امسال روز سعدی در جهان مجازی پاس داشته می شود

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر مرکز سعدی شناسی گفت: امسال نیز هم زمان با اول اردیبهشت ماه و یادروز سعدی، چون 22 سال گذشته، بر خوان سعدی می نشینیم؛ اگرچه به دلیل شرایط کنونی و شیوع کرونا، به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی سعدی پژوهان و سعدی دوستان در آرامگاه مبارکش، این رویداد را رقم خواهیم زد.

امسال روز سعدی در جهان مجازی پاس داشته می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی شناسی و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس جمعه 29 فروردین گفت: سعدی در آثارش، در اندیشه پی ریزی نگرشی نو در عصر خویش است؛ نگرشی که از خوش بینی نسبت به توانایی های بشر برای حل مسائل جمعی و فردی، درمان رنج بشری و غنی ساختن زندگی اجتماعی برخوردار است.

کمالی سروستانی حضور انسان در نگاشته های سعدی را از ابعاد گسترده و شکل و عمقی برخوردار دانست و ابراز داشت:این نگرش هم، نشان از گزینشی تجربی و آگاهانه است و هم، نموداری از رویکردی مسئولانه بدین امر. امروز از پس گذر قرن های بسیار، با هر سنجه عقلانی و علمی که به تحلیل و تبیین آثار او بنشینیم، درخواهیم یافت که دغدغه ها و آمال سعدی، تنها برای تعالی و کرامت انسانی بوده است. آنچه که مردمان عصر ما، در هرکجای جهان، بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندند و بی شک این همه در راستای همدلی، تفاهم، صداقت و نوع دوستی روی خواهد داد.

مدیر مرکز سعدی شناسی ضمن سپاسگزاری و یادکرد از پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، که در سخنرانی خود برای همدلی و همراهی جهانی در مهار ویروس ویرانگر کرونا به شعر درخشان بنی آدم اعضای یکدیگرند استناد کرده بود، گفت: این حسن انتخاب، نشان دهنده حضور جهانی اندیشه های انسان محبت آمیز سعدی در روزگار ماست.

وی با اشاره به شیوع بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر شرایط کنونی ایران و جهان گفت: به دلیل شرایط ویژه کشور، همه برنامه های مرکز سعدی شناسی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، شهرداری شیراز، صداوسیمای مرکز فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فضای مجازی، برگزار خواهد می شود.

هفت روز با سعدی

کمالی سروستانی بیان داشت: این برنامه ها از 31 فروردین ماه با اجرای زنده گروه موسیقی هم نوازان ایران، سخنرانی و شعرخوانی از ساعت 20:30 در آرامگاه سعدی آغاز خواهد شد و به مدت هفت روز، با سعدی خواهیم بود و هفت حکایت، هفت غزل، هفت کتاب، هفت سخنرانی، هفت قطعه موسیقی و هفت اثر خوشنویسی از اینستاگرام مرکز سعدی شناسی(@sadishenasi) و دیگر نهادهای فرهنگی، پخش خواهد شد.

وی همچنین از دسترسی رایگان به کتابخانه تخصصی سعدی بر روی سایت مرکز سعدی شناسی خبر داد و گفت: دفتر هشتم دوسالانه سعدی شناسی نیز که درواقع بیست و ششمین دفتر سعدی شناسی است که از سال 1377 تا به امروز منتشرشده، به زودی در روی سایت مرکز سعدی شناسی بارگذاری خواهد شد.

کمالی سروستانی اظهار کرد: هم چنین، دومین جشنواره ملی گلستان خوانی با همکاری شهرداری شیراز و موسسه حدیث آرزومندی برگزار خواهد شد و گروه موسیقی تِم تِریو کلیپ ویژه روز سعدی را ارائه خواهند داد. شاعران، نویسندگان و هنرمندان، پژوهشگران و مدیران ملی و استانی نیز، پیام های کتبی و تصویری خود را ویژه یاد روز سعدی در سایت های مختلف ازجمله سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صداوسیمای مرکز فارس و نیز سایت و اینستاهای مطبوعات استانی و ملی منتشر خواهند کرد.

یک هفته با سعدی و سپهری

مدیر مرکز سعدی شناسی در ادامه اضافه نمود: یاد روز سعدی امسال هم زمان با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری، است و به همین مناسب به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی شناسی یک هفته با سعدی و سپهری از روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه تا دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه در فضای مجازی برگزار می شود و شاعران و نویسندگان و پژوهشگران از سعدی و سپهری، با ارائه مقاله، یادداشت و پیام تصویری، سخن خواهند گفت.

وی اضافه نمود: در سال 1391، مرکز سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، برنامه 10 ساله سعدی و شاعران بزرگ جهان را پی ریختند و تا به امروز همایش های سعدی و پوشکین، سعدی و یونس امره، سعدی و سروانتس، سعدی و متنبی، سعدی و کنفوسیوس، سعدی و ویکتور هوگو، سعدی و پترارک، سعدی و شیلر را در ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار کردند. امسال نیز قرار بود که همایش سعدی و میتسکوویچ و سعدی و امرسون در ایران، لهستان و امریکا برگزار شود که به دلیل شرایط بحرانی جهان، به زمان مناسبی موکول شد.

پاسداشت سعدی در دیگر نقاط جهان و ایران

کمالی سروستانی هم چنین اظهار کرد: خوشبختانه یاد روز سعدی به یمن خوبی ها و زیبایی های اندیشه سعدی چون شعر و نامش موردتوجه قرارگرفته و امسال نیز در برخی از شهرهای ایران و جهان، سخنرانی مجازی، ویژه بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد. خانه کتاب ایران، دانشگاه الزهرا و برخی از مؤسسات انتشاراتی معتبر مراسم یاد روز سعدی را نیز به گونه مجازی برگزار خواهند کرد.

وی اضافه نمود: افزون بر این برخی استادان و پژوهشگران نیز به صورت مجازی به سخنرانی و شعرخوانی خواهند پرداخت و شرایط ویژه کشور از سویی دیگر هم موجب شده که میزان سخنرانی ها و توجه ها به سعدی در فضای مجازی، بیشتر شود؛ همچون انجمن فرهنگ و ادب شیراز که تا به امروز نزدیک به صد نشست بر خوان سعدی برگزار کرده و در ادامه این نشست ها، برخوان سعدی مجازی به مناسبت یاد روز سعدی در شیراز و شهرستان نی ریز برگزار خواهد شد.

کمالی سروستانی، همچنین در مورد کارنامه سعدی پژوهی در سال 1398 بر اساس گزارش خانه کتاب ایران گفت: مطابق آمار ارائه شده در سال 1398، جمعاً 219 عنوان کتاب در شمارگان 215 هزار و 970 عدد در رابطه با سعدی منتشرشده است. کل کتاب های چاپ اول 107 عنوان در شمارگان 101 هزار و 750 عدد است که از این تعداد، 10 عنوان در شمارگان 13 هزار کلیات سعدی، 19 عنوان در شمارگان 17 هزار و 500 گلستان، 7 عنوان در شمارگان 5 هزار و 500 بوستان، 4 عنوان در شمارگان 1650 غزلیات، و 67 عنوان در شمارگان 64 هزار و 100 پیرامون سعدی است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار کرد: کتاب های چاپ مجدد نیز 112 عنوان در شمارگان 114 هزار و 220 است که از این تعداد، 12 عنوان در شمارگان 10 هزار و 150 کلیات سعدی، 36 عنوان در شمارگان 37 هزار و 130 گلستان، 12 عنوان در شمارگان 15 هزار و 900 بوستان، 4 عنوان در شمارگان 2 هزار و 900 غزلیات، 2 عنوان در شمارگان یک هزار و 500 رباعیات و 46 عنوان در شمارگان 46 هزار و 640 پیرامون سعدی است.

کمالی سروستانی ضمن سپاسگزاری از همه نهادها و سازمان های فرهنگی، پژوهشگران و استادان سعدی شناسی که به گونه های مختلف در فضای مجازی درصددند که بخشی از دینِ خود را به سعدی، ادا کنند، گفت: جایگاه رفیع پزشکان و پرستاران را گرامی می نهیم که با ازجان گذشتگی، به همدردی از همنوعان خویش پرداخته اند و خداوندگار بزرگ را شاکریم که امسال نیز، به همت طبیبان و پرستاران پرمایه و گران مایه این سرزمین، ما همچنان، علیرغم طوفان حوادث پیش آمده؛ فرصت آن را یافته ایم، که اگرچه به گونه مجازی؛ اما همچنان خوشه چین خوان شیخ باشیم؛ و به قدر همت خویش، از آن بهره گیریم.

سعدی را ستاره ای تابناک خوانده اند که دیرگاهی بر این سرزمین و در ذهن و زبان مردمان خوش درخشیده است، به درستی که دوستداران سعدی 750 سال به او دل بسته اند و کلامش را و اندیشه اش را پاس داشته اند، سخنان نغزش را پند دارویی دانسته اند که به شهد ظرافت برآمیخته، تا سعادت و رستگاری نوع بشر را رقم زند.

اول اردیبهشت ماه هرسال بنا بر تاریخ نگارش گلستان به عنوان روز سعدی نام گذاری شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84941

به "امسال روز سعدی در جهان مجازی پاس داشته می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امسال روز سعدی در جهان مجازی پاس داشته می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید