امکان صرفه جویی 100 میلیون لیتر بنزین با نانو فیلتر ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- محققان پیروز به فراوری فیلترهای هوای خودرو با فناوری نانو شدند که در کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین تأثیر به سزایی دارد. سال گذشته بیش از 100 هزار فیلتر نانویی توسط یک شرکت دانش بنیان در خودروهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

امکان صرفه جویی 100 میلیون لیتر بنزین با نانو فیلتر ایرانی

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شاهپور پیروزی مدیرعامل یک شرکت فراورینماینده فیلترهای نانو اظهار کرد: فیلترهای نانویی به دلیل بهره مندی از فناوری نانو الیاف توانایی فیلتراسیون بالاتری نسبت به فیلترهای رایج دارند بنابراین استفاده از آن ها به کاهش 20 درصدی آلودگی هوا یاری می نماید.

وی اضافه کرد: همچنین این فیلترها توانایی کاهش مصرف سوخت را نیز دارا بوده و می توانند بین 5 تا 15 درصد مصرف سوخت را کاهش دهند. در نتیجه استفاده از فیلترهای نانویی می تواند کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را برای مصرف نماینده در پی داشته باشد.

پیروزی گفت: اگر 25 درصد از خودروهای داخلی از این فیلترها استفاده نمایند سالانه یک صد میلیون لیتر در مصرف سوخت و یک صد هزار میلیارد ریال در بخش مقابله با آلودگی هوا صرفه جویی خواهد شد.

این فعال دانش بنیان با تأکید بر اینکه، این شرکت نانویی ظرفیت تأمین فیلتر 25 درصد از خودروهای داخلی را داراست، اضافه کرد: فیلترهای نانویی که اکنون فراوری می شوند در بیشتر خودروهای داخلی نظیر پراید، سمند، انواع پژو، تندر، زانتیا و مگان قابل استفاده هستند. هرچند به دلیل مسائل همکاری با خودروسازان، این فیلترها به صورت مستقیم به بازار عرضه شده و ما فروشی به شرکت های خودروساز نداشته ایم.

وی صادرات را یکی از محورهای اصلی فعالیت این شرکت دانست و گفت: از ابتدا مبنای کار ما بر صادرات محصولات نانویی قرار داشت و حتی کیفیت فراوری و نوع بسته بندی های صورت گرفته منطبق با نیازهای صادراتی بوده اما به دلیل مسائلی نظیر فقدان نقدینگی کافی و همچنین دشواری های انتقال ارز، این شرکت هنوز در بخش صادرات فعال نبوده است.

پیروزی گفت: در این فیلترها از نانو الیاف استفاده می گردد، ما به فناوری جدیدی برای ساخت نانو الیاف دست پیدا نموده ایم که در آن نانو الیاف با نانو ذرات ترکیب شده و موجب ارتقای کیفی محصولات فیلتر می گردد، این فناوری در حال دریافت مجوزهای لازم برای تجاری سازی است.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه، در سال گذشته بیش از 100 هزار فیلتر نانویی به بازار عرضه شده است، اظهار امیدواری کرد که با توسعه فناوری فیلترهای نانویی، مصرف سوخت در سطح کشور کاهش یافته و سهم خودروها در آلایندگی هوا به ویژه در فصل های سرد سال کاهش یابد.

علمی ** 1836 ** 1055

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24225

به "امکان صرفه جویی 100 میلیون لیتر بنزین با نانو فیلتر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان صرفه جویی 100 میلیون لیتر بنزین با نانو فیلتر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید