افسانه یا واقعیت؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی یک محتوا آنالیز می نماید، تاریخ انتشار محتواست. این اتفاق خوبی نیست؛ چرا که محتوای ارزشمند شما به مرور زمان قدرتش را از دست می دهد و مثل سابق از آن ترافیک نمی گیرید. در این حالت چه کار می کنید که جلوی این افت رتبه را بگیرید و حتی روز به روز رتبه بالاتری را کسب کنید؟

افسانه یا واقعیت؟

دوست دارید با کار و انرژی کمتر رتبه خود را در گوگل و موتورهای جستجو بالاتر ببرید؟ با استراتژی استفاده مجدد از محتوای قدیمی آشنا شوید. احتیاجی نیست انرژی زیادی برای خلق یک محتوای جدید صرف کنید، کافی است همان محتوایی را که دارید، تغییر دهید و با همان تغییرات ترافیک بیشتری بگیرید در نتیجه رتبه شما هم بالاتر می رود؛ بله. به همین سادگی است.

اما باید بدانید چگونه این کار را انجام دهید و چگونه این استراتژی را عملی کنید.

تحقیقی که موسسه Moz منتشر نموده است نشان می دهد که محتوای جدیدی که خلق می کنید، به مرور زمان دچار افت رتبه می گردد.

تقریبا همه سایت ها این افت رتبه را تجربه می نمایند؛ چون گوگل محتوای تازه و دست اول را ترجیح می دهد. در حقیقت یکی از فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی یک محتوا آنالیز می نماید، تاریخ انتشار محتواست.

این اتفاق خوبی نیست؛ چرا که محتوای ارزشمند شما به مرور زمان قدرتش را از دست می دهد و مثل سابق از آن ترافیک نمی گیرید. در این حالت چه کار می کنید که جلوی این افت رتبه را بگیرید و حتی روز به روز رتبه بالاتری را کسب کنید؟ با چند راه حلی که متخصصان حوزه محتوا و سئو در این زمینه ارائه نموده اند، آشنا شوید.

CTR یا نرخ کلیک تان را بهبود ببخشید

اگر همین الان موضوعی را در گوگل سرچ کنید، می بینید که معمولا مقالاتی که در امسال منتشر شده اند، رتبه های اول را به خودشان اختصاص داده اند. بعضی موضوعات به مرور زمان اعتبار قبلی شان را از دست می دهند.

مثلا سئو جزو مباحثی است که روز به روز تغییرات گسترده ای دارد و احتمالا یک مقاله مربوط به سال 2016 چندان به کار شما نمی آید. تکنیک های سئو که در سال 2015 استفاده می شدند، برای امسال کاربرد ندارند. خود کاربر هم به دنبال محتوای نو و دسته اول است. پس روی لینکی کلیک می نماید که زیاد از انتشار آن نگذشته باشد.

شما می توانید از این حساسیت کاربر استفاده کنید و نرخ کلیک خود را بالاتر ببرید. به طور مثال، اگر محتوایی دارید که در عنوان آن نوشته اید: بهترین تکنیک های سئو در سال 2017، می توانید محتوا را کمی تغییر دهید و به روزتر کنید. عنوان آن را هم به امسال تغییر دهید و توضیحات جذاب تری برای آن بنویسید.

می توانید تاریخ این تغییرات را هم اعمال کنید تا محتوای شما به روز گردد. این تغییر تاریخ انتشار یک سیگنال بسیار قدرتمند است. اگر عنوان و متا را هم جذاب تر و ترغیب نمایند ه تر بنویسید، افراد بیشتری روی آن کلیک می نمایند. در نتیجه نرخ کلیک شما بالاتر می رود. با بالا رفتن نرخ کلیک، گوگل محتوای شما را با ارزش تلقی می نماید و رتبه بهتری به آن می دهد.

ایرادات گرامری و املایی را درست کنید

بعضی اوقات شما یک محتوای قدیمی دارید که اطلاعات خوبی هم دارد و می تواند برای کاربر بسیار مفید باشد. اتفاقا رتبه و ترافیک خوبی هم دارد، اما به وضوح می بینید که بعضی جملات آن سخت خوان هستند، خوانایی متن کمتر است، بعضی جاها ایرادات دستور زبانی وجود دارد و شاید چند غلط املایی هم داخل محتوا ببینید.

محتوایی از وب سایت شما که رتبه خوبی دارد و ترافیک بالایی دریافت می نماید، در حقیقت ویترین برند و کسب و کار شماست و نباید اجازه بدهید کاربران تصوری منفی از شما داشته باشند. گوگل هم این تصور منفی را به خوبی احساس می نماید. اما از کجا؟

Time On Page یا مدت زمانی که کاربر در صفحه شما می ماند و محتوای شما را می خواند، نشانی از کیفیت محتوای شماست. اگر کاربر همان ابتدای کار جملات سخت خوان و خشک و پر از غلط املایی و دستوری ببیند، بلافاصله سایت را ترک می نماید و Time On Page شما کمتر می گردد. محتوای شما هم دچار افت رتبه می گردد.

پس اگر چنین پست هایی دارید، سعی کنید جملات آن را تغییر دهید. اجازه بدهید کاربران تمام جملات متن را بفهمند. به هیچ وجه نبابد غلط املایی یا دستوری فاحش داشته باشید. متن تان را جذاب بنویسید و به متن تان Flow یا جریان اضافه کنید تا پیوستگی متن حفظ گردد و راحت تر خوانده گردد.

چیزهای جدیدی به محتوای تان اضافه کنید

بعضی موضوعات روز به روز عوض می شوند. هر روز اتفاقات جدیدی می افتد و اگر متن شما به روز نباشد، کاربران قدیمی بودن آن را احساس می نمایند و ممکن است ادامه متن را نخوانند. پس اگر محتوایی دارید که در صفحه اول گوگل واقع شده است، سعی کنید هر چند مدت یک بار تغییراتی را روی آن اعمال کنید.

اصلاحیه بزنید. اگر نکته جدیدی در خصوص این موضوع به ذهن تان می رسد، به آن اضافه کنید. اگر موضوعات تغییر نموده اند، می توانید اصلاحیه کامل تری در خصوص آن بنویسید. دلیل اینکه ویکی پدیا آنقدر قدرتمند شده هم همین است. اینکه هر اتفاق یا پوینت جدیدی که در خصوص موضوعات مختلف آن اتفاق می افتد، صفحه مربوط به آن هم توسط کاربران آپدیت می گردد.

به منابع جدیدتر و تازه تر لینک بدهید

گوگل منبع دهی را دوست دارد، چون می خواهد که سایت ها دقیق ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند. اگر محتوایی قدیمی دارید که منبع آن تعیین نیست و هیچ لینک خارجی به مراجع معتبر ندارد، بهتر است این سیگنال ضعیف اما کاربردی را هم روی آن اجرا کنید. به یک منبع جدید و معتبر لینک بدهید.

هر چقدر منابع موجود در صفحات شما به روز باشند، گوگل هم متوجه می گردد که محتوای شما تازه است. اما منابع معتبر چه چیزهایی هستند؟ خبرگزاری های معتبر، مطالعات آماری و نمونه های تحقیقاتی گزینه های خوبی هستند. می توانید به سایت های معتبر و شناخته شده در حوزه کاری خودتان هم لینک بدهید. (لینک به منابع انگلیسی در محتوای فارسی گزینه مناسبی است.)

به محتوای قدیمی تان عکس و فیلم و … اضافه کنید

سیگنالی که بسیاری از سایت ها هنوز اهمیت آن را درک ننموده اند، استفاده از فرمت های مختلف محتوایی در صفحات است. به طور معمول محتوایی که دارای ویدئو باشد، قدرتمندتر از محتوای معمولی متنی است.

گوگل هم این نکته مهم را لحاظ می نماید. محتوایی که اینفوگرافیک داشته باشد، از عکس های متناسب با محتوا استفاده شده باشد، ویدئو یا محتوای صوتی داخل صفحات وجود داشته باشد، معمولا رتبه بهتری می گیرد.

از همین تکنیک می توانید در ویرایش محتوای قدیمی خود استفاده کنید، برای این کار کافی است ویدئویی به محتوای فعلی تان اضافه کنید و ببینید که به چه آسانی چند پله بالاتر می روید و از رقبا جلو می افتید.

کلیدواژه های دیگری به محتوا اضافه کنید

رفتار جست وجوی کاربران در طول زمان تغییر می نماید؛ یعنی جست وجو و پیشنهادهای گوگل تحت عنوان LSI تغییر می نماید و کاربران رفتار جدیدی پیدا می نمایند.

پس اگر کلیدواژه های شما قدیمی شده اند و احتیاج به کلیدواژه های جدید دارید، حتما این کلیدواژه ها را به متن قدیمی تان اضافه کنید. می توانید جملات جدیدی به محتوا اضافه کنید و این کلیدواژه ها را در این جملات به کار ببندید، البته اگر به محتوای شما مرتبط باشند. هر کلیدواژه ای را به آن اضافه نکنید.

کلیدواژه های ارزشمندی را که احساس می کنید می توانند ترافیک شما را بالاتر ببرند، شناسایی کنید. با Google Keyword Planner می توانید تعداد زیادی از این کلیدواژه های مرتبط را پیدا کنید.

لینک سازی داخلی تان را تقویت کنید

بر خلاف باور عموم که فکر می نمایند لینک سازی داخلی چندان تاثیری در رتبه بندی سایت ندارد، باید گفت که لینک سازی داخلی می تواند برای بالا بردن اعتبار یک صفحه مثل موشک عمل کند.

در فرایند لینک سازی محتوای قدیمی خود را نباید فراموش کنید و هر از گاهی به محتوایی که همچنان رتبه خوبی دارد، لینک بدهید؛ زیرا این لینک یک سیگنال قدرتمند است که برای صفحه موردنظر شما در نظر گرفته می گردد.

اگر به صورت جدی قصد دارید از محتوای قدیمی خود استفاده کنید، بهتر است یک استراتژی قدرتمند برای لینک سازی در نظر بگیرید.

Topic Cluster یا خوشه محتوایی می تواند گزینه خوبی باشد؛ اینکه به صورت هرمی و شاخه ای به صفحات خود لینک بدهید.

اگر یک محتوای قدیمی با ارزش دارید که دوست دارید لینک های قدرتمندی برای آن بسازید، آن را به عنوان خوشه اصلی در نظر بگیرید و به صورت لایه ای در سایت خود لینک بدهید.

به طور مثال، اگر خوشه اصلی شما A باشد، از صفحه B به A لینک بدهید و از صفحه C به B لینک بدهید و همینطور تا آخر. این ساختار لایه ای باعث می گردد تا صفحه اصلی شما با سرعت بسیار بالاتری اوج بگیرد.

محتوای قدیمی خود را دوباره به اشتراک بگذارید

فراوری محتوا یک چیز است و توزیع محتوا چیز دیگری. تا زمانی که محتوای شما خوانده نگردد، هیچ ارزشی ایجاد نمی نماید. پس باید این محتوا را به وسیله کانال ها و بسترهای مختلف تبلیغ کنید تا دوباره جان بگیرد. این پروموت کردن می تواند به چند شکل انجام گردد.

آن را دوباره در شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید تا فالوئرهای شما دوباره آن را ببینند. فالوئرهای جدید شما روی آن کلیک خواهند کرد.

محتوای خود را دوباره برای ارسال در خبرنامه ایمیلی آماده کنید.

پست مهمان بنویسید و به محتوای خود لینک بدهید؛ یک تیر و دو نشان. هم لینک فالو خواهید گرفت و هم افرادی به وسیله این پست وارد صفحه محتوای شما می شوند و آن را می خوانند. بخش هایی از این محتوا که جذاب است را در وبلاگ هایی مانند ویرگول یا مدیوم منتشر کنید.

محتوای خود را به صورت اینفوگرافیک تهیه کنید و به متن اصلی لینک بدهید.

در فروم ها، گروه ها و کامیونیتی های مختلف مطلب خود را به اشتراک بگذارید تا افراد زیادی دوباره به آن دسترسی داشته باشند.

راه های دیگری هم وجود دارند، اما این روش ها به صورت طبیعی عمل می نمایند و در درازمدت تاثیر بسیار زیادی هم در رتبه، هم ترافیک و هم نرخ تبدیل سایت تان دارند.

جمع بندی

شما بدون صرف انرژی زیاد و بدون اینکه یک محتوا را از نقطه صفر بنویسید، محتوای قبلی خود را بهینه می کنید و ترافیک هدفمند بیشتری دریافت می کنید. وقت کمتری هم از شما می گیرد.

کافی است این روش ها را امتحان کنید. این روش ها به سادگی انجام می شوند و قرار نیست تمام این راهکارها را همین امروز و همین لحظه پیاده کنید. اتفاقا بهتر است این فرایند را برنامه ریزی شده و در یک تایم بندی خاص انجام دهید تا از یک محتوا تا مدت ها استفاده بهینه داشته باشید.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: مجله شنبه
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52560

به "افسانه یا واقعیت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه یا واقعیت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید