5 دلیل برای نخریدن مودم 5G

به گزارش مجله سرگرمی، از هنگامی که اولین سایت 5G در ایران اوایل مردادماه توسط شرکت ایرانسل راه اندازی شد؛ خواننده های عزیز سایت شبکه چی مرتبا درخواست می نمایند درباره مودم های 5G مطلب بزنم.

5 دلیل برای نخریدن مودم 5G

دنبال راهنمای خرید، نکات مهم خرید، مقایسه مودم های 5G در دنیا و ایران، بهترین مودم 5G برای شبکه های فایوجی ایران و قیمت آن ها هستند.

برای مطالعه بیشتر: همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت 5G ایران بدانیم

اخیرا هم یکی دو سایت و شرکت اقدام به ورود چند مدل مودم فایوجی نموده و البته با قیمت های بسیار بالایی که شاید طبیعی هم باشد؛ برای فروش روی فروشگاه و سایت خود قرار دادند.

چند هفته پیش، چند مودم و هات اسپاپ 5G رده بالا و پرطرفدار بازارهای دنیای را معرفی کردم. اما به دلایلی نمی خواهم زیاد در این برهه زمانی وارد مودم های 5G شوم و به قولی از فضای بکر و ناب و احتمالا مخاطب پسند آن سود ببرم.

هنوز در ایران برای خرید مودم 5G زود است. دلایل زیادی هم برای این ادعا که دارم که 5 دلیل عمده آن را می گویم:

1- برای کدام شبکه 5G مودم 5G بخریم؟

قطعا تا سال 1400 هیچ خبری از شبکه فایوجی برای مصارف عموم مردم در ایران نیست. پیش بینی شده است در سال 1401 تازه 10 درصد تهران زیر پوشش 5G برود.

اپراتورها هنوز هیچ طرح و سرویس تجاری روی 5G ارائه ندادند و در حال تست و راه اندازی شبکه های فایوجی آزمایشی هستند.

بنابراین؛ شما دقیقا برای کدام شبکه 5G می خواهید مودم بخرید؟ ایرانسل یا همراه اول؟ روی کدام فرکانس رادیویی؟ چه نوع شبکه 5G دارند و تعیینات آن چیست که متناسب با آن یک مودم 5G انتخاب کنیم؟

همان طور که می دانید؛ دو نوع شبکه 5G داریم. فایوجی مبتنی بر امواج رادیویی زیر 6 گیگاهرتز هرتز و فایوجی مبتنی بر امواج میلی متری.

حالا مودم 5G که می خواهیم بخریم؛ باید با کدام یک از این فرکانس ها کار کند؟ شاید بگویید از همین سایت آزمایشی 5G ایرانسل که راه اندازی شده بعضی تعیینات تعیین است. من جواب می دهم اگر یک مودم برای فرکانس زیر 6 گیگاهرتز بخریم و بعد تعیین گردد ایرانسل روی امواج میلی متری هم کار نموده؛ چه اتفاقی می افتد؟

2- اپراتورها مودم 5G می دهند

در کل دنیا روال این طور است که خود اپراتور مودم 5G را به مشتری می دهد. دقیقا، همانند روندی که برای 4G طی شد و در ایران هم ایرانسل 4G و TD-LTE را تا مدت ها با مودم لاک شده و اختصاصی خودش ارائه می داد.

هزینه کردن برای خرید یک مودم 5G در حالی که قرار است یک سال یا دو سال دیگر خود ایرانسل و همراه اول سیم کارت و مودم 5G به ما بدهند و قطعا قابل پیش بینی است که مودم های لاک شده ای خواهند داد و شاید فقط شبکه فایوجی با همان مودم ها کار کند؛ کمی غیرمنطقی است.

هم دو هزینه می گردد و هم شاید مودمی که خودمان خریداری کردیم؛ کاملا بی مصرف باشد. نمی دانیم ایرانسل و همراه اول چه مودم 5G وارد بازار می نمایند و کدام مدل را برای تحویل به مشتری لاک کردند.

3- نسل های جدید مودم های 5G در راه هستند

مودم های فایوجی نسل اول با تراشه های قدیمی اینتل، کوالکام و هواوی عرضه شدند که سرعت هایی بیشتر از 2 الی 3 گیگابیت را پشتیبانی ننموده و مبتنی بر وای فای 5 بودند.

نسل های جدیدتر هم به تراشه های قوی تر و سریع تری مجهز می شوند که بالای 5 گیگابیت سرعت روی یک شبکه فایوجی را پشتیبانی می نمایند و هم دارای وای فای 6 هستند که از زمین تا آسمان با وای فای 5 متفاوت است.

اگر امروز یک مودم 5G بخریم؛ قطعا تا 6 ماه دیگر فناوری های آن قدیمی می گردد و چه بسا اصلا برای شبکه های فایوجی ایران مناسب نباشد. بهتر است هر زمانی که سرویس فایوجی از یک اپراتور گرفتیم؛ همان زمان برای خرید یک مودم 5G با فناوری های روز اقدام کنیم؛ البته اگر خود اپراتور به ما یک مودم 5G تحمیل نکند که تاریخ صمرف گذشته است.

4- قیمت دنیای مودم های 5G بالا است

در دنیا شبکه های فایوجی و مودم های 5G ترند روز هستند و قیمت های بالایی دارند. حتی مودم های 5G قدیمی تر هواوی مانند Huawei 5G CPE قیمتی نزدیک به 600 دلار دارند. مودم های به روز با پشتیبانی از هر دو شبکه 5G قیمت هایی نزدیک به 800 دلار دارند.

مودم فایوجی همراه نت گیر Nighthawk M5 با تخفیف از سوی اپراتورها نزدیک به 400 دلار به فروش می رسد و مودم 5G معروف زد تی ایی MC801A قیمتی 320 دلاری دارد که شاید جزو ارزان ترین مودم های فایوجی دنیا باشد.

بنابراین، در دنیا فعلا قیمت مودم های دنیای بالا است و بهتر است منتظر بمانیم تا قیمت دلاری مودم ها کمی فروکش کند یا مودم های نسل دوم و سوم ارزان تری وارد بازار گردد.

5- قیمت سر گردنه مودم های 5G در ایران

همین طور، قیمت دنیای مودم های 5G بالا است. حالا تصور کنید شرکت یا فروشگاهی بخواهد در این شرایط گرانی و بی سروسامانی دلار، تحریم ها، ممنوع بودن ورود تجهیزات شبکه و بکر بودن بازار و نداشتن رقیب، چند مدل مودم 5G در ایران بفروشد؛ به نظر شما نباید روی هر مودم چند صد هزار تومان سود ببرد؟

نتیجه این می گردد که هم اکنون، قیمت مودم 5G در ایران بالای 10 میلیون تومان است. آن هم مودمی که نمی دانیم اصلا با شبکه فایوجی ایرانسل یا همراه اول سازگاری دارد یا خیر!

بعد می خواهیم این مودم را بخریم و توی کمد بگذاریم برای یک یا دو سال بعد!!!

بهتر است کمی منتظر بمانیم تا هم فروشنده های مودم فایوجی بیشتر شوند؛ هم قیمت ها متعادل تر و منطقی تر گردد؛ هم اپراتورها سرویس های خود را شروع نمایند و تعیینات هر سرویس روشن و علنی گردد؛ خود اپراتورها مودم های 5G خود را بدهند که قطعا در شکسته شدن انحصار بازار و قیمت ها تاثیرگذار است؛ بعد برای خرید یک مودم 5G اقدام کنیم.

با افتتاح رسمی اولین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، حالا یک سوال بسیار جدی در میان کاربران مطرح است: چه مودم 5G یا هات اسپات…

شرکت ZTE با همکاری MTN اولین مودم روتر 5G خانگی خود به نام MC801A را برای اپراتورهای مخابراتی عرضه کرد. روتر MC801A از وای فای 6…

شرکت ریزر (Razer) در نمایشگاه CES سال 2018 از یک روتر گیمینگ رونمایی کرد و اکنون در CES سال جاری شاهد اولین مودم روتر 5G گیمینگ…

شرکت نت گیر در نمایشگاه CES 2020 از جدیدترین و سریع ترین مودم/هات اسپات 5G رونمایی کرد. مودم Nighthawk M5 به طور کامل از طیف های فرکانسی شبکه های فایوجی…

شرکت لینک سیس در نمایشگاه CES سال جاری از یک دستگاه فوق العاده رونمایی کرد. یک مودم 5G داخلی که به وای فای 6 مجهز است. یعنی داشتن هر…

شرکت کوالکام از جدیدترین پردازنده اسنپدراگون خود برای گوشی های موبایل پرچم دار رونمایی نموده است. ما با پردازنده های اسنپدراگون 845 و اسنپدراگون 855 آشنا شدیم و…

جدیدترین پرچم دارهای هواوی با پردازنده قدرتمند کرین 990 معرفی شدند. خود این پردازنده که هواوی می گوید اولین تراشه موبایل 5G واقعی دنیا است؛ دو هفته…

سامسونگ از گوشی های خانواده گلکسی نوت 10 رونمایی کرد. جدیدترین پرچم دار سامسونگ از تعیینات سخت افزاری به روز شده ای نسبت به گلکسی نوت 9 و گلکسی اس…

thailandro.ir: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی

turkeyro.ir: تور ترکیه ارزان قیمت، تور استانبول، تور آنتالیا، کوش آداسی، ازمیر، آنکارا

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: شبکه چی
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106189

به "5 دلیل برای نخریدن مودم 5G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دلیل برای نخریدن مودم 5G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید