آموزش کاشت هویج در گلدان ؛ اصول پرورش و شرایط نگهداری آن

به گزارش مجله سرگرمی، انگیزه - بسیاری از افراد تمایل دارند محصولات ارگانیکی که خودشان پرورش داده اند را مصرف نمایند و به کاشت سبزیجات و صیفی جات در گلدان علاقه مند هستند. در این مقاله از سایت انگیزه نحوه کاشت و پرورش هویج در گلدان، نگهداری و آبیاری آن و هر چیز دیگری که برای این کار احتیاج است را به شما ارائه داده ایم.

آموزش کاشت هویج در گلدان ؛ اصول پرورش و شرایط نگهداری آن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مقاطع تحصیلی در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

زمان کاشت هویج در گلدان

به طور کلی زمان کاشت هویج در فصل بهار است و با توجه به نوع آب و هوا تا بعد از آخرین سرمای بهاره می بایست برای کاشت این گیاه صبر کنید و پس از آن موقع آغاز به کاشت کنید. زیرا گیاه هویج نمی تواند سرما را تحمل کند.

در برخی موارد می توان هویج را در ماه اسفند نیز کاشت. هویج در آب و هوای سردتر بهتر رشد می نماید. برخی از انواع زودرسِ هویج باید در اوایل اسفندماه کاشته شوند، در حالی که بسیاری از انواع گونه های اصلی مانند main crop بهتر است در اواسط اسفند ماه کاشته شوند.

در صورتی که می خواهید در گلدان هویج بکارید، بارعایت تمامی اصول نگهداری مانند دما، خاک، رطوبت و … (در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد) می توانید در تمامی فصول سال این کار را در منزل خود انجام دهید.

مراحل کاشت هویج در گلدان

کاشت هویج در گلدان احتیاجمند داشتن اطلاعات کافی در این زمینه است. در زیر به صورت گام به گام این نکات به شما آموزش داده شده است:

تهیه گلدان مناسب

1. ظرف یا گلدان پلاستیکی با عمق زیاد

یک ظرف پلاستیکی، کیسه ضخیم و یا گلدان با عمق زیاد و مناسب برای کاشت هویج تهیه کنید. عمق گلدانی که انتخاب نموده اید، باید حداقل 30 سانتیمتر یا بیشتر باشد. همان طور که می دانید گیاه هویج در زیر زمین رشد می نماید و سیستم ریشه هویج احتیاج به موقعیت مناسبی برای رشد دارد.

نوع ظرفی که برای کاشت انتخاب می کنید تا هنگامی که هویج هنوز رشد زیادی نداشته، مسئله مهمی نیست. شما می توانید از گلدان های سفالی، پلاستیکی یا سنگی بهره ببرید. از طرفی دیگر می توانید یک گلدان دایره ای یا یک گلدان عظیم مستطیل شکل، برای کاشت هویج خود خریداری کنید.

2. گلدان با زهکش مناسب

دقت داشته باشید گلدان یا ظرفی که انتخاب نموده اید می بایست سوراخ های زهکشی مناسبی داشته باشد تا از جمع شدن آب اضافه و ایجاد پوسیدگی و خرابی در هویج، جلوگیری کند. در صورتی که ظرف شما فاقد این سوراخ هاست، با یاری دریافت از میخ یا هر جسم دیگر، سوراخی در انتهای آن تعبیه کنید.

گلدانی که تهیه نموده اید را به خوبی تمیز کنید. در صورتی که قصد دارید از ظروف کهنه خود برای کاشت هویج بهره ببرید، باید پیش از کاشت هویج، ظرف را با آب گرم و صابون با دقت بشویید؛ زیرا تخم های باکتری ها و حشرات میکروسکوپی و ریز اغلب در داخل ظروف مخفی می شوند و ممکن است گیاهان هویج را آلوده نمایند و باعث هدر رفتن زحمت شما شوند.

تهیه خاک مناسب

با توجه به اینکه هویج، ریشه یک گیاه است، پس رعایت این نکته حائز اهمیت است که خاک مناسبی را برای رشد گیاه، تعبیه کنید. خاک مورد احتیاج برای کاشت هویج باید سبک و شنی باشد و هیچ قطعه گِل خیس سنگین و یا سنگی در آن دیده نگردد تا هویج ها بتوانند به سادگی به سمت عمق خاک حرکت نمایند.

1. بستر کاشت نرم به همراه زهکش مناسب

با توجه به توضیحات ارائه شده باید برای کاشت هویج بستر کاشت نرم به همراه زهکش مناسب مهیا کنید. ترکیبات خاک و یا بدون خاک هر دو می توانند برای کاشت هویج مؤثر باشند. ترکیبی از خاک رس، کمپوست تجزیه شده و شن و ماسه را به نسبت برابر با یکدیگر برای فراهم کردن یک ترکیب مناسب تعبیه کنید.

در صورتی که مسئله ای با هزینه کردن ندارید، برای کاشت هویج در گلدان می توانید از خاک پوسال تازه بهره ببرید. از سویی دیگر می توانید ترکیبی از کوکو پیت را با مقدار اندکی پرلیت، برای تهیه یک ترکیب بدون خاک برای کاشت هویج در نظر بگیرید. این نوع از بستر به رشد مناسب و محصول دهی بهتر هویج شما یاری خواهد نمود.

2. استفاده از کود در صورت وجود

در این مرحله باید ترکیب خاکی را که تهیه نموده اید به آرامی درون گلدان مورد نظرتان بریزید. اگر مایل هستید، کود را با خاک گلدان هویج مخلوط کنید. کود سبب افزایش رشد هویج می گردد، اما استفاده از آن الزامی نیست. دقت داشت باشید هنگامی که خاک را در گلدان مورد نظرتان می ریزید حداقل 25 میلی متر از سطح محفظه را خالی نگه دارید؛ زیرا زمانی که برگ های گیاهتان آغاز به سبز شدن می نماید، این فضای خالی، از هجوم مگس هویج (Psila rosae) که یکی از آفات گیاه هویج است جلوگیری می نماید.

آبیاری

بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید از روز قبل خاک را به آرامی و با استفاده از آبپاش آبیاری کنید. سوراخ های کوچکی در بستر کاشت هویج ایجاد کنید. سوراخ ها می بایست حدود 13 میلی متر عمق و حدود 76 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. در درون هر یک از سوراخ های ایجاد شده در خاک، دو یا سه بذر هویج بگذارید.

سوراخ هایی که ایجاد نموده اید را پر کنید. سوراخ های روی سطح خاک را خیلی فشرده نکنید و خاک را روی بذرها پرت نکنید، چون با این عمل ممکن است به بذرهای هویج آسیب برسد. سپس به آرامی خاک را بر روی هر سوراخ بریزید.

پس از کاشت، بذرهای هویج را آبیاری کنید. سطح کشت را بیش از اندازه آبیاری نکنید تا که از آب اشباع شوند. تنها با استفاده از یک آب پاش سطح خاک را مرطوب کنید تا محیط برای بذرهای هویج بسیار مرطوب نگه داشته گردد.

نور مناسب برای کاشت هویج در گلدان

بعد از آبیاری، گلدان هویج را در مکانی که نور و سایه کمی دریافت می نماید، قرار دهید. هویج به عنوان یک سبزی ریشه ای، سایه را به خوبی تحمل می نماید. البته قرار دادن گلدان هویج در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می نماید بهتر از قرار دادن آن در سایه مطلق است.

بعد از اینکه هویج را در گلدان کاشتید، حدود دو تا سه هفته طول می کشد تا نخستین جوانه ها در بستر کشت ظاهر شوند. در صورتی که چند روز هوا سرد باشد، ممکن است کمی بیشتر به طول بیانجامد. شما می بایست شرایط نوری، آبیاری و کود دهی گیاه را فراهم کنید تا رشد هویج به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

اصول پرورش و مراقبت از گیاه هویج

1. نحوه هرس کردن

یکی از مراحل مهم در پرورش هویج هرس کردن آن است. در مرحله ای که جوانه های سبز هویج به ارتفاع 25 میلی متر رسیدند، بوته های اضافه را حذف کنید. جوانه ها و بوته های اضافه هویج در خاک را با استفاده از چاقوی تیز ببرید تا تنها یک جوانه در هر سوراخ بماند. برای حذف بوته های اضافه هرگز سعی نکنید جوانه ها را بکشید. ریشه کن کردن جوانه های هویج، به محیط کشت آسیب می رساند و به ریشه گیاهان باقی مانده نیز صدمه می زند.

2. خاک دهی به بوته هویج

در اطراف جوانه های هویجی که خمیده شده اند، خاک اضافه کنید. اگر ساقه جوانه های هویج خم گردد، ریشه ها به حالت درستی شکل نمی گیرند.

همچنین ریشه هویج هایی که از بستر کاشت بیرون می آیند را مجدداً با خاک پوشش دهید. به خاطر اینکه وقتی ریشه های هویج در معرض نور خورشید قرار می گیرند، سبز می شوند و در نتیجه هویج ها غیرقابل خوردن خواهند شد.

3. با آفات هویج چگونه مبارزه کنیم؟

در صورتی که بر روی بوته های هویج انواع قارچ ها یا سفیدک mildew (نوعی بیماری گیاهی) مشاهده کردید؛ برای از بین بردن این نوع از آفت، گوگرد وتابل (wettable) و یا ضد قارچ توصیه می گردد. سم مورد نظر را بر روی بوته ها اسپری کنید. در شرایطی که بوته های هویج در محیط بیش از حد مرطوب نگه داشته شوند، مستعد ابتلا به آفت سفیدک هستند. اگر گلدان هویج شما برای زمانی طولانی زیر باران باشد، باید سموم ذکر شده را بر روی گیاه خود اسپری کنید.

سم گوگردی وتابل جهت مبارزه با سفیدک سطحی، بیماری های قارچی میوه و گیاهان زینتی و نباتات زراعی و صیفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مصرف آن حتماً باید آن را بر روی شاخ و برگ محصول اسپری کنید.

4. مبارزه با مگس هویج و کرم ابریشم

دو مورد از حشراتی که حیات گیاه شما را تهدید می نمایند؛ کرم ابریشم و کرم هویج هستند. یکی از علت هایی که می بایست گیاه خود را هرس کنیم، مگس هویج است. برای مبارزه با این حشره، هویج را عصرها هرس کنید. بعد از هرس تمام برگ هایی که هرس نموده و نمی خواهید را در عمق خاک دفن کنید زیرا این کار علاوه بر مبارزه با مگس هویج، یک نوع کود دهی نیز محسوب می گردد. همچنین برای محافظت بیشتر از گیاه هویج، بهتر است گلدان آن را با تور پوشش دهید.

شرایط نگهداری و آبیاری گیاه هویج

1) خاک

گیاه هویج در انواع زیادی از خاک ها رشد مناسبی دارد، ولی برای رشد ایده آل، به خاکی با زهکشی درست و PH خنثی (5/5 تا 7) احتیاج دارد. خاک های لوم شنی یا خاک های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای فراوری ریشه های صاف توصیه می گردد. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه تأثیرگذار است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در خاک های نرم، نازک و بلند می گردد.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع خاک گلدانی، ویژگی ها و موارد مصرف آن ها

2) آبیاری

همیشه و در تمام طول روز سطح خاک گلدان هویج را مرطوب نگه دارید. در برخی از موارد ممکن است احتیاج باشد که گلدان هویج را دو بار در روز، در آب و هوای گرم و آفتابی، آبیاری کنید. نگذارید خاک برای زمانی طولانی، خشک باقی بماند.

3) کود دهی

در صورتی که می خواهید هویج شما رشد بیشتری داشته باشد و باردهی آن نیز افزایش پیدا کند، ضروری است هویج را هفته ای یک مرتبه، با کود مایع یا کودهای مخصوص هویج تغذیه کنید. البته این اختیاری است و اگر می خواهید محصول ارگانیکی داشته باشید از کود دادن خودداری کنید.

4) نور

گیاه هویج به عنوان یک گیاه ریشه ای احتیاج چندان زیادی به نور خورشید ندارد و ضروری است گلدان حاوی این گیاه را در مکانی با سایه جزئی قرار دهید. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان این گیاه در بالکن ها یا پشت پنجره های جنوبی ساختمان است.

5) دما

هویج به عنوان یک محصول فصل خشک، بهترین رشد را در متوسط دمای 16 تا 18 درجه سانتی گراد دارد، رشد هوایی در شرایط متوسط دمای هوای 28 درجه سانتی گراد افت نموده و ریشه طعم تلخی به خود می گیرد. در دمای پایین، رنگ هویج کم رنگ شده و ریشه ها در دمای کمتر از 16 درجه سانتی گراد بلند و باریک می شوند. در دمای 4 تا 10 درجه سانتی گراد، رشد ریشه و اندام های هوایی بسیار کم می گردد.

زمان برداشت هویج

برداشت هویج در فصل پاییز صورت می گیرد، اما در شرایطی که شما هویج را در گلدان می کارید، می توانید در هر فصلی از سال، هویج تازه در منزل داشته باشید.

حالا از کجا بدانیم که هویج برای برداشت کردن آماده است یا خیر؟ هویج را بعد از گذشت حدود 60 تا 75 روز بعد از کاشت می توان برداشت کرد. از طرفی دیگر، زمانی که برگ های بیرونی پژمرده شدند و برگ های داخلی ریختند، یعنی هویج شما آماده برداشت است.

روش برداشت

در زمان برداشت و پس از خارج کردن هویج ها از درون خاک، برگ های گیاه را جدا کنید و در یک جای خشک نگهداری کنید. دقت داشته باشید که خاک موجود بر روی هویج ها را از روی آن ها بتکانید. تا هنگامی که قصد مصرف هویج ها را ندارید، آن هارا نشویید.

بیشتر بخوانید: روش کاشت کاهو در گلدان

اگر شما نیز تجربه یا اطلاعاتی درباره کاشت هویج در گلدان دارید، آن را با ما و سایر کاربران انگیزه به وسیله ارسال پیغام به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109291

به "آموزش کاشت هویج در گلدان ؛ اصول پرورش و شرایط نگهداری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت هویج در گلدان ؛ اصول پرورش و شرایط نگهداری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید