5 طراح مشهور آمریکایی که صنعت مد این کشور را دگرگون کردند

به گزارش مجله سرگرمی، اگر در دهه های 40 و 50 میلادی کلمه فشن رو می شنیدیم، احتمالا کشورهای فرانسه و ایتالیا به یادمان می آمد. اما از دهه 60 میلادی بود که فشن انگلیس و آمریکا هم سر زبان ها افتاد و کم کم طراحان فشن آمریکایی آغاز به رقابت با طراحان فرانسوی کردند. طراحان آمریکایی استایل های راحت و جدیدتری را وارد دنیای فشن کردند و تفاوت دیدگاه آن ها در فشن باعث شد که به سرعت صندلی خود را در دنیای مد پیدا نمایند.

5 طراح مشهور آمریکایی که صنعت مد این کشور را دگرگون کردند

از هالستون گرفته تا رالف لورن و تام فورد، طراحان آمریکایی بسیاری در فشن تأثیرگذار بوده اند و حتی صحنه مد اروپا را هم تحت تأثیر خود قرار داده اند. در مطلب امروز از مجله خبرنگاران به معرفی چند طراح فشن آمریکایی اسطوره ای می پردازیم.

1. رالف لورن

رالف در سال 1939میلادی، در خانواده ای یهودی و در نیویورک به دنیا آمد و از همان کودکی علاقه بسیاری به فشن و خوش پوشی داشت. او بیشتر عایدیش از کار پاره وقتش را صرف خرید کت و شلوار و کراوات های گران قیمت می کرد و برای دوستانش هم کراوات می دوخت!. رالف لورن پس از ترک کالج، به مدت دو سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و سپس در فروشگاهی زنجیره ای شروع به کار کرد.

در اواسط دهه 60 میلادی، رالف لورن در کارخانه کراواتی شروع به کار کرد و در سال 1967 بود که توانست بوتیک کراوات خود را در نیویورک افتتاح کند. کراوات های لورن نسبت به دیگر کراوات های آن موقع پهن تر بودند و طرح های مجذوب کننده تری داشتند. با اینکه بسیاری اعتقاد داشتند او با این کراوات ها به جایی نخواهد رسید، کراوات های لورن به آیتم ضروری استایل مردان تبدیل شدند.

سال 1969میلادی، اولین کالکشن مردانه رالف لورن روانه بازار شد و از آن جا بود که راه پیروزیت لورن شروع شد. این طراح اسطوره ای آمریکایی تا به حال چندین جایزه در زمینه فشن دریافت نموده است و امروزه به اسم یکی از قدرتمندترین اشخاص در دنیای فشن شناخته می گردد.

  • مروری بر زندگی کلوین کلاین؛ طراح پیروز آمریکایی

2. کارولینا هررا

کارولینا در خانواده ای آمریکایی-ونزوئلایی به دنیا آمده است و تا دهه 80 میلادی در ونزوئلا زندگی می کرد. پیش از مهاجرت به نیویورک، هررا در برند امیلیو پوچی مشغول به کار بود و از همان زمان با استایل شیک خود شناخته می شد.

پس از مهاجرت به نیویورک و آشنایی با اشخاصی در ووگ آمریکا و دیگر اهالی فشن، بالاخره کارولینا در سال 1981 برند خود را افتتاح کرد. برند کارولینا هررا به سرعت در آمریکای شمالی به محبوبیت دست یافت و پس از شروع به کار خط فراوری لباس عروس و عطر، این برند به معروفیت دنیای رسید. از دیگر دلایل معروفیت کارولینا هررا، محبوبیت لباس های او میان بانوان اول آمریکا مثل جکی کندی و میشل اوباما بوده است.

کارولینا که با سرشانه های اپل دار و بلوزهای سفید شناخته می گردد، تا به حال توانسته چندین جایزه در زمینه فشن دریافت کند و به اسم یکی از طراحان مد آمریکایی شناخته گردد. کارولینا در سال 2018 از مدیریت هنری برندش کناره گیری کرد و حالا تنها به اسم سفیر کارولینا هررا به فعالیتش ادامه می دهد.

3. هالستون

یکی از طراحانی که در پیروزیت فشن آمریکا نقش بزرگی داشته، هالستون است. هالستون در سال 1953 فروشگاه کلاه فروشی خود را در هتل شیکاگو افتتاح کرد و تا سال 1966، حرفه اصلیش طراحی کلاه بود. این طراح آمریکایی بالاخره در سال 1966 دست به طراحی لباس های کوتور و آماده پوشیدن زد و به سرعت نظر اهالی فشن را به خود جلب کرد. لباس های رها و آزاد هالستون که با جنبش هیپی دهه 70 میلادی هم راستا بودند، به محبوبیت بسیاری در آمریکا و اروپا دست یافتند.

هالستون سال های بسیاری را به اسم یکی از مشهورترین طراحان فشن دنیا سپری کرد، اما در سال های پایانی عمرش، به خاطر درگیری با مواد مخدر، از برندش اخراج شد و در نهایت به علت بیماری ایدز درگذشت.

4. تامی هیلفیگر

اگر در تاریخ فشن آمریکا بخواهیم به یکی از بزرگترین برندها اشاره کنیم، بدون شک از تامی هیلفیگر نمی توانیم بگذریم. تامی از سال های آخر دبیرستانش شروع به کار در حیطه فشن کرد و بوتیکی را با همکاری چند تا از دوستانش راه اندازی کرد. با اینکه این بوتیک ورشکسته شد، هیلفیگر امیدش را به این حرفه از دست نداد و با مهاجرت به نیویورک، در راه طراحی لباس قدم برداشت.

هیلفیگر بالاخره در سال 1985 برند خود را راه اندازی کرد و با یاری همکار بیزینسی خود، برندش را به سرعت توسعه داد. برند تامی هیلفیگر به مدت 10 سال در زمینه فشن مردانه به فعالیت پرداخت و در سال 1986 وارد دنیای فشن زنانه شد.

برند آمریکایی تامی هیلفیگر بعد از توسعه یافتن و ارائه عطر و لباس ورزشی و غیره، به یکی از پرعایدیترین برندهای آمریکا در اوایل قرن 21 تبدیل شد. رنگ های سفید، آبی و قرمز هنوز هم به این برند نسبت داده می شوند و نزدیک به 100 کشور از فروشگاه های این برند بهره می برند.

5. تام فورد

تام فورد از ابتدا به هنر علاقه مند بوده و تحصیلات خود را در زمینه فشن، در دانشگاه پارسونز نیویورک گذرانده. از اواخر دهه 80 میلادی، تام فورد فعالیتش را در صنعت فشن شروع کرد، اما استخدام او در برند گوچی بود که علت اصلی پیروزیت و معروفیت او شد. فورد مدیریت هنری گوچی را در سال 1994 به دست گرفت و تا سال 1999، او عایدی این برند را به 4.3 میلیارد دلار رساند. کمپانی گوچی در همان سال ها، برند ایو سن لورن را هم خریداری کرد و تام فورد مدیریت هنری ایو سن لورن را هم به عهده گرفت.

پس از فروخته شدن کمپانی گوچی به کمپانی کرینگ در سال 2003، فورد از سمتش در برندهای گوچی و ایو سن لورن کناره گیری کرد و برای مدتی از فشن فاصله گرفت. فورد در این مدت به علاقه مندی دیگرش که فیلم سازی است پرداخت و کمپانی فیلم سازی خود را راه اندازی کرد.

فورد در سال 2004 با یاری استی لودر و رئیس پیشین گوچی، برند هم نام خودش را پایه گذاری کرد و برند تام فورد با محصولات آرایشی و عینک شروع به کار کرد. در سال 2006 برند تام فورد خط فراوری لباس های مردانه اش را شروع کرد و بالاخره در سال 2010، این طراح اسطوره ای به هفته فشن زنانه بازگشت.

تام فورد در دنیای فشن امروز صندلی بسیار ویژه ای دارد و بسیاری ار اهالی فشن برای پیروزیت به سراغ مشاوره های او می فرایند. تام فورد در کنار طراحی لباس برای برندش، مدیریت انجمن طراحی لباس آمریکا را هم به عهده دارد.

  • همه چیز درباره تام فورد؛ نابغه جوان صنعت مد دنیا

فشن آمریکا در امروز

طراحان مشهور و محبوب امروز آمریکا از نظر نژادی و جنسیتی تفاوت های بسیاری با اسطوره های دهه های پیش دارند. اشخاصی مثل تلفار و ویرجیل ابلو که هر دو آفریقایی تبار هستند، از پیروز ترین طراحان آمریکایی امروز به تعداد می فرایند. طراحان دیگری همانند گبریلا هارست هم صنعت عموما مردانه فشن را به سمت برابری راهنمایی نموده اند. آنچه که مسلم است، پیشرفت صنعت فشن آمریکا از نظر برابری و بهتر شدن شرایط کار برای اقلیت هاست.

منابع: The Business of Fashion, Vogue UK

parmisfun.ir: مجله پارمیسفان | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله خبری، ورزشی و مسافرتی پارسی

quiz1.ir: مجله آزمون اول، مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: دیجی استایل
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151092

به "5 طراح مشهور آمریکایی که صنعت مد این کشور را دگرگون کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 طراح مشهور آمریکایی که صنعت مد این کشور را دگرگون کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید