برج گالاتا استانبول

به گزارش مجله سرگرمی، برج گالاتا استانبول توسط ایتالیایی ها (مردم شهر جنوا) ساخته شده است. این برج با معماری قرون وسطایی و نمای سنگی در منطقه گالاتا/کاراکوی استانبول واقع شده است. به طور کلی می توان گفت که این برج در محل تلاقی خلیج بوسفروس و شمال ناحیه شاخ طلایی واقع است. برج گالاتا دارای سرگذشت بسیار پر فراز و نشیبی است.

برج گالاتا استانبول

روزگاری این برج به عنوان دیده بان کشتی های دشمن و تنگه بوسفروس شناخته می شد. اما کمی بعد به عنوان مکانی برای شناسایی هرچه سریع تر آتش سوزی ها بکار گرفته شد. در تاریخ این برج بارها تخریب و بازسازی دیده می شود. برج گالاتا نماد استقامت و بلند شدن پس از هر بار نابودی و تخریب است. با ما در این مقاله همراه شوید تا اطلاعات سودمندی در مورد تاریخچه و داستان پر فراز و نشیب برج گالاتا بدست آورید.

آشنایی با کاخ بیلربی در استانبول ترکیه

تاریخچه برج گالاتا استانبول ترکیه

برج گالاتا، یا گالاتا کالیسی به ترکی، یکی از قدیمی ترین و بلندترین برج های شهر استانبول می باشد. ارتفاع بلند به همراه ظاهر استوانه ای و نوک مخروطی شکل، برج گالاتا را در بین سایر برج های استانبول متمایز کرده است. این برج با 63 متر ارتفاع (206 پا) منظره ای پانوراما از شهر قدیمی استانبول به دست می دهد. برج گالاتا دارای 9 طبقه است و برخلاف معماری سایر برج های استانبول، هیچ گونه تزئینات اضافی در بالای آن وجود ندارد. شعاع ساختمان بالایی این برج 16.5 متر بیشتر از بقیه نقاط برج است.

در واقع برج گالاتا در زمان ساخت و تا مدت ها بلند ترین سازه استانبول بوده است. این برج در قرن 14 در سال 1348 میلادی و زمانی که این منطقه مستعمره جنوا از ایتالیا بود ساخته شد. در واقع وظیفه این برج حفاظت و دیده بانی از منطقه گالاتا در برابر قسطنطنیه باستان بود. آنها به این برج کریستیا توریس یا برج مسیح می گفتند. همچنین مردم جنوا در فعالیت های بازرگانی با بیزانس شراکت داشتند و از برج گالاتا به عنوان مکانی برای نظارت بر بندر استفاده می نمودند. منظره برج گالاتا از بالا کاملا روبه روی منطقه شاخ طلایی قرار گرفته است و بهترین نقطه برای بازرسی و دیده بانی به حساب می آید.

برج گالاتا قدیمی

همانطور که گفته شد، برج گالاتا جدید با سبک رومی در قرن 14 ام میلادی ساخته شد. با این حال این برج برای جایگزینی برج قدیمی گالاتا ساخته شد. برج گالاتا قدیمی یک ساختمان با معماری اصالتا بیزانسی بود و نامش مگالوس پیرگوس (برج بزرگ) بود. وظیفه برج گالاتا قدیمی، کنترل دریای شمالی بود که زنجیره ورودی به شاخ طلایی را در بر می گرفت. برج قدیمی در موقعیتی مشابه با این برج ساخته شده بود اما در سال 1203 و در طول جنگ های صلیبی چهارم تخریب شد.

برج گالاتا استانبول و سکوی پرواز

بر اساس سیاحت نامه های مورخین عثمانی، هزرفان احمت جرفی اولی فرد ترک است که پرواز کرده است. وی در قرن 17 ام و در زمان امپراطوری عثمانی میزیسته است. او با استفاده از بال پرندگان و بررسی نحوه عبور جریان هوا از داخل آنها توانست به این مهم دست یابد. او از برج گالاتا به پایین پرید و در منطقه اسکندر در ناحیه آسیا استانبول با موفقیت فرود آمد. از این رو نام برج گالاتا نیز به عنوان سکوی پرتاب وی در تاریخ ثبت شد. راستای که هزرفان احمت جرفی در هوا پیمود چیزی در حدود 6 کیلومتر (4 مایل) بود. با توجه به این شاهکار دیدنی، سلطان مراد خان ظاهراً به این مرد مشکوک شد و او را به الجزایر تبعید کرد.

بیشتر بخوانید: موزه کاریه استانبول

برج گالاتا در زمان امپراطوری عثمانی

بخش بالایی برج به شکل مخروطی بود و چندین بار تلاش شد تا در زمان امپراطوری عثمانی کاربردی آن را تغییر دهند. هدف آنها این بود که از این برج به عنوان محلی برای شناسایی آتش سوزی استفاده شود، زیرا این برج نمای عالی به تمام بافت قدیمی شهر داش و از آن بالا به خوبی می شد نقطه آتش سوزی را تشخیص داد و سریعا اقدامات لازم را به عمل آورد. بالاخره و در سال 1717 از برج گالاتا به عنوان دیده بانی برای یافتن آتش سوزی استفاده شد.

در سال 1794 برج گالاتا در اثر آتش سوزی کاملا تخریب شد اما در دوره سلطنت سلطان سلیم سوم، سقف برج با سرب و چوب تعویض شد و پله هایی که در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دیدند دوباره بازسازی شدند. بر اساس گواهی تاریخی در زمان این بازسازی بود که آلاچیق یا شاه نشین بزرگی به برج افزوده شد. یکبار دیگر نیز در سال 1831، برج گالاتا دچار سانحه آتش سوزی شد. پس از این آتش سوزی دو طبقه به ارتفاع برج افزوده گشت و دوباره بازسازی های لازم انجام شدند. در زمان سلطنت سلطان محمود، انتهای برج به صورت نوک تیز و مخروطی در آمد.

در سال 1875 و به خاطر طوفان شدید، سقف مخروطی شکل ساختمان بالای برج تخریب شد. در نتیجه برج گالاتا تا انتهای دوره امپراطوری عثمانی بدون سقف باقی ماند. این برج دیگر تعمیر نشد تا اینکه در قرن جدید پس از بازسازی و مرمت کلی دوباره بازگشایی شد و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

برج گالاتا در دوره جدید

چندین سال بعد و پس از جمهوری شدن ترکیه، برج گالاتا مرمت و بازسازی شد و در سال 1967 به رو عموم مردم باز شد. سقف مخروطی شکل ساختمان بالای برج دوباره ساخته شد. در طول این بازسازی نهایی در دهه 1960 میلادی، فضای داخلی برج که از چوب ساخته شده بود با سازه های بتنی جایگزین گشت و سپس برای استفاده های عمومی در دسترس مردم قرار گرفت. اتاقک بالایی برج امروزه تبدیل به یک کافه تریا زیبا شده است. همچنین این مکان تا سال 2013 به عنوان کلوپ شبانه نیز مورد استفاده قرار می گرفت با این حال پس از مدتی کلوپ شبانه بسته شد. راستا برج تا بالا با استفاده از دو راستا آسانسور مجزا قابل پیمودن است ولی این آسانسور ها تا بالای برج نمی روند و باید 3 طبقه آخر را از پله ها بروید.

با این حال، زمانی که به بالا برج گالاتا رسیدید و منظره پانوراما استانبول از ارتفاع 52 متری را نگاه کردید، درمی یابید که پیمودن این راستا پیچ در پیچ ارزشش را داشته است. یک فروشگاه سوغاتی در داخل برج وجود دارد که به بازدید کنندگان عکس ها و سوغاتی هایی مرتبط با برج گالاتا را به فروش می رساند. در وروردی برج یک اتاقک قرار گرفته است که محل فروش بلیط برای بازدید از داخل برج گالاتا است. بازدید کنندگان با طی راستای پیچ در پیچ از خیابان استقلال زمانی که در بافت قدیمی شهر استانبول مشغول گردش هستند، می توانند به این برج بلند و تاریخی برسند.

تصویر پانوراما برج گالاتا

یک عکاس پانوراما فرانسوی با نام پیر پیریوست، در سال 1818 تصوری پانوراما از بالای برج گالاتا که نمایی از شهر قدیم استانبول را به تصویر می کشید رسم کرد. این تصویر چند سال بعد و در سال 1825 در پاریس به نمایش در آمد.

برج گالاتا بهترین مکان برای دریافت عکس هایی خاص از استانبول است. عکس هایی که هر فرد می تواند از دریافت آنها به خود ببالد. زیبایی های منحصر به فرد استانبول از آن بالا بسیار دیدنی تر هستند. از بالای برج گالاتا مسجد ایاصوفیه، دریای مرمره، کوه های سرسبز و طبیعت زیبای استانبول جلوه خاصی دارد.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..

منبع: دلتابان
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45003

به "برج گالاتا استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج گالاتا استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید