بوئینگ، بزرگ ترین شرکت هوافضای جهان

به گزارش مجله سرگرمی، بوئینگ، شرکت چندملیتی آمریکایی است که پیشرو ترین شرکت در زمینه صنایع هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی می باشد. این شرکت در سال 1916 توسط ویلیام بوئینگ، در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن تأسیس شد.

بوئینگ، بزرگ ترین شرکت هوافضای جهان

شرکت بوئینگ، در طول سال های متمادی فعالیت در حوزه فرآوران هوافضایی و صنایع جنگ افزاری، تمرکز اصلی خود را بر فراوری هواپیماهای مسافربری معطوف نمود و از سوی دیگر، با خریداری و ادغام شرکت های هواگردسازی و صنایع دفاعی، توسعه یافت، که نقطه عطف آن، در سال 1997 بود، که در پی خریداری و ادغام مک دانل داگلاس، بوئینگ به بزرگترین شرکت هوافضای دنیا تبدیل شد. در سال 2001 دفتر مرکزی بوئینگ، به شهر شیکاگو انتقال یافت.

شرکت بوئینگ، از نظر ساختار سازمانی، به چهار بخش اصلی تقسیم شده است، که هر بخش توسط یک شرکت تابعه از بوئینگ مدیریت می شود، این شرکت ها عبارتند از: شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ، صنایع دفاعی، فضایی و امنیتی بوئینگ ، بوئینگ کپیتال و گروه خدمات اشتراکی بوئینگ.

شرکت بوئینگ بزرگترین شرکت فرآوران هوافضایی در دنیا می باشد و در سال 2011 به عنوان دومین فراورینماینده بزرگ تجهیزات دفاعی دنیا، شناخته شد. بوئینگ، بزرگترین صادرنماینده کالا و خدمات، در ایالات متحده است و سهام آن، در بازار بورس نیویورک مبادله می شود. این شرکت بخشی از میانگین صنعتی داو جونز به شمار می آید.

در حال حاضر مدیریت بوئینگ بر عهده جیمز مک نرنی است که از سال 2001 به عنوان عضو هیئت مدیره و از 2005 به عنوان مدیرعامل بوئینگ، مشغول به کار شده است. او همچون بنیانگذار شرکت، ویلیام بوئینگ، دانش آموخته دانشگاه ییل است و مدرک MBA را، از دانشگاه هاروارد اخذ نموده است. وی 19 سال در جنرال الکتریک مشغول به کار بود و قبل از پیوستن به بوئینگ، مدیرعامل شرکت 3ام بود.

شرکت بوئینگ چشم انداز خود را برای سال 2016 چنین ترسیم نموده است: کارکردن با یکدیگر به مثابه یک شرکت دنیای، برای رهبری صنعت هوافضا… !

تاریخچه

ویلیام بوئینگ، در ماه مارس سال 1910 شرکت گرین وود تیمبر را تأسیس کرد و دو سال بعد، شرکت شیپ یارد را خرید و اندک اندک مقدمات تأسیس یک کارخانه هواپیماسازی را فراهم آورد. ویلیام بوئینگ، ابتدا در رشته صنعت چوب در دانشگاه ییل تحصیل می کرد و تخصص خوبی در این زمینه کسب نموده بود و این علم، او را در اجرای طرح هایش و بخصوص مونتاژ و ساخت هواپیما، کمک داد.

در تاریخ 15 ژوئیه 1916 بزرگترین شرکت هواپیمایی حال حاضر دنیا، تنها با سرمایه 100 هزار دلار، تأسیس شد. این در حالی بود، که اولین هواپیمای فراوری شده توسط این شرکت، کمتر از هشت متر طول داشت و تا ارتفاع 900 پایی پرواز می کرد. ویلیام بوئینگ در ابتدا آن را شرکت محصولات هوایی پاسفیک نام نهاد و یک سال بعد، نام آن را به شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد.

در سال های اولیه فعالیت، بوئینگ به ساخت هواپیماهای کوچک برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و یا حمل بسته های پستی دست زد. این هواپیماها به نام مدل سی شهرت یافت.

در سال 1919 اولین هواپیمای تجاری بوئینگ، به نام بی1 به پرواز درآمد. طی دهه بعد، بوئینگ درصدد تغییر استاندارد موتورهای هواپیما از سیستم خنک کاری آبگرد، به هواگرد بود و مدل آ40 را پس از این تغییر، فراوری کرد. در این دهه بود که هواپیمای بمب افکن توسط دونالد داگلاس طراحی شد و بوئینگ، شرکت دولفین را، که متعلق به او بود، خریداری نمود و فراوری مجموعه هواپیماهای جنگنده را نیز، در دستور کار خود قرار داد.

در سال 1929 بوئینگ اقدام به خریداری چند شرکت بزرگ هواپیماسازی نمود، که عبارت بودن از: پرت اند ویتنی، همیلتون استاندارد، ووت و یونایتد ایر ترانسپورت. در سال 1930 هواپیمای بوئینگ مدل بی1ای با چهار سرنشین و سپس مدل 80 با 12 سرنشین به پرواز درآمد. گرچه همزمان با رشد و رونق شرکت، در سال 1934، به دلیل قانون های جلوگیری از انحصار که به تصویب رسیده بود، ویلیام بوئینگ سهم خود را فروخت و شرکت را رها کرد، اما همچنان تا سرانجام عمر، به مشاوره با

شرکت ادامه داد.

در 1937 هواپیمای مسافربری بوئینگ 307 ساخته شد، که در زمان خود انقلابی در عرصه هواپیماهای تجاری به شمار می آمد. در خلال جنگ دنیای دوم، شرکت بوئینگ اقدام به فراوری انبوه بوئینگ بی-17 فلایینگ فورترس و بمب افکن مدل بوئینگ بی-29 نمود. 15 سال بعد نیز، بمب افکن پیشرفته بی52 مورد استفاده نهاده شد. در همان سال، یعنی 1957 اولین هواپیمای مجهز مسافربری مدل 7 به عنوان بوئینگ 707 به بازار عرضه شد و مورد استقبال نهاده شد.

طی دهه بعد، مدل های بوئینگ 727، بوئینگ 737 و بوئینگ 747 نیز یکی پس از دیگری به بازار حمل و نقل هوایی دنیا، ارائه شدند. در این سالها، بوئینگ در ساخت موشک و سفینه های فضایی نیز، وارد شده بود و با سازمان فضایی آمریکا (ناسا) همکاری نزدیک داشت.

در سال 1974، پس از تجربه ساخت پیروز آپولو، سفینه مارینر 10 ساخته و به ناسا تحویل داده شد. در سال 1990، بوئینگ 737 با فروش 1.832 فروندی، به عنوان پرفروش ترین هواپیمای دنیا مطرح شد، بوئینگ در سال های بعد به طراحی و ساخت و عرضه مدل های بوئینگ 757، بوئینگ 767، بوئینگ 777 و بالاخره در سال 2005، بوئینگ 787 پرداخت.

حوزه فعالیت شرکت بوئینگ

بوئینگ، اولین و بزرگترین شرکت هواپیمایی دنیا، در ساخت هواپیماهای تجاری و دومین شرکت بزرگ در ساخت سیستم های دفاعی دنیا است. حوزه فعالیت بوئینگ، محدوده گسترده ای از سیستم ها، محصولات و خدمات فضایی و دفاعی را در زمینه طراحی، فراوری و پشتیبانی هواپیماهای تجاری، جنگنده ها، بمب افکن ها، موشک ها، سفینه های فضایی، ماهواره ها، جنگ افزارها و فناوری های مختلف نظامی و دفاعی، در برمی گیرد.

پنج حوزه اصلی فعالیت بوئینگ عبارت اند از:

1. هواپیماهای تجاری: عمده ترین محصولات تجاری در این زمینه، خانواده هواپیماهای مسافربری سری 7 از 707 تا 787 است. حدود 12 هزار هواپیمای تجاری یعنی مسافربری و باربری در دنیا وجود دارد، که 85٪ درصد آنها، متعلق به شرکت آمریکایی بوئینگ است.

2. سیستم های دفاعی: طراحی، مونتاژ و پشتیبانی سیستم های دفاعی و فراوری انواع هلیکوپترها و جنگنده های نظامی در این حوزه قرار می گیرد.

3. مهندسی، فناوری و عملیات: شرکت بوئینگ، یک پشتوانه قوی، برای سازمان فضایی آمریکا است، که در جهت طراحی و ساخت و عملیات شاتل های فضایی و ایستگاه بین المللی فضایی، فعالیت می نماید. به طور کلی این حوزه، از واحدهای کسب و کار بوئینگ، پشتیبانی می نماید و استراتژی رشد را در دنیا با فراهم آوردن افراد، فناوری ها، فرایندها و عملنمودهای مناسب، در زمان مناسب و مکان مناسب در سطح شرکت، فراهم می آورد.

4. سرمایه گذاری بوئینگ: در جهت فراهم آوردن و تسهیل عملیات بانکی و پشتوانه واحدهای کسب و کار اصلی، در زمینه تجاری و دفاعی، تاسیس شده است.

5. گروه خدمات بوئینگ: به واحدهای کسب و کار بوئینگ امکان می دهد، تا بر رشد سودآور تمرکز نمایند؛ چرا که تمامی خدمات زیرساختی، شامل: خدمات تسهیلاتی، پرسنلی، جذب و استخدام، برنامه های رفاهی، ایمنی، آتش نشانی، عملیات کارگاهی، حمل ونقل و نظیر آن را، فراهم می سازد.

مدل مدیریتی بوئینگ

رهبری و توسعه شرکت، جزء ارزش ها و فعالیت های اصلی شرکت بوئینگ است. در مدل مدیریتی شرکت بوئینگ بر پیشبرد عملکرد، به وسیله رشد و توسعه بهره وری و رهبری تأکید شده است. شرکت بوئینگ دارای یک مرکز رهبری است، که رویکرد توسعه رهبری، در آنجا مُدون شده، سپس عرضه می شود. این روینمودها، عبارت است از:

نهادینه سازی ارزش های بوئینگ و فرهنگ یکپارچه شرکت

تمرکز بر مهارت های کسب وکار

پشتیبانی اهداف استراتژیک کسب وکار، به وسیله آموزش، مربی گری و ارزیابی عملکرد

انجام اقدامات چالشی در کسب وکار، اخذ و تحلیل بازخورد در مرکز رهبری

عملکرد شرکت بوئینگ

شرکت بوئینگ در سال 2007 با فروش 61.5 میلیارد دلاری و سود 2.2 میلیارد دلاری، در جایگاه 28 در فهرست فرچون 500 از پانصد شرکت برتر دنیا قرار داشت.

بخش فروش هواپیماهای بوئینگ، بیش از 90 کشور را، پوشش می دهد. 70٪ هواپیماهای تجاری فراوریشده به خارج از ایالات متحده، فروخته می شود. 75٪ درصد هواپیماهای تجاری دنیا نیز، توسط بوئینگ تأمین می شود.

حدود نیمی از فروش این شرکت به حوزه هواپیماهای تجاری برمی شود. شرکت بوئینگ با 22 هزار تأمین نماینده دنیای، قرارداد دارد، همچنین بعنوان بزرگترین پیمانکار سازمان فضایی آمریکا محسوب می شود.

بیش از 159 هزار کارکنان شرکت، در ایالات متحده آمریکا و 70 کشور دیگر، فعالیت می نمایند. از این تعداد، حدود 40٪ در بخش هواپیماهای تجاری، 44٪ در بخش سیستم های دفاعی و بقیه در سایر حوزه ها، اشتغال دارند. شرکت بوئینگ جامع ترین و بزرگترین آموزش های هوایی را، چه در زمینه تعمیرونگهداری و چه کارکنان پرواز، در بازار هواپیماهای 100 جایگاه و بالاتر، ارائه می دهد.

مجله دعوت: مجله دعوت | انجمن فعالین و توسعه دهندگان وب

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67769

به "بوئینگ، بزرگ ترین شرکت هوافضای جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوئینگ، بزرگ ترین شرکت هوافضای جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید