بسکتبال در سال 98، از قهر حامد تا صعود دراماتیک به المپیک

به گزارش مجله سرگرمی، با وجود حواشی متعددی که فدراسیون بسکتبال در سال 98 داشت، می توان کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو توسط آسمان خراش ها را مهم ترین دستاورد بسکتبال ایران دانست.

بسکتبال در سال 98، از قهر حامد تا صعود دراماتیک به المپیک

به گزارش خبرنگاران، 1398 را می توان یکی از پر فراز و نشیب ترین سال ها برای فدراسیون بسکتبال ایران دانست. فصلی که با ناراحتی ستاره هایی از نسل طلایی این رشته در ایران شروع شد و در ادامه با درخشش آسمان خراش ها در سرزمین آفتاب، طعم شیرین به خود گرفت. با این وجود جا ماندن تیم ملی نوجوانان از جام دنیای باعث شد که سال عجیب با ناراحتی نیز به خاتمه برسد.

در ادامه این گزارش به صورت خلاصه مهم ترین اتفاقات تلخ و شیرین بسکتبال ایران در سال 98 را مرور می کنیم:

قهرمانی نفت آبادان در فصل 97-98 لیگ برتر

در حالی که خیلی از اهالی بسکتبال پیش بینی می کردند تیم های پر ستاره ای چون پتروشیمی بندر امام و شیمیدر تهران عنوان قهرمانی فصل 97-98 لیگ برتر را به دست آورند، تیم های شهرداری گرگان و نفت آبادان که نمایش فوق العاده ای در مرحله پلی آف داشتند، با شکست دادن رقبایشان فینالیست شدند.

در بازی های فینال هم این شاگردان حماد سامری در تیم نفت بودند که با درخشش مقابل گرگانی ها عنوان قهرمانی لیگ را ازآن خود کردند. به این ترتیب آبادانی ها توانستند برای نخستین عنوان قهرمانی لیگ برتر بسکتبال را به دست آورده و نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا شوند. نفتی ها در جام باشگاه های آسیا نیز عنوان سومی را به دست آوردند.

خاتمه قهر حدادی و بازگشت به تیم ملی

پس از اختلافات زیادی که میان حامد حدادی و مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال وجود داشت، پایان با ورود کمیته ملی المپیک به این موضوع سنتر نام آشنای بسکتبال ایران به تیم ملی بازگشت. سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران روز (شنبه) 21 اردیبهشت ماه بود که اعلام نمود اختلاف حامد حدادی با سرمربی تیم ملی رفع شده و او به تیم ملی باز خواهد گشت.

میزبانی ایران از جام دنیای بسکتبال

20 تیر ماه سال گذشته طی مراسمی کاپ مسابقات جام دنیای بسکتبال 2019 چین به طور سمبلیک به نمایش عموم درآمد. این جام پس از انجام تشریفات ویژه به استادیوم آزادی منتقل شد و ازآنجا به چین محل برگزاری مسابقات جام دنیای 2019 انتقال یافت. نمایندگان (FIBA) فدراسیون دنیای بسکتبال نیز در این مراسم حضور داشتند.

پنجمی تیم ملی امید در جام ویلیام جونز

تیم ملی امید (آبی) بسکتبال ایران که با راهنمایی فرزاد کوهیان در چهل و یکمین دوره این رقابت ها شرکت نموده بود، نهایتا با کسب 4 برد و 4 باخت به مقام پنجمی این مسابقات در چین تایپه دست یافت. این مسابقات تنها برنامه برای تیم امید در سال 98 بود!

کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو از جام دنیای

تیم ملی بسکتبال ایران در گروه C رقابت های جام دنیای 2019 چین با تیم های اسپانیا، پورتوریکو و تونس هم گروه بود که با کسب سه شکست در گروه خود، از صعود به دور بعد بازماند و راهی گروه بازنده ها شد. با توجه به عدم صعود هیچ یک از تیم های آسیایی از جمله چین به دور بعد رقابت ها، ملی پوشان ایران با کسب دو برد در گروه بازنده ها و با توجه به باخت چین مقابل نیجریه، توانستند به عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه بازی های المپیک 2020 توکیو را کسب نمایند.

تیم ملی ایران در جدول بازنده ها آنگولا و فیلیپین را شکست داد، اما چین پس از برد مقابل کره جنوبی نتیجه را مقابل نیجریه واگذار کرد. به این ترتیب هر دو تیم با دو برد (چین: یک برد در دور گروهی و یک برد در جدول بازنده ها - ایران: دو برد در جدول بازنده ها) از نظر کسب پیروزی مساوی بودند، اما ایران با توجه به تفاضل گل بهتر به عنوان بهترین تیم آسیا (رده 23 جام دنیای) سهمیه المپیک 2020 را به سختی ازآن خود کرد.

با این اوصاف این سومین حضور بسکتبال ایران در بازی های المپیک است که مهم ترین دستاورد فدراسیون ایران در سال 98 نیز به شمار می رود. نیجریه که نقش مهمی در صعود ایران به المپیک داشت، خود نیز به عنوان بهترین تیم آفریقا المپیکی شد و چین به عنوان میزبان جام دنیای 2019 در کسب سهمیه المپیک ناکام ماند. با خاتمه رقابت های جام دنیای تیم ملی بسکتبال ایران در رنکینگ دنیای نیز 5 پله صعود نموده و در رده 22 دنیا نهاده شد.

لیگ پر حاشیه نیمه تمام ماند!

در حالی که مرحله نخست لیگ برتر با حواشی زیادی از جمله اعتراضات متعدد سرمربیان تیم ها به نحوه داوری ها و کناره گیری تیم توفارقان آذرشهر در اواخر دور گروهی پیگیری شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مرحله پلی آف این رقابت ها که قرار بود 15 اسفند ماه پیگیری گردد، برگزار نشد.

قدرت نمایی در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا

تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت های انتخابی کاپ آسیا 2021 با تیم های عربستان، قطر و سوریه هم گروه است که پنجره نخست این مسابقات را با دو برد قاطع خانگی مقابل سوریه و قطر به خاتمه رساند. برنامه مسابقات ایران در دو پنجره دیگر این مسابقات به توضیح زیر است:

مرحله دوم (از دوشنبه 3 آذر 1399 تا سه شنبه 11 آذر)

آدینه 7 آذر ماه: ایران - عربستان

دوشنبه 10 آذر ماه: سوریه - ایران

مرحله سوم (از دوشنبه 27 بهمن 1399 تا سه شنبه 5 اسفند)

پنجشنبه 30 بهمن: قطر - ایران

یک شنبه 3 اسفند: عربستان - ایران

تیم ملی نوجوانان از جام دنیای جا ماند

در تاریخ 16 اسفند ماه فدراسیون دنیای بسکتبال (FIBA) اعلام نمود که مراسم قرعه کشی جام دنیای بسکتبال نوجوانان ششم مارس به میزبانی بلغارستان و با در نظر دریافت رده بندی تیم ها در رنکینگ دنیای برگزار می گردد. با توجه به تعطیلی مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان به دلیل شیوع ویروس کرونا، فیبا اعلام نمود تیم های استرالیا، چین و کره جنوبی به عنوان تیم های برتر آسیا در رنکینگ دنیای، در این قرعه کشی حضور دارند.

تیم های نیوزلند و ژاپن نیز باید به دلیل رنک مشترک (رده 27 دنیا) یک بازی انتخابی مقابل هم برگزار نمایند تا تکلیف تیم چهارم آسیا معین گردد. به این ترتیب، تیم ایران به دلیل رنک پایین تر نسبت به رقبا، مسابقات جام دنیای را از دست خواهد داد.

پیش از این اتفاقات و شیوع ویروس کرونا، فدراسیون بسکتبال آسیا 10 دی ماه با انتشار خبری اعلام نمود: رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا 2020 در تاریخ 4 تا 14 فروردین ماه 1399 به میزبانی تهران برگزار می گردد، اما 16 بهمن طی اخبار منتشر شده از سوی فیبا آسیا، این میزبانی از ایران گرفته شده و کشور لبنان به عنوان میزبان جدید مسابقات معرفی گردید.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78221

به "بسکتبال در سال 98، از قهر حامد تا صعود دراماتیک به المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسکتبال در سال 98، از قهر حامد تا صعود دراماتیک به المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید