از پرنده ای که دستور نمی گیرد تا دعا به جان دلال!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/مرکزی مرغ به عنوان یکی از کالاهای پرمصرف در سبد غذایی ایرانیان در سال های اخیر با نوسانات جدید در حوزه عرضه و قیمت روبرو شده است تا جائی که رشد شتابان قیمت گوشت مرغ و از طرفی کمبود آن در ماه های اخیر ابعاد نگران کنندهای پیدا نموده و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این کالا در کشور را در شرایط دشواری قرار داده است، با توجه به دیرینه بودن این شرایط در بازار مرغ، این پرسش مطرح می گردد که چرا مسائل صنعت مرغداری رفع نمی گردد تا عرضه و تقاضای این کالای پرمصرف در شرایط ثبات قرار گیرد.

از پرنده ای که دستور نمی گیرد تا دعا به جان دلال!

در همین رابطه یک کارشناس علوم دامی و فعال در صنعت مرغ در ساوه با اشاره به رفع شدن نسبی مشکل تامین نهاده های دامی به خبرنگاران گفت: در حال حاضر عمده ترین مشکل صنعت مرغداری در ایران دستوری کردن قیمت مرغ است. از آنجاکه صنعت مرغداری یک صنعتی است که در آن ارزش اضافه نموده وجود ندارد و سرمایه گذاری در این حوزه از ریسک بالایی برخوردار است، لذا باید حاشیه سود امنی داشته باشد، اما با دستوری کردن قیمت مرغ حاشیه سود امن آن از بین می رود.

سیدعلی کاظمی در مورد دستوری کردن قیمت مرغ گفت: متاسفانه دولت به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت، وقتی قیمت مرغ به دلایل متعددی افزایش پیدا می نماید، مانع از افزایش قیمت می گردد ولی موقعی که قیمت آن رو به کاهش می رود کسی نیست که مانع از کاهش قیمت این کالای پرمصرف گردد. این رویه دستوری کردن قیمت به صنعت مرغداری آسیب وارد می نماید.

وی با تاکید بر اینکه فراوری مرغ در شرایطی که همواره ابزار نظارتی بر جلوگیری از افزایش قیمت مرغ وجود داشته و هیچ واکنشی نسبت به کاهش قیمت آن صورت نمی گیرد، کار عاقلانه ای نبوده و توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: کاهش میزان فراوری مرغ در کشور به دلیل دستوری کردن قیمت و نیز سیاست دوگانه ای است که دولت در مورد افزایش یا کاهش قیمت مرغ اتخاذ می نماید.

وی خواهان خرید تضمینی مرغ توسط دولت برای رونق در فراوری این کالا شد و اضافه کرد: اگر دولت تضمین دهد که مرغ با یک قیمت ثابت در بازار عرضه می گردد و نوسانات قیمتی آن جزئی باشد، لذا فراورینماینده به دلیل حاشیه امنی که در فراوری برای او ایجاد شده اقدام به جوجه ریزی خواهد نمود و یقین دارد که اگر قیمت مرغ حتی کاهش هم یابد دولت مابه التفاوت آن را در قالب خرید تضمینی پرداخت خواهد نمود. مثلا یک نرخ تضمینی از سوی دولت به مرغدار اعلام گردد و با تامین نهاده های دامی اعلام کند که قیمت مرغ با هر نوسانی که روبرو گردد این دولت است که با نرخ اعلامی تضمینی، اقدام به خرید از فراورینماینده خواهد نمود.

کاظمی با تاکید مجدد بر اینکه دستوری بودن قیمت مرغ باید فراگیر و نسبت به افزایش یا کاهش همزمان صورت گیرد، گفت: تامین جوجه هم باید تابع عرضه و تقاضا در بازار باشد و اگر قیمت جوجه نیز دستوری باشد برای فراورینماینده توجیه ندارد.

افزایش سه هزار تومانی قیمت جوجه!

وی در مورد میزان رضایت فراورینمایندگان مرغ از اعلام نرخ 24900 تومان برای مصرف نماینده گفت: این قیمت مصوب زمانی برای فراورینماینده سودآور است که قیمت جوجه چهار هزار تومان باشد نه هفت هزار تومان. مرغی که این روزها به بازار عرضه می گردد با جوجه چهار هزارتومانی فراوری و روانه بازار مصرف شده است در حالی که امروز قیمت جوجه به هفت هزار تومان افزایش پیدا نموده است و اگر مرغدار بخواهد با جوجه هفت هزار تومانی جوجه ریزی کند قطعا فراوری مرغ با قیمت 24900 تومان مقرون به صرفه نیست. از طرفی حقوق کارگر قبل از عید، ماهانه سه میلیون تومان بوده است و در سال جدید به بیش از پنج میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. بنابراین قیمت تمام شده برای فراورینماینده در سال جدید افزایش پیدا نموده است.

این کارشناس علوم دامی در ادامه به افزایش قیمت زیرساخت های مرغداری نظیر هزینه های نگهداری، تعمیر، نیروی انسانی و ... اشاره نمود و اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت دستگاه تصفیه آب مرغداری از 11 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. در شرایطی که اینگونه افزایش قیمت ها را شاهد هستیم، دستوری کردن نرغ مرغ کار منطقی نیست.

او با اشاره به اینکه قیمت مصوب خرید مرغ زنده از سوی کشتارگاه ها 17100 تومان، درب کشتارگاه 23 هزار و 300 تومان و قیمت مرغ گرم برای مصرف نماینده 24 هزار و 900 تومان اعلام شده است، اضافه کرد: زمانی این قیمت برای فراورینماینده مقرون به صرفه است که قیمت جوجه و هزینه تمام شده نظیر نیروی انسانی و کرایه حمل و نقل با نرخ سال قبل یکی باشد، در غیر این صورت اگر افزایش قیمت حتی در قیمت جوجه هم صورت بگیرد به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

وقتی وجود دلال بهتر از نبودنش است!

وی در ادامه با اشاره به اینکه دلالی در صنعت مرغ به عنوان یکی از اجزای شکل گیری فراوری این کالا محسوب می گردد، اضافه کرد: به دلیل شرایط اقتصادی بعضی از مرغداران که در نتیجه نوسانات قیمت مرغ صورت می گیرد، بعضی از آنها توان پرداخت نقدی خرید نهاده های دامی یا جوجه را ندارند. براین اساس برای تامین نقدینگی متوسل به دلالان می شوند و با پرداخت سود به دلال نهاده دامی را تامین می کرد.

این فراورینماینده مرغ توضیح داد: حذف دلال از صنعت مرغ کار بسیار خوبی است البته به شرط آنکه نقدینگی به اندازه کافی در بین مرغداران وجود داشته باشند یا با تسهیل در امور، احتیاجی به حضور دلال نباشد.

وی در مورد همکاری جهادکشاورزی و دامپزشکی در مورد فراوری مرغ گفت: بسیاری از مسائلی که گریبانگیر صنعت مرغ است ارتباطی به جهادکشاورزی یا دامپزشکی ندارد و باید حوزه اقتصادی دولت سازوکاری را فراهم کند که عرضه و تقاضا متناسب باشد و با قیمت توافقی احتیاج مصرف نماینده را تامین کند.

مشکل کرونا در بین دیگر مسائل مرغداران گم است

کاظمی در مورد آسیب هایی که صنعت مرغداری متاثر از شیوع کروناویروس متحمل شده است، گفت: به قدری مسائل بزرگتری پیش روی فراورینمایندگان مرغ وجود دارد که شیوع بیماری کرونا در این صنعت گم است و خیلی دیده نمی گردد.

او اعلام کرد: اگر قرار است از فراوری نماینده حمایت گردد باید زمانی که قیمت مرغ کاهش پیدا می نماید دولت مداخله نموده و مانع از آسیب رسیدن فراورینمایندگان گردد یا قیمت مرغ مانند بسیاری از کالاهای دیگر آزاد گردد و متناسب با تقاضای بازار مرغ مورد احتیاج مردم عرضه گردد.

معضل قیمت های پشت بارنامه

وی خواهان جلوگیری از سوء استفاده عده ای در مورد کرایه حمل و نقل شد و اضافه کرد: باید سازوکاری فراهم گردد تا قیمت هایی که در اصطلاح پشت بارنامه از آن یاد می گردد برچیده شده و دست دلالان از دریافت کرایه مازاد بر بارنامه قطع گردد، چرا که افزایش قیمت کرایه حمل و نقل منجر به افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

نوسان قیمتی نهادها

رئیس هیات مدیره تعاونی مرغداران نمونه ساوه نیز به کافی بوده نهاده های دامی در کشور برای تامین احتیاج مرغداران اشاره نمود و گفت: نوسانات قیمتی در خرید نهاده های دامی و زمان بر بودن تحویل آن از مهمترین مسائل پیش روی صنعت مرغداری است.

جواد مقدم اضافه کرد: یکی از دلایل طولانی بودن زمان دریافت نهاده های دامی، خرید از بندر و ذخیره سازی آن در مرکز استان و سپس توزیع در شهرهای تابعه استان است در حالی که نهاده می تواند حتی با کرایه کمتر و مستقیما از بندر به شهرستان ها منتقل گردد.

گردانی دارو و کمبود جوجه

وی به نایاب بودن بعضی داروها و گرانی آنها اشاره نمود و اضافه کرد: خوشبختانه مشکل جدی برای تامین واکسن وجود ندارد اما قیمت دارو و واکسن گران شده و این افزایش قیمت هزینه تمام شده فراوری را افزایش می دهد.

او به کمبود جوجه نیز اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون بعضی از فراورینمایندگان با مشکل تامین جوجه روبرو هستند و کمبود جوجه موجب شده است که با قیمتی فراتر از قیمت مصوب دولتی که 4800 تومان اعلام شده و به قیمت 6 الی هفت هزار تومان به فراورینماینده عرضه گردد.

مقدم به تامین احتیاج مردم به مرغ اشاره نمود و اضافه کرد: در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه امسال دو برابر فراوری ماه های بهمن و دیماه در شهرستان ساوه مرغ عرضه شده است.

وی اعلام کرد: قیمت مصوب فعلی که 24900 هزار تومان اعلام شده است با قیمت جوجه و نهاده های دامی سال گذشته همخوانی دارد و چنانچه هزینه تمام شده افزایش یابد، قطعا مقرون به صرفه نیست.

ضرورت یکسان سازی قیمت عرضه مرغ/دولت دست از دخالت در فرایند فراوری مرغ بردارد

او با اشاره به اینکه یکسان سازی قیمت عرضه مرغ لازم است تا نه مصرف نمایندگان زیان ببینند و نه مرغداران متضرر شوند، گفت: باید برنامه صحیح و دقیقی در مورد فراوری مرغ اندیشیده گردد تا قیمت مرغ مرتبا در حال نوسان نبوده و فراورینماینده و مصرف نماینده متضرر نشوند.

این فراورینماینده مرغ در ساوه وابستگی صنعت مرغ در ایران به نژاد مرغ اجداد را از دیگر مسائل پیش روی فراورینمایندگان برشمرد و اضافه کرد: باید سازوکاری فراهم گردد که به سمت بی احتیاجی از واردات مرغ اجداد حرکت کنیم.

وی اعلام کرد: شرایط کرونایی موجب تعطیلی رستوران ها و مراکز عرضه موادغذایی شده و بر همین اساس میزان مصرف مرغ کاهش یافته است، اما با این وجود به دلیل متعادل بودن قیمت مرغ، میزان عرضه با تقاضا همخوانی دارد.

مقدم در ادامه خواست تا دولت دست از دخالت در فرایند فراوری مرغ بردارد و یقین بداند فراورینماینده به نسبت تقاضای بازار فراوری نموده و با قیمت مناسب و بررسی شده عرضه خواهد نمود.

کاهش جوجه ریزی در ساوه/نگرانی هایی برای صنعت مرغداری

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه نیز تعداد واحدهای مرغ گوشتی در شهرستان ساوه را 75 واحد با ظرفیت جوجه ریزی در هر دوره به میزان دو میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: در فروردین ماه امسال بالغ بر 200 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل و در نخستین ماه از سال گذشته 540 هزار قطعه بوده است.

حسن شریفی در ادامه به مهمترین مسائل پیش روی فراورینمایندگان مرغ در ساوه اشاره نمود و اضافه کرد: بالا رفتن قیمت جوجه، افزایش هزینه حمل و نقل نهاده های دامی، عدم تامین به موقع نهاده های دامی، بالا رفتن هزینه نیروی انسانی و دستمزد کارگری، گرانی داروها، مکمل ها و اضافه کردنی هایی که در مرغداری ها بکار می رود و موجب افت محسوس در میزان جوجه ریزی شده، جای نگرانی دارد.

وی اعلام کرد: در صورت رفع نشدن مسائل فراورینمایندگان مرغ میزان جوجه ریزی فرایند نزولی به خود می گیرد و طبیعی است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه و خردادماه قطعا با کمبود در عرضه مرغ در بازار روبرو شده و در تامین احتیاج مردم به این کالا با چالش روبرو خواهیم شد.

مدیر جهادکشاورزی ساوه با اشاره به مصرف مرغ ماهانه این شهرستان گفت: براساس برآوردهای انجام شده در صورتی که روزانه 15 هزار یا ماهانه 450 هزار قطعه مرغ در بازار این شهرستان عرضه گردد احتیاج مردم به مصرف این کالا بطور کامل تامین خواهد شد.

وی توضیح داد: با ادامه این فرایند می بایست به میزان دو برابر مرغ فراوریی شهرستان را از سایر نقاط کشور تامین کرد تا با بحران کمبود مرغ در آینده روبرو نشویم.

شریفی تاکید نمود: در صورت تامین نهاده های دامی و عرضه جوجه با قیمت حدود چهار هزار تومان قطعا فراورینمایندگان با اطمینان خاطر نسبت به جوجه ریزی اقدام به فراوری می نمایند و مصرف نمایندگان نیز با آرامشی که در بازار به لحاظ تامین احتیاج آنها حاکم خواهد شد و البته با قیمت مصوب دولتی اقدام به خرید و تهیه این کالا خواهند کرد.

خبرگزاری خبرنگاران در سلسله گزارشات و میزگردهای اقتصادی خود که با موضوع الزامات تحقق شعار سال انتشار و یا تشکیل می گردد همواره بر حمایت از واقعی فراوری نه در حرف بلکه در عمل در تبادل نظر با کارآفرینان و فراورینمایندگان تاکید نموده است.

در میزگردی که در سال 1399 با حضور فراورینمایندگان صنعتی در خبرنگاران برگزار و گزارش آن در چهارم تیرماه همان سال با عنوان فراورینماینده را به حال خود رها کنیم بر روی خروجی این خبرگزاری منتشر شد، به خوبی به این موضوع پرداخته شد تا جائی که رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه در این میزگرد به اعمال قوانین دست و پاگیر برای کاهش ظرفیت فراوری از سوی حاکمیت اشاره نمود و گفت: اگر دولت بنای حمایت واقعی را ندارد لطفا دست از سرمان بردارد و به حال خودمان رهایمان کند چرا که حمایت های غیرواقعی منجر به بدتر شدن شرایط فراوری می گردد.

سعید رضوانی معتقد است که قوانین کشور ما بازدارنده است نه حمایت نماینده، این قوانین بازدارنده جای خود را به قوانین حمایت نماینده داده و صنعت را نابود نموده است.

وی گفته بود: تمامی مسئولان به مسائل صنعت و فراوری واقفند و در تمامی جلسات حق را به فراورینماینده می دهند، اما اقدام عملی برای برون رفت از مسائل صورت نمی گیرد و تنها با تصمیمات شتابزده فاقد کارشناسی دست و پای فراوری را می بندند.

به نظر می رسد که در حوزه فراوریات کشاورزی و دامی نیز باید بدین گونه عمل کرد و دست از سرد فراوری برداشت تا دست و پای فراوری بسته نگردد و یا به گفته این فراورینماینده مرغ، دولت نباید این کالای پرمصرف از عرضه تا تقاضا را دستوری کند.

اصلاح قیمت عرفی و مصوب جوجه مرغ، دستوری شدن قیمت مرغ، مسائل خرید نهاده های دامی، حضور دلالان و واسطه ها، مسائل تهیه به موقع واکسن و دارو از جمله مسائلی است که مرغداران بدان اشاره دارند و این مسائل مختص یک بازه زمانی خاصی نبوده و در طول سال با فرازونشیب های متعددی روبرو است، مثلا در یک دوره جوجه ریزی، جوجه با قیمت مصوب موجود است، اما کمبود نهاده وجود دارد یا هزینه نیروی انسانی افزایش یافته و بسیاری مسائل دیگر بر سر راه فراورینمایندگان بوجود می آید.

هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی، متشکل از فعالان صنعت مرغداری و تشکل های صنفی برای اینکه برای همواره مسائل موجود در این حوزه رفع گردد ضرورت دو چندان دارد تا برای دفعات مکرر شاهد پر کشیدن مرغ از مغازه های عرضه این کالا نباشیم.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141819

به "از پرنده ای که دستور نمی گیرد تا دعا به جان دلال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پرنده ای که دستور نمی گیرد تا دعا به جان دلال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید