7 ترفند کذایی در صنایع غذایی
به گزارش مجله سرگرمی، محققان می گویند مصرف غذاهای چرب و شیرین و فرآوری شده روز به روز در حال افزایش است و این یعنی زنگ خطری برای سلامت. آمارها نشان می دهند که 32 درصد از بچه ها آمریکایی از اضافه وزن و 16 درصد آنها از چاقی رنج می برند. اما با وجود اطلاع از این آمارها و مضرات محصولات غذایی ناسالم، باز هم به سمت آنها گرایش هایی وجود

7 ترفند کذایی در صنایع غذایی
ترجمه: ندا احمدلو
فراورینمایندگان مواد غذایی ناسالم چگونه محصولات شان را سالم جلوه می دهند؟
محققان می گویند مصرف غذاهای چرب و شیرین و فرآوری شده روز به روز در حال افزایش است و این یعنی زنگ خطری برای سلامت. آمارها نشان می دهند که 32 درصد از بچه ها آمریکایی از اضافه وزن و 16 درصد آنها از چاقی رنج می برند. اما با وجود اطلاع از این آمارها و مضرات محصولات غذایی ناسالم، باز هم به سمت آنها گرایش هایی وجود دارد و نمی توان به راحتی از یک ساندویچ آغشته به سس یا یک بسته چیپس با ماست موسیر پرچرب گذشت. می دانید چرا؟ به خاطر ترفندهایی که فراورینمایندگان صنایع غذایی از آنها استفاده می نمایند تا فکر ما را از سمت خوراکی های سالم به سمت خوراکی های ناسالم معطوف نمایند. این مطلب، شما را با 7 نمونه از این ترفند ها آشنا خواهد نمود.
1- ترفند تبلیغات
تبلیغات گسترده یکی از مهم ترین راه های داشتن یک کسب و کار و تجارت عالی است و فروشندگان موادغذایی مختلف هم برای عقب نماندن از بازار تجارت، از تبلیغ انواع خوراکی های سالم و ناسالم خود دریغ نمی نمایند. بر اساس گزارش های منتشر شده به وسیله مجله سیاست های عمومی سلامت، کارخانه های مختلف صنایع غذایی 10 میلیارد دلار در سال 2006 میلادی، صرف تبلیغ خوراکی های ناسالم و مضر برای بچه ها کردند؛ خوراکی هایی مانند چیپس، پفک، شکلات و انواع تنقلات حاوی رنگ های خوراکی مجاز و غیرمجاز. مصرف بعضی از این خوراکی ها هم برای بچه ها زیر 12 سال خطرناک بود که متاسفانه چنین هشداری روی بسته بندی شان ذکر نشده و نمی گردد. بنابراین شما به نام یک مشتری هوشمند نباید گول تبلیغات را بخورید و قبل از خریدن هر محصول نوی، باید به دقت در خصوص مزایا و مضرات آن تحقیق کنید.2- ترفند فرآوری
انواع غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، انواع کنسروها و... جزو مواد غذایی پرسود برای فراورینماینده و مضر برای مصرف نماینده هستند. فراورینمایندگان با عطر و طعم بخشیدن به بعضی خوراکی ها و قرار دادن آنها در بسته بندی های هو س انگیز، مشتریان را به مصرف هرچه بیشتر این خوردنی های پرزیان تشویق می نمایند. در حالی که حتی اگر از غذاهای فرآوری شده به ظاهر سالمی مثل کنسرو ذرت یا لوبیا یا حتی سبزیجات منجمد به صورت مداوم استفاده گردد، کارکرد سیستم گوارشی مختل شده و احتمال ابتلا به سرطان هم در مصرف نماینده، دور از انتظار نخواهد بود.3- ترفند برچسب
شاید شما هم دیده باشید محصولاتی را که روی بسته بندی شان نوشته: بدون کلسترول، بدون قند، بدون نمک یا بدون اسیدهای چرب ترانس و شاید هم با خیال راحت این محصولات را خریده و به امید سالم بودن، هرچه قدر که دل تان خواسته، از آنها میل نموده اید. اما جالب است بدانید که محققان آمریکایی، ذکر این عناوین را روی محصولات یک کلک تبلیغاتی می دانند. آنها اعتقاد دارند که یک کارخانه، قدرت فراوری انبوه چیپس بدون نمک و کلسترول یا نوشابه عاری از قند و انرژی را ندارد. آنها می گویند که اگر چیپس بدون نمک و نوشابه بدون هیچ نوع قندی فراوری می شد، دیگر آن عطر و طعم خوب و مشتری پسند را نداشت و ورشکستگی کارخانه موردنظر در کمتر از یک ماه قطعی بود! ضمن اینکه محققان آمریکایی، بر فرض درست بودن تمام اطلاعات روی برچسب محصول، نسبت به انرژی و کالری محصولات هشدار می دهند و می گویند: کالری دریافتی از یک لیوان نوشابه بدون قند، تفاوت چندانی با کالری دریافتی از یک لیوان نوشابه معمولی ندارد!4- ترفند آغاز
بعضی از کارخانه های فراورینماینده مواد غذایی، در ابتدای کار آغاز به فراوری غذاهای سالم، مفید و جامعه پسند می نمایند و بعد از مدتی که نام شان حسابی بر سر زبان ها افتاد، یعنی در کنار فراوری خوراکی های سالم و با تکیه بر نام تجاری شان، اقدام به فراوری محصولات مضر، ناسالم یا حتی پایین آوردن کیفیت فراوریات قبلی شان می نمایند. پس در هر لحظه و در هر زمانی با دقت تمام محصولاتی را که بارها آنها را خریداری نموده اید، آنالیز و سپس خریده و مورد استفاده قرار دهید.5- ترفند محدودسازی
فراورینمایندگان خوراکی های گوناگون، گاهی نمی توانند به وسیله تبلیغات جای شان را در بین مردم جامعه باز نمایند و برای همین با پرداختن مقداری پورسانت به فروشندگان، اقدام به محدود کردن بازار خرید خود می نمایند. به عبارت ساده تر، با پرداخت اندکی از سود محصولات شان به بعضی فروشندگان محلی، آنها را ترغیب به فروش انحصاری محصولات خود در محله مورد نظر می نمایند تا مشتریان محلی چاره ای جز خرید آن کالا نداشته باشند. بنابراین اگر از سلامت محصولات نو و تازه وارد به بازار مطمئن نیستید، به نفع خود و خانواده تان است که برای داشتن یک خرید سالم، پای تان را کمی آن طرف تر از محل زندگی تان بگذارید و تن به خرید هر خوراکی مجهول الهویه ای ندهید!6- ترفند ترکیب
گاهی متصدیان صنایع غذایی به بهانه افزایش مدت زمان نگهداری در شرایط مختلف، خوراکی های مختلف را با افزودنی های ناسالم ترکیب و محصول نو و با کیفیت پایین تری را روانه بازار می نمایند؛ مثلا سیب یک میوه سالم، سرشار از فیبر و دیگر ریزمغذی های مفید برای بدن است اما اگر همین میوه ارزشمند با قند و نگه دارنده های مختلف ترکیب شده و به شکل کمپوت یا آب میوه به مشتری عرضه گردد، نه تنها خواص اولیه اش را از دست می دهد، بلکه مصرف مداو م اش سبب چاقی و بالا رفتن قندخون خواهد شد.7- ترفند تکرار
اگر دقت نموده باشید، حتما دریافته اید که بیشتر خوراکی هایی که تبلیغات شان مدام در رادیو و تلویزیون تکرار می گردد، نقشی در سلامت افراد ندارند. مثلا شما چند بار در روز تبلیغ میوه، ماهی، مرغ یا شیر پاستوریزه را در تلویزیون می بینید و در مقابل، چند بار تبلیغ چیپس و پفک را؟! در تمام جهان، تبلیغ خوراکی های مضر، نوعی توجیه و منحرف کردن فکر مشتری محسوب می گردد و تبلیغ نمایندگان این صنایع به خوبی با معجزه تبلیغات تکراری آشنا هستند تا به این ترتیب فروش محصولات شان را بالا ببرند.منبع:www.salamat.com
/ع
منبع: راسخونdatapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه