6 پایگاه میراث فرهنگی در 6 استان کشور راه اندازی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، شش پایگاه جدید میراث فرهنگی در استان های گلستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اردبیل و سمنان ایجاد و راه اندازی می گردد.

6 پایگاه میراث فرهنگی در 6 استان کشور راه اندازی می گردد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نشست ایجاد و راه اندازی پایگاه های ملی جدید با حضور مدیر کل دفتر امور پایگاه ها، اعضای کمیته تخصصی و مدیران کل استان های گلستان، خوزستان، سمنان، اردبیل، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و نمایندگان آن ها، در دفتر معاون میراث فرهنگی کشور در ستاد مرکزی سازمان برگزار گردید.

فرهاد عزیزی زلانی مدیر امور پایگاه ها با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر 81 پایگاه ملی 23 پایگاه جهانی در کشور وجود دارد و همچنین بنا بر مکاتبات پیاپی از سوی مقامات استان ها مبنی بر درخواست ایجاد، تشکیل و راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی (ملی) موضوع ایجاد پایگاه های پیشنهادی جدید، با توافق اعضای کمیته تخصصی، پایگاه های زیر در استان های مربوطه انتخاب شد و از این پس به عنوان پایگاه ملی شناخته شده و در فهرست پایگاههای ملی کشور در زیر مجموعه دفتر امور پایگاه ها فعالیت خواهند داشت.

عزیزی به راه اندازی شش پایگاه ملی در استان های مختلف اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون شش پایگاه ملی در شهر باستانی گرگان (جرجان)در استان گلستان، محوطه تاریخی دستوا در استان خوزستان، منظرفرهنگی، طبیعی باغ-شهر جالق استان سیستان و بلوچستان، بافت تاریخی خوسف در استان خراسان جنوبی، مسجد آدینه اردبیل در استان اردبیل و بافت تاریخی سمنان در استان سمنان ایجاد و راه اندازی می گردد.

او گفت: شهر باستانی گرگان یکی از قطب های فرهنگی ایران قبل و بعد اسلام است که محوطه های باستان شناسی آن نشان از نقش مهم آن در زندگی شهری دارد. با توجه به اینکه توسعه های نامتوازن شهری از مهمترین دلایل آسیب رسانی به بافت های تاریخی شهری به شمار می رود ، پایگاه شدن این محوطه گفتمان لازم برای پژوهش، حفاظت، معرفی ارزش های برجسته آثار این شهر باستانی را فراهم می سازد.

مدیر امور پایگاه ها همچنین به ایجاد پایگاه ملی محوطه تاریخی دستوا اشاره نمود و اضافه کرد:محوطه تاریخی دستوا شواهدی از دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی دارد که با توجه به شاخصه های آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. آثار باستانی مکشوفه در این محوطه از لحاظ علمی و مالی حائز اهمیت است. این درحالی است که شهر جالق سراوان قدمتی دیرینه دارد که مقابر و سنگ نگاره های منحصر به فردی از دوران سلجوقی و ایلخانی در این منطقه یافت شده است 17 درصد این شهر تاریخی باغ است و پایگاه شدن آن می تواند توجه عمومی را به سمت این منطقه جلب کند.

عزیزی با اشاره به راه اندازی پایگاه ملی در بافت تاریخی خوسف ادامه داد: در بافت تاریخی خوسف بناهای تاریخی مهمی که اکثر آنها متعلق به دوره صفوی و قاجار است وجود دارد. که این شهر گواهی بر برقراری آمایش سرزمین بی نظیری دارد.

او گفت: مسجد آدینه اردبیل واقع در روی تپه ای باستانی بنایی با شکوه و با تزیینات منحصر به فرد که بنای اولیه آن مربوط به دوره سلجوقی است با تکنیک ساخت ویژه و المان های خاص، در یکی از مهمترین بناهای مذهبی و عمومی شهر اردبیل به شمار می آید. این درحالی است که بافت تاریخی سمنان نیز با مساحتی بالغ بر 317 هکتار استکه 64 هکتار از آن را هسته مرکزی بافت تشکیل می دهد. از بناهای شاخص و برجسته تاریخی موجود در بافت سمنان مساجد، تکایا، بازار، راسته ها و خانه های ارزشمند را می توان نام برد که به واسط یکپارچگی و اصالت آن از شهرهای مهم فرهنگی-تاریخی کشور به شمار می آید.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39176

به "6 پایگاه میراث فرهنگی در 6 استان کشور راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 پایگاه میراث فرهنگی در 6 استان کشور راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید