بدون تعارف هشدار می دهیم آب نیست، مردم و مسئولان به هوش باشند

به گزارش مجله سرگرمی، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین شرایط بارش ها در کشور گفت: احتمال می رود که بارش ها در پاییز 1400 دیرتر از زمان نرمال شروع گردد. از این رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود.

بدون تعارف هشدار می دهیم آب نیست، مردم و مسئولان به هوش باشند

احد وظیفه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تا به امروز در کشور حدود 130 میلیمتر بارش داشته ایم، اظهار کرد: این اندازه نسبت به میانگین بلند مدت کشور بیش از 40 درصد کمتر است.

کاهش 50 تا 85 درصدی بارش ها در بعضی از استان ها

وی با بیان اینکه درحال حاضر با کاهش جدی اندازه بارش ها در استان های مختلف کشور روبه رو هستیم، توضیح داد: در استان هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کمبود بارش ها بین 50 تا 85 درصد گزارش شده است. از سویی دیگر در غرب و جنوب غرب کشور در استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری هم کاهش بارش ها کاملا محسوس است.

وظیفه ادامه داد: برای مثال اندازه بارش نرمال استان کرمانشاه سالانه 480 میلیمتر است اما این استان تا به امروز تنها 50 درصد بارش سالانه خود را دریافت نموده است. به این نکته باید توجه کنیم که استان های غربی و جنوب غربی کشور از نظر بارش چشمه های ایران هستند و سالانه حدود 700 میلیمتر بارش دریافت می نمایند که بخش قابل توجهی از بارش سالانه کشور است اما متاسفانه طی سال آبی جاری اوضاع در این استان ها خوب نیست.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کاهش بارش ها اثری جدی روی آورد رودخانه ها گذاشته است، گفت: درحال حاضر تنش آبی در بسیاری از استان ها به ویژه استان های جنوبی مانند خوزستان محسوس است علاوه بر این بارش برف در ایران طی زمستان هم بسیار کم و از سویی دیگر دمای هوا بالاتر از حد نرمال بود. از این رو ذخایر برف کاهش یافت و آورد رودخانه ها هم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

به گفته وی بر اساس اعلام وزارت نیرو ذخایر سدها هم در کشور شرایط خوبی ندارد و در بعضی از منطقه ها آب پشت سدها نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کمتر شده است. بر این اساس تالاب ها و دریاچه های کشور هم شرایط خوبی ندارند. با تمامی این ها احتیاج است که مسئولان از تمامی روش های مدیریت منابع آبی در کشور استفاده نمایند. کشت تابستانه هم در استان ها متوقف گردد.

وظیفه تاکید نمود: مردم هم باید بیشترین صرفه جویی را انجام دهند چرا که درحال حاضر هیچگونه تعارفی نداریم و آب نیست. در بسیاری از منطقه ها هم محدودیت منابع آبی شدید است.

تابستانی گرم پیش رو است

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه دمای هوا در بهار 1400 حدود دو تا سه درجه بیشتر از میانگین بلند مدت کشور بوده است، توضیح داد: پیش بینی می گردد که دمای هوا در تابستان هم کماکان بیشتر از میانگین بلند مدت باشد البته بی هنجاری دمایی در نیمه غربی ایران بیشتر خواهد بود و انتظار داریم که دمای هوا در استان هایی مثل کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و... حدود یک تا دو درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت باشد.

وی با اشاره به اینکه دمای هوا در دامنه های جنوبی البرز ازجمله تهران طی تابستان حدود یک تا 1.5 درجه سانتیگراد بیش از نرمال پیش بینی می گردد، گفت: در نیمه شرقی کشور هم دمای هوا طی تابستان در محدوده نرمال و در بعضی منطقه ها یک درجه بالای نرمال خواهد بود. بر این اساس دمای هوا در جنوب شرق ایران و سیستان و بلوچستان هم در محدوده نرمال پیش بینی می گردد.

احتمال شروع بارش های پاییز دیرتر از زمان نرمال

وظیفه در خاتمه اظهار کرد: بر اساس مدل های اقلیمی پیش بینی می گردد که بارش ها در پاییز 1400 دیرتر از زمان نرمال شروع گردد. از این رو انتظار داریم که دوره خشک طولانی را در پیش داشته باشیم البته درحال ح اضر این موضوع در حد احتمال است و طی یکی دو ماه آینده با قطعیت بیشتری می توان در این خصوص نظر داد.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150272

به "بدون تعارف هشدار می دهیم آب نیست، مردم و مسئولان به هوش باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون تعارف هشدار می دهیم آب نیست، مردم و مسئولان به هوش باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید