، وحید قاضی میرسعید و سیاوش گرجستانی تولید شده و از دوم فروردین 1399 ساعت 15 و 24 از شبکه مستند به نمایش درمی آید.

از معلم بازنشسته درختکار تا پوریای، ولی در تلویزیون

وی توضیح داد: مستند کلاته اقاقیا به تهیه کنندگی مشترک فاطمه بوربور و اصغر احمدپور پرتره ای از یک معلم بازنشسته است که 20 سال است در کوه های نیشابور درخت می کارد. این فیلم مستند در بازه زمانی 4 ساله فیلمبرداری شده و روایتی از مصائب زندگی ناصر طابیان معلم عاشق طبیعتی است که در 2 دهه گذشته با سختی بسیار به درختکاری مشغول است. این فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی اصغر احمدپور تولید شده و در نوروز از شبکه مستند پخش خواهد شد. همچنین مستند خیوه به تهیه کنندگی داوود نجفی و کارگردانی حسین مدحت در شبکه مستند تولید شده و به بزرگداشت پهلوان نامدار پوریای، ولی در شهری به همین نام در کشور ازبکستان پرداخته است. معرفی شهر ناشناخته خیوه مدفن پوریای ولی، شهر های سمرقند و بخارا و همچنین آثار به جا مانده از هنر و معماری ایران در این کشور از دیگر بخش های این مستند 50 دقیقه ای است. این مستند روز دوشنبه 26 اسفند ساعت 22 از شبکه مستند پخش شد. علاوه بر این مستند 30 دقیقه ای فیلم من به کارگردانی رضا دانش پژوه 15 فروردین ساعت 17 به نمایش درخواهد آمد.

سیدسلیم غفوری در مورد مستند های تامینی شبکه عنوان کرد: گروه تامین شبکه مستند بیش از 11 مجموعه مستند جذاب و تماشایی برای نوروز 1399 تدارک دیده است که از آن جمله می توان به مستند های ورزشی، طبیعت گردی و دو مستند مسابقه جذاب و هیجان انگیز خانه ما و کارساز اشاره کرد.

دیوید اتنبرو مهمان نوروزی شبکه مستند شدند

او با اشاره به مجموعه مستند های خارجی که قرار است در تعطیلات نوروز از شبکه مستندسیما پخش شود، گفت: سیاره متخاصم مجموعه مستندی 6 قسمتی است که از 3 فروردین ساعت 23 روی آنتن می رود و در هر قسمت به نمایش خطرناک ترین نقاط در اقیانوس ها، کوهستان ها و جنگل ها در سراسر جهان پرداخته است. همچنین مجموعه مستند هفت جهان یک سیاره مستندی سریالی است که با حضور دیوید اتنبرو به نمایش زندگی حیوانات در قاره های مختلف و تاثیرگذاری آن 2 بر هم پرداخته است. این مجموعه مستند 7 قسمتی از 9 فروردین سال 1399 در ساعت 23 روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت. شب زمین مجموعه مستند دیگر و شاهکاری از نتفلیکس است که نوروز امسال از شبکه مستند پخش خواهد شد. این مجموعه مستند 6 قسمتی ما را از طریق فناوری های جدید به سمت سیاهی شب خواهد برد. شب زمین از 21 تا 26 فروردین ساعت 23 پخش می شود.

مستند های پرطرفدار فوتبالی در شبکه مستند/ از بورسیا دورتموند تا بوکاجونیورز

وی ادامه داد: مجموعه مستند این است فوتبال برای علاقه مندان به مستند های ورزشی درنظر گرفته شده این مجموعه مستند روایتی از لحظات خاطره انگیز جهانی فوتبال است و بسکمک از بازیکنان و مربیان مطرح این رشته ورزشی را به تصویر کشیده است. این مجموعه از 7 فروردین 1399 ساعت 18 در 5 قسمت 50 دقیقه ای روانه آنتن می شود. علاوه بر این مستند نگاهی به بورسیا دورتموند مجموعه مستندی است که به فصل های 2018 و 2019 باشگاه فوتبال دورتموند پرداخته است و موفقیت های این باشگاه را روایت می کند. این مجموعه 8 قسمتی از 28 اسفند 1398 هر روز ساعت 18 در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است. از دیگر مستند های ورزشی ایام نوروز می توان به مستند جذاب بوکاجونیورز اشاره کرد. این مستند با نگاهی به بازیکنان و هواداران تیم بوکاجونیورز آرژانتین ساخته شده است و 2 فروردین ساعت 18 پخش می شود.

سه مستند مسابقه مهیج در شبکه مستند/ خانه ما این بار به مشهد رفت

او از پخش مستند مسابقه های هیجان انگیز در ایام نوروز خبر داد و گفت: امسال و در ایام نوروز گروه تامین شبکه مستند 3 مستند مسابقه را آماده پخش کرده است؛ اولی فصل هشتم مستند مسابقه خانه ما است، دیگری مستند مسابقه کارساز و مجموعه هفت روز، هفت ساعت. مستند مسابقه خانه ما با موضوع خانواده و با تاکید بر مدیریت اقتصاد خانواده های ایرانی به فصل هشتم خود رسیده است و هواداران بسیار زیادی دارد. فصل جدید از این مستند مسابقه ای امسال از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. خانه ما در فصل جدید خود به شهر مشهد رفته و شاهد رقابت 3 خانواده دوست داشتنی مشهدی به نام های عباسپور، وفا و گوهری هستیم. نکته جالب این فصل حضور یک خانواده افغانستانی در بین شرکت کنندگان است که مطمئنا جذابیت های خاصی را به این مستند مسابقه اضافه خواهد کرد. پخش فصل جدید خانه ما 5 فروردین ساعت 21 آغاز می شود و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت. مستند مسابقه خانه ما در سازمان هنری، رسانه ای اوج تولید شده است.

کارساز، مسابقه ای برای یافتن و پرورش ایده های برتر

وی درباره مستند مسابقه کارساز توضیح داد: جدیدترین مستند مسابقه سازمان اوج، تلاشی است برای یافتن ایده های برتر با نام کارساز. تجربه ای جدید از تیم خانه ما که از 24 اسفند از شبکه مستند سیما روی آنتن رفته، کارساز به کارگردانی مشترک احسان عمادی و امین کفاش زاده و با موضوع کارآفرینی و کسب وکار های نوآفرین، تولید شده است. شرکت کنندگان این مسابقه از بین دانشجویان و کارآفرینان انتخاب شده اند و ساختاری کاملا متفاوت با برنامه های مشابه پیش از خود دارد. این مستند مسابقه صرفا به ارائه ایده از سوی ایده پردازان یا مالکان کسب وکار خلاصه نمی شود بلکه این ایده ها به مرحله تولید رسیده و توسط داوران مسابقه ارزیابی خواهند شد. نکته قابل توجه این مستند مسابقه خارج شدن آن از فضای استدیو و ورود به میدان عملی است. 6 گروه منتخب با راهنمایی مربیان، به شکل متمرکز روی ایده اولیه خود کار می کنند تا در نهایت از بین شان سه گروه انتخاب شوند. از این پس شاهد تلاش عملی شرکت کنندگان برای به ثمر رسیدن ایده هایشان خواهیم بود. کارساز از شنبه 24 اسفند هر شب ساعت 21 در 10 قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن رفته و ساعت 9 صبح روز بعد تکرار آن پخش می شود.

حضور سلبریتی ها در سورپرایز شبکه مستند

مدیر شبکه مستند در مورد مجموعه هفت روز هفت ساعت گفت: هفت روز و هفت ساعت ساخته سعید ابوطالب یک مسابقه رالی با حضور هنرمندان است که از 24 اسفند ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند رفته است. در این مجموعه20 قسمتی شاهد حضور بازیگران سینما و تلویزیون و خوانندگانی از ایران و لبنان خواهیم بود که در 6 گروه به رقابت با هم می پردازند و یک گروه داوری نیز بر کار آن ها نظارت می کند.

غفوری با اشاره به دیگر مستند های تامینی شبکه مستندسیما برای نوروز عنوان کرد: فصل بیست و هفتم مجموعه مستند استارت از 29 اسفند هر روز ساعت 16 از شبکه مستند پخش می شود. همچنین مستند های جهانگردی جاده ابریشم از دیگر ویزه برنامه های نوروزی شبکه مستند در نوروز 1399 است. این مجموعه تماشایی که محصول کمپانی آرته است و به چند شهر ایران که در راستا جاده ابریشم هستند مثل تبریز و کاشان اشاره می کند، از اول فروردین در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته به مدت 15 شب هر شب ساعت 19 پخش خواهد شد.

باکس حیات وحش شبکه مستند از دوشنبه 26 اسفند با پخش مجموعه با کیفیت سرنگتی حال و هوای متفاوتی به خودش گرفته و علاقه مندان تا پایان هفته سوم فروردین شاهد پخش بهترین مجموعه های حیات وحش در این شبکه خواهند بود.

مجموعه 8 قسمتی خونه آبی هم از شنبه 2 فروردین تا 9 فروردین ساعت 17:30 از این شبکه روی آنتن می رود. این مجموعه تامینی درباره یک گروه نوجوان است که برای راهیان نور آماده می شوند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77893

به "تدارک ویژه شبکه مستند برای نوروز، از رالی سلبریتی ها تا ایرانگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدارک ویژه شبکه مستند برای نوروز، از رالی سلبریتی ها تا ایرانگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید