AMD با پردازنده های رایزن 4000U به امپراطوری چند ساله اینتل خاتمه می دهد!

به گزارش مجله سرگرمی، اینتل در سال 2011 به صورت جدی وارد بازار اولترا بوک ها شد و مفهوم تازه ای را در این بخش شروع کرد. اما شرکت هایی نظیر کوالکام و اکنون AMD قصد دارند با عرضه پردازنده های جدید، صندلی اینتل را تصاحب نمایند!

AMD با پردازنده های رایزن 4000U به امپراطوری چند ساله اینتل خاتمه می دهد!

AMD اخیرا رسانه ها را به یکی از دفاتر مرکزی خود در شهر آستین، مرکز ایالت تگزاس برد تا جزئیات فراوری پردازنده های رایزن 4000 سری U را با آن ها به اشتراک بگذارد. رایزن 4000 سری U اولین پردازنده های x86 دنیا هستند که با لیتوگرافی 7 نانومتری فراوری شده اند، از 8 هسته و 16 رشته برخوردارند و قرار است در لپ تاپ های بسیار باریک و سبک مورد استفاده قرار گیرند. استراتژی که AMD در پیش گرفته دقیقا مشابه آن چیزی است که در بخش دسکتاپ شاهد بودیم؛ پردازنده های جدید با فناوری پیشرفته تر، تعداد هسته های بیشتر و در عین حال قیمت کمتر!

البته اینکه AMD بتواند با این پردازنده های جدید سد راه اینتل قرار گیرد و این شرکت پرآوازه را در عملکرد و مصرف بهینه پشت سر بگذارد هنوز تعیین نیست چون کسی شانس آنالیز تخصصی آن ها را نداشته. هرچند AMD مثل همواره ادعا می نماید پردازنده های جدید می توانند باعث شکست اینتل شوند!

قبل از اینکه به آنالیز علت این ادعای محکم AMD بپردازیم، بهتر است بپردازیم به جزئیات پردازنده هایی که قرار است ماه بعد وارد بازار شوند. نحوه نام گذاری پردازنده ها که تقریبا شبیه به همان چیزی است که اینتل استفاده می نماید (U و H) و خب این مسئله کمی به نفع کاربران شده چون دقیقا می دانند باید کدام مدل ها را با یکدیگر مقایسه نمایند. حال باید دید در تعداد هسته، عملکرد و توان مصرفی تا چه حد شباهت بین نماینده های این دو شرکت عظیم وجود دارد.

پردازنده های رایزن 4000 سری U به سه دسته رایزن 7، رایزن 5 و رایزن 3 تقسیم می شوند که قدرتمندترین آن رایزن 7 4800U و ضعیف ترین آن نیز رایزن 3 4300U است؛ تشابه مدل ها تقریبا مانند آن چیزی است که در اینتل می بینیم.(Core i5، Core i7 و Core i7).

AMD از دو پردازنده رایزن 9 4900H و 4900HS مخصوص لپ تاپ رونمایی کرد

پردازندههسته / رشتهفرکانس پایه / بوستکشگرافیکتوان مصرفی
رایزن 7 4800U16/81.8-4.212MBرادئون15W
رایزن 7 4700U8/82.0-4.112MBرادئون15W
رایزن 5 4600U12/62.1-4.011MBرادئون15W
رایزن 5 4500U6/62.3-4.011MBرادئون15W
رایزن 3 4300U4/42.7-3.76MBرادئون15W

حال که با پردازنده های جدید AMD و تعیینات آن ها آشنا شدیم، می پردازیم به مقایسه قدرتمندترین پردازنده AMD با رقیب 10 نانومتری از شرکت اینتل.

رایزن 7 4800Uاینتل i7-1065G7
8 هسته - 16 رشته4 هسته - 8 رشته
1.8 گیگاهرتز فرکانس پایه - 4.2 گیگاهرتز فرکانس بوست1.3 گیگاهرتز فرکانس پایه - 3.9 گیگاهرتز فرکانس بوست
12 مگابایت حافظه کش8 مگابایت حافظه کش
گرافیک داخلی رادئونگرافیک داخلی آیریس پلاس
15 وات توان مصرفی15 وات توان مصرفی

البته اینتل در سبد پردازنده های سری 10 خود، خانواده کامت لیک 14 نانومتری را هم در اختیار دارد که قدرتمندترین آن i7-10710U است. این پردازنده از 6 هسته و 12 رشته بهره می برد و فرکانس آن در حالت بوست به رقم شگفت انگیز 4.7 می رسد! اما متاسفانه پردازنده گرافیکی بکار رفته در آن از نوع UHD است!

AMD تقریبا در تمام تست ها از جمله PCMark 10، 3DMark Time Spy و Cinebench، توانست با هر دو پردازنده رایزن 7 4700U و رایزن 7 4800U مدل i7-1065G7 را به راحتی پشت سر بگذارد. این رجحان در بنچمارک های دیگری از جمله تبدیل فرمت های ویدئویی و صوتی و حتی در بخش گیمینگ نیز ادامه داشت!

چگونه می توان دمای پردازنده کامپیوتر را آنالیز کرد؟

در حالی که رجحان عددی نماینده های AMD در بعضی بازی ها فقط چند فریم بود، (مثلا در بازی فورتنایت 68 در برابر 56)، در بعضی دیگر از بازی ها مانند راکت لیگ، این فاصله بسیار بیشتر می شد. (110 در مقابل 80).

در حال حاضر اینتل پردازنده های 10 نانومتری از خانواده آیس لیک را در اختیار دارد که هم از لحاظ تعداد هسته و هم رشته از نماینده AMD عقب تر ایستاده اما از لحاظ پردازنده گرافیکی بسیار خوب عمل می نمایند. این شرکت همچنین پردازنده های 14 نانومتری بسیار قابلی دارد که از لحاظ هسته و رشته در موقعیت خوبی قرار دارند اما به پردازشگر گرافیکی که می رسد انتظارات برآورده نمی گردد و این یعنی بازی و انجام فعالیت های ویدئویی سنگین با استفاده از این محصولات مطابق میل کاربر پیش نخواهد رفت!

در خصوص محصولات AMD اما موضوع کمی متفاوت است. در اینجا شما مجبور نمی شوید عملکرد پردازنده را فدای بازی کنید یا برعکس! تمام پردازنده ها از پردازنده گرافیکی رادئون بهره می برند که حتی گرافیک آیریس پلاس را هم پشت سر می گذارد. بهره مندی از هسته های بیشتر، رشته های بیشتر، توان مصرفی پایین تر و در عین حال قیمت عالی، مسلما رجحان AMD را بر اینتل دیکته می نماید.

حال می پردازیم به مقایسه نسخه میان رده و پایین رده این دو شرکت یعنی رایزن 5، رایزن 3، اینتل Core i3 و Core i5. لپ تاپ هایی که به این پردازنده ها مجهز می شوند قرار است نقشی اساسی در بازار کشورهای دنیا ایفا نمایند چرا که از قیمت پایین تری برخوردارند و در اینجاست که عملکرد خوب حرف اول را خواهد زد و در انتخاب نهایی کاربر بیشترین تاثیر را خواهد داشت. همانند مدل قبل، در اینجا نیز رجحان روی کاغذ با AMD است که در تمامی بخش ها دست بالا را دارد.

رایزن 5 4600Uاینتل i5-1035G7
6 هسته - 12 رشته4 هسته - 8 رشته
2.1 گیگاهرتز فرکانس پایه - 4.0 گیگاهرتز فرکانس بوست1.2 گیگاهرتز فرکانس پایه - 3.7 گیگاهرتز فرکانس بوست
11 مگابایت حافظه کش6 مگابایت حافظه کش
گرافیک داخلی رادئونگرافیک داخلی آیریس پلاس
15 وات توان مصرفی15 وات توان مصرفی

در کنار این پردازنده، رایزن 4500U نیز حضور دارد که از لحاظ تعداد رشته در رتبه پایین تری قرار می گیرد اما با این حال باز هم می تواند رقیب خود یعنی Core i5-1035G1 را در بخش تک هسته ای، چند رشته ای و عملکرد گرافیکی پشت سر بگذارد! این رجحان در بنچمارک های ویدئویی و بازی ها نیز ادامه داشت.

در نهایت هم می رسیم به سری رایزن 3 که خب جای تعجبی نیست باز هم شاهد پیروزی نماینده تیم قرمز ها باشیم. اینتل در این پردازنده سعی نموده از 2 هسته و 4 رشته استفاده کند و این در حالی است که AMD برای مدل پایین رده خود هم 4 هسته را در نظر گرفت.

رایزن 3 4300Uاینتل i3-1005G1
4 هسته - 4 رشته2 هسته - 4 رشته
2.7 گیگاهرتز فرکانس پایه - 3.7 گیگاهرتز فرکانس بوست1.2 گیگاهرتز فرکانس پایه - 3.4 گیگاهرتز فرکانس بوست
6 مگابایت حافظه کش4 مگابایت حافظه کش
گرافیک داخلی رادئونگرافیک داخلی UHD
15 وات توان مصرفی15 وات توان مصرفی

عرضه لپ تاپ های مجهز به گرافیک سوپر انویدیا و پردازنده سری 10 اینتل در ماه آوریل

AMD همچنین در رابطه با دیگر قابلیت های پردازند های سری U نیز اطلاعاتی را منتشر کرد که یکی از مهم ترین آن ها مصرف باتری بود؛ یکی از سوال های مهمی که همواره برای کاربران پیش می آید و می خواهند از عملکرد بهینه دستگاهی که تهیه می نمایند مطمئن باشند. در حالی که اینتل در این بخش همواره خوب عمل می کرد، AMD تا کنون چندان پیروز نبوده!

یکی از دلایل این امر این است که سازندگان سیستم بدون توجه به هماهنگی دیگر قطعات سیستم، چیپ ست های اینتل و AMD را جابجا می نمایند. AMD اطمینان داده در سال 2020 چنین اتفاقی کمتر رخ خواهد داد؛ همانطور که شرکت هایی چون لنوو در حال ساخت سیستم هایی هستند که به صورت کامل هماهنگ با محصولات AMD است و این یعنی نبرد اینتل و AMD به خالص ترین و کامل ترین شکل چند سال اخیر می رسد!

در خصوص پردازنده های 7 نانومتری هم AMD توضیحاتی داد مبنی بر اینکه آن ها 2 برابر تراکم ترانزیستور بیشتری به نسبت قبل دارند و از نظر توان مصرفی نیز 20 درصد بهینه ترند. در عین حال، به ازای هر وات، 2 برابر عملکرد بهتر نیز از این پردازنده های جدید شاهد هستیم.

در مقایسه با لپ تاپ Dell XPS 13 2-in-1، لپ تاپ مورد انتظار لنوو یوگا اسلیم 7 با پردازنده رایزن 7 4800U در بهترین حالت باید محصول دل را با پردازنده اینتل شکست دهد و در بدترین حالت نیز با آن برابر باشد! در آنالیز های ترکیبی، محصول لنوو توانست 11.5 ساعت دوام بیاورد و این مقدار برای لپ تاپ دل 9 ساعت بود.

پردازنده های جدیدی که قرار است به زودی راهی بازار شوند از چند فناوری جدید و جالب نیز پشتیبانی می نمایند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به پشتیبانی از پنل نمایشگر 1 واتی و رم های LPDDR4x اشاره نمود. همچنین AMD قول داده از این پس پشتیبانی بهتری برای محصولات خود به عمل آورد و قبل از عرضه به بازار از عملکرد خوب و بی نقص آن ها تحت تست های سنگین مطمئن گردد. علاوه بر این ها، این شرکت عملکرد لپ تاپ ها را بعد از عرضه نیز تحت نظر خواهد داشت تا هر مسئله ای را به سرعت برطرف کند.

در حالی که در بخش پردازنده های موبایل اینتل همواره برتر بوده، AMD به خوبی توانست با سیاست های درست خود هم از نظر فناوری و هم از نظر کیفیت و قیمت، به نسبت رقیب پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. طبق ادعای این شرکت، در سال 2018 تقریبا 75 سیستم مبتنی بر AMD در بازار وجود داشت و قرار است این تعداد در سال 2020 به 170 برسد!

شاید فکر کنیم که AMD در خصوص قدرت پردازنده های خود عظیم نمایی می نماید و در عمل اینطور نیست اما اگر خاطرتان باشد چند سال قبل که از پردازنده های تردریپر رونمایی شده بود هم همین صحبت ها انجام شد. به نظر می رسد این روزها AMD هرچه که می گوید درست از آب در می آید و هیچ عظیم نمایی هم پشت آن نیست. این شرکت رایزن 9 4900H را معرفی کرد و دیدیم که چگونه پردازنده قدرتمند Core i9-9980HK اینتل را پشت سر گذاشت! به نظر می رسد اینتل هم باید قدرت رقیب خود را به شدت جدی بگیرد در غیر این صورت بعید به نظر می رسد بتواند در بازاری که هم از نظر قیمت و هم از نظر فناوری از رقیب خود عقب تر است، دوام بیاورد.

AMD نه تنها در بخش موبایل بلکه در بخش دسکتاپ نیز پیشرفت فوق العاده ای داشته و نمی توان آن را اتفاقی یا صرفا به خاطر قیمت پایین دانست. مسلما پیشرفت هایی در حال وقوع است و اگر این فرایند در نسل های بعد هم ادامه پیدا کند، شاید این بار صندلی نخست فراوری نماینده پردازنده، رنگ دیگری به خود بگیرد!

منبع: windowscentral

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77959

به "AMD با پردازنده های رایزن 4000U به امپراطوری چند ساله اینتل خاتمه می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AMD با پردازنده های رایزن 4000U به امپراطوری چند ساله اینتل خاتمه می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید