تا بهار دلنشین...

به گزارش مجله سرگرمی، شهره کیانوش راد-خبرنگار:چشمه، رود، آبشار مناظر زیبای طبیعی به شمار می آیند که امروزه کمتر می توان رد و نشانه ای از آنها در شهر و حتی محله های سنتی و کوهپایه ای آن پیدا کرد.

تا بهار دلنشین...

اما در یک روز دلچسب بهاری می توانید بار سفر یک روزه را ببندید و برای تماشای طبیعت بهاری راهی نزدیک ترین محل گردشگری در لواسان و رودبار قصران شوید. آسمان آبی منطقه گردشگری شمیرانات در فصل بهار، دیدنی و فرصت مناسبی برای گشت وگذار در طبیعت است. لواسان، میگون، رودبار قصران، آهار، دربندسر و... از شهرها و روستاهای شمیرانات در فاصله کمی از تهران قرار گرفته است و برای تفریح یک روزه جای مناسبی است. آشنایی با چند مکان گردشگری می تواند راهنمای شما در گردشگری یک روزه باشد.

  • دشت هویج

دیدن مناطق بکر و دست نخورده در شمیرانات یکی از تفریح های شمیرانی های دوستدار طبیعت است. دشت هویج در روستای افجه لواسان مکان خوبی برای کوهنوردی و از مناطقی است که به نظر می رسد از ساخت وساز در امان مانده است. این مکان زیبا هر سال مقصد گردشگران و کوهنوردان بسیاری است که از مناطق مختلف راهی شمیرانات می شوند. در این مکان گردشگری برخلاف نامی که دارد هیچ نشانه ای از زمین های کشاورزی هویج ندارد. اگرچه کاشت هویج در این منطقه در سال های گذشته دور از ذهن نیست. اگر قصد دارید به این مکان دیدنی بروید حتماً تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید و خود را برای سفر یک روزه آماده کنید. برای رسیدن به دشت هویج پس از رسیدن به لواسان به سمت روستای افجه حرکت کنید. از انتهای روستا تا رسیدن به دشت هویج 6 کیلومتر راه است. این دشت در میان محلی ها به نام گرچال (گیاه چال) شهرت دارد. آتشکوه، ریزان، ساکا و پرسون از قله هایی است که در اطراف دشت هویج قرار گرفته است.

  • سفر به دره بهشت

اگر می خواهید به تماشای چشمه ها و آبشارهای طبیعی و بکر بروید به شما پیشنهاد می کنیم برای سفر گردشگری به میگون از همین حالا برنامه ریزی کنید. میگون یکی از 3 شهر رودبار قصران در شمیرانات است که هوای مطبوع و طبیعتی سرسبز دارد. دمای این منطقه از شهر تهران 12 درجه پایین تر است و مکان مناسبی برای فرار از گرمای هوای تهران در اواخر بهار یا تابستان است. میگون را دره بهشت هم می نامند که یکی از دلایل آن رویش لاله های قرمز در دشت ها و دامنه کوه های آن است. قله آبک در شمال شرق، آهنگرک(خانیک) در شمال غرب، سی چال در شمال، اسم چال در جنوب و قله های کم ارتفاع تری مانند زاگا، اشتر، نسا، قلهک، پایدار و... از قله های گردشگری میگون است. مسلم، هملون، تیس و پس بند در انتهای تنگه میگون از مهم ترین آبشارهای میگون به شمار می آیند.

چشمه جوزدارگوشه در تنگه میگون که منبع آب آشامیدنی میگون است، چشمه سه گاهره در هملون، چشمه تیس و زال در هملون، سی چال(هفت چشمه)، آبک، آهنگرک، هفت چشمه، تالارسر(تلاسر) از مکان های زیبا و دیدنی میگون است. از مهم ترین آثار باستانی میگون می توان به قلعه بسیار قدیمی کیقباد در کوه پایدار (یا کوه عروسک) اشاره کرد که به عنوان برج دیده بانی در اطراف غاری بر فراز این کوه و مشرف بر تنگه میگون و راه های اطراف قرار داشت و مورد استفاده قرار می گرفت. میگون در 30 کیلومتری شمال شرق منطقه یک قرار گرفته است و 40 دقیقه زمان برای رسیدن به این شهر زیبا زمان لازم است. اگر قصد دارید از حمل ونقل عمومی استفاده کنید می توانید از تاکسی های خطی میدان تجریش یا ایستگاه مترو علم و صنعت به سمت میگون حرکت کنید.

  • گردشگری در آهار

برای گردشگری به روستای آهار یک روز زمان لازم دارید که بتوانید با خیال راحت از جهتهای کوهنوردی روستای آهار به آبشار شکرآب برسید. این روستا به عنوان یکی از مکان های گردشگری شمیرانات در تمام سال مقصد گردشگرانی است که می خواهند از طبیعت و کوه لذت ببرند. روستای آهار از توابع رودبار قصران شمیرانات است. برای رسیدن به آهار باید از لواسان به سمت فشم بروید. در جهت اوشان، تابلو روستای آهار شما را به این منطقه گردشگری دعوت می کند. آبشار شکرآب، امامزاده طاهر(ع) شکرآب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قلل مرتفع مثل قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال از مکان های دیدنی در جهت روستای آهار تا آبشار شکرآب است.

  • حیات وحش در ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین یکی از اماکن دیدنی لواسان باگونه های متنوع جانوری است. این منطقه از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی هم مرز است. ورجین جای دورافتاده ای نیست و شما به راحتی و در زمانی کمتر از 15 دقیقه می توانید از بزرگراه ارتش به لواسانات و سپس به ورجین برسید. ورود به جاده لواسانات از بزرگراه شهید بابایی و از جاده رودهن و دماوند (ابتدای جاده هراز) نیز ممکن است. جاده آسفالتی کند علیا در لواسان شما را به منطقه حفاظت شده ورجین می رساند؛ جایی که حدود 2 هزار قوچ و میش در کوه های آن زندگی می کنند. ورجین با مساحتی حدود 27هزار هکتار سال 1358 به سازمان حفاظت محیط زیست، واگذار و سال 1361 براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و مصوب شد. کمبود علوفه در فصل زمستان برای تغذیه این حیوانات موجب شد دوستداران محیط زیست داوطلبانه علوفه مورد نیاز قوچ و میش های این منطقه حفاظت شده را فراهم کنند. اگر قصد دارید این حیوانات را از نزدیک ببینید بهتر است قبل از ساعت 12 خود را به ورجین برسانید. برای رفتن به ورجین کافی است از سمت بزرگراه شهید بابایی شرق وارد جاده لشکرک شوید و از آنجا به سمت لواسان بروید. نرسیده به میدان لواسانات سمت چپ، تابلو ورجین را خواهید دید.

  • امامزاده محمد(ع)

بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع) در روستای بوجان منطقه لواسان در 11 کیلومتری شمال شرق تهران یکی از مکان های زیارتی در لواسان است. بقعه این امامزاده به دوره صفویه باز می گردد ودر فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21369

به "تا بهار دلنشین..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا بهار دلنشین..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید