8 تصادف تلخ و تکان دهنده در مسابقات اتومبیل رانی

به گزارش مجله سرگرمی، هفته نامه خودرو امروز: حوادث جدی بخشی جدایی ناپذیر از مسابقات اتومبیلرانی است؛ مسابقاتی که با سرعت و شتاب همراه بوده، همیشه احتمال خطرناک ترین برخورد ها در آن ها بالاست. همین مسئله سبب شده تا ایمنی و پایداری خودروها، بخشی مهم از طراحی و مهندسی خودرو های مسابقه ای باشد و به تدریج همین تکنولوژی های برتر که برای افزایش ایمنی رانندگی حرفه ای پدید آمده، به خودرو های خیابانی نیز سرایت کند.

8 تصادف تلخ و تکان دهنده در مسابقات اتومبیل رانی

با این حال هنوز هم مرگ و میر در مسابقات اتومبیلرانی دیده می گردد و گاهی این حوادث به قدری مهم هستند که صحنه را برای همواره تغییر می دهند. در بعضی موارد تعداد قربانیان بهت آور است و گاهی نیز از دست دادن راننده ای ارزشمند و اسطوره ای، دنیا موتوراسپرت را برای همواره داغدار می نماید. در این مطلب قصد داریم تا 8 تصادف مرگبار که دنیا موتور اسپرت را دگرگون کردند، معرفی کنیم.

مرگ Ayrtoh Snna

در سال 2009 در یک نظرسنجی، آیرتون سنا برترین راننده تاریخ فرمول یک لقب گرفت. این اسطوره برزیلی اعجوبه زمان خود بود که بسیاری همانند آلن پروست و مایکل شوماخر در سایه او قرار داشتند. در مسابقه سن مارینو در پیست ایمولا در 1994، اما سنا در موقعیتی قرار داشت که باید به هر قیمتی مسابقه را با پیروزی تمام می کرد. اما این واقعه هیچ گاه رخ نداد و سنا هرگز از خودرو هوندا- مک لارن خود زنده بیرون نیامد. وی پس از برخورد با دیواره پیست با سرعت 210 کیلومتر در ساعت، به خاطر ضربه ای که به سرش وارد شده بود، در دم جان داد.

مرگ Dale Earnhardt

قطعا دیل ارنتهارت یکی از برترین رانندگان تاریخ نسکار است که خودرو سیاه رنگش همواره برای بقیه رقبا موجب رعب و وحشت بود. او در طول دوران حرفه ای خود 76 مسابقه و 7 فصل را پیروز شد. در سال 2001 هنگامی که 50 سال داشت و تقریبا به سرانجام دوران حرفه ای خود رسیده بود، در مسابقه دیتونا 500 و در دور آخر، در صندلی سوم قرار داشت که خودرویی از پشت با سپر عقبش برخورد نموده، پس از چرخیدن با دیواره پیست با سرعت 260 کیلومتر در ساعت برخورد کرد. متاسفانه کوشش ها برای نجات وی کافی نبودند و ارنتهارت در مقابل چشمان پسرش که هم تیمی اش نیز بود، جان داد.

لمان 1955

تصادف مرگباری که در مسابقات لمان سال 1955 رخ داد، سبب شد تا سوئیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا مسابقات اتومبیلرانی جدی را در خاک کشورشان ممنوع اعلام نمایند و قوانین ایمنی و پیست لمان تغییر کند! همین دو مورد کافی است تا شدت این حادثه غم انگیز برای شما روشن گردد. در این تصادف 84 نفر جان دادند که در این میان فقط یک نفر، Pierre Levengh راننده و باقی تماشاچی بودند. او که راننده مرسدس بنز بود، برای مدت 2 ساعت در صندلی دوم قرار داشت و هنگامی که سعی داشت تا از خودرویی که مسیرش را سد نموده بود بگذرد، با آن برخورد نموده، با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت به سمت تماشاگران پرتاب شد.

مرگ Roland Ratzenberger

بسیاری مرگ آیرتون سنا را مهم ترین و تلخ ترین واقعه فصل 1994 مسابقات فرمول یک می دانند. اما متاسفانه دقیقا یک روز پیش از مرگ سنا بود که یک راننده تازه کار با نام رولن راتزنبرگر نیز درگذشت. راتزنبرگر تازه کار در همان فصل باری حضور در 5 مسابقه قراردادی امضا نموده بود و توانست نتایج خوبی نیز بگیرد و بسیاری به موفقیت این راننده مستعد امید داشتند. او در دور تمرینی پیست ایمولا و هنگامی که خودرویش آسیب دیده بود، سعی کرد تا دور آخر را به سرانجام ببرد که اسپویلر جلو خودرویش جدا شده، به زیر خودرو کشیده شد و خود خودرو نیز یا سرعت 315 کیلومتر در ساعت به دیواره برخورد کرد.

مرگ Bruce McLaren

بسیاری بروس مک لارن را از تاثیرگذارترین چهره های دنیا فرمول یک می دانند که تیمی که در دهه 60 با نام خودش بنا نهاد، هنوز هم در پیست افتخارآفرینی می نماید. با آن که بسیاری فعالیت حرفه ای بروس را با مقام های کسب شده در فرمول یک می شناسند، اما او در مسابقات لمان نیز خوش درخشید و همین کافی بود تا تیمش را برای حضور در Can- Am در فصل Can- Am آماده کند که با پیروزی در تمامی مسابقات همراه شد. با این حال وی در سال 1970 و هنگامی که خودرویش در یک دور تمرینی برای آزمایش شکل جدید بدنه با دیواره برخورد کرد، درگذشت.

مرگ Gilles Villenueve

اگر آیرتون سنا برترین راننده تاریخ فرمول یک است، ژیل ویلنو نیز مستعدترین راننده ای است که مرگ نگذاشت به آنچه استحقاقش را داشت برسد. او در سال 1978 تنها پس از 2 سال از شروع رانندگی حرفه ای، با تیم فراری به مقام دوم دست یافت. همه نگاه ها متوجه این راننده جوان و ریسک پذیر بود که به سرعت قله های ترقی را پیموده بود. در سال 1982 و در گراندپری بلژیک بود که در دور تمرینی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت با خودرو جلویی برخورد نموده و به هوا برخاست. خودرو شدیدا با سطح پیست برخورد نموده، ویلنو از خودرو به سمت گاردریل پرتاب شد. مگر ویلنو ایتالیا و کانادا را در ماتم فرو برد.

مرگ Mark Donohue

بسیاری مارک دانوهیو را به خاطر موفقیت هایش در مسابقات Can- Am می شناسند. او توانست در سال 1973 در تمامی مسابقات این سری پیروز گردد و رکوردی خیره نماینده به جا بگذارد که لقب قاتل Can- Am را برایش به ارمغان آورد. با این حال او سابقه موفقیت در نکسار و ایندی 500 را نیز داشت. علاوه بر این مسابقات IROC و فرمول یک را نیز امتحان کرد. متاسفانه فرمول یک برای او خوش یمن نبود و در یک دور آزمایشی در بلژیک، تایر خودرویش ترکید، با گاردریل برخورد کرد تا به خاطر ضربه مغزی جان دهد. بسیاری او را از آخرین رانندگانی می دانستند که تنظیمات خودرو را خودش به همراه تیم فنی انجام می داد.

مرگ Henri Toivonen

سرانجام بخش لیست ما حادثه ای است که به یک دوران طلایی در مسابقات رالی پایان داد. از اواخر دهه 70 و با مطرح شدن قوانین جدید مسابقات رالی، گروه B شکل گرفت که در آن خودرو هایی بسیار قدرتمند و سریع که اکثرا دودیفرانسیل و موتور وسط بودند، با یکدیگر به رقابت می پرداختند. در این میان تیم لانچیا در فصل 1986 قصد داشت با دلتا S4 دودیفرانسیل، قهرمانی را از پژو و آئودی پس بگیرد و برای همین راننده جدیدی با نام هنری تایوونن را به خدمت گرفت. این فصل در کل پر از حوادث و حواشی نگران نماینده شد، اما مگر تایوون در کورسیکار و رالی تور دو کورس بود که سبب شد نگرانی ها شدیدا افزایش یافته، گروه B کلا از تقویم مسابقات حذف شده، قوانین رالی شدیدا تغییر کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29803

به "8 تصادف تلخ و تکان دهنده در مسابقات اتومبیل رانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 تصادف تلخ و تکان دهنده در مسابقات اتومبیل رانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید