بخش خصوصی مشکل برق را حل می نماید؟ ، برق گران می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، قطعی و کمبود برق، شش ماه تمام باعث آزار بخش خانگی و صنایع شد. صنایع سرمایه شان را از دست دادند و مردم وقت شان را. یکی از مشترکان هم برای خبرنگاران نوشته بود که برادرش که در خانه بستری شده بود را از دست داده است.

بخش خصوصی مشکل برق را حل می نماید؟ ، برق گران می گردد؟

اما مساله برق در ایران چیست؟ چرا وزیران از یک طرف وعده صادرات برق به کشورهای همسایه می دهند و از سمت دیگر شش ماه تمام مجبور شدند به مردم و صنایع خاموشی تحمیل نمایند؟

کارشناسان برق و فعالان بخش خصوصی بارها اعلام نموده اند که اگر دولت اجازه ورود بخش خصوصی به صنعت برق را صادر کند، احتمالا مشکل تامین برق بسیار سریع حل گردد. حالا که زمزمه های کمبود و گاز و خاموشی در پاییز و زمستان هم بالا گرفته، مساله برق جدی تر از همواره است.

علی تبیانیان، دبیر کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر این که بخش خصوصی، 60 درصد برق کشور را تامین می نماید، به خبرنگاران شرح می دهد: بخش عمده ای از فراوری برق کشور، در نیروگاه های بزرگ مقیاس حرارتی با سوخت گاز طبیعی، گازوئیل و اندکی مازوت صورت می گیرد و مابقی به وسیله نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر و فراوری پراکنده فراوری می گردد.

چرا دولت برای بخش خصوصی سنگ اندازی کرد؟

تبیانیان، معتقد است با توقف واگذاری نیروگاه های دولتی، بخش خصوصی انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را از دست داد. او می گوید: سهم بخش خصوصی از تامین برق، کمتر از اهداف معین شده در برنامه ششم توسعه است. بنا بود بخش خصوصی امروز، 80 درصد برق مورد احتیاج کشور را تامین کند.

به گفته فراورینمایندگان برق شاید یکی از دلایلی که وزارت نیرو پیروز نشده از ظرفیت 80 درصدی بخش خصوصی استفاده کند، تلاشش برای حفظ انحصار و بعلاوه اصرار برای پایین نگه داشتن قیمت خرید برق از نیروگاه های غیر دولتی بوده است.

تبیانیان، با تاکید بر همین موضوع تصریح می نماید: وزارت نیرو خود را رقیب بخش خصوصی می بیند.

او مثال می زند: در فصول سرد سال، سازوکار رقابت نابرابر بین نیروگاه های دولتی و غیر دولتی در بازار برق، موجب می گردد نیروگاه های غیردولتی پیروز به فروش برق خود نشوند و تنها به وسیله نرخ نازل آمادگی ارتزاق نمایند. با ورود نیروگاه های دولتی به بورس انرژی، این رقابت نابرابر در آن حوزه نیز پدید می آید. این در شرایطی است که سازوکار نامناسب بورس انرژی و احتیاج شدید اقتصادی نیروگاه های غیر دولتی پیش از این نیز موجب شده است که قیمت دهی های بسیار پایین و نامتناسب باشد.

این در حالی است که نبود یک نهاد مستقل، برای تنظیم گری بخش برق موجب شده وزارت نیرو واقعا هم رقیب بخش خصوصی باشد. دولت از یک سو رقیب بخش خصوصی و از سوی دیگر نقش قانون گذاری و مجری گری دارد.

اگر بخش خصوصی فراورینماینده تام برق کشور بود، آیا قیمت برق همچنان مقرون به صرفه می ماند؟

دبیر کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران بیر کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران یادآوری می نماید: دولت موظف است برق مشترکان را تامین کند. مقرون به صرفه فروشی برق در این حوزه نباید ارتباطی به نحوه تعامل با فراورینمایندگان برق داشته باشد.

او بعلاوه اضافه می نماید: منطق حکم می نماید در صورت وجود بحران کمبود نقدینگی در دولت و وابسته بودن تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج برای خرید از نیروگاه های خصوصی به مشترکان در بخش توزیع، نرخ تعرفه های فروش برق واقعی گردد.

او در حالی چنین اظهاراتی دارد که بخش زیادی از مردم توانایی پرداخت قبض برق خود را ندارند و شرکت توزیع برق همین چند ماه پیش بیان کرد که تعرفه احتساب برق مشترکان تغییر نموده است.

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163452

به "بخش خصوصی مشکل برق را حل می نماید؟ ، برق گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی مشکل برق را حل می نماید؟ ، برق گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید