ایران ـ کره؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

به گزارش مجله سرگرمی، مجله آسیا ان در شماره تازه خود، در مقاله ای، به روابط فراز و نشیب دار ایران و کره جنوبی پرداخته است. در این مطلب، به طور ضمنی، به دولت کره جنوبی برای پیروی از سیاست های تحریمی ایالات متحده علیه ایران، انتقاد شده است.

ایران ـ کره؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

به گزارش خبرنگاران، در شماره تازه مجله سه زبانه (انگلیسی، عربی و کره ای) آسیا ان که به وسیله انجمن رونامه نگاران آسیا، در سئول ـ مرکز کشور کره جنوبی ـ منتشر می گردد، در مقاله ای مطبوعاتی با اسم ایران ـ کره؛ خیلی دور، خیلی نزدیک، آمده است:

در دهه 60 و 70 ایران و کره دو کشور بودند که هر دو دوست داشتند پیشرفت نمایند. در ابتدا، ایران سرعت پیشرفت بیشتری داشت. اما در ادامه، کره جنوبی با سرعت بیشتری در جهت توسعه حرکت کرد. در این سال ها، دو کشور معمولا روابط خوبی داشته اند. اما از چند ماه پیش، چالش های سیاسی و مالی ایران و آمریکا، به روابط ایران و کره هم لطمه زد.

حدود 45 سال پیش، شهرداران تهران و سئول، تفاهمنامه ای امضاء کردند که بر اساس آن، خیابانی در سئول به نام تهران نامگذاری شد و خیابانی در تهران هم به نام سئول.

خیابان تهران در مرکز کره جنوبی، به طول چهار کیلومتر، الان یکی از مراکز تجاری و اداری مهم در شهر سئول است. در چند دهه گذشته، برج هایی در این خیابان ساخته شد که نشانه ای از پیشرفت مالی کره جنوبی بود.

در خیابان سئول در تهران هم، به طول سه کیلومتر، یکی از عظیمترین باشگاه های ورزشی ایران، ساختمان کمیته ملی المپیک ایران و محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران واقع شده است. زمانی شهربازی عظیم تهران هم در کنار چند هتل عظیم در این خیابان بود که بعدا به خارج از شهر منتقل شد.

بعلاوه حدود 20 سال پیش پارکی به نام سئول در نزدیکی این خیابان تاسیس شد. این پارک که درخت های خاصی در آن کاشته شده است، به مناسبت چهل سالگی روابط دو کشور، به ابتکار شهردار تهران تاسیس شد. یک مرکز خرید عظیم هم در نزدیکی سفارت کره جنوبی در تهران، به نام سئول تاسیس شد که فروشگاه ها و کافه های مختلف در آن قرار دارند.

در این متن که به قلم علیرضا بهرامی، روزنامه نگار ایرانی عضو انجمن روزنامه نگاران، نوشته و همزمان در پایگاه خبری آسیا ان منتشر شده، بعلاوه آمده است: کره جنوبی به خاطر مسابقه های ورزشی بین ورزشکاران دو کشور در فکر مردم ایران، یک کشور شناخته شده است. بعلاوه برندهای کره ای در بازار اتوموبیل و وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی، حضور موفقی داشته اند. چند سال پیش در همین رسانه مقاله ای نوشتم درباره خیابان جمهوری در تهران که پر بود از تابلوهای سامسونگ و ال جی در مغازه هایی که تلویزیون های سامسونگ و ال جی می فروختند؛ درحالی که خودروهای کره ای هیوندای و کیا در خیابان حرکت می کردند و رهگذران هم تلفن های همراه سامسونگ در دست داشتند.

از چند ماه پیش که برندهای کره ای به خاطر تحریم های مالی آمریکا، بازار ایران را ترک کردند، برندهای چینی و ایرانی جای آنها را گرفتند. تابلوهای این خیابان همگی تغییر کردند و دیگر از اجناس کره ای اثری نبود. اکنون که گفته می گردد ممکن است تحریم های رییس جمهور ترامپ به وسیله رییس جمهور بایدن لغو گردد، بعید به نظر می رسد که برندهای کره ای به راحتی به این بازار بتوانند برگردند.

با این حال، گروهی از جوانان ایرانی همچنان هوادار گروه های موسیقی کره ای هستند، سریال های کره ای دیدن می نمایند و حتا بعضی از آنها، برای تحصیلات دانشگاهی، کره جنوبی را به اروپا و آمریکا ترجیح می دهند؛ هرچند که در رسانه های ایران، اقدام دولت کره در توقیف 7 میلیارد دلار از دارایی های ایران، بسیار سرزنش شد.

با این اوصاف، نمی توان گفت که فکریت مردم درباره کره جنوبی اصلا منفی نشده است، و نمی توان گفت که فکریت مردم ایران درباره کره جنوبی کاملا منفی شده است؛ چراکه آنجا که دیپلماسی سیاسی به بن بست می رسد، دیپلماسی فرهنگی کار می نماید.

البته یک ضرب المثل فارسی می گوید، همواره خراب کردن از ساختن راحت تر است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158662

به "ایران ـ کره؛ خیلی دور، خیلی نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ـ کره؛ خیلی دور، خیلی نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید