آیا می دانستید برخی از شهرهای معروف دنیا با هم خواهر هستند؟!

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از اصطلاحاتی که ممکن است در هنگام سفر از زبان راهنمایان گردشگری بشنوید، پیوند خواهرخواندگی شهرها است. اما این عبارت چه معنایی می دهد؟ خواهرخواندگی مفهومی میان انسان هاست که روابط بین آدم ها را نشان می دهد. پس چرا برای شهرها، چنین عباراتی را استفاده می نمایند و منظور از آن چیست؟ مردم انگلیسی زبان به این کلمه Sister Cities یا گاه گاهی شهرهای دوست با نام انگیسی Friendship Cities می گویند. هر چند این دو عبارت، در مفهوم عام یکی هستند اما در مفهوم خاص با هم فرق دارند.

آیا می دانستید برخی از شهرهای معروف دنیا با هم خواهر هستند؟!

در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران، مفهوم و دلایل پیوند خواهرخواندگی را به شما معرفی می کنیم. از پیوند خواهرخواندگی شهرهای ایران با دیگر شهرها می گوییم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

تاریخ شکل گیری خواهرخواندگی شهرها

پس از جنگ جهانی اول و بعد از سال 1920، برای افزایش همبستگی بین دو کشور انگلیس و فرانسه، دو شهر از آن ها انتخاب شد. در این دو کشور، به دو شهر پیوند خواهرخواندگی اطلاق شد. این پیوند تا سال 1986 و بعد از جنگ جهانی دوم هم ادامه یافت و منافع مشترک مردم دو شهر را نشان می داد. پس از جنگ جهانی دوم، دولتمندان کشورها بیشتر به این موضوع علاقه نشان دادند و روز به روز به خواهرخواندگی شهرها در جهان افزوده شد. این روند ادامه داشت تا اینکه هم اکنون حدود 2400 شهر جهان چنین پیوندی با یکدیگر دارند. با بستن پیوند خواهرخواندگی شهرهای جهان انجام قراردادهای فرهنگی، ورزشی، مالی و بازرگانی، آسان تر می نماید.

از اطلاعات عمومی مفید برای افرادی که در تور چین شرکت می کنند، پیوند خواهرخواندگی شهر پکن با تهران است؛ این پیوند در سال 1392 بسته شد و از آن به بعد، تبادلات فرهنگ این دو شهر آغاز شد. پس پیشنهاد می دهیم نه تنها برای آشنایی بیشتر با مردم پکن به این شهر سفر کنید؛ بلکه سفیر مردم تهران در پکن باشید. اگر می خواهید در تور چین شرکت کنید، روی نام آن کلیک نموده تا به صفحه رزرو تور پکن منتقل شوید.

قبل از انقلاب هم، تهران با دو شهر لس آنجلس (1972 میلادی) و سئول (1963 میلادی) پیوندهای خواهرخواندگی بسته بود. اولین خواهرخواندگی شهرها پس از انقلاب در ایران هم، بین دو شهر تهران و بیشکک قرقیزستان در سال 1373 بسته شد. امروزه بیشتر شهرهای ایران پیوند خواهرخواندگی دارند.

مزایای خواهرخواندگی شهرها با یکدیگر

دولت ها با ایجاد چنین پیوندی، به دنبال دستیابی به شهرهای جهانی و گسترش صلح و پیشرفت پایدار هستند. زمانی که دو شهر به عنوان خواهرخوانده یکدیگر انتخاب می شوند، تعاملات مردم در این شهرها، بیشتر می شوند. همایش ها، فستیوال ها، جشنواره ها و در کل تبادلات آن ها افزایش می یابد. پس مردم دو شهر با فرهنگ، ارزش ها، آداب و رسوم بومی همدیگر آشنا می شوند. اگر چه این شهرداری ها هستند که بایستی مردم را با این موضوع درگیر کنند اما همین موضوع دلیلی می گردد تا مردم دو شهر یکدیگر را بشناسند. گردشگران هم می توانند اطلاعات خود را بیشتر کنند. دفعه بعدی که در شهری قدم زدید، به تابلوها دقت کنید. شاید توانستید تابلوی خواهرخواندگی شهرها را درون شهر خودتان بیابید.

چرا که در برخی از شهرها، تابلوهای راهنمای شهری قرار داده اند که نام شهرهای خواهرخوانده با آن شهر را به شما نشان می دهند. در این تابلوها، حتی فاصله شهرها تا یکدیگر هم نوشته شده است. آیا شما خواهرخوانده شهر خود را می شناسید؟ آیا با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن شهر آشنایی دارید؟

به طور مثال، از خواهرخوانده های اصفهان یکی از شهرهای هند است. شهر اصفهان و حیدرآباد هند خواهرشهر هستند. آیا میدانستید که مردم هند هیچ گونه زبان رسمی ندارند؟ اگر دوست دارید تا بیشتر راجع به فرهنگ مردم هند بدانید، به سراغ مقاله ای با عنوان آداب و رسوم هندی در همین مجله بروید. هر چند که خواندن مقاله زمین تا آسمان با سفر به هند و از نزدیک دیدن مردم این کشور تفاوت دارد. برای آن دسته از افرادی که سفر را برای آگاهی بیشتر ترجیح می دهند، شرکت در تور مثلث طلایی هند را پیشنهاد می دهیم. مجموعه خبرنگاران یکی از بهترین مجری های برگزار کننده تور هند در ایران است.

چطور شهرهای خواهرخوانده را انتخاب می کنند؟

هر دو شهری که برای خواهرخواندگی انتخاب می شوند، باید در زمینه هایی با یکدیگر اشتراک داشته باشند. گه گاهی احتیاج به دو سمبل مشابه و مشترک در هر دو شهر است. گاهی به تاریخی بودن شهرها، علمی بودن، دانشگاهی بودن یا حتی بندری بودن هر دو بستگی دارد. جالب این جاست که برخی از این شهرها، نام های مشابه یا فستیوال ها و جشنواره های یکسانی دارند. این موضوع به رونق گردشگری و سفر بین دو شهر، یاری می نماید. یکی از کارهایی که برای آشنایی مردم دو شهر با یکدیگر انجام می گردد، نامگذاری خیابان هاست. اگر به خیابان های شهرتان نگاهی بیندازید، ممکن است نام خواهرخواندگی شهرها را با محل تولد خود بیابید.

پیوند خواهرخواندگی شهرها در زمینه های فرهنگی یا اگر مکانی خاص باشند، اصطلاحی دیگر پیدا می کنند. در دسته بندی خواهرخوانده ها، نام هایی مانند شهرهای یادگیرنده، شهرهای خلاق را هم می شنوید. شهرهای خلاق ایران اصفهان و رشت هستند که اولی از نظر صنایع دستی و دومی در غذا خلاق است. شهرهای یادگیرنده هم 4 شهر شیراز، بهبهان، اراک و کاشان هستند؛ شهرهایی که در زمینه آموزش، فرهنگ و علم شناخته شده اند. پیوند ناشهری هم بین شهرها بسته می گردد. به طور مثال، راه آهن تهران و راه آهن پاریس با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی ناشهری دارند.

خواهرخواندگی شهرها در ایران با دیگر شهرهای جهان

خواهرخواندگی شهرها در تمام جهان برای توسعه ای پایدار ارج نهاده می گردد. در کشورمان ایران می توانید نزدیک به 48 شهر را بشمارید که با دیگر شهرهای جهان خواهرخوانده هستند. هر شهری تنها با یک شهر پیوند خواهرخواندگی ندارد و ممکن است با چندین شهر، این پیمان بسته شوند. برای نمونه، شهر تهران با 22 شهر در جهان، پیوند خواهری دارد. شهرهای دوشنبه در تاجیکستان، هاوانا در باکو، خارطوم در سودان، برازیلیا در برزیل، پاریس در فرانسه، تفلیس در گرجستان، استانبول در ترکیه، مسکو در روسیه، پکن در چین و بسیاری دیگر در این لیست قرار دارند. شهرهایی که امروزه به راحتی می توانید به آن ها سفر کنید، تور بخرید یا اقدام به خرید بلیط هواپیما به چنین مقصدهایی داشته باشید. حتی بیشترین هتل های این شهرها را در سایت های اینترنتی خرید و رزرو همانند خبرنگاران خواهید یافت. در جدول زیر نام تمام شهرهای ایران که خواهرشهر دارند، آورده شده است.

در این لیست، اصفهان با 17 شهر جهان، تبریز با 16 شهر، مشهد با 13 شهر، قزوین با 12 شهر، رشت با 8 و شیراز با 7 شهر خواهرخوانده هستند. این تعداد قطعا در سال های آینده تغییر خواهد نمود. چرا که شهرهای بیشتری به این لیست افزوده خواهد شد. خواهرخواندگی شهرها امیدی برای صلح پایدار جهانی در آینده و افزایش گردشگری است.

جالب است بدانید که دانشگاه سئول با دانشگاه اصفهان از نوع ناشهری (دانشگاهی) پیوند خواهرخواندگی دارند. پیمان همیاری هم از دیگر پیمان هایی است که به جای خواهرخوانده شهرها بسته می گردد. برای نمونه تبریز با شهر ترابزون ترکیه پیوند همیاری دارد که همانند مفهوم خواهرشهر است.

همچنان که عبارت پیوند خواهرخواندگی شهرها را شنیدید، با عباراتی مانند برادرخواندگی و شهرهای دوقلو هم آشنا شوید. منظور از تمام این عبارات یکی است. پیوندی که باعث رشد و تعاملات فرهنگی بین دو شهر می گردد. در صورتی که برنامه سفر به شهرهای خواهرخوانده ایرانی در کشورهایی مانند تایلند، هند و غیره را دارید، به سایت خبرنگاران مراجعه کنید. تور چین، تور دهلی، تورهای تایلند و بسیاری دیگر برای آشنایی و سفر شما به این کشورها، توسط آژانس گردشگری خبرنگاران برگزار می گردد.

شما در چه شهری زندگی می کنید؟ آیا شهر شما با شهرهای دیگر پیوند خواهرخواندگی دارد؟ خشنود می شویم در کامنت ها برای ما از چنین موضوعاتی بنویسید. اطلاعات مفید خود را با ما و دیگر خوانندگان در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا کلمه خواهرخوانده استفاده می گردد و مثلا برادرخوانده نمی گویند؟

از آنجایی که در دستور زبان بسیاری از زبان ها، نام شهرها مونث تلقی می شوند، از کلمه خواهر به جای کلمه بردار استفاده شد.

آیا تنها شهرها، با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی دارند؟

خیر. استان های ایران با ایالت های دیگر کشورها هم پیوند خواهرخواندگی دارند. این موضوع برای آب های ایران هم وجود دارد.

تعداد خواهرشهرهای جهان چقدر است؟

امروزه در سال 1398 می توان تعداد خواهرخواندگی شهرها را 2400 شهر در جهان شمرد که آماری در حال افزایش است.

مجله دعوت: مجله دعوت | انجمن فعالین و توسعه دهندگان وب

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52968

به "آیا می دانستید برخی از شهرهای معروف دنیا با هم خواهر هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید برخی از شهرهای معروف دنیا با هم خواهر هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید