چرا مسئولان درباره سفرهای نوروزی پیغام های متناقض مخابره می نمایند ؟

به گزارش مجله سرگرمی، سال عجیب رو به انتها است اما هنوز عجایب این سال برای شهروندان ادامه دارد، آخرینش بلاتکلیفی محض در رابطه با سفرهای نوروزی است، آن هم در آستانه تعطیلات طولانی نوروز. هزار پیغام متناقض از سوی مسوولان برای مردم مخابره شده و اغراق نیست بگوییم در فاصله یک هفته مانده به نوروز هنوز کسی نمی داند قصه سفرهای نوروزی چیست.

چرا مسئولان درباره سفرهای نوروزی پیغام های متناقض مخابره می نمایند ؟

به گزارش خبرنگاران، وزیر بهداشت و درمان به عنوان بالاترین مرجع نظام بهداشت و سلامت کشور مردم را قسم می دهد که سفر نروند. رهبر انقلاب آشکارا اعلام می نمایند که قطعا سفر نخواهند رفت و مثل سال گذشته و هر چه که ستاد ملی در این زمینه بگوید عمل خواهند کرد. با این حال اما هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و البته بدنه دولت خبرهای متناقضی در این رابطه منتشر می گردد.

حسن روحانی که گفته بود مردم فکر و خیال سفر را ننمایند حالا می گوید مردم عیددیدنی شان با ماسک، بدون روبوسی و دست دادن باشد. در حالی که چند روز پیش ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نموده بود سفر به شهرهای قرمر و نارنجی ممنوع است، حالا مدیران این ستاد می گویند مسافران به این شهرها اگر تست شان منفی باشد می توانند با هواپیما و قطار به این شهرها بروند.

در حالی که از سوی جامعه پزشکی به صراحت اعلام می گردد شلوغی جاده ها یعنی شروع موج چهارم کرونا اما وزیر کشور از انجام سفرها با رعایت پروتکل ها حرف می زند. سعید نمکی التماس می نماید که سفر نروید و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می گوید تا به امروز یک میلیون و 300هزار تور داخلی و خارجی فروخته شده است.

فعالان صنعت گردشگری گفته اند سفرهای نوروزی 1400کنسل گردد، دولت باید 600میلیارد تومان خسارت به دفاتر خدمات گردشگری بپردازد! و جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران اعلام نموده است؛ نمی توان با بخشنامه دولتی اقتصاد و زندگی مردم را تعطیل کرد؛ بنابراین ستاد به جای ممنوع کردن سفرهای نوروزی بهتر است جهت درست سفر را به مردم نشان دهد.

جهت درست اما چیست؟ مهم تر این که این بلاتکلیفی در برابر یک تصمیم مهم چه پیامدهایی دارد؟ چقدر دیگر می توان به مردم امید بست که همچنان گوش به فرمان ستادی باشند که قرار بوده چراغ راهشان باشد؟

سفر ممنوع گردد، مردم حساس می شوند

در این میان بعضی هم موافق ممنوعیت صرف سفر نیستند و معتقدند به جای هشدار و توصیه و ممنوعیت باید مدل های راهبردی از سفر را پیش پای مردم گذاشت. این نگاه البته که سمت وسوی متفاوتی دارد.

به عنوان مثال جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به این ماجرا از دریچه منافع صنفی خود نگریسته و گفته است؛ ستاد به جای ممنوع کردن سفرهای نوروزی بهتر است جهت درست سفر را به مردم نشان دهد.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم مخالف نگاه صفر و صدی در رابطه با سفر است. او روز آدینه بابیان این که هر بلیت نوروزی، مجوزی برای ورودِ یک فرد به بیمارستان است گفته: ما هم قبول داریم که مردم خسته اند و فقط نوروز را به عنوان تعطیلات پیش رو دارند اما نمی توان صفر و صدی با مردم برخورد کرد. او با اعلام این که نسبت به اصل سفر هیچ موافقتی وجود ندارد اما می توان دورهمی های نوروزی را هم با یک مدل تعریف کرد، گفته است: اگر به طورکلی راه را بر مردم ببندیم، حساسیت ها بیشتر می گردد.

خستگی را با مرگ به در نکنیم

معیشت، قربانی اصلی سال کرونا بود. کسادی کسب وکارها و از رونق افتادن بسیاری از صنایع و گرانی و تورم همه باعث شد سال99 سال عجیبی برای شهروندان باشد. همه اینها دلیلی شده که حالا بسیاری از مسوولان در توجیه سفرهای احتمالی شهروندان اعلام نمایند که مردم خسته اند.

علیرضا رئیسی گفته: مردم سه سال است عید خوبی نداشته اند و حالا تحت فشارند و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم از سندرم خستگی مردم حرف زده و معتقد است: همین موضوع بر رفتار بهداشتی مردم اثر گذار بوده است. آسیب شناسان و روان شناسان هم طی یک سال گذشته کم از پیامدهای روانی این پاندمی نگفته اند. رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفته است؛ 60درصد مردم احتیاج به مشاوره های روان شناسی دارند! اما توجیه خستگی و آسیب های روانی در انجام سفر چه هزینه هایی دارد؟ با کم شدن پیامدهای این آسیب های روانی چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19 معتقد است: ممکن است بسیاری از افراد جامعه به دلیل اجباری شدن استفاده از ماسک، شست وشوی مدام دست ها، ضدعفونی کردن وسایل، سفر نرفتن، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه های طولانی مدت از عمل به توصیه ها خسته شده و دچار خستگی و فرسودگی شوند اما تا انتها ریشه کنی بیماری و برای حفظ جان خود و عزیزان مان ناچار به رعایت پروتکل ها هستیم.

وقتی از تناقض حرف می زنیم

در آستانه نوروز، وزیر کشور می گوید: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع اما به بقیه شهرها آزاد است. او همچنین گفته است رویکرد ما استفاده از برخوردهای قانونی و روش های جرمی نیست اما اگر مجبور شویمبا معدود قانون شکنان برخورد قانونی خواهیم کرد.

قصه تناقضات جالب تر هم می گردد. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت هم گفته است: در نوروز سفر به مناطق تایید شده آزاد است اما تبلیغ سفر ممنوع! به این مفهوم که برای سفر به مناطق مجاز اجازه تبلیغ وجود ندارد اما امکان سفر مهیاست.

یکی از اعضای انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در یک برنامه رادیویی با انتقاد از تناقض گویی مسؤولان درباره سفرهای نوروزی گفته است: باوجود اعلام ممنوعیت دراین باره همه امکانات سفر در نوروز و خرید بلیت برای مردم مهیا شده است!

مصداق گلایه های او این است که فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافربری برای بازه زمانی 25 اسفند 99 تا 15 فروردین 1400 از پنجم اسفند 99 شروعشده است. از یک سو دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مدام هشدار به انجام سفر می دهند و معتقدند در صورت عدم رعایت مردم، وارد موج چهارم کرونا خواهیم شد و از سوی دیگر همان ارگان ها فرش قرمز برای انجام سفرهای نوروزی را پیش پای شهروندان پهن می نمایند.

وزارت راه بلیت های نوروزی قطار و اتوبوس را پیش فروش نموده، ضریب اشغال هتل ها و اقامتگاه ها در بسیاری از شهرها تکمیل شده و همزمان وزیر بهداشت و درمان مردم را قسم می دهد به سفر نروند. جالب این که متصدیان همه این اقدامات در یک بدنه واحدی به نام دولت کنار یکدیگر نشسته اند.

آخرین رنگ بندی کرونایی شهر های کشور

باتوجه به نزدیک شدن به روز های انتهای سال و جهش ویروس کرونا، افراد بسیاری برای سفر های نوروزی آماده شده اند و این درحالی است که براساس مصوبه ستادملی مقابله با کرونا سفر به شهر های قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است اما سفر به شهر های آبی و زرد با رعایت کامل شیوه نامه ها و نکات بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

براساس آخرین اطلاعات اپلیکیشن ماسک باتوجه به شیوع گسترده این ویروس در خوزستان 11شهرستان این استان در شرایط قرمز کرونایی هستند که باتوجه به کاهش شهر های نارنجی و آبی در هفته های اخیر با 31شهرستان نارنجی، 252شهرستان زرد و 154شهرستان آبی روبرو هستیم. براین اساس شهر های آبادان، اهواز، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در شرایط قرمز واقع شده است و ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگارد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه وبویراحمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی شهر های با شرایط نارنجی کرونا در هفته آینده هستند. نکته حائزاهمیت این که رنگ بندی های اعلام شده ممکن است در روزهای آینده با تغییراتی همراه باشد.

آخرین خبرها از سفر چه می گوید؟

اگر بخواهید با کلیدواژه سفرهای نوروزی در پی خبری موثق از چگونگی انجام سفرهای نوروزی بگردید سرگیجه می گیرید. بی شمار خبر متناقض، از ممنوعیت قطعی سفر بگیرید تا شرایط و چگونگی انجام آن. آخرین اظهارنظر اما مربوط به نشست دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناست. علیرضا رئیسی دیروز در بخشی از حرف هایش با اشاره به توصیه های وزیر بهداشت و رهبر معظم انقلاب اظهار داشت مردم تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری نمایند تا بدون ایجاد خیز جدید بیماری عید و سال نو را پشت سر بگذاریم.

او در حالی برای سفر نرفتن به عاریه از توصیه های متخصصان گفته تا حد امکان که رهبر معظم انقلاب به آشکاری اظهار داشتند تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و سال جاری هم سفر نخواهند رفت و از سوی دیگر سعید نمکی در هفته گذشته بارها و بارها به صراحت اظهار داشت مردم به سفر نروند.

آن طور که از حرف های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می توان متوجه شد مقرر شده تا در شهرهای قرمز و نارنجی سفر صورت نگیرد. اما رئیسی گفته است سفر در شهرهای قرمز برای خروج با هواپیما، قطار و اتوبوس احتیاجمند تست منفی کروناست تا افراد اجازه سفر داشته باشند. با این حساب افراد با اتوبوس، قطار، هواپیما در صورت منفی بودن تست می توانند به سفر بروند اما با خودروهای شخصی این کار همچنان ممنوع است. این در حالی است که هنوز متخصصان در عجبند که ویروس کرونا چگونه توانایی تشخیص وسیله سفر را برای ابتلا دارد!

وقتی بلیت های شمال تمام می گردد

سه استان شمالی ایران همواره در آمارهای دو دهه گذشته به عنوان اولین مقصد سفرهای نوروزی شناخته می شدند. در ابتدای فراگیری سال گذشته هم پس از استان قم، استان های مازندران و گلستان شاهد بیشترین تعداد مبتلابه این ویروس بودند. همین حالا هم نام این سه استان به عنوان مقاصدی مطرح است که از قرار سفر به آن شامل ممنوعیت است.

چند روز پیش هم رئیس پلیس راه گیلان بابیان این که تابع ستاد تصمیمات مقابله با کرونا برای اجرای طرح ها و برنامه ها هستیم به جام جم گفت: براساس مصوبه قبلی، سفر به استان گیلان ممنوع است. اما سفر به استان های شمالی در ایام نوروز در حالی ممنوع اعلام شده که کل بلیت های اتوبوس تهران به گیلان و مازندران تا سوم فروردین سال جاری به فروخته شده است.

همان قصه همیشگی؛ چگونه سفر با اتوبوس در ابتلا مؤثر نیست و با خودروی شخصی مؤثر است؟ مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی به جام جم می گوید: مسافرت و جابه جایی و تجمع می تواند تأثیر زیادی در شیوع داشته باشد. این که می گویند با ماشین شخصی نروید و با اتوبوس و... بروید، بازهم فرقی ندارد به هرحال فرد مبتلا ممکن است جابه جا گردد و عده ای را بیمار کند. اکنون خیلی ها با تاکسی به شمال سفر می نمایند. بنابراین فرقی ندارد و مردم خودشان باید رعایت نمایند. این سفرها کاملا خطرناک است.

بچه ها؛ قربانیان سفرهای نوروزی

تجربه یک ساله حضور در یک اپیدمی عفونی به ما نشان می دهد نباید فریب آمارهای سینوسی تعداد قربانیان و مبتلاها را بخوریم. در یک ماه گذشته تعداد مرگ ومیرهای کرونا با افزایش و کاهش های فراوانی روبه رو بوده است اما آنچه شواهد امر نشان می دهد شرایط کنونی جامعه بسیار شنماینده است و خبرها گواه از افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی دارد؛ البته که این آمار و خبرها از جایی هولناک تر می گردد که بدانیم در صورت عدم رعایت بسیاری از پروتکل ها از جمله سفر باید خیلی زود شاهد شروع موج دیگری از کرونا باشیم و این بار احتمالا بسیار سهمگین تر از گذشته، چرا که پیش از این و در اوج فراگیری این بیماری میزان سرایت ویروس 2/1 بوده و حالا آن طور که برای متخصصان ثابت شده سرایت ویروس 3/2 است. دیروز هم سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که ویروس جهش یافته در 28 استان ایران مشاهده شده است!

رئیس بیمارستان شهدای تجریش تهران هم اظهار داشت که از روز گذشته شاهد افزایش چشمگیر مراجعه به این بیمارستان بوده و آن طور که رضا جلیلی شاد گفته این مراجعات باعث شده بخش های غیرکرونایی این بیمارستان به طور موقت تعطیل گردد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در تهران هم گفته میزان بستری گروه سنی 5تا17سال در اسفند 98، حدود 8/0درصد بوده اما میزان ابتلای منجر به بستری در این گروه سنی در زمان حاضر در تهران به 11درصد رسیده که بیش از 11برابر رشد داشته است.

کنار هم گذاشتن این داده ها نشان می دهد با انجام سفرهای نوروزی احتمالا وارد مرحله بدتری از موج کرونا در کشورها خواهیم شد. مرحله ای که این بار بچه ها ما قربانی سفرهای تفریحی نوروزی خواهند شد. حمید سوری، اپیدمیولوژیست می گوید: سفرها الگوی اپیدمی در جوامع را بر هم می زنند و جابه جایی های جمعیتی ناشی از سفر، وخامت فراگیری کرونا را تشدید می نماید. از همین رو سفر و مسافرت می تواند یکی از راه های خطرناک انتقال بیماری باشد.

منبع: روزنامه خبرنگاران - میثم اسماعیلی

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138012

به "چرا مسئولان درباره سفرهای نوروزی پیغام های متناقض مخابره می نمایند ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مسئولان درباره سفرهای نوروزی پیغام های متناقض مخابره می نمایند ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید