برنامه ایرلاین ها برای افزایش 40 درصدی نرخ بلیت هواپیما
به گزارش مجله سرگرمی، شرکت های هواپیمایی که این روزها در پی حذف الزام قانونی فروش 60 درصد ظرفیت هواپیما هستند، برنامه دارند با استناد به همین موضوع، در جلسه شورای عالی هواپیمایی تقاضای افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح نمایند و مصوبه بگیرند.

به گزارش خبرنگاران، 24 آبان 99 بود که با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری، افزایش 10 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده به وسیله انجمن شرکت های هواپیمایی در خرداد 1399، مصوب شد.
آن جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری که ساعت ها به طول انجامید با حضور نمایندگان وزارت امور مالی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نماینده شرکت های هواپیمایی داخلی برگزار گردید.
بعلاوه در آن جلسه مقرر شد محدودیت مقرون به صرفه ترین نرخ برای شرکت ها از جدول نرخی حذف گردد و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد بعلاوه بعلاوه هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف معین شده نیست.
بنا بر این گزارش، جدول نرخی با احتساب آن 10 درصد افزایش که در حال حاضر اعمال می گردد، از قابل مشاهده است.
ذکر این نکته هم ضروی است که عوارض ایمنی پیش از این مبلغ 10 هزار ریال بود که طبق مصوبه نو سازمان هواپیمایی کشوری از اواخر خرداد سال جاری، 20 هزار ریال افزایش یافت و به رقم 30 هزار ریال روی بلیت پروازهای داخلی رسید، بنابراین در نرخ نامه بالا، باید 20 هزار ریال افزایش قیمت اعمال گردد.
آنالیز پیشنهاد ایرلاین ها درباره افزایش نرخ بلیت در جلسه این هفته شورای عالی هواپیمایی
بنا بر این گزارش، یکی دور روز پیش از ولادت امام رضا (ع) بود که شرکت های هواپیمایی نرخ بلیت پرواز های داخلی را افزایش دادند و در مسیری نظیر تهران-مشهد، قیمت های ارائه شده از سوی شرکت های هواپیمایی از سقف نرخی معین شده، عبور کرد .
پس از بروز این اتفاق و اطلاع رسانی رسانه ها، سازمان هواپیمایی کشوری به سرعت ورود و اظهار داشت که هرگونه افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی غیرقانونی است و شرکت های هواپیمایی در صورت تقا ضای افزایش نرخ بلیت، باید این موضوع را در شورای عالی هواپیمایی مطرح نمایند.
محمدحسن ذیبخش، سخنگوی ساز مان هواپیمایی کشوری، در این باره به فارس می گوید: افزایش قیمتی که اخیراً از سوی شرکت های هواپیمایی در پروازهای داخلی اعمال شده بود، بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری بود و قطعاً با شرکت های متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
به گفته وی، سازمان هواپیمایی در این برهه با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی مخالف است، افزایش قیمت بلیت باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح گردد و حتما وزیر راه و شهرسازی هم در این باره اعمال نظر دارد .
سخنگوی ساز مان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در اوایل هفته پیش ِ رو جلسه شورای عالی هواپیمایی در این باره برگزار خواهد شد، گفت: درخواست شرکت های هواپیمایی بابت افزایش قیمت بلیت هواپیما در به شورای عالی هواپیمایی مطرح و آنالیز می گردد بنابراین افزایش قیمت بلیت در حال حاضر مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیست و غیر قانونی است و باید نتیجه آن جلسه معین گردد.
دلایل شرکت های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی
از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی هم مدعی هستند نرخ های معین شده مربوط به سال قبل بوده است و باید سال جاری با احتساب تورم، نرخ های نو در پرو ازهای داخلی اعمال گردد.
افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته و ارزی بودن بیش از 50 درصد هزینه شرکت های هواپیمایی، افزایش حقوق و دستمز د پرسنل، افزایش زیاد قیمت انواع قطعه هواپیما بعلاوه الزام اجرای موضوع فاصله گذاری اجتماعی و رعایت فروش فقط 60 درصد ظرفیت پرواز، از دیگر مواردی است که شرکت های هواپیمایی از دلایل ضر ورت افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح می نمایند.
الزام فاصله گذاری در پرواز ها یکی از موضوعات مورد نقد شرکت های هواپیمایی است که از اول آبان 99 الز امی شد؛ شرکت های هواپیمایی معتقد هستند وقتی فاصله گذاری 60 درصدی در پرواز های خارجی هواپیماهای خودشان ضرورتی ندارد و این موضوع در هیچ یک از پروازهای شرکت های هواپیمایی جهان هم اجرا نمی شوند، الزام شرکت های داخلی به فروش فقط 60 درصد پرواز د اخلی، در واقع به نوعی اجحاف در حق آنها است.
برنامه شرکت های هواپیمایی برای طرح افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما
یک منبع مطلع در این باره به فارس می گوید: شرکت های هواپیمایی برنامه دارند در جلسه آینده شورای عالی هواپیمایی موضوع افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما را با موضوع قراردادن الزام فروش فقط 60 درصد جایگاه هواپیما مطرح نمایند .
وی اظهار کرد: بدین ترتیب با طرح دلایل شرکت ها، احتمالا شورای عالی هواپیمایی کشوری با بخشی از این افزایش قیمت مطالبه شده شرکت های هواپیمایی موافقت می نماید و شاید در موضوع فروش فقط 60 درصد ظرفیت پرواز های داخلی هم تنو نظر گردد.
وی تأکید کرد: ضرورت دارد و زیر راه و شهرسازی در این موضوع ورود نموده و به دقت بر رفتار و عملکرد شرکت ها و شورای عالی هواپیمایی نظارت کند.
توزیع ناعادلانه یارانه در مدل های حمل و نقلی
به گز ارش فارس، در موضوع افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، چندین محور قابل آنالیز است.
اول آنکه قانون برنامه در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی سال هاست مصوب شده است، قرار بود از سال سوم برنامه پنجم، آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی اجرا گردد که در حال حاضر این قانون که به اذعان اغلب دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی قانونی مترقی محسوب می گردد، اجرا نشده است. در این قانون نرخ، تابع عرضه و تقاضا معین می گردد و نرخ گذاری دستوری و تکلیفی نیست، در حالی که در شرایط فعلی به نظر می رسد نرخ گذاری تکلیفی است.
موضوع مهم دیگر قابل آنالیز، ضرورت برداشت یارانه ها از پروازهای مسافری است، البته در همه جای جهان به حمل و نقل مسافری یارانه می دهند اما در کشور ما در شرایطی که کمتر از 5 درصد جابه جایی مسافر بر عهده ناوگان حمل و نقل هوایی است، (حدود 90 درصد جاده ای و 7 درصد ریلی) چه ضرورتی دارد یارانه در این حوزه اعمال گردد؟ این کار در واقع اختصاص یارانه برای اقشار مرفه جامعه محسوب می گردد .
باید دید در حال حاضر افزایش قیمت بلیت هواپیما دغدغه چند درصد مردم کشورمان هست؟ قشر ضعیف جامعه که سالانه یک بار هم نمی تواند از مدل حمل و نقل هوایی استفاده کند، قشر مبه وسیله هم ممکن است سالانه به همراه خانواده حداکثر یک الی 2 بار از حمل و نقل هوایی استفاده کند، در حالی که درصد زیادی از مسافران این مدل حمل و نقلی، استادان، پزشکان و تاجران پروازی، درصدی کارکنان ادارات دولتی بابت انتقال به محل ماموریت و درصدی دیگر اقشار بالای جامعه هستند که از هواپیما جهت سفرهای گردشگری استفاده می نمایند و بعضی در هفته 6 تا 8 پرواز دارند.
حال به چه علت باید از جیب همه مردم، یارانه به قشری که از سفرهای هوایی زیاد استفاده می نمایند اختصاص یابد؟ به چه علت باید بنزین با قیمت یارانه ای به این مدل حمل و نقلی اختصاص یابد؟ در حال حاضر بابت پروازهای مسافری سوخت با نرخ هر لیتر 600 تومان و بابت پروازهای باری (کارگو) سوخت مطابق با نرخ فوب خلیج فارس هر لیتر بیش از 6000 تومان، به شرکت های هواپیمایی عرضه می گردد، در واقع بابت هر لیتر سوخت، دولت 5500 تومان یارانه به استفاده نماینده از حمل و نقل هوایی پرداخت می نماید و هزینه اصلی هر پرواز هم، مصرف سوخت است.
البته بماند که همین قیمت های سو خت مقرون به صرفه موجب شده است شرکت های هواپیمایی توجه چندانی به مقدار مصرف سوخت ناوگان خود نداشته باشند در حالی که در شرکت های هواپیمایی جهان در صورت تغییر محدود مصرف سوخت، سودِ شرکت ها، کم و زیاد می گردد.
به هر حال این یارانه ها به جای آنکه در مدل هایی نظیر حمل و نقل ریلی به اسم حمل و نقل سبز و ایمن مصرف گردد، صرف حمل و نقل هوایی می گردد در حالی که می توان با آزادسازی نرخ سوخت برای پروازهای مسافری و به طبع آن آزادسازی صحیح نرخ بلیت، یارانه های پنهان صنعت هوایی را هدفمند کرد و این یارانه ها را به سمت مدل های دیگر حمل و نقل راهنمایی کرد که سهم عظیم تری در جابه جایی مسافر کشور دارند که البته دولت بعد می تواند این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
در این میان نباید موضوع سودهای کلان بعضی شرکت های هواپیمایی و خدماتی که ایرلاین ها باید بدهند و نمی دهند، فراموش گردد، همین امروز با وجود آنکه شرکت های هواپیمایی مدعی زیان هستند، چندین شرکت هواپیمایی در آستانه اخذ موافقت اصولی یا راه اندازی است یا موافقت اصولی را گرفته اند.
به عقیده بعضی کارشناسان وقتی مالکان کارخانه های مواد غذایی هم در پی تأسیس شرکت هواپیمایی هستند، این نظریه که اخذ مجوزهای تأسیس شرکت هواپیمایی به قصد دریافت ارز و تسهیلات و پولشویی، است، قوت می یابد که در گزارشات بعدی به طور مفصل به این موضوع پرداخته می گردد.
منبع: جام جم آنلاینencaria.ir: انکاریا: وبلاگ فناوری و تکنولوژی
namasho.com: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت