بازیافت فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل، جلوگیری از خروج ارز

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دکتر میلاد رضائی مجری طرح بازیافت فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل با بیان اینکه فلز نیکل برای ساخت فولادهای زنگ نزن، کاتالیست های پتروشیمی، سوپرآلیاژها و صنایع نیروگاهی کاربرد دارد، گفت: این فلز از کشورهایی چون بلژیک، کانادا، فنلاند، روسیه و ژاپن به کشور وارد می گردد.

بازیافت فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل، جلوگیری از خروج ارز

وی با بیان اینکه فراوری این فلز در کشور جلوگیری از خروج ارز را از کشور به دنبال دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن نیکل دارای قیمت نسبتا بالایی (بیش از 14 دلار به ازای هر کیلوگرم) است از این رو ارزش اقتصادی بسیار خوبی را می تواند برای فراوری نماینده در پی داشته باشد.

رضائی گفت: در این کار تحقیقاتی که در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت) آن انجام گردیده است، از صفر تا صد کار توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام گردیده و کوشش ما بر این است که اشکالات فرآیند بازیافت نیکل توسط محققان داخلی مرتفع گردد.

مجری طرح فرآیند بازیافت نیکل از کاتالیست های مستعمل را از طریق خردایش مواد اولیه، کربن زدائی (decoking) و انحلال اسیدی (leaching) دانست و خاطر نشان کرد: پس از این مراحل با تصفیه و خالص سازی محلول از عناصر ناخالصی از جمله آهن، مس، آلومینیم، روی، منیزیم، کبالت، کلسیم و مواد آلی و نهایتا الکترولیز نیکل (Electrowinning) به محصول نهایی رسیدیم.

این محقق، الکترولیز نیکل از محلول غیرخالص حاوی یون نیکل را از دیگر فرآیندهای این تحقیقات دانست و اضافه نمود: این فرآیند دارای دانش فنی بسیار پیچیده ای است و تقریبا در تمام جهان به صورت پتنت گردیده است که در این تحقیق به این دانش فنی دست یافتیم.

وی از مهمترین موارد مصرف نیکل را کارخانه های فراوری فولاد ذکر کرد و ادامه داد: کارخانه های فولاد سازی برای فراوری فولاد زنگ نزن (استیل) سالیانه مقادیر زیادی نیکل وارد می نمایند؛ چرا که با اضافه نمودن 8 تا 10 درصد نیکل به آهن و کروم، فولاد زنگ نزن 8-18 که در میان مردم به نام استیل معروف است، فراوری می گردد. از این رو دستاوردهای این تحقیق می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

رضائی با بیان اینکه در حال حاضر فاز نیمه صنعتی (پایلوت) این طرح اجرایی گردیده است، گفت: قرارداد فاز صنعتی شدن فراوری نیکل از کاتالیست های مستعمل را با شرکت سرمایه گذار امضا کردیم و امیدواریم تا سال آینده فاز صنعتی (فراوری ماهانه 6 تن نیکل) اجرایی گردد و ما بتوانیم بخشی از نیکل مصرفی کشور را تامین کنیم.

مجری طرح ویژگی اصلی این طرح را فراوری یک ماده با ارزش (نیکل کاتدی) از مواد اولیه نسبتا کم ارزش (کاتالیست مستعمل) دانست و اضافه نمود: همچنین با توجه به موضوع بازیافت، این کار به لحاظ زیست محیطی، جلوی دفن مواد آلوده نماینده (کاتالیست های مستعمل) را نیز می گیرد.

وی مزیت اصلی نیکل فراوری گردیده را قیمت تمام گردیده آن مطرح نمود و ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی نیکل فلزی بیش از 14 دلار به ازای هر کیلوگرم است و ماده خام اولیه برای فراوری، قیمتی حدود 3 دلار به ازای هر کیلوگرم نیکل محتوا دارد. به علاوه با توجه به وارداتی بودن بودن نیکل موجود در بازار فلزات ایران و هزینه های گمرکی و حمل و نقل، بدون در نظر دریافت نوسانات قیمت ارز، معمولا قیمت نیکل در بازار ایران حدود 25 درصد بیش از قیمت جهانی (بازار بورس لندن) است.

به گفته وی کاربردهای اصلی فلز نیکل در صنایع فولادسازی، آبکاری و پوشش دهی، سوپرآلیاژها، فراوری کاتالیست های صنایع روغن نباتی، فراوری کاتالیست های صنایع پتروشیمی برای شکستن گاز طبیعی و فراوری آهن اسفنجی و نیز صنایع فراوری شیرآلات، قاشق، چنگال و کارد است.

این طرح از سوی میلاد رضائی عضو هیات علمی گروه مواد و متالورژی، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری امیرحسین قمشلوئی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه و با سرمایه گذاری شرکت پارس مولیبدن (سهامی خاص) اجرایی گردیده است.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2083

به "بازیافت فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل، جلوگیری از خروج ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیافت فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل، جلوگیری از خروج ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید