آنالیز اهداف و مزایای ساخت سد لاستیکی

به گزارش مجله سرگرمی، سدهای لاستیکی از جمله سازه های دریایی سنگین محسوب می گردد که مدت کوتاهی است در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

آنالیز اهداف و مزایای ساخت سد لاستیکی

به گزارش خبرنگار ، استفاده و نیز همانند سایر کشورها صنعتی نوین محسوب می گردد که اهداف متفاوتی را دنبال می نماید و امروزقصد داریم تا به تشریح این اهداف، مزایا و معایب آن بپردازیم.

استفاده از مصالح مختلف در ساخت سازه های آبی از زمان های دور رواج داشته، اما جدیدترین مصالحی که در ساخت این سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، ماده مصنوعی لاستیک است که در چند سال اخیر در اکثر کشور های دنیا مطرح شده است.

سد لاستیکی یکی از سازه های دریایی سنگین و بعنوان یک فناوری نوین جهت به دام انداختن آب های جاری روی زمین بهره می برند. این سد ها برای جبران نقص های دریچه های فولادی و چوبی که با نیروی انسانی تنظیم می شد به وجود آمد.

سد لاستیکی در مقابل انواع دیگر دریچه های فولادی و چوبی دارای فوایدی هستند، از جمله؛ مقاومت بیشتر در برابر سیل و ایجاد جریان رودخانه ای منظم تر، قابلیت تنظیم رسوب موجود در راستا.

کاربرد های سد های لاستیکی در عصر امروز

  1. حفاظت از سد و ساحل
  2. ذخیره آب بیشتر در سد ها و در نتیجه فراوری برق بیشتر
  3. آلودگی کمتر محیط
  4. ایجاد جاذبه های توریستی مثل شنا و قایق سواری
  5. ایجاد مانع در مقابل ورود آب شور دریا به مناطق ساحلی

اهداف کلی از ساخت سد های لاستیکی

  • ذخیره موقت دبی پایه آب رودخانه ها و کاهش هزینه پمپاژ آب به اراضی کشاورزی
  • جداسازی آب های آلوده یا شور از آب شیرین
  • استفاده از سد های لاستیکی برای افزایش ارتفاع سد های بتنی موجود به منظور ازدیاد حجم ذخیره آب
  • استفاده از تیوپ لاستیکی به جای دریچه های فولادی
  • کاهش فرسایش در رودخانه پرشیب
  • فراوری الکتریسیته توسط نیروگا ه های آبی کوچک

موارد استفاده از سد های لاستیکی

  • کنترل سد و حفاظت ساحلی در برابر فرسایش
  • نصب بر روی بند ها و سد ها به منظور افزایش ارتفاع آن ها و یاری به فراوری برق
  • کاهش آلودگی آب
  • افزایش ظرفیت ذخیره سد ها
  • مسائل تفریحی از قبیل شنا، قایق رانی
  • جلوگیری از نفوذ آب شور دریا به هنگام مد به ساحل

مزایای مالی سد های لاستیکی نسبت به موارد جایگزین

  • سد های لاستیکی به فونداسیون پیچیده ای احتیاج ندارند
  • این سد ها می توانند تا دهانه ای به طول 100 متر اجرا شوند
  • این سد ها به حداقل حفاظت و نگهداری احتیاج دارند. قسمت عمده تعمیرات مربوط به سیستم های مکانیکی سد است. تعمیر و نگهداری بدنه سد نیز شباهت بسیاری به تعمیر لاستیک اتومبیل دارد و در صورت سوراخ شدن بدنه سد آن را مانند لاستیک اتومبیل پنچرگیری می کنند
  • انعطاف پذیری سد در مقابل زلزله
  • نصب و ساختن بسیار سریع

مسائل سد های لاستیکی

  • آسیب دیدگی بدنه سد در هنگام خالی کردن باد بدنه.
  • برخورد اجسام بزرگ و نوک تیز که موجب آسیب به بدنه می گردد.
  • فرار و خروج هوا؛ به هنگام خالی کردن باد بدنه سد ممکن است اجسام نوک تیز ایجاد پنچری کنند و نیز هنگام سیلاب در اثر برخورد اجسام بزرگ مانند تنه درخت و… با بدنه سد در آن خراشیدگی یا سوراخ ایجاد کنند.

اجرای طرح سد های لاستیکی در کشور

ایده استفاده از سد های لاستیکی اولین بار در سال 1950 توسط ایمبرسون مطرح شد. در سال 1965 اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید.

هم اکنون در حدود 100 سد لاستیکی در آمریکای شمالی، بیش از 1000 سد لاستیکی در ژاپن و خاور دور و در مجموع 2600 سد در نقاط مختلف دنیا به طور موفقیت آمیز در دست بهره برداری هستند.

اولین سد لاستیکی ایران در سال 1375 در استان مازندران بر روی رودخانه بابل و در حاشیه دریای مازندران توسط شرکت لاستیک سازی satujo با هدف جلوگیری از تداخل آب شور دریای مازندران با آب رودخانه بابل ساخته شد.

ارتفاع این سد 10.3 و طول آن 60 متر و از نوع بادی است. امکان اجرای طرح های سد لاستیکی در کشور، اعم از سواحل شمالی، جنوبی و نواحی مرکزی بسیار زیاد است. درواقع، در آنالیز های اولیه در سواحل شمالی می توان بیش از 200 طرح سد لاستیکی اجرا کرد که فواید مالی آن برای کشاورزی منطقه محرز است.

در نقاط ساحلی جنوبی به علت پراکندگی جمعیت و غیر متراکم و غیر کشاورزی بودن بسیاری از اراضی آن، استفاده از این سد ها کاهش می یابد.

اما در هر حال با توجه به مسائل گوناگون ازجمله حفظ محیط زیست، بهبود وضع اکولوژیکی منطقه، طرح های تغذیه مصنوعی، پرورش میگو و… می توان تعداد قابل توجهی طرح سد لاستیکی را در حاشیه ساحلی دریای عمان و خلیج فارس قابل اجرا دانست.

در بخش مرکزی کشور پتانسیل زیادی برای استفاده از سد های لاستیکی مشاهده می گردد، ضمن اینکه در تعدادی از سد های بزرگ کشور مسئله افزایش ارتفاع مطرح است، ازجمله سد های پیشین، درود زن، زاینده رود، قشلاق، اکباتان … که با اجرای چنین طرح هایی می توان مقدار زیادی به حجم ذخیره این سد ها اضافه نمود.

بزرگترین سد لاستیکی کشور

سد پهلوان بست؛ بزرگترین سد لاستیکی کشور در بهمن ماه سال 1397 شهرستان لنگرود بهره برداری شد.

سد پهلوان بست با حجم ذخیره آب 450 هزار متر مکعب، حجم تنظیم آب سالیانه یک و هفت دهم میلیون متر مکعب، طول لاستیک 69 متر و ارتفاع سه متر که با اعتبار 101 میلیارد ریال ساخته شده به عنوان بزرگ ترین سد لاستیکی کشور بوده که بر روی رودخانه شلمانرود با هدف توسعه و بهبود آبیاری حدود 600 هکتار از اراضی شالیزار های منطقه، تغذیه آب زیرزمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه احداث شده است.

parisro.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز، زمستان، نوروز، بهار تابستان فرانسه

umeblog.ir: یومی بلاگ: آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27160

به "آنالیز اهداف و مزایای ساخت سد لاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اهداف و مزایای ساخت سد لاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید