بسکتبال ایران در سال 98؛ طعم شیرین المپیکی شدن با مربی ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، رسیدن به المپیک با کادر فنی ایرانی، ارزش صعود را برای تیم ملی و فدراسیون بسکتبال ایران، دو چندان می کرد که این اتفاق در سال 98 رخ داد.

بسکتبال ایران در سال 98؛ طعم شیرین المپیکی شدن با مربی ایرانی

به گزارش خبرنگاران، وقتی پای صعود به المپیک در میان باشد، می توان مسائل و ناکامی های دیگر را نادیده گرفت و در شادی و افتخار رسیدن به جمع 12 تیم برتر جهان و رقابت در مهم ترین رویداد جهان تا مدت ها فخر فروخت.

مهم ترین رویداد بسکتبال ایران در سال 1398، جام جهانی 2019 بود، جایی که چینی ها با صرف هزینه ای چند صد هزار دلاری، میزبانی مسابقات را گرفته بودند تا سهمیه المپیک خود را قطعی نمایند ولی اتفاقات به گونه ای دیگر رقم خورد.

تیم ملی ایران با راهنمایی مهران شاهین طبع و اضافه شدن حامد حدادی، ستاره بسکتبال ایران با وساطت رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بین این بازیکن و سرمربی تیم، راهی چین شد. تیم ایران، شروع بسیار ناامید نماینده ای داشت و مرحله گروهی را با 3 شکست متوالی مقابل پورتوریکو، تونس و اسپانیا به خاتمه برد.

ایران در گروه بازنده ها با آنگولا و فیلیپین همگروه شد ضمن اینکه همچنان کورسوی امیدی برای صعود به المپیک وجود داشت. شاگردان شاهین طبع در این مرحله 71 بر 62 نماینده آفریقا را شکست دادند و یک پیروزی 95 بر 75 مقابل فیلیپین به دست آوردند که اهمیت این پیروزی و تفاضل گل آن، خیلی زود خودش را نشان داد.

طبق قانون، بهترین تیم آسیایی جام جهانی، راهی المپیک می شد. این در حالی بود که نیجریه در بازی آخر خود 86 بر 73 چین را از پیش رو برداشت و لطف عظیمی در حق تیم ایران کرد. به این ترتیب هر دو تیم ایران و چین از 2 پیروزی و 3 شکست خود 7 امتیازی شدند ولی این تیم ایران بود که به دلیل تفاضل گل بهتر، بلیت المپیک توکیو را در خاک چین از چنگ چینی ها درآورد. تیم های اسپانیا، آرژانتین و فرانسه در مکان های اول تا سوم جام جهانی قرار دریافتد و آمریکای بدون ستاره، هفتم شد.

رسیدن به المپیک با کادر فنی ایرانی، ارزش صعود را برای تیم ملی و فدراسیون بسکتبال ایران، دو چندان می کرد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران عصر یکشنبه 17 شهریور 1398 توانست برای سومین بار در تاریخ، جواز حضور در المپیک را به دست آورد و همچنین در رنکینگ جهانی 5 پله صعود را تجربه کند تا در مکان بیست و دوم رنکینگ جهانی بسکتبال قرار بگیرد.

پس از کسب سهمیه المپیک توکیو، تیم ملی ایران برای چند ماه برنامه ای نداشت و بازیکنان در اختیار باشگاه ها بودند تا اینکه مسابقات انتخابی کاپ آسیا 2021 فرا رسید و تیم ملی ایران نایب قهرمان دوره گذشته کوشش برای رسیدن به دور نهایی این رقابت ها را در روزهای ابتدایی اسفند شروع کرد.

ملی پوشان بسکتبال ایران که در گروه پنجم این رقابت ها با تیم های ملی بسکتبال قطر، سوریه و عربستان همگروه شده بودند در دو بازی اول خود که در تهران برگزار گردید با نتیجه قاطع مقابل سوریه و قطر به پیروزی رسیدند تا اولین گام های خود را برای رسیدن به دور نهایی مسابقات محکم بردارند.

علاوه بر این، دختران بسکتبالیست ایران که پایان پس از سال ها کوشش، توانستند مجوز استفاده از پوشش اسلامی را به دست آورند، در بخش بسکتبال 3 نفره راهی جام جهانی 2019 هلند شدند و در جدال با مدعیان عظیم جهان با کسب یک برد مقابل مغولستان در رده شانزدهم ایستادند.

خبر تلخ و ناامید نماینده سال 98 هم این بود که در حالی که فدراسیون جهانی بسکتبال اعلام نموده بود میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و انتخابی قهرمانی جهان به ایران رسیده است، ناگهان تغییر موضع داد و چند روز بعد خاطرنشان کرد که میزبانی به لبنان رسیده است.

دریافت میزبانی از ایران هر چند اتفاق تلخی بود اما زمانی این موضوع برای بسکتبال ایران تلخ تر شد که ویروس کرونا در قاره آسیا شیوع پیدا کرد و فدراسیون جهانی بسکتبال دستور لغو مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را صادر کرد تا مشخص تکلیف سهمیه های آسیا در بسکتبال قهرمانی نوجوانان جهان بر عهده فیبا قرار بگیرد.

بدین ترتیب با نظر فدراسیون جهانی بسکتبال، تیم های بسکتبال نوجوانان استرالیا، چین و کره جنوبی به عنوان بهترین تیم های آسیا در این رده سنی به جام جهانی رفتند و قرار شد یک بازی انتخابی هم بین نیوزیلند و ژاپن برگزار گردد تا تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران نتواند به جام جهانی برود.

تکلیف لیگ برتر بسکتبال نیز همچنان در هاله ای از ابهام واقع شده است و هنوز دستوری برای لغو آن صادر نشده است. این تاخیر فدراسیون در مشخص تکلیف تیم ها و باشگاه ها اصلاً قابل توجیه نیست.

کسب اولین مدال رسمی بسکتبال بانوان با قرار دریافت تیم ملی بانوان ایران در صندلی سوم رقابت های قهرمانی غرب آسیا، کسب اولین مدال مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان با قرار دریافت تیم ملی بسکتبال سه نفره دانشجویان دختر در صندلی سوم از دیگر رویدادهای سال 98 بودند.

10az10.ir: 10az10: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

sobhemehriz.ir: صبح مهریز | مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 80682

به "بسکتبال ایران در سال 98؛ طعم شیرین المپیکی شدن با مربی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسکتبال ایران در سال 98؛ طعم شیرین المپیکی شدن با مربی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید