آلیکـانتـه در تهران

به گزارش مجله سرگرمی، افرا خانی: سردیس زنی در این موزه هست که تصویرش یادتان نمی رود. صورت غمگینی دارد؛ حتماً داستانی دارد که آن را نمی دانیم.

آلیکـانتـه در تهران

وقتی تاریخ ساخت آن را می بینم، بیش تر به فکر می روم. اسم این سردیسالچه است؛ متعلق به 350 تا 500 سال پیش از میلاد. این جا یادگاری های انسان را از هزاره های قبل خواهید دید. آلیکانته این روزها در تهران است؛ در نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا در موزه ملی ایران.

موزه ها نباید مُرده باشند؛ یعنی نباید فقط مکان نگه داری اشیا باشند. باید زنده بمانند و برنامه های نو داشته باشند. موزه ملی ایران یکی از موزه های مهم کشورمان است. این موزه با هم کاری موزه های دنیا، آثار باستانی کشورهای مختلف دنیا را به نمایش می گذارد و این بار می توانید در این موزه، نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا (گزیده ای از موزه باستان شناسی آلیکانته) را ببینید. در این نمایشگاه، 300 اثر فرهنگی تاریخی از موزه باستان شناسی آلیکانته در والنسیای اسپانیا به نمایش گذاشته شده که از دوران پارینه سنگی تا دوره معاصر را شامل می شود و می شود به نوعی تأثیرات هم جواری با دریای مدیترانه را در آن ها مشاهده کرد. این نمایشگاه در مجموع، به سه گالری تقسیم می شود.

  • گالری اول

قدیمی ترین اثر به نمایش درآمده در این گالری، تبر دستی سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم است که در نزدیکی مادرید کشف شده و قدمت آن به حدود 350هزار سال می رسد. ابزارهای دوره های پارینه سنگی میانی، مربوط به انسان های نئاندرتال است. شاید بگویی نئاندرتال ها چه کسانی بودند؟ آن ها گونه ای از نیاکان انسان بودند که در اروپا و قسمت هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) سکونت داشتند. اولین نشانه ها از نئاندرتال های اولیه به حدود 130هزار تا 230هزار سال پیش در اروپا برمی شود.

با توجه به این که انسان امروزی، پنج هزار سال پیش از انقراض آن ها وارد اروپا شد، احتمالاً این دو گروه انسانی با هم تماس هایی داشته اند. آن ها جمجه ها و بینی های بزرگی با قدی کوتاه داشته اند. عضلات قوی و نوع فیزیکشان هم آن ها را از سرما محافظت می کرد.

در این بخش نمایشگاه، می توانید سنگی را ببینیدکه نقش یک اسب برروی آن حک شده است. این سنگ و حکاکی روی آن به 17هزار سال پیش می رسد. سوزن هایی که با استخوان درست شده اند هم خیلی جالب هستند.

  • گالری دوم

در این گالری می توانید آثاری از دوره های آهنی، فنیقی ها، ایبری، رومی، اسلامی، مسیحیت و قرون وسطی را ببینید. مثلاً سفال هایی که متعلق به 550 تا 800سال پیش از میلاد است. مجموعه سفالی به شکل دِمِتِر، الهه باروری و حاصل خیزی زمین در اساطیر یونان، نیم تنه گچی شاهزاده خانم شهر الچه، موزاییک کاری های زیبا، کتیبه های سنگی عربی و کاسه های کتیبه دار و خمره های گوناگون.

سردیس گچی الچه،350تا500 سال پیش از میلاد

  • گالری سوم

در این بخش که آثار آن، بیش تر از مجموعه داران به موزه آلیکانته اهدا شده، آثار گوناگونی به نمایش در آمده که شامل آثار چوبی، سفالی، شیشه و کاشی اند. شمشیر و سپر از فیلیپین، بادبزن و جعبه بازی چوبی از چین. اما بخش جالب این نمایشگاه، اسناد روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده 17 میلادی، یعنی در دوره صفویه است. در آن موقع اسپانیا و ایران، دشمنی مشترک داشتند و آن امپراطوری عثمانی بود. در اسناد مکتوب دوره صفویه، به یک ایرانی به نام دُن خوان پارسی اشاره شده که در ایجاد سفارت خانه نقش مهمی داشته است. یک دهه بعد، سفیر دیگری به نام دُن گارسیا فیگوروآ از جانب فیلیپ سوم به عنوان دیپلمات فرستاده شد. از او مدارک قابل توجهی درباره ایرانِ دوره صفویه به جا مانده است. انتها به دلیل تغییراتی که منافع استراتژیک، مانند از دست دادن جزیره هرمز در سال 1622 میلادی و ایجاد اتحاد جدید بین ایران و انگلیس، روابط اسپانیا و ایران قطع شد. قطع روابط تا اواسط سده نوزدهم هم چنان ادامه یافت تا به واسطه شخصیت تأثیرگذاری به نام دُن آلفونسو رویا دنیرا، مجدداً از سرگرفته شد. در این بخش 18 سند از روابط سیاسی ایران و اسپانیا و گزارش های سفیر اسپانیا درباره فعالیت های سیاسی اش در ایران به چشم می خورد. استوارنامه سفیر ایران در دربار اسپانیا، نمونه ترجمه نامه شاه عباس اول به پادشاه اسپانیا فیلیپ سوم و...

این نمایشگاه تا اول فروردین 1399در موزه ملی ایران (خیابان امام خمینی ره، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پرفسور رولن) برپاست.

عکاسی از نمایشگاه: محمود اعتمادی/ دوچرخه

اسلیم فا: اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54610

به "آلیکـانتـه در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلیکـانتـه در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید