تخفیفی که به مشتری آسیب می زند

به گزارش مجله سرگرمی، یک ناشر با بیان این که مخاطبان بیشترین آسیب را از کتاب قاچاق و بی کیفیت می بینند، آن ها را بازنده اصلی این موضوع می خواند و خواهان برخورد جدی با تخفیف بالای کتاب است.

تخفیفی که به مشتری آسیب می زند

محسن فرجی، مدیر نشر خزه و داستان نویس در گفت وگو با خبرنگاران درباره تخفیف های نامتعارف سایت های فروش کتاب، اظهار کرد: با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید این تخفیف ها از مجرای ناشر و به شکل قانونی صورت نگرفته است؛ زیرا مراکز پخش 40 درصد از قیمت پشت جلد هر کتابی را برای توزیع آن دریافت می نمایند، بعلاوه هزینه های فراوری هر کتاب شامل حق مولف یا مترجم همراه با امور فنی چاپ، حدود 45 درصد از قیمت هر کتاب است و در برترین حالت ناشر از یک کتاب 15 درصد سود می برد.

او سپس با اشاره به افزایش پنج برابری قیمت کاغذ و افزایش 35 درصدی هزینه های چاپ و صحافی کتاب گفت: زمانی که این اعداد و ارقام را کنار هم قرار می دهیم، متوجه می شویم نمی توان تخفیف بالای 40 درصد به مراکز پخش داد، در نتیجه کتاب هایی که با تخفیف 70 درصد و 80 درصد عرضه می شوند، قطعا کپی هستند و به صورت قاچاق و زیراکسی چاپ شده اند و به وسیله ناشر به مراکز پخش و جاهایی که این نوع کتاب ها را عرضه می نمایند، ارائه نشده اند.

این ناشر درباره آسیب های این موضوع بیان نمود: علاوه بر ضرر مالی ناشران در این شرایط کرونایی و افزایش صعودی قیمت کاغذ، مخاطب بیشترین ضرر را می نماید زیرا کتاب هایی که از این طریق و با تخفیف وحشتناک به دست مخاطب می رسد، بی تردید کیفیت پایینی در ترجمه، طراحی جلد و چاپ و صحافی دارد؛ به ظاهر مخاطب کالایی با قیمت پایین تر دریافت نموده ، اما در مقابل چیزی را که به دست آورده خیلی زود شیرازه اش از بین خواهد رفت و کتاب های ترجمه هم سرهم بندی شده اند و مترجم شناخته شده ای ندارند. بازنده اصلی مخاطبان هستند.

او در ادامه گفت: وزارت ارشاد به اسم متولی اصلی کتاب و کتاب خوانی در کشور باید برخورد قاطع و جدی ای با سایت ها و مراکزی که کتاب قاچاق را با تخفیف های بالا عرضه می نمایند داشته باشد. اخیرا مدیر یکی از سایت ها ادعا نموده بود که از وزارت ارشاد برای تخفیف بالا مجوز گرفته است که با واکنش این وزارتخانه همراه شد و جوابیه ای مبنی بر این که مجوزی برای نمایشگاه با تخفیف بالا صادر ننموده است، داد. اما به نظرم جوابیه دادن و تکذیب خبر کسی که رسماً کارش قاچاق کتاب است، کفایت نمی نماید و باید به شکل قاطع و با همکاری نهادهای انتظامی و مشخصا پلیس فتا جلو این انحرافی را که انجام شده و متاسفانه درحال توسعه هم هست، بگیرند.

محسن فرجی درباره این که بعضی می گویند تخفیف بالا ممکن است مخاطب را بدعادت کند، بیان نمود: تخفیف به خودی خود بد نیست زیرا تخفیف هایی که در نمایشگاه کتاب داده می گردد، به شکل غیرمستقیم درحال پرورش کتاب خوان و ترویج فرهنگ کتاب خوانی است؛ این تخفیف ها موقت هستند و مخاطبان انگیزه پیدا می نمایند تا از مجرای قانونی اما با تخفیف کتاب بخرند و این باعث خواهد شد مجدداً سراغ کتاب بیایند. بنابراین برای تخفیف های معقول مسئله ای وجود ندارد زیرا موقت است و همیشگی نیست و باید این انگیزه را در جامعه ای که آمار کتاب خوانی پایینی دارد، ایجاد کرد.

او در عین حال یادآور شد: تخفیف های بالا علاوه بر ناشر و مخاطب، به کتاب فروش و موزع و به طور کل به صنعت نشر آسیب می زند و به همین علت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی و مشخصا رسانه ها علاوه بر راه کار قانونی و برخورد قاطع، کار فرهنگ سازی هم بنمایند و مخاطب به این آگاهی برسد که خرید کتاب به شکل غیرقانونی جرم است. همان اتفاقی که درباره سی دی قاچاق و فیلم های غیرقانونی افتاد و با فرهنگ سازی تا حدود زیادی بساطش کم رنگ تر شد. به نظرم این فرهنگ سازی در عرصه کتاب و کتاب خوانی باید در نهادهای فرهنگی، رسانه ها و مشخصا رادیو و تلویزیون بیفتد و این آگاهی بخشی و فرهنگ سازی صورت بگیرد تا مخاطب به این درک و شناخت برسد که با خرید کالای بنجل و بی ارزش علاوه بر این که به خود لطمه می زند، به یک خانواده عظیم هم لطمه می زند. اگر این فرهنگ سازی صورت بگیرد، به نظرم اتفاق مهمی خواهد افتاد. ما در رادیو و تلویزیون چیزی در این باره نمی بینیم و عزمی برای آگاهی بخشی در این زمینه وجود ندارد.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154252

به "تخفیفی که به مشتری آسیب می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخفیفی که به مشتری آسیب می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید