آشنایی با خواص و مضرات کدو سبز

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از سبزیجات که که در فصل تابستان به وفور دیده می گردد کدو سبز است. این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است که در پایین آوردن چربی خون و لاغری نیز مفید می باشد؛ با همراه شدن در ادامه در خصوص فواید و خواص کدو سبز اطلاعات کامل و مفیدتری بدست خواهید آورد.

آشنایی با خواص و مضرات کدو سبز
کدو سبز یکی از گیاهان پرخاصیت است که از ارزش تغذیه ای و دارویی بالایی برخوردار است. این سبزی ارزشمند که به آن کدوی بادمجانی نیز گفته می شود، شکلی استوانه ای شبیه به خیار دارد. میوه و دانه آن خوراکی بوده کدو سبز به صورت پخته، سرخ شده و یا خام مورد استفاده قرار می گیرد و در آشپزی ایرانی از آن استفاده بسیار می شود. کدوها از نظر ارزش غذایی حد واسط بین خیار و هندوانه هستند. این سبزی سرشار از املاح معدنی مفید برای بدن انسان بوده، ویتامین های مورد احتیاج بدن نیز در آن به وفور وجود دارد. علاوه بر ارزش غذایی بالای کدو سبز، خواص دارویی آن بسیار گسترده بوده از قسمت های مختلف این گیاه نظیر تخمه، میوه و برگ آن در درمان بیماری ها و بعلاوه پیشگیری از بروز بعضی بیماری ها استفاده می شود.

خواص کدو سبز و ارزش غذاییارزش غذایی کدو سبز بسیار بالا است و به عنوان یک منبع خوب ویتامین آ (به علت داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، ویتامین ث، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می شود. بعلاوه این گیاه اندازه قابل توجهی از انواع ویتامین ب شامل ویتامین ب1 و ب6 مورد احتیاج بدن را دارا است. از دیگر مواد مغذی موجود در این سبزی می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان، ویتامین کا و… اشاره نمود. بعلاوه کدو سرشار از فیبر و انواع آنتی اکسیدان ها است.

خواص کدو سبز و ارزش دارویی (طبیعت و خواص درمانی)کدو سبز از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و تر بوده بعضی از خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:

رفع یبوستیکی از مهم ترین خواص کدو سبز خاصیت ملین بودن آن است. یکی از اصلی ترین خواص کدوها، رفع یبوست و درمان آن است. کدو از فیبر بالایی برخوردار بوده و از این رو مصرف خام یا پخته به آن به افرادی که دچار یبوست هستند، توصیه می شود. از این خاصیت کدو برای لاغر شدن نیز استفاده می شود.

خاصیت مدر بودناز دیگر خواص دارویی کدو سبز خاصیت ادرار اور بودن آن است. از این رو برای اشخاص صفراوی و گرم مزاج غذای فوق العاه مناسب بوده و در پایین آوردن تب نیز استفاده می شود.

رفع نماینده ورم پروستاتمصرف کدو سبز برای افراد بالای 40 سال که دچار ورم پروستات هستند، بسیار مفید است.

مفید برای بیماران قلبیکاهش قند خون و پایین اوردن کلسترول خون از دیگر خواص کدو سبز بوده، از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره رگ های خونی می باشد جلوگیری می نماید و از این رو غذای مفیدی برای بیماران مبتلا به قند و چربی خون و یا بیمارن قلبی است. بعلاوه خطر حمله قلبی و سکته مغزی را از طریق کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد.

رفع کم خونیکدو خون ساز است و دارای کلسیم و فسفر، منیزیم و آهن است، از این رو برای مبتلایان به کم خونی و زنان باردار بسیار مفید است.

تقویت مغزکدو یکی از مواد مفید برای تقویت مغز و حافظه است.

سلامت چشمکدو سبز، یکی از مواد غذایی مفید و تضمین نماینده سلامت چشم است. اندازه بالای ویتامین C، لوتئین و ویتامین A موجود در کدو سبـز به چشم های شما یاری می نماید تا بهتر ببینید و سلامت آن ها را بهتر حفظ نمایید.

پیشگیری از بعضی بیماری های خاص نظیر سرطان و ام اسکدو سبز حاوی آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است، مصرف کدو سبز از ابتلا به بیماری ام.اس و انواع سرطان جلوگیری می نماید.

مضرات کدو سبزعلیرغم فراوان بودن و گسترده بودن خواص کدو سبز، مصرف آن برای افراد با مزاج سرد چندان ناسب نبوده و در صورت استفاده توصیه می شود، همراه با آن از سبزی هایی با طبع گرم نظیر نعناع، سیر و ادویه هایی مانند فلفل سیاه و خردل استفاده شود. از دیگر مضرات کدو سبز دیر هضم بودن آن است و در صورت زیاده روی ایجاد نفخ، سوء هاضمه و سنگینی در معده می نماید. به طور کلی کـدو سبز برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می شود. بعلاوه برای افرادی که در منطقه ها سردسیر زندگی می نمایند چندان توصیه نمی شود.

منبع: سایت ستاره

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162537

به "آشنایی با خواص و مضرات کدو سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات کدو سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید