اتباع خارجی ؛ از ازدواج با زنان ایرانی تا بچه ها کار

به گزارش مجله سرگرمی، اتباع خارجی و مسائل مرتبط با آنها به ویژه ازدواج زنان ایرانی با این افراد و فرزندان حاصل از این ازدواج ها و نیز حضور و کار غیرقانونی آنها سال هاست که بخش های مختلف را در کشورمان از فرهنگ و اجتماع گرفته تا سیاست و اقتصاد با خود درگیر نموده است.

اتباع خارجی ؛ از ازدواج با زنان ایرانی تا بچه ها کار

مهدی محمدی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به ایلنا گفت: سال گذشته حدود 500 ازدواج قانونی با اتباع خارجی داشتیم و براساس آماری که از سال 92 تاکنون در اختیار داریم، نزدیک به 7 هزار ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اجرا شده که درصدی از آنها غیرقانونی بوده است.

وی با بیان این که بیشتر ازدواج ها با اتباع خارجی در ایران با افغانستانی ها انجام می گردد، در مورد تبعات منفی ازدواج های غیرقانونی با اتباع بیگانه بیان نمود: فرزندان این نوع ازدواج ها با مشکلاتی در مورد تابعیت، اخذ شناسنامه یا برگه معتبر و تحصیل روبرو هستند. در گذشته برای بچه هایی که حاصل ازدواج زن ایرانی و همسر خارجی بودند، شناسنامه صادر نمی شد. البته برگه هویت برای این افراد صادر می شد که با مشکلاتی در مورد بیمه و مدرسه روبرو نباشند.

این مسئول اضافه کرد: با تصویب قانون جدید، این خلأ قانونی رفع شده است و به بچه هایی که مادر ایرانی دارند، تابعیت ایرانی داده می گردد. در گذشته برای این افراد پس از 18 سال و براساس ماده واحده ای که در قانون وجود داشت، شناسنامه صادر می شد.

  • شغل بیشتر اتباع خارجی کارگر ساختمانی است

محمدی درباره مشاغل در اختیار اتباع بیگانه گفت: عمده اتباعی که در کشور فعالیت می نمایند، کارگر ساختمانی هستند که بیشتر آنها نیز به صورت غیرمجاز وارد کشور می شوند. بعضی از مشاغل فنی هم توسط اتباع غیرمجاز اشغال شده اند و ایرانی ها نمی توانند در آنها فعالیت نمایند، اما بعضی از مشاغل آنها نیز مانند مقنی گری هیچ وقت متقاضی ایرانی ها ندارند.

وی یادآور شد: این که اغلب تبعه های غیرمجاز به صورت گروهی در یک مکان زندگی می نمایند، ممکن است تبعاتی هم داشته باشد.

  • احتیاج به همکاری تمام دستگاه ها برای ساماندهی اتباع

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان این که ما حدود 40 سال است به پناهندگان و آوارگان خدمات می دهیم و عمده مشکل ما اتباع غیرمجاز هستند، گفت: کمیسیونی با عنوان کمیسیون ساماندهی در وزارت کشور تشکیل شده است که اگر دستگاه های عضو آن متفق القول کار نمایند، قطعا نابسامانی موجود را در این زمینه نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در تمام کشورها مقرراتی در مورد اتباع غیرمجاز وجود دارد. در ایران نیز، براساس قانون، برای افرادی که به صورت مکرر این کار را انجام می دهند، یک تا 3 سال زندان در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر این مجازات اعمال نمی گردد و فقط به طرد مجدد اکتفا می گردد. اگر برخوردها جدی تر گردد و هزینه حضور غیرقانونی در کشور برای اتباع غیرمجاز بالا برود، قطعا ما کمتر شاهد این پدیده خواهیم بود.

  • قاچاق بچه ها برای تکدی گری

محمدی همچنین در مورد بچه ها خارجی که در ایران به تکدی گری می پردازند، تاکید نمود: یک کودک نمی تواند به تنهایی وارد کشور گردد و قطعا خانواده ای دارد که باید شناسایی و کودک به آنها تحویل داده گردد. اگر هم بچه ها به صورت قاچاق به ایران وارد شده باشند، دفاتر نمایندگی کشورها و سفارت خانه های آنها باید به مساله ورود و خانواده های این بچه ها را شناسایی نمایند و فرزندانشان را به آنها تحویل دهند. این موضوع برای ما بسیار جدی است.

وی درباره این که گفته می گردد اکثر بچه ها خیابانی و متکدیان تبعه افغانستان هستند، گفت: این موضوع صحت ندارد. این افراد عمدتا تبعه کشورهایی همانند بنگلادش، میانمار و کشورهای آفریقایی هستند و به صورت غیرمجاز وارد کشور شده اند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تلویحا قاچاق بچه ها را به ایران تایید کرد اما شرح داد: قاچاق کودک به صورت عمده و سازمان یافته نیست، بلکه به صورت موردی است. البته ما باید پیش بینی لازم را در این زمینه نیز داشته باشیم.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56475

به "اتباع خارجی ؛ از ازدواج با زنان ایرانی تا بچه ها کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتباع خارجی ؛ از ازدواج با زنان ایرانی تا بچه ها کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید