بچه ها به این مواد غذایی لب نزنند

به گزارش مجله سرگرمی، بسیاری از بیماری های مربوط به استخوان در بزرگسالان، ریشه در مسائل دوران کودکی دارد. برای مثال نرمی استخوان که با نام علمی راشیتیسم شناخته می گردد یکی از بیماری های رایج در بچه ها است که زندگی فرد را تا خاتمه عمر تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بچه ها به این مواد غذایی لب نزنند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

دلیل اصلی ابتلا به نرمی استخوان در بچه ها کمبود ویتامین D و کلسیم است. بیشتر حجم استخوان بچه ها تا سن 20 سالگی تشکیل می گردد. از این رو توجه به سلامت و استحکام استخوان ها در سنین پایین اهمیت زیادی دارد.

متخصصان معتقدند داشتن رژیم غذایی سالم می تواند با استحکام بخشیدن به استخوان بچه ها، باعث کاهش خطر ابتلای آن ها به نرمی استخوان گردد. همچنین در مقابل، رژیم غذایی ناسالم می تواند فرایند پوکی استخوان و بیماری های مربوط به آن را در بچه ها تسریع کند.

در این گزارش به معرفی مواد غذایی مضر و همچنین مفید که بر روی سلامت استخوان بچه ها تاثیرگذار است، می پردازیم.

معرفی مفیدترین مواد غذایی برای داشتن بدنی سالم

1- مواد غذایی سرشار از کلسیم

کلسیم بخش اعظمی از ساختار استخوان ها را تشکیل داده است. کلسیم سرشار از مواد لازم است که بدن توانایی تولید آن را ندارد، از این رو اهمیت دارد که میزان کافی کلسیم در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد. نوزادان بین یک تا سه سال، روزانه احتیاجمند 700 میلی گرم کلسیم هستند. بچه ها 4 تا 18 سال نیز به طور معمول احتیاجمند 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم هستند.

لبنیاتی مانند شیر، پنیر، کشک و ماست سرشار از کلسیم هستند. همچنین گیاهان دارای برگ های سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی دارای سطح بالایی از این ماده هستند.

2- غذا های سرشار از ویتامین D

متخصصان می گویند برای آنکه کلسیم بتواند در ساختار استخوان نقش آفرینی کند، احتیاجمند ویتامین D است. کلسیم عامل اصلی استحکام استخوان هاست، اما بدن برای جذب آن احتیاجمند ویتامین D است. منابع غذایی زیادی وجود دارد که می توان از آن ها احتیاج روزانه به ویتامین D را تامین کرد.

بدن می تواند در معرض نور آفتاب، ویتامین D تولید کند. از این رو داشتن سبک زندگی مناسب و داشتن فعالیت در زیر نور آفتاب می تواند احتیاج بدن به این ویتامین را تامین کند. ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون نیز منابع مناسبی برای تامین احتیاج بدن به این ویتامین است.

3- مواد غذایی سرشار از ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش حیاتی که در ساخت کلاژن بدن ایفا می نماید، در سلامت لثه و استخوان ها نقشی مهم دارد. کلاژن یکی از رشته های پروتئینی مهم در تشکیل ساختار استخوان است. کلاژن در استخوان با بلور های کلسیم مخلوط می گردد و ساختار سخت استخوان را تشکیل می دهند. مصرف میزان مناسب ویتامین C می تواند استحکام و تراکم استخوان ها را افزایش دهد.

سبزیجات دارای برگ های سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن سرشار از ویتامین C هستند. خانواده توت ها (شاه توت، توت فرنگی، بلوبری، تمشک، توت سفید)، لیمو ترش و مرکبات دیگر منابع غنی از ویتامین C هستند.

4- مواد غذایی غنی از ویتامین B12

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند احتمال بیشتری دارد که به پوکی استخوان دچار شوند. تکثیر سلول ها در مغز استخوان به دلیل وجود این ویتامین است. ویتامین B12 می تواند باعث افزایش تراکم استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان گردد.

به طور کلی انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و تخم مرغ سرشار از ویتامین B12 است. مواد لبنی مانند شیر و پنیر و نیز حبوبات دیگر منابع این ویتامین هستند.

آشنایی با مواد غذایی مضر برای بدن

1- غذا های نمکی و شور

مواد غذایی نمکی و شور که بچه ها به آن ها علاقه زیادی نشان می دهند، می تواند برای استحکام استخوان ها مضر باشند. غذا های تولید شده مانند همبرگر، هات داگ و یا سیب زمینی سرخ نموده از جمله مواد غذایی مضر برای سلامت استخوان های بچه ها است.

متخصصان توصیه می نمایند حتما پیش از خرید مواد غذایی از فروشگاه ها برای بچه ها، به میزان سدیم موجود در آن توجه کنید. همچنین زمانی که از رستوران ها غذای بیرون بر سفارش می دهید، از آن ها بخواهید میزان نمک کمتری به غذای شما بیافزایند.

2- غذا های تهیه شده با روغن اشباع شده

روغن های اشباع شده ساخته دست بشر است. این روغن ها باعث از بین رفتن ویتامین K که به صورت طبیعی در غذا وجود دارد، می گردد. غذا های سرخ شده در رستوران و تنقلاتی مانند چیپس از جمله این مواد غذایی مضر برای سلامت استخوان بچه ها است.

3- نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه ها دارای موادی به نام فسفوریک اسید هستند که مانع از جذب کلسیم توسط بدن می گردد. در نتیجه این اقدام، بدن میزان زیادی کلسیم را به وسیله ادرار دفع می نماید. با این حال، نوشیدن گاهی نوشابه های گازدار از سوی بچه ها اشکالی ندارد، اما نباید به طور مستمر از نوشابه های گاز دار استفاده کرد.

4- نوشیدنی های دارای کافئین

امروزه نوشیدنی های دارای کافئین بسیار پرطرفدار هستند. با این حال، به دلیل آنکه این نوشیدنی ها مانع از جذب کلسیم می شوند، بر روی سلامت استخوان بچه ها نقش منفی دارند. به ازای هر 100 میلی گرم کافئین که بچه ها دریافت می نمایند، 6 میلی گرم از کلسیم بدنشان کاسته می گردد.

نوشیدنی های انرژی زا دارای کافئین بالایی هستند. از این رو توصیه می گردد این نوشیدنی ها را از رژیم غذایی بچه ها خارج کنید. روانشناسان تاکید دارند باید در برخورد با بچه ها صبور بود. سعی کنید به آرامی رژیم غذایی بچه ها را با مواد غذایی مفید پر کنید و به مرور مواد غذایی مضر را از رژیم غذایی آن ها حذف کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 107508

به "بچه ها به این مواد غذایی لب نزنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها به این مواد غذایی لب نزنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید